Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Pick-up 4,2 RT
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 13, 14, 15   >>
17 besök senaste veckan (70858 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



vet att vi fick en del bikake aluminium golv bitar till jobbet...
kan höra om någon vet vem leverantörer var...
google.. kanske något dylikt...
https://www.metawell.com/en/

_________________
Michael Thulesius
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Rallyquattro har varit inne på att jag haft struligt med frambromsarna. När jag korsade Miatans spindlar och Golf 4ans lagerhubbar gjorde jag inte det tillräckligt bra. Det resulterade i att hubbarna glappade loss och glappet pressade undan bromsklotsarna. Så inför inbromsning var jag tvungen att bromsa två ggr, 1 gång för att få klossarna på plats och 1 gång för att bromsa. Gjorde jag inte det tog bromsarna bara bak och handbromsvändningen var ett faktum. Ingen bra känsla kan jag säga.
Iom detta glapp pajjade även lagren då dom är konstruerade för att sitta stumt



Till en början fattade jag inte varför muttern lossnade. Provade mer åtdragningsmoment och loctite.



Som en sämre Picasso kladdade jag ihop hur den nya distansen skulle vara utformad, och beställde delarna från en svarvare.



Provade den nya lösningen 12/5 och det funkade kanon thumbs up

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Vad var felet som orsakade glappet? Ritningen ser ut som den skulle kunna vara till en distans som tar emot på fel ställen.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Guson skrev:
Vad var felet som orsakade glappet? Ritningen ser ut som den skulle kunna vara till en distans som tar emot på fel ställen.

Guson


Jag gjorde distansen i 2 delar, 1 rör och 1 distansring. Röret var något glappt och distansen var i för mjukt material. Detta gjorde så att det hela till slut lossnade. Nu är distansen i ett stycke med sugpassning. För att vara på den säkra sidan limmade jag distansen mot spindeln.
Tack för att du kallar det för en ritning Utformningen enl skissen passar perfekt thumbs up

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det jag såg som riskfyllt var att den vänstra "liten radie" borde vara "mer än 3 mm radie" för att inte rida på spindelns 3 mm-radie. Sen är hylsan något längre än den släta delen av tappen på spindeln med risk för att muttern bottnar mot hylsan istf lagerbanan. Men nu funkar det ju!

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13201



Peppe Allvise skrev:
Tord skrev:
En fråga i all välmening, kanske varit uppe tidigare, men bältesinfästningen, av vilken anledning har ni valt att ha den så långt bak med följd att det blir långa bälten?


Av konstruktionstekniska anledningar. Så lite vikt som möjligt. Att få till fler användningsområden på varje fäste osv, så får man ner materialåtgången. Enl montageanvisning skall bältet monteras så nära 90grader från axelhöjd som möjligt. I detta fallet blev det inte så men vinkeln är ändå inom toleransen när jag har infästningen så pass långt bak.


ok, förstår, tänk bara på sträckningen i bältena, upp till 20% hävdas det så det kan bli nära till ratten då.

Saxat från: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63750

JP Simpson skrev:
När det gäller en korrekt infästning av bälten är SBF:s skrivning inte bra om du vill uppnå den funktionalitet som bältestillverkarna tänkt sig. (bältesvinklar)
1. Axelbälten skall fästas max 200 mm bakom stolen och vara 0-10 grader nedvinklade i förhållande till horisontalplan. Om du åker med HNRS (HANS) skall dessutom bältet vara ihopvinklat 20 grader.
2. Midebältet skall vara bakåtvinklat ca 65 grader (lodlinje) och bredden på fästpunkterna skall vara så smal som möjligt, infästningspunkterna skall alltså inte vara motsvarande original infästning av bilbälte.
3. 5-punkt skall gå igenom stolen och ca 5 grader framåt, om det är 6-punkt skall infästningspunkterna vara separerade och vara vinklade bakåt med minst 20 grader.
4. Bälten skall inte avlastas på stolen. Mao stolen skall ha rätt storlek för just din kropp, hålen för bältesgenomföring skall vara anpassade för din rygglängd och höftbredd. Bältet skall aldrig skava eller beröra kanterna i något av genomföringshålen i stolen.

Sträva ALLTID efter så korta bälten som möjligt! Ett bälte tänjer sig upp till 20% vid en crash!

ovanstående är baserat på att bältet ska fungera som tänkt ur säkerhetssynvinkel, om du bara vill att en ev besiktningsman ska gilla din installation kan du kika i SBF:s dokumentation, då kan du montera lite hur som helstl.

Att tänka på, ett begagnat bälte som är nött eller har varit med om en crash bör man inte använda i något fordon, det skall kasseras. Om du råkar ut för en crash kan någon utmattad del av bältet gå sönder, då skadar du dig betydligt mer än om du haft ett fräscht bälte.

Jag vill inte vara en besserwisser, men jag ser gång på gång att förare skadas allvarligt för att just bälten inte är installerade som det är tänkt. Å det är riktigt onödigt!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Hittade inga bilder på din diffusor i tråden, den är ju utvecklad av F1 ingenjörer och testad i deras vindtunnel





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Tord skrev:
Peppe Allvise skrev:
Tord skrev:
En fråga i all välmening, kanske varit uppe tidigare, men bältesinfästningen, av vilken anledning har ni valt att ha den så långt bak med följd att det blir långa bälten?


Av konstruktionstekniska anledningar. Så lite vikt som möjligt. Att få till fler användningsområden på varje fäste osv, så får man ner materialåtgången. Enl montageanvisning skall bältet monteras så nära 90grader från axelhöjd som möjligt. I detta fallet blev det inte så men vinkeln är ändå inom toleransen när jag har infästningen så pass långt bak.


ok, förstår, tänk bara på sträckningen i bältena, upp till 20% hävdas det så det kan bli nära till ratten då.

Saxat från: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63750

JP Simpson skrev:
När det gäller en korrekt infästning av bälten är SBF:s skrivning inte bra om du vill uppnå den funktionalitet som bältestillverkarna tänkt sig. (bältesvinklar)
1. Axelbälten skall fästas max 200 mm bakom stolen och vara 0-10 grader nedvinklade i förhållande till horisontalplan. Om du åker med HNRS (HANS) skall dessutom bältet vara ihopvinklat 20 grader.
2. Midebältet skall vara bakåtvinklat ca 65 grader (lodlinje) och bredden på fästpunkterna skall vara så smal som möjligt, infästningspunkterna skall alltså inte vara motsvarande original infästning av bilbälte.
3. 5-punkt skall gå igenom stolen och ca 5 grader framåt, om det är 6-punkt skall infästningspunkterna vara separerade och vara vinklade bakåt med minst 20 grader.
4. Bälten skall inte avlastas på stolen. Mao stolen skall ha rätt storlek för just din kropp, hålen för bältesgenomföring skall vara anpassade för din rygglängd och höftbredd. Bältet skall aldrig skava eller beröra kanterna i något av genomföringshålen i stolen.

Sträva ALLTID efter så korta bälten som möjligt! Ett bälte tänjer sig upp till 20% vid en crash!

ovanstående är baserat på att bältet ska fungera som tänkt ur säkerhetssynvinkel, om du bara vill att en ev besiktningsman ska gilla din installation kan du kika i SBF:s dokumentation, då kan du montera lite hur som helstl.

Att tänka på, ett begagnat bälte som är nött eller har varit med om en crash bör man inte använda i något fordon, det skall kasseras. Om du råkar ut för en crash kan någon utmattad del av bältet gå sönder, då skadar du dig betydligt mer än om du haft ett fräscht bälte.

Jag vill inte vara en besserwisser, men jag ser gång på gång att förare skadas allvarligt för att just bälten inte är installerade som det är tänkt. Å det är riktigt onödigt!


Tack för info thumbs up

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Hittade inga bilder på din diffusor i tråden, den är ju utvecklad av F1 ingenjörer och testad i deras vindtunnel


Ja, den funkar utomordentligt! Dom är vassa dom där ingenGörerna
Tack för bilden från utveclingsavdelningen thumbs up

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Vad är de diskreta varnings- och felljusen för (orange resp röd)? Oljetryck?

Råfränt bygge för övrigt

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Jocke_D skrev:
Vad är de diskreta varnings- och felljusen för (orange resp röd)? Oljetryck?

Råfränt bygge för övrigt


Det är, röd oljetryckslampa, gul körriktningsindikator. Funktion och ekonomi framför allt👍

Tack för det!

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Sista filmen från maj 2018 alltså utan vinge.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Har bilen bytt ägare? Med tanke på senaste postningarna så skulle man tro det.
Mer byggbilder tack, nu blir det ett jäkla hoppande mellan bygge och körbar bil.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Ronna skrev:
Har bilen bytt ägare? Med tanke på senaste postningarna så skulle man tro det.
Mer byggbilder tack, nu blir det ett jäkla hoppande mellan bygge och körbar bil.



Bygg bilderna blev ju klara redan på sid 5 och där visades bilen färdig,
sen har Peppe visat vad han gjorde för uppgraderingar förra sommaren efter första bankörningen på sid 6
och sen på förra sidan och denna sida vad som gjordes i vintras och våras efter förra årets 2 bankörningar.

Så om det ska ligga rätt i tid så måste ju bilderna från bankörningen och filmerna från förra året komma i kapp...

Och vad som ska byggas om i sommar eller nästa vinter blir svårt att visa redan nu

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Och eftersom det är jag som har tagit alla bilder från bankörningen och även min GoPro i bilen så är det alltså jag som klippt ihop filmer och fixat bilderna,
så därför är det jag som postar dessa åt Peppe i hans tråd.

19 maj 2018







Men hittar ni något på bilderna som ni inte kan hitta svar på i tråden så kan ni ställa frågan om det så kommer förhoppningsvis Peppe att svara när han får tid.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Söndagen 20 maj 2018






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Sista bilderna ifrån maj 2018





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Pick-up 4,2 RT
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 13, 14, 15   >>
17 besök senaste veckan (70858 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande