Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 60, 61, 62   >>
72 besök senaste veckan (323773 totalt)
mekomaskin
Norderåsen
Här sen Mar 2010
Inlägg: 72



Liten fundering bara...
Borde du inte ha en stålkåpa till kopplingen på en sådan där bil?
Chevas aluminiumkåpor är ju klenare än en till Volvo B18.
Skjuter du kopplingen kommer det att göra ont.

_________________
Mikael Söderholm
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



mekomaskin skrev:
Liten fundering bara...
Borde du inte ha en stålkåpa till kopplingen på en sådan där bil?
Chevas aluminiumkåpor är ju klenare än en till Volvo B18.
Skjuter du kopplingen kommer det att göra ont.


Innan man skjuter kopplingen så har man rensat dreven i växellådan, eller något annat som är klenare än kopplingen.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
mekomaskin skrev:
Liten fundering bara...
Borde du inte ha en stålkåpa till kopplingen på en sådan där bil?
Chevas aluminiumkåpor är ju klenare än en till Volvo B18.
Skjuter du kopplingen kommer det att göra ont.


Bra fråga faktiskt, underligt att fler inte har stålkåpor.. Folk laddar på med 1000hk monster i plastchassin. Underligt att det inte krav på kardanring heller..?
Har en farsa med förflutet i super stock dragracing på 70-80-talet. Cheva bigblock som varvade 10000rpm över mållinjen och manuell låda. Där gick det kopplingar...
Har faktisk kört med stålkåpa just pga detta. Vi har dock kommit fram till att det hänt en del med vikt på svänghjul samt koppling... Farsan körde smitt stålsvänghjul med trearmad 12" stållkoppling, måste vägt 30 kg.
Vi prioriterade bort den kåpan efter några år, satans tung.
Jag kör quartermasters tunnaste/lättaste startkrans, samt 7,25" kopplingen på 6 kg

har 2mm plåt i golv och torped nere vid periferin runt kåpan istället.
Inga dragracestarter med varma slicks, inga 500+ hästar,

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
I ren nyfikenhet packade jag upp custom OBD grejerna (OBDX kallar tillverkaren prylen) jag köpte, för att kolla att det lirar med OBD2 läsare och appar. (Racechrono)

Kopplade strömmatning via en cigguttagskontakt och kopplade in den lilla 5V givaren som är med (tänkt för insugstemp, likadan som sitter som OEM på många bilar).
Jodå, det startade upp fint både med Racechrono och vanliga OBD Torque appen! Roligt!
Körde ett varv runt kvarteret och Racechrono loggade fint mobilens variabler men också hur värmen steg i kupen där givaren låg på sätet..

Hoppas bara nu att det lirar med tändsystemet så jag får ut motorvarv.
Racechrono har inte stöd för "Transmissiontemp" och inte heller "Oljetryck", konstigt nog. Det verkar vara väldigt tillverkarspecifika PIDar. Mailade i alla fall Antti på Racechrono och fick svar att han faktisk jobbar på att kunna ta in custom och OEM PIDar. Under tiden kan jag ju sätta tempgivaren för växellådan i ingången för "ambient temp". De verkar vara skalade likandant.


Skiss på grejorna:


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Kul att det funkar!

Björn Davidsson skrev:
Racechrono har inte stöd för "Transmissiontemp" och inte heller "Oljetryck", konstigt
nog. Det verkar vara väldigt tillverkarspecifika PIDar.


Jag har läst att det beror på att OBD-protokollet är i första hand framtaget för att hantara "avgasrenings-parametrar". Och där hamnar ju varken "Transmissiontemp" eller "Oljetryck".

I en av hans installationsvideor så visar han hur han modifierar "PID:ar" för just det så att dom funkar i Torque-appen

Typ 2 min in i videon
https://www.youtube.com/watch?v=nAZmCiPKAuk&feature=youtu.be

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Tinsfci skrev:
Kul att det funkar!

Björn Davidsson skrev:
Racechrono har inte stöd för "Transmissiontemp" och inte heller "Oljetryck", konstigt
nog. Det verkar vara väldigt tillverkarspecifika PIDar.


Jag har läst att det beror på att OBD-protokollet är i första hand framtaget för att hantara "avgasrenings-parametrar". Och där hamnar ju varken "Transmissiontemp" eller "Oljetryck".

I en av hans installationsvideor så visar han hur han modifierar "PID:ar" för just det så att dom funkar i Torque-appen

Typ 2 min in i videon
https://www.youtube.com/watch?v=nAZmCiPKAuk&feature=youtu.be


Jo det förstår jag. Var inga problem att få det att funka i Torque appen. Det är Racechrono som inte stöder det (men det är på gång)

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Har i alla fall anmält mig till Modsport iår. får se hur många tävlingar det hinns/har råd/orkar med i år...

SSM vore som sagt skoj och deltävlingen på Rudskogen vore rolig..
någon ren trackday dag lär det ju bli nu på försommaren för att kolla att allt lirar.

11 st anmälda i modsport 1 redan nu i alla fall! och lika många i mod 2. Roligt!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Koppling+ Låda är monterade igen. Gjorde även ett nytt fäste för slavcylindern till kopplingen. Egentligen hade jag ju köpt hydraliskt urtrampningslager, men lugnar mig en stund för att kunna ta en shakedown istället för att se vad som ligger på åtgärdslistan i övrigt..


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Björn Davidsson skrev:
Har i alla fall anmält mig till Modsport iår. får se hur många tävlingar det hinns/har råd/orkar med i år...

SSM vore som sagt skoj och deltävlingen på Rudskogen vore rolig..
någon ren trackday dag lär det ju bli nu på försommaren för att kolla att allt lirar.

11 st anmälda i modsport 1 redan nu i alla fall! och lika många i mod 2. Roligt!

Kom ihåg att uppgradera licens in du inte redan gjort för Rudskogen!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Björn Davidsson skrev:
Har i alla fall anmält mig till Modsport iår. får se hur många tävlingar det hinns/har råd/orkar med i år...

SSM vore som sagt skoj och deltävlingen på Rudskogen vore rolig..
någon ren trackday dag lär det ju bli nu på försommaren för att kolla att allt lirar.

11 st anmälda i modsport 1 redan nu i alla fall! och lika många i mod 2. Roligt!

Kom ihåg att uppgradera licens in du inte redan gjort för Rudskogen!


Till nationell menar du?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Tuggar vidare med garagekväll på torsdagar..igår var det ju hockey oxå, perfekt meckarbakgrund, gammal bergsprängare med ena högtalaren spräckt! Svenskt nederlag mot finnarna..

Nåväl...
Gamla tankblåsan demonterad, gått över datumet.

Jag får ta bort lite karossdelar för att komma åt.



Bilen färdigihopsatt under oxå. Kardan monterad igen, med nysmorda knutar. Dock är underredet väldigt grisigt efter servoläckaget fortfarande.. tvätt med på listan.



Det är dags för fjädrar dämpare att hitta tillbaka oxå. Godkänd burstoppning ligger oxå i garaget o väntar..


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Burstopping monterad tillslut iallafall, dörrsträvan är lite böjd och att få dit den styva stoppningen där var tufft.. Fick dra ihop med en slangklamma och sedan stripes.


nästan klart:





Monterat ihop dämpare och fjädrar igen och satt det på plats igen på bilen. Gjorde en grov CW justering, justerade in de gamla måtten bara på fjädermuttrarna. Det kändes skönt att få ihop det igen, demonterades för 1,5 år sedan.



Skall sätta dit en hjälpfjäder, lovar..




Skall sikta på provstart i helgen om allt vill sig. Kvar att göra är att byta motorolja men gör det på lyften så jag kan tappa ur den gamla utan att ligga under..
Garagehjulen monterade och lite luft i dem så det är rullbart...




Siktar på provkörning på GTR Motorpark om någon vecka eller möjligen Sviestad Kvällskörning med LMS den 19/6. Då kan man sträcka ut liiiiiiite till på rakorna.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Uppstartad o klar iallafall!!
Allt verkade lira någorlunda, lite läck från förgasaren då några packningar bestämt sig för att torka ihop. Kopplingen låter, får se om jag ids riva innan provkörning..

Bilen väldigt dammig trots täcke och grisig från oljeläckaget. Myskväll senare i veckan med tvätt och puts ..







Nya ämnen till förlängningsramper för släpet framfixade oxå!


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Den går i alla fall igen som sagt. Får nog ta ner kopplingen ändå igen, så slipper jag tänka påt..


edit: Ja, det var alldeles för kort snutt, jag vet..



_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Björn Davidsson skrev:

Däcken tömda på luft samt inplastade i påse, regndäcken på tur..
Måste säga att jag upplever det som att däcken "överlever" bra med lufttömning och rejäl inpackning mellan racen och även över vintern. Dessa däck är 3 år gamla och nu när jag körde senast i oktober -17 så hade de legat inpackade sedan oktober -16, ett år. Upplever inte att de hade försämrats nämnvärt sedan dess.



Utöver att tömma på luft, gör du något mer med däcken?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
J.Schuman skrev:


Utöver att tömma på luft, gör du något mer med däcken?


Hmm. När var det där.. hösten 2017.

Nej inget mer, förut lägger dem längst in i garaget.
Svårt att bromsa vulkanseringsprocessen men det som knäcker mest efter det är UV ljus och ozon. Ozon bildas vid svetsning.

Faktiskt monterat exakt dem däcken nu igen och ytan kändes fortfarande mjuk och inte alls sådär "härdad" som det kan vara. De får gå kvällsträningen nu på onsdag så tar vi nya mackor till SSM.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Toppen, tänkte nämligen plasta in mina nya ostar. Dom kommer att ligga mörkt och i garage det inte svetsas i.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Testkörning på Sviestad igår då.. Gick sådär.. Vi hann precis ner till förarmötet och kunde lasta av bilen inför första vagnsbokspasset. Åskmolnen var på väg att rulla in.



Ut och började väldigt försiktigt. Nya belägg och gamla skivor, bromsar tog dåligt..

Sen började det, vibrationerna igen, hela bilen ruskar, jag ser tillochmed suddigt. Verkar följa hastigheten, känns omkring 100 -140kmh, oavsett växel, hade inte sinnesnärvaro att känna om det även skakar vid gasavslag.

Körde 5 varv, tänkte om däcken är orunda sedan förvaringen, men kändes inte bättre.

in i depå och hann ur bilen och då kom regnet. Pissade sedan resten av körningen varav det blev lasta och hemfärd.



VAD FASICKEN ALLTSÅ!! Vad är det som skakar?? Känns som ett hjul håller på att lossna eller jättepunka..



Var tvärsäker att det var den punkterade framdämparen som orsakade det. Men icke!

Körde såklart på de äldre däcken, samma som satt på på kinnekulle sist det skakade. Kan ju vara ett hjul, men kollade innan jag monterade dem att det inte var bromsplattor, och de verkade runda och fina. Svårt att tro att några lossnade balanseringsvikter gör så här, har ju tilloch med kört utan balaserade hjul förr. Klantigt , skulle såklart satt på de nya hjulen!!

Blir såklart åter upp i balanseringsmaskinen!



Kardan skak? varför skulle den paja helt plötsligt??

Bakdämpare paj? De ser inte ut att läcka utåt i alla fall.. torra och fina.

Har lite glapp i en uniball till övre länkarmen på höger fram, kan det göra skak?



Hjälp, ideer någon?



Fyfan vad tråkigt, känner verkligen inte att åka något nu. Bromsarna är ju inget konstigt. men skaket, jag blir knäpp.

Två veckor till SSM och har inget tid med det här.





Blev nån regnig depåbild i alla fall och kollade in Torulfs spejsade Bmw medans hoppet fanns att regnet skulle dra över fort..







_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Hm broms som ligger på och/eller utsliten länkarmsinfästning/bärarm kan få en bil att vobbla rejält på det sätt du beskriver.
Känns inget i rattten?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Hm broms som ligger på och/eller utsliten länkarmsinfästning/bärarm kan få en bil att vobbla rejält på det sätt du beskriver.
Känns inget i rattten?


Hmm, jo kändes i ratten också, men tyckte att det kändes mer i rumpan/ryggen. Tillochmed så att jag ser suddigt. Kändes mer som att rattvibrationerna snarare var ett resultat av att något annat skaka.
Växelspaken skakade så att knoppen skruvade av sig, dock när jag tog tag i den så upplevde jag att det också bara var ett resultat av något annat det med. Upplevde inte att det var transmissionsskak.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165



Dåliga bussningar i bakvagn? Hade typ liknande problemet på min E36 när bussningarna i kombination av dåliga kulleder till camberstagen.

Förövrigt och ber om ursäkt för OT men har du möjligtvis mer bilder på Torulfs bil får du gärna skicka dom i ett pm till mig

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 60, 61, 62   >>
72 besök senaste veckan (323773 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande