Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45   >>
72 besök senaste veckan (176783 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Dennis Kullman skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Dennis Kullman skrev:


Jag kan nog lova det... och säkert lite andra missöden; bilen har bara rullat ett par km med vinterns (vårens) moddar, så det känns lite läskigt att första riktiga testet blir på KM1...


Jösses vad jag känner igen mig. Min bil har knappt gått något alls så KM1 blir den stora prövningen . Sedan gillar jag inte väderprognosen, hade det varit tal om kommande monsunregn hade man kunnat släppa det men nu ser det bara ostadigt ut

Vi ses på Lördag

Ja, det gör vi!


Jag har kört till jobbet ett par dar nu

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Dennis Kullman skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Dennis Kullman skrev:


Jag kan nog lova det... och säkert lite andra missöden; bilen har bara rullat ett par km med vinterns (vårens) moddar, så det känns lite läskigt att första riktiga testet blir på KM1...


Jösses vad jag känner igen mig. Min bil har knappt gått något alls så KM1 blir den stora prövningen . Sedan gillar jag inte väderprognosen, hade det varit tal om kommande monsunregn hade man kunnat släppa det men nu ser det bara ostadigt ut

Vi ses på Lördag

Ja, det gör vi!


Jag har kört till jobbet ett par dar nu

Fusk!
Inte en chans att jag vågar det nu!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Dennis Kullman skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Dennis Kullman skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Dennis Kullman skrev:


Jag kan nog lova det... och säkert lite andra missöden; bilen har bara rullat ett par km med vinterns (vårens) moddar, så det känns lite läskigt att första riktiga testet blir på KM1...


Jösses vad jag känner igen mig. Min bil har knappt gått något alls så KM1 blir den stora prövningen . Sedan gillar jag inte väderprognosen, hade det varit tal om kommande monsunregn hade man kunnat släppa det men nu ser det bara ostadigt ut

Vi ses på Lördag

Ja, det gör vi!


Jag har kört till jobbet ett par dar nu

Fusk!
Inte en chans att jag vågar det nu!


Fasen Pontus du e ju smart thumbs up Just det, det är så dyrt att parkera i Malmö, kanske därför jag inte tänkte på att ta bilen till jobbet

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Racerapport MSCC KM1
Regn på Ring Knutstorp.
Det gick väl på sätt och vis som förväntat men på ett lite annat sätt...
Efter besiktningen ville bilen inte starta! Startmotorn drog runt motorn lätt och fint, men inget mer hände. Ganska snart mattades batteriet; jag letade efter uppenbara fel utan att hitta några; provade med starthjälpen (som jag använder till att köra trailerns elwinsch...); den tröttnade konstigt fort... fick sen låna en modern starthjälp och bilen startade! Lät den gå LÄNGE, men den dog sen av sig själv. Starthjälp igen... Q1 blev en underlig historia; p g a strul med tidtagningen (banans) delades vårt pass så att vi bara fick 10 minuter... och inga tider. D
Inför Q2 hade jag insett att batteriet inte funkade som det skulle så jag tog reservbatteriet och nu startade bilen som vanligt. Det regnade igen, men märklgt nog kändes det tryggt och jag blev 4:a med åtminstone 2 av bilarna framför på regndäck (det hade inte jag).
På eftermiddagen blev det torrt till slut och jag såg fram emot en bra placering i rejset... visst, starten gick som vanligt, men flera bilar brukar jag kunna ta mig om igen. Tyvärr märkte jag redan första varvet att motorn inte alls var på humör; jag tappade på alla redan i början av rakan! Trots bra grepp och hyfsad körning var det hopplöst. Slutade 7:a trots allt men var rejält orolig för motorn. På hemvägen återkom tankarna på hur svårt det var att se om kamremmen verkligen hamnade rätt för ett par dagar sedan, så väl hemma åkte tändinställningslampan fram... Ni kan ju gissa resten... 6 grader EFTER övre dödpunkt! Varför kollade jag inte innan tävlingen? Bilen kändes ju lite trött... Jag är uppenbart ingen motormänniska...

Till nästa tävling ska jag se till att jag kan styra vattenpumpen manuellt om styrenheten skulle gå sönder (tack för infon Magnus Mårtensson) och låta styrenheten styra även fläkten (som jag nu styr manuellt); jag ska också skaffa en modern starthjälp - och ett rejält gammalt hederligt batteri till trailerns elwinsch.

Till sist: jag hade faktiskt kul trots alla problem. Tack till Martin Nihlén m fl som hjälpte mig på olika sätt.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Ja då var det ju inte konstigt att den inte kändes pigg . Relativt enkelt fel, det kräver lixom inte omborrning av cylindrar eller annat jobbigt.

Nu har du ju skapat lite spänning i serien

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Imponerande resultat trots kam-strulet! 4e i kval efter regndäcksmiator och 7a i racet med jättelåg effekt!
Blir en hård säsong som vanligt

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Imponerande resultat trots kam-strulet! 4e i kval efter regndäcksmiator och 7a i racet med jättelåg effekt!
Blir en hård säsong som vanligt

Det hoppas jag; det var inte kul när du blåste om mig som om jag stod still!
Pinsamt om det inte hjälper att ställa tändningen...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Nu är tändningen återställd och bilen är rejält mycket argare.
Det känns som att alla de 99 bakjulshästarna är tillbaks.



_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Du aspirerar på titeln rejsas minsta garage ser jag.

Hur stort är egentligen det där med tanke på bilens ringa storlek?

Får mitt krypin att likna en salong!
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Du aspirerar på titeln rejsas minsta garage ser jag.

Hur stort är egentligen det där med tanke på bilens ringa storlek?

Får mitt krypin att likna en salong!


Det är inte stort... 3x6 m om man avrundar uppåt
På vintern tar jag av bilens dörrar m m för att komma åt lite bättre.
Ett stort garage är drömmen, men här finns inga förutsättningar för det.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Konsekvenserna av stressmekandet fortsätter...
På MX-5 Racing Clubs bankalas på Kinnekulle Ring 18 maj hann jag kanske köra 100 m på banan innan det small till...
bilen kändes OK så jag körde vidare några varv tills jag upptäckte att laddlampan lös... jag körde några varv till eftersom batterispänningen sjönk sakta...
Väl i depån såg jag att generatorremmen hoppat av men turligt nog låg kvar i motorrummet. Sen blev jag en aning förvånad... det övre generatorfästet - som sitter med två M12 i blocket - satt inte alls fast i blocket utan hängde helt löst! Noll M12...
Jag anar vad som hänt; jag har nog bara hängt dit skruvarna när jag skulle passa in den nya generatorn och sen glömt att dra dem (de syns inte där de sitter under insuget); när jag spänt remmen har den dragit in fästet mot blocket - och det höll ett tag...
Chansade sålunda på att spänna remmen igen och gav mig ut på pass två; det gick förstås inte...
körde några varv ändå och då började bilen skorra och vibrera kraftigt i vänstersväng!
Efter några varv vågade jag inte fortsätta utan körde in i depån och kollade under bilen. Det tog en stund innan jag såg att det låg aluminiumspånor på höger bakfälgs innerbana; varför?
Någon påpekade att två av fyra hjulmuttrar satt löst (ca 5 mm kvar att dra). Jag var säker på att jag dragit dem!
Av med hjulet och då blev det solklart vad som hänt... jag hade missat att centreringsringen från min compomotive-fälg satt kvar på navet!
Eftersom min Force Racing-fälg är gjord för min bil ska där inte vara någon ring - och den här är i plast.
Den plastringen orkade inte hålla emot särkilt länge och då blev 120 Nm 0 Nm...

Sen var det ju generatorn; nu var remmen borta och dessutom hade muttern på nedre fästet hoppat av så generatorn låg lös.

Skam den som ger sig; jag laddade batteriet en stund och gav mig ut igen - utan generator.
Det gick inte länge; första kurvan 11 V; andra kurvan 10 V; ja, ni fattar... in i depå och packa ihop.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



I god kamratlig anda rekommenderar jag att köra hela KM2 utan generator, det är bara extra vikt. Om du dessutom kör med helljuset på så kanske fotonerna exciterar molekylerna i luften så till den grad att du minskar drag något litet! Go for it!


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
I god kamratlig anda rekommenderar jag att köra hela KM2 utan generator, det är bara extra vikt. Om du dessutom kör med helljuset på så kanske fotonerna exciterar molekylerna i luften så till den grad att du minskar drag något litet! Go for it!


Låter som en plan! Vad kan gå fel?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Lite bilder från förra helgens väg till och depå på Kinnekulle Ring; den här helgen är det tävling, men jag kan tyvärr inte vara med. Av varvtiderna från dagens fria träning att döma är det nog lika bra... snart kör någon i MX-5 Cup under minuten!

I fint sällskap hos Mocomp - för att hämta nya hjälmen och hybridskydd.



Utanför Jula Hotell (Best Western) några jobbiga timmar senare.



Depån på Kinnekulle Ring

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
I veckan har det kommit några paket.
Ett par nya generatorremmar (rembutiken)
En låda med skruv till generatorfäste och en shortshifter för 6-växlad låda (ilmotorsport)
FIA burtoppning (dalhems)

Nu är generatorn på plats igen och allt verkar fungera...
Shortshiftern är monterad och väntar på en förlängning som Anders Karlsson fixar åt mig.
Burstoppningen sitter på plats (temporärt i avvaktan på vagnboksbesiktningen).






_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Det gick ju bra till slut på MSCC KM2.
Efter en inte alltför usel start hade jag häng på Bjarne i Lotus Elise och efter några varv kunde jag bromsa mig förbi i slutet av rakan och klippa 3:e-platsen. Bästa varvtid var väl sådär (1:03,3 om jag minns rätt), men inga delar trillade av.
Wilwood-bromsarna är rätt grymma; där finns marginal för ännu senare inbromsningar, ska bara vänja mig...
Den nya short-shiftern kompletterad med en riktigt lång spak gör växlandet enklare, men jag missar fortfarande lite för mycket, delvis p g a otålighet...

Nu till något annat... DET HÄR TRODDE JAG ALDRIG ATT JAG SKULLE SKRIVA, MEN... BILEN ÄR KANSKE TILL SALU SNART!

Jag lägger inte ut någon annons än, och kanske blir det inte aktuellt, men om du som läser här är intresserad så hör av dig för mer info. Som framgår här är bilen kanske landets lättaste miata, hyfsat snabb, grymt kul och lätt att köra; finishen är sådär, men mekaniskt är bilen i bra skick med mycket fina delar, inte minst ultralätta fälgar från Force Racing. Med bilen följer en hel del prylar.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Lite bilder från innan och under MSCC KM2 på Ljungbyhed.





_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Har jag rejsa's snyggaste navcentreringsringar? Tack till Anders Karlsson som gjort dessa till mina compomotive CXR. Nu ska de limmas fast i fälgarna så att jag inte glömmer en ring på navet... igen...





_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Ett svarvat spår och en fjädrande ring så håller det för värme bättre än lim.
Ett par körnslag i kanten på ringen kan nog räcka för att de ska fastna tillräckligt

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Trist ställe att sätta snygga stylinggrejer

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Trist ställe att sätta snygga stylinggrejer

Ja, visst är det!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45   >>
72 besök senaste veckan (176783 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande