Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i 2010
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (6016 totalt)
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36


Trådstartare
Hei!

Siden Norge ikke har noe bra, tilsvarende forum, lager jeg en tråd her. Håper dere forstår norsk.

Mitt "prosjekt" er en 2010 BMW E90 335i, N54, manuell. Jeg kjöpte den i Sverige i 2017, med tanke om å lage en rask bil til trackdays og noen Nürburgring-turer. Da jeg kjöpte den, var den original, utenom JB4 og downpipes uten katalysatorer. JB4 har jeg fjernet, og bruker kun MHD nå. Forelöpig standard map 2+. Jeg er ganske fornöyd med effekten enn så lenge, og må fokusere på å få bilen til å få bra vegholdning först.


2010 335i, E90 sedan, N54, manuell

Bremser:
F30 Performance bremser (370 mm 4-stempel foran og 345 mm 2-stempel bak)
Ferodo DS1.11 bremsebelegg foran - Ferodo DSUNO bremsebelegg bak
Stålomspunnede bremseslanger
M3 mastersylinder

Understell:
H&R krengningshemmere foran og bak
H&R Monotube RSS Clubsport coilovers - SÅLD
Öhlins Road & Track coilovers
Millway camberplater
M3 bærearmer foran, justerbare stag bak
M3 bærearmer foran og bak (alle) - avmontert
M3 foringer til bakstilling (bakvagn)
MFactory diffsperre (Helical)
Differential lockdown kit

Felg/dekk:
Apex EC-7 9,5x18 ET22 foran - BBS RE1243 10x18 ET40 bak - 265/35R18 Michelin Pilot Sport Cup 2
Apex ARC-8 9x18 med Nankang NS-2R i dimensjon 255/35R18


Motor:
Catless downpipes
Oppgradert intercooler
Ekstra oljekjöler
BimmerLIFE coil kit med VAG smart coiler og N20 tennplugger
MHD stage 2+

Koding:
Fjernet «nödmodus» basert på data fra bremsesystem for å unngå «engine failure» ved banekjöring
Fjernet andre "nannies" til bremsesystem
Digitalt speedometer

Interior:
Originalt


_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36


Trådstartare
Planer for blien er först og fremst å få ned vekten, og gjöre den raskere gjennom og ut av svingene. Bilen föles for myk sånn den er nå, selv med coilovers ment for bane og stive stabstag både foran og bak. Den krenger for mye og föles litt "lös". Håper at stivere stag til spissing bak skal gjöre bilen mer stabil under akselrasjon ut av svingene.

Ellers er det folgende planer:

Splitter foran - hvem kan lage det?
Bedre kjölekanaler til ekstra oljekjöler på venstre side. Oljetemp ligger på rundt 130 grader på Rudskogen.
Montere diff lockdown (hindre wheel hop)

Fjærbeinslager foran er originale, men innfestningspunktene er frest opp for å tillate mer camber. Likevel er camber foran under 2 grader. Det er nok litt for lite, så justebare fjærbeinslager må nok bestilles...

9" felger virker å være litt smalt med 265 PSC2, men tenker ikke å kjöpe fler felger helt enda.

_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600



Fin bil, det ser ut som at du kjöpt det meste som trengs för å få en rask 335! Mange fine deler! Om du ikke er helt förnöjd med understellet så kanske du kan se om det går å kjöpe öhlins road & rack till din bil? Jag har haft disse på 2 ulike biler med godt resultat!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36


Trådstartare
iqbad skrev:
Fin bil, det ser ut som at du kjöpt det meste som trengs för å få en rask 335! Mange fine deler! Om du ikke er helt förnöjd med understellet så kanske du kan se om det går å kjöpe öhlins road & rack till din bil? Jag har haft disse på 2 ulike biler med godt resultat!


Har lest mye bra om R&T! Jeg trodde Monotube Clubsport skulle være bra på bane, og mange sier det er "for stivt" til å bruke på veien, men det er tydeligvis ikke stivt nok på banen. "Problemet" med R&T er at det koster mye... Alternativet er jo å kjöpe et brukt et, om det finnes.

Anbefales det å bruke stivere krengningshemmere foran enn det H&R leverer? Ser de har et annet delenummer på M3 som kanskje er enda stivere.

Rundetid på Rudskogen forrige gang var forresten 1,41 med passasjer. Hadde noen fine runder med veldig god flyt uten passasjer senere på dagen, og håper jeg var nede på 1,39 en plass...

_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36


Trådstartare
Montert "differential lockdown" og nye stag til spissing bak i dag. De nye stagene gjorde veldig store forbedringer på vegholdningen og stabiliteten i bilen! Bilen slenger ikke lenger med hekken når man akselrerer. Anbefales!






_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1121



Dom här kan jag varmt rekommendera, kör dom på min bil och det gör stor skillnad i hur bakvagnen känns:

http://www.millway.se/bussning-bakvagnsbrygga-e8x-e9x.html

thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Dom här kan jag varmt rekommendera, kör dom på min bil och det gör stor skillnad i hur bakvagnen känns:

http://www.millway.se/bussning-bakvagnsbrygga-e8x-e9x.html

thumbs up


Ser bra ut, men satt inn nye fra M3 samtidig som jeg monterte ny diff!

_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36


Trådstartare
Önsker å kjöpe et bedre coilover kit. H&R Monotube Clubsport er for mjukt på banen, og kostbart å endre til racefjærer (60 mm).

Vurderer Öhlins R&T. Noen her som vil selge et lite brukt sett kanskje?

_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36


Trådstartare
Da har jeg bestilt Öhlins Road & Track og Millway camberplater. Det blir nok bra!

Jeg har spurt Millway om de kan rekommandere noen spring rates. Har lest at mange mener fjærene er alt for myke for bane på en tung 335i. Kanskje noen her har erfaring med det? De bör vel være omtrent som på en M3.

_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36


Trådstartare
Da har jeg fått montert litt "svenskt godis" på bilen. Millway camberplater og Öhlins R&T. Med i overkant av 3 grader camber foran, gikk det også fint med brede felger foran - Apex EC-7 9,5x18 ET22 med MPSC2 265/35R18. Kjöpte först noen BBS RE1243 ("originalen" til EC-7 designet), 10x18 her på forumet, men jeg ble lurt av selgeren som ikke nevnte at det kun var to felger, og den ene var skeiv. Håper den kan rettes, så kan jeg bruke de felgene bak.

Gleder meg til å teste forskjellen med det nye understellet på neste Trackday på Rudskogen!

Kjöpte også en 2018 BMW M2 for å ha midlertidig. Var en tur på Nürburgring i slutten av april, og tenkte at den var "tryggest" å kjore den ned dit, siden 335en aldri er helt "klar". Utfordringen er at M2 föles så mye raskere og enklere å kjöre fort med! Snart må nok 335 tömmes for interiör for å få ned vekten...

Nytt og gammelt


Ca 3,4 grader camber fram


M2 på ringen


_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41497

Forumägare
Forumägare

MMMmmmm2 thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
MMMmmmm2 thumbs up


En fantastisk bil...!

_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Grymt med en snabb 335a att följa när man själv inte hinner köra så mkt med den egna. Ses förhoppningsvis på någon bana framöver!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Kul! Måste fråga, har du nå oljud i framvagnen med Millway plattorna? Min har en förmånga att klonka...
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



alindquist skrev:
Kul! Måste fråga, har du nå oljud i framvagnen med Millway plattorna? Min har en förmånga att klonka...

Nej klonkar gör de väl inte men mer ljud tar sig ju genom dem än original generellt.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36


Trådstartare
alindquist skrev:
Kul! Måste fråga, har du nå oljud i framvagnen med Millway plattorna? Min har en förmånga att klonka...


Ingen klunking, men jeg tror kanskje det kan komme etter hvert. Men som Johan skriver, blir det litt mer stöy fra veien.

Var på Rudskogen i går, og kjörte en runde på 1.39.77, mer enn 2 sekunder raskere enn forrige gang, da med H&R og standard lager. Mer camber hjelper, og styringen blir også mer direkte.

Kjörte innom en vektstasjon på vei hjem. Ca 15 liter drivstoff, 50 kg bagasje og meg i bilen ga en totalvekt på 1720 kg. Det er en tung bil!

_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36


Trådstartare
alindquist, det kommer litt klunking fra lagrene etter hvert! Det er ikke noe problem, men man hörer at det er noe der...

Byttet fra standard bremsebelegg bak til Ferodo DSUNO. Foran er det DS1.11, men det finnes ikke tilsvarende bak. DSUNO er enda "mer racing" enn 1.11, men jeg tenker det kan være en fordel med litt ekstra bremseeffekt bak. Jeg har ikke prövd bilen på Rudskogen med dette oppsettet enda, men jeg merker at bilen "lugger" litt ved hard nedbremsing på vanlig veg. Litt som at det bremser litt for mye bak, og at ABS må koble inn for å ikke låse bakhjulene. Det blir spennende å se hvordan det fungerer under ekstreme forhold på banen.

Har også kjöpt polyuretan föringer (bussningar) til hele bakstillingen. Har begynt å bytte disse, men gjengestang fra Biltema var ikke solid nok for jobben... Venter på et spesialverktöy i posten.

_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41497

Forumägare
Forumägare

alindquist skrev:
Kul! Måste fråga, har du nå oljud i framvagnen med Millway plattorna? Min har en förmånga att klonka...


Jag har kört runt 7000 mil med Millway topplagringar på min M2, de är fortfarande helt tysta faktiskt. Än så länge iaf

I vilka situationer klonkar det till? Gupp? Gupp + sväng? Vibrerande ojämn väg?

_________________
Magnus Thomé
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
alindquist skrev:
Kul! Måste fråga, har du nå oljud i framvagnen med Millway plattorna? Min har en förmånga att klonka...


Jag har kört runt 7000 mil med Millway topplagringar på min M2, de är fortfarande helt tysta faktiskt. Än så länge iaf

I vilka situationer klonkar det till? Gupp? Gupp + sväng? Vibrerande ojämn väg?


Mest i lave hastigheter, i hump (det betyr vel gupp, tenker jeg!). Höres aller best om man kjörer på grus, men det skal man jo ikke...

_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Magnus Thomé skrev:
alindquist skrev:
Kul! Måste fråga, har du nå oljud i framvagnen med Millway plattorna? Min har en förmånga att klonka...


Jag har kört runt 7000 mil med Millway topplagringar på min M2, de är fortfarande helt tysta faktiskt. Än så länge iaf

I vilka situationer klonkar det till? Gupp? Gupp + sväng? Vibrerande ojämn väg?

För mig för de oväsen på ojämn väg och vassa gupp. Men har lokaliserat oljudet till dom lagrade plattorna, mina fjädrar sitter inte inspända med tryck och tror det är de som gör det, att dom är lite lösa. Har inga hjälpfjädrar heller.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41497

Forumägare
Forumägare

Tidigare hade jag lite fjäderklonk, när den hoppar tillrätta, typ ett klonk på en resa, men det försvann.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i 2010
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (6016 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande