Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBF och GDPR
1008 besök totalt
Miatamannen
Västerås
Här sen Maj 2019
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Blir du uppringd av konstiga försäljare?

Då ska du veta att Svenska Bilsportförbundet, SBF har delat ut kompletta adress- och telefonregister till så kallade "samarbetspartners".
Dessa samarbetspartners har oftast ingenting med bilsport att göra utan detta är ett sätt för SBF att få in pengar på de mest suspekta sätten.
Ett företag i raden som SBF har ingått samarbeta med är företaget Sensor Alarm, som inte har med bilsport alls att göra.
Säljare från detta företag är dessutom väldigt aggressiva när man vill sälja sina produkter.

Vi inom MX-5 Racing Club reagerade kraftigt mot detta och hävdade att detta var ett brott mot GDPR.
SBF kontaktas i ärendet i slutet av februari 2019 med frågor kring hur SBF agerar i enlighet med GDPR.
Sedan följer en mängd mailkonversationer där SBF hävdar att man följt gällande lagstiftning och man åberopar "intresseavvägning" vilket kortfattat innebär att man gör en bedömning att SBFs agerande är av större intresse än den enskildes.
Datainspektionen kontaktas och en anmälan görs avseende personuppgiftincident då ett helt medlemsregister har delats ut.

Även Riksfriidrottsförbundet kontaktas för att få reda på vilka riktlinjer som gäller för anslutna förbund.
Riksidrottsförbundet skriver att även om ett berättigat intresse enligt dataskyddsförordningens mening föreligger ska en intresseavvägning särskilt ta hänsyn till om den registrerades intressen eller grundläggande rättigheter och friheter väger tyngre och kräver skydd av personuppgifter, särskilt när den registrerade är ett barn. Med ledning av Artikel 29-gruppens uttalande om att intresseavvägningen ska ta hänsyn till ett flertal faktorer, såsom det berättigade intresset, konsekvenserna av behandlingen för den registrerade, personuppgifternas känslighet, typ av behandling och vilka åtgärder som vidtagits för att skydda personuppgifterna samt att den registrerades inställning och om denne motsatt sig behandlingen ska tas i beaktande vid genomförandet av en intresseavvägning är det inte lämpligt för RF och Medlemmarna att stödja behandling av personuppgifter på intresseavvägning som laglig grund. I vissa undantagsfall, såsom exempelvis marknadsföring från Medlemmar, kan emellertid behandling stödjas på intresseavvägning som laglig grund om ingen annan grund är tillämplig.
Denna helhetsbedömning som enligt lag ska genomföras innan medlemmar kontaktas begärs ut av SBF ett flertal gånger men man hävdar först att den är intern och inte delas ut.

Anna Nordkvist som är Generalsekreterare och VD för SBF hävdar att man jobbat länge med GDPR- frågan och att man uppfyller alla krav men kan ändå, efter ett antal påminnelser, inte uppvisa några dokument på den helhetsbedömning som skulle ha gjorts.

2019-05-06 kommer att mail från Anna Nordkvist med 2 stycken bifogade dokument, "Intresseavvägning" och "Helhetsbedömning".
Det är dessa dokument som efterfrågats flera gånger och som ska var utredda och klara innan medlemmar kontaktas.
Man skickar dessa dokument som Word filer och inte PDF viket gör att det är ganska enkelt att se när dessa dokument skapades, det ena dokumentet skapades 2019-04-24 och det andra 2019-04-23, alltså långt efter att Sensor Alarm börjat ringa medlemmar.
Detta är alltså en efterkonstruktion som SBF även säger att deras jurister tittade igenom och som enligt uppgift ska har funnits redan i slutet av Februari/början av Mars vilket alltså är en ren lögn.
Ytterligare en anmälan kommer att göras till Datainspektionen som avser brott mot artikel 14 i GDPR.
Uppmaningen är alltså att kontakta SBF och meddela att du inte vill bli uppringd och att även ta kontakt med din lokala förening och be dem ta bort telefonuppgifter i Lots.
På detta sätt kan vi visa SBF att vi inte accepterar att våra namn säljs ut till suspekta företag som inte har med bilsport att göra och att SBF hävdar att deras intressen går före den enskilde.

För den som önskar kan hela mailkonversationen mellan SBF och MX-5 Racing Club översändas (den börjar bli ganska lång nu) för att bilda sig en uppfattning hur vårat förbund beter sig mot våra föreningar i landet och dess medlemmar.

/Jan Bergman Bengtsson
Sekreterare MX-5 Racing Club

_________________
Janne Bergman-Bengtsson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Keep us posted. Även jag har fått samtal (är medlem i annan sbf-ansluten klubb), och då skall man veta att det är någonting emellan fem och tio år sen jag löste ut min licens senast (kommer inte ihåg riktigt men definitivt långt innan LOTS kom igång), så vilka register de rotat i kan man bara gissa...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Stort tack för denna info.

Jag har respekt för att felaktiga beslut kan tas ibland eller att misstag sker. Det är hur man hanterar misstag som är det viktiga. Transparens transparens transparens och raka ärliga puckar. Det vore en bra ledstjärna för SBF att sätta riktigt högt.

Som en parentes men med bäring på ovanstående. Personligen är jag inte alls förtjust i SBFs ordentliga satsning på att bli en medlemsförmånsklubb vilket ju Anna Nordkvist mycket tydligt uttalat som mål om än inte med exakt det ordet. Jag tycker att allt fokus ska vara motorsporten och inget annat. Men jag har inga problem med att man kan ha olika åsikter om det, det är bara min personliga syn på det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Miatamannen
Västerås
Här sen Maj 2019
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Mail skickades igår också till styrelsens ordförande för SBF Lars Pettersson med frågan om han har förtroende för Anna Nordkvist som Generalsekreterare då hon efterkonstruerat dokument och skrivit rena lögner.

Detta är svaret:
Hej Jan
Tack för ditt mail
Anna har hanterat det med de rekommendationer hon har fått till sig och har hållit styrelsen informerad i det här ärendet gällande dina mail.


Vänliga hälsningar/Kind regards

Lars Pettersson
Ordförande
President

Jag har nu frågat om styrelsen och dess ordförande ställer sig bakom efterkonstruktion av dokument och spridande av lögner.

_________________
Janne Bergman-Bengtsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Uppskattar dina uppdateringar! Keep us (all) posted thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
MankanG
Linköping
Här sen Aug 2012
Inlägg: 36



Jag var på SBF i februari efter den trögfattade säljaren från larmfirman inte fattade ett nej. Jag fick ett blahaha-svar efter några dagar om att vi tar GDPR på allvar osv.

Loggade då in i LOTS och där var min profil redan inställd på att jag inte ville dela ut mina kontaktuppgifter vilket inte verkar ha följts. Jag kryssade ur, sparade och kryssade i och sparade igen. Sedan dess har det varit tyst iaf.

_________________
Marcus Gustafsson
Audi S5 Sportback
Citera
Miatamannen
Västerås
Här sen Maj 2019
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Fick nu svar av Lars Pettersson, styrelsens ordförande på nedanstående mail:

Hej Lars,
Tack för ditt svar.
Hoppas verkligen att du läst igenom hela den långa mailkonversationen
och inte bara lyssnat på vad Anna meddelat styrelsen då jag tror att
det undanhållits de facto att det är efterkonstruerade dokument som
Anna säger sig ha funnits innan medlemmar kontaktades Jag tolkar det
som att du och styrelsen för SBF ställer sig bakom efterkonstruerade
dokument och de rena fakta fel och lögner som Anna meddelat via mail?



Hej Jan
Vi kommer att följa upp vad som är rätt eller fel i det här ärendet. Jag kommer idag att meddela styrelsen ärendet. Helt klart så ska SBF göra rätt och är ett fel begånget med fel information eller rutiner så ska det rättas till.
MVH
Lars Pettersson

_________________
Janne Bergman-Bengtsson
Citera
Pelle_MX5
Bro
Här sen Maj 2016
Inlägg: 140



Bra där Janne thumbs up

_________________
Per Nilsson
Citera
Allmänt banåkaforum
SBF och GDPR
1008 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande