vet att vi fick en del bikake aluminium golv bitar till jobbet...
kan höra om någon vet vem leverantörer var...
google.. kanske något dylikt...
https://www.metawell.com/en/
_________________ Michael Thulesius
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122
Trådstartare
24 Maj 2019 08:05
Rallyquattro har varit inne på att jag haft struligt med frambromsarna. När jag korsade Miatans spindlar och Golf 4ans lagerhubbar gjorde jag inte det tillräckligt bra. Det resulterade i att hubbarna glappade loss och glappet pressade undan bromsklotsarna. Så inför inbromsning var jag tvungen att bromsa två ggr, 1 gång för att få klossarna på plats och 1 gång för att bromsa. Gjorde jag inte det tog bromsarna bara bak och handbromsvändningen var ett faktum. Ingen bra känsla kan jag säga.
Iom detta glapp pajjade även lagren då dom är konstruerade för att sitta stumt
Till en början fattade jag inte varför muttern lossnade. Provade mer åtdragningsmoment och loctite.
Som en sämre Picasso kladdade jag ihop hur den nya distansen skulle vara utformad, och beställde delarna från en svarvare.
Provade den nya lösningen 12/5 och det funkade kanon
_________________ Peppe Allvise
Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250
24 Maj 2019 08:27
Vad var felet som orsakade glappet? Ritningen ser ut som den skulle kunna vara till en distans som tar emot på fel ställen.
Guson
_________________ Tomas Gunnarsson
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122
Trådstartare
24 Maj 2019 08:57
Guson skrev:
Vad var felet som orsakade glappet? Ritningen ser ut som den skulle kunna vara till en distans som tar emot på fel ställen.
Guson
Jag gjorde distansen i 2 delar, 1 rör och 1 distansring. Röret var något glappt och distansen var i för mjukt material. Detta gjorde så att det hela till slut lossnade. Nu är distansen i ett stycke med sugpassning. För att vara på den säkra sidan limmade jag distansen mot spindeln.
Tack för att du kallar det för en ritning Utformningen enl skissen passar perfekt
_________________ Peppe Allvise
Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250
24 Maj 2019 09:17
Det jag såg som riskfyllt var att den vänstra "liten radie" borde vara "mer än 3 mm radie" för att inte rida på spindelns 3 mm-radie. Sen är hylsan något längre än den släta delen av tappen på spindeln med risk för att muttern bottnar mot hylsan istf lagerbanan. Men nu funkar det ju!
Guson
_________________ Tomas Gunnarsson
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13201
25 Maj 2019 06:15
Peppe Allvise skrev:
Tord skrev:
En fråga i all välmening, kanske varit uppe tidigare, men bältesinfästningen, av vilken anledning har ni valt att ha den så långt bak med följd att det blir långa bälten?
Av konstruktionstekniska anledningar. Så lite vikt som möjligt. Att få till fler användningsområden på varje fäste osv, så får man ner materialåtgången. Enl montageanvisning skall bältet monteras så nära 90grader från axelhöjd som möjligt. I detta fallet blev det inte så men vinkeln är ändå inom toleransen när jag har infästningen så pass långt bak.
ok, förstår, tänk bara på sträckningen i bältena, upp till 20% hävdas det så det kan bli nära till ratten då.
När det gäller en korrekt infästning av bälten är SBF:s skrivning inte bra om du vill uppnå den funktionalitet som bältestillverkarna tänkt sig. (bältesvinklar)
1. Axelbälten skall fästas max 200 mm bakom stolen och vara 0-10 grader nedvinklade i förhållande till horisontalplan. Om du åker med HNRS (HANS) skall dessutom bältet vara ihopvinklat 20 grader.
2. Midebältet skall vara bakåtvinklat ca 65 grader (lodlinje) och bredden på fästpunkterna skall vara så smal som möjligt, infästningspunkterna skall alltså inte vara motsvarande original infästning av bilbälte.
3. 5-punkt skall gå igenom stolen och ca 5 grader framåt, om det är 6-punkt skall infästningspunkterna vara separerade och vara vinklade bakåt med minst 20 grader.
4. Bälten skall inte avlastas på stolen. Mao stolen skall ha rätt storlek för just din kropp, hålen för bältesgenomföring skall vara anpassade för din rygglängd och höftbredd. Bältet skall aldrig skava eller beröra kanterna i något av genomföringshålen i stolen.
Sträva ALLTID efter så korta bälten som möjligt! Ett bälte tänjer sig upp till 20% vid en crash!
ovanstående är baserat på att bältet ska fungera som tänkt ur säkerhetssynvinkel, om du bara vill att en ev besiktningsman ska gilla din installation kan du kika i SBF:s dokumentation, då kan du montera lite hur som helstl.
Att tänka på, ett begagnat bälte som är nött eller har varit med om en crash bör man inte använda i något fordon, det skall kasseras. Om du råkar ut för en crash kan någon utmattad del av bältet gå sönder, då skadar du dig betydligt mer än om du haft ett fräscht bälte.
Jag vill inte vara en besserwisser, men jag ser gång på gång att förare skadas allvarligt för att just bälten inte är installerade som det är tänkt. Å det är riktigt onödigt!
_________________ Tord Ringenha11
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962
25 Maj 2019 08:32
Hittade inga bilder på din diffusor i tråden, den är ju utvecklad av F1 ingenjörer och testad i deras vindtunnel
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122
Trådstartare
25 Maj 2019 11:49
Tord skrev:
Peppe Allvise skrev:
Tord skrev:
En fråga i all välmening, kanske varit uppe tidigare, men bältesinfästningen, av vilken anledning har ni valt att ha den så långt bak med följd att det blir långa bälten?
Av konstruktionstekniska anledningar. Så lite vikt som möjligt. Att få till fler användningsområden på varje fäste osv, så får man ner materialåtgången. Enl montageanvisning skall bältet monteras så nära 90grader från axelhöjd som möjligt. I detta fallet blev det inte så men vinkeln är ändå inom toleransen när jag har infästningen så pass långt bak.
ok, förstår, tänk bara på sträckningen i bältena, upp till 20% hävdas det så det kan bli nära till ratten då.
När det gäller en korrekt infästning av bälten är SBF:s skrivning inte bra om du vill uppnå den funktionalitet som bältestillverkarna tänkt sig. (bältesvinklar)
1. Axelbälten skall fästas max 200 mm bakom stolen och vara 0-10 grader nedvinklade i förhållande till horisontalplan. Om du åker med HNRS (HANS) skall dessutom bältet vara ihopvinklat 20 grader.
2. Midebältet skall vara bakåtvinklat ca 65 grader (lodlinje) och bredden på fästpunkterna skall vara så smal som möjligt, infästningspunkterna skall alltså inte vara motsvarande original infästning av bilbälte.
3. 5-punkt skall gå igenom stolen och ca 5 grader framåt, om det är 6-punkt skall infästningspunkterna vara separerade och vara vinklade bakåt med minst 20 grader.
4. Bälten skall inte avlastas på stolen. Mao stolen skall ha rätt storlek för just din kropp, hålen för bältesgenomföring skall vara anpassade för din rygglängd och höftbredd. Bältet skall aldrig skava eller beröra kanterna i något av genomföringshålen i stolen.
Sträva ALLTID efter så korta bälten som möjligt! Ett bälte tänjer sig upp till 20% vid en crash!
ovanstående är baserat på att bältet ska fungera som tänkt ur säkerhetssynvinkel, om du bara vill att en ev besiktningsman ska gilla din installation kan du kika i SBF:s dokumentation, då kan du montera lite hur som helstl.
Att tänka på, ett begagnat bälte som är nött eller har varit med om en crash bör man inte använda i något fordon, det skall kasseras. Om du råkar ut för en crash kan någon utmattad del av bältet gå sönder, då skadar du dig betydligt mer än om du haft ett fräscht bälte.
Jag vill inte vara en besserwisser, men jag ser gång på gång att förare skadas allvarligt för att just bälten inte är installerade som det är tänkt. Å det är riktigt onödigt!
Tack för info
_________________ Peppe Allvise
Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122
Trådstartare
25 Maj 2019 11:56
RallyQuattro skrev:
Hittade inga bilder på din diffusor i tråden, den är ju utvecklad av F1 ingenjörer och testad i deras vindtunnel
Ja, den funkar utomordentligt! Dom är vassa dom där ingenGörerna
Tack för bilden från utveclingsavdelningen
_________________ Peppe Allvise
Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962
26 Maj 2019 09:42
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173
27 Maj 2019 07:52
Vad är de diskreta varnings- och felljusen för (orange resp röd)? Oljetryck?
Råfränt bygge för övrigt
_________________ Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122
Trådstartare
28 Maj 2019 07:37
Jocke_D skrev:
Vad är de diskreta varnings- och felljusen för (orange resp röd)? Oljetryck?
Råfränt bygge för övrigt
Det är, röd oljetryckslampa, gul körriktningsindikator. Funktion och ekonomi framför allt👍
Tack för det!
_________________ Peppe Allvise
Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962
28 Maj 2019 08:53
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962
02 Jun 2019 12:06
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962
06 Jun 2019 09:53
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962
09 Jun 2019 11:35
Sista filmen från maj 2018 alltså utan vinge.
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350
14 Jun 2019 08:46
Har bilen bytt ägare? Med tanke på senaste postningarna så skulle man tro det.
Mer byggbilder tack, nu blir det ett jäkla hoppande mellan bygge och körbar bil.
_________________ Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels
Portugal, Ourique
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962
14 Jun 2019 09:04
Ronna skrev:
Har bilen bytt ägare? Med tanke på senaste postningarna så skulle man tro det.
Mer byggbilder tack, nu blir det ett jäkla hoppande mellan bygge och körbar bil.
Bygg bilderna blev ju klara redan på sid 5 och där visades bilen färdig,
sen har Peppe visat vad han gjorde för uppgraderingar förra sommaren efter första bankörningen på sid 6
och sen på förra sidan och denna sida vad som gjordes i vintras och våras efter förra årets 2 bankörningar.
Så om det ska ligga rätt i tid så måste ju bilderna från bankörningen och filmerna från förra året komma i kapp...
Och vad som ska byggas om i sommar eller nästa vinter blir svårt att visa redan nu
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962
15 Jun 2019 09:18
Och eftersom det är jag som har tagit alla bilder från bankörningen och även min GoPro i bilen så är det alltså jag som klippt ihop filmer och fixat bilderna,
så därför är det jag som postar dessa åt Peppe i hans tråd.
19 maj 2018
Men hittar ni något på bilderna som ni inte kan hitta svar på i tråden så kan ni ställa frågan om det så kommer förhoppningsvis Peppe att svara när han får tid.
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962
21 Jun 2019 11:24
Söndagen 20 maj 2018
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962