Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4 E86 -07, e89 widebody
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
28800 besök totalt
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Nu är det dags att få fast nya fronten, kylaren och insug.
Tror det kommer bli riktigt fett när det väl är klart.


_________________
Max af Klintberg
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Prövade trycka dit gamla bakskärmen och jag tror jag måste bredda lite till. Så den inte ser smal ut.


_________________
Max af Klintberg
Citera
Meca
Danmark
Här sen Jan 2013
Inlägg: 31



Max af Klintberg skrev:
Prövade trycka dit gamla bakskärmen och jag tror jag måste bredda lite till. Så den inte ser smal ut.






Jeg sælger de her bagskærme, og resten af sættet i ovrigt, hvis det kan bruges. De er ca. 5 cm bredere pr. side.


Med venlig hilsen


Mads Moeskjær

_________________
Mads Moeskjær
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Meca skrev:
Max af Klintberg skrev:
Prövade trycka dit gamla bakskärmen och jag tror jag måste bredda lite till. Så den inte ser smal ut.

https://rejsa.nu/im/user/27595/2019-05-18-20-29-02_8d8d6fa2-bfaf-4b53- . . . .

https://rejsa.nu/im/user/23590/2019-05-19-16-27-18_img_20190510_165551 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/23590/2019-05-19-16-27-18_img_20190510_165604 . . . .


Jeg sælger de her bagskærme, og resten af sættet i ovrigt, hvis det kan bruges. De er ca. 5 cm bredere pr. side.


Med venlig hilsen


Mads Moeskjær


Tjena Mads vad sitter för bakfälg på bilden? Vilket et, kanske en spacer? Så jag vet hur mkt bredare din bil är än original.

Z4 eller Z4M?

_________________
Max af Klintberg
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Nu har jag måttat och ritat en adapter till nya fronten.



Hoppas det blir bättre än första adaptern



tror jag ska väga nya och gamla också innan jag monterar allt, jag inbillar mig att det är ganska stor skillnad. Den gamla är i stål och den "nya" är lite både och men mest aluminium.

_________________
Max af Klintberg
Citera
Meca
Danmark
Här sen Jan 2013
Inlägg: 31



Max af Klintberg skrev:
Meca skrev:
Max af Klintberg skrev:
Prövade trycka dit gamla bakskärmen och jag tror jag måste bredda lite till. Så den inte ser smal ut.

https://rejsa.nu/im/user/27595/2019-05-18-20-29-02_8d8d6fa2-bfaf-4b53- . . . .

https://rejsa.nu/im/user/23590/2019-05-19-16-27-18_img_20190510_165551 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/23590/2019-05-19-16-27-18_img_20190510_165604 . . . .


Jeg sælger de her bagskærme, og resten af sættet i ovrigt, hvis det kan bruges. De er ca. 5 cm bredere pr. side.


Med venlig hilsen


Mads Moeskjær


Tjena Mads vad sitter för bakfälg på bilden? Vilket et, kanske en spacer? Så jag vet hur mkt bredare din bil är än original.

Z4 eller Z4M?



Undervognen er fra en M3/e46. Fælgene på billederne er 10x18, og med disse fælge korer vi med 30 mm spacer, og 3 graders camber. Jeg kan ikke huske fælgenes ET. Men det kan jeg kontrollere i morgen. Dækkene er i ovrigt Michelin 27/65-18 slicks.

Selve bagskærmene er lavet i glasfiber-væv, med epoxy-resin. Så vidt jeg husker, vejer skærmene ca 900 gram pr styk. Uden på nogen måder at være svage.

Det er et par år siden vi lavede formene til vores Z4, men jeg mener 99% sikkert at de er ca. 5 cm bredere pr side.

Sig gerne til, hvis du vil have flere billeder af skærme, kofanger, sideskorter osv.

Med venlig hilsen

Mads Moeskjær

_________________
Mads Moeskjær
Citera
Meca
Danmark
Här sen Jan 2013
Inlägg: 31



Jeg har været ved at kigge på fælgene i dag, og der står ikke ET i dem. Men som sagt er skærmene ca. 5 cm bredere pr. side.

Med venlig hilsen

Mads Moeskjær

_________________
Mads Moeskjær
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Meca skrev:
Jeg har været ved at kigge på fælgene i dag, og der står ikke ET i dem. Men som sagt er skærmene ca. 5 cm bredere pr. side.

Med venlig hilsen

Mads Moeskjær


Okej, jag har e46 M3 bakvagn och 18x11 et25 fälgar med 25mm spacers. Det borde vara ungefär rätt bredd.

_________________
Max af Klintberg
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Skar ut delarna till adaptern med plasman på jobbet. Blev inte jätte bra skuret men lite vinkelslip så passade det. Och jag hade mätt ganska bra! Blir några få små ändringar innan dom skärs i laser.


Jag passade på att provmontera med lysen och jag har lite justeringar som måste göras med huven.

Någon som vet var man kan hitta nice gångjärn till huven som inte behöver så mycket plats när huven är nere?


_________________
Max af Klintberg
Citera
Meca
Danmark
Här sen Jan 2013
Inlägg: 31



Nu ved jeg jo ikke hvor du bor i Sverige, men du er jo altid velkommen til at komme og se vores bil. Og se om du evt. skal have et sæt bagskærme.

Med venlig hilsen

Mads Moeskjær

_________________
Mads Moeskjær
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 63



Följer med stort intresse din tråd/bil, när man själv åker Z4 3,0 E86. Blir snyggt och bra! thumbs up Ska själv se över hjulupphängningarna på min bil (gått 12000 mil och lite oprecis/nervös framfart) och därför lite frågor. Ser ut som du har M3 e46 bakre alu länkarmshållare i framvagnen? Om ja... är det samma utformning som org. Z4 förutom skillnaden i diametern för bussningen, 60/66 mm? Funderar nämligen att köpa M3 E46 hållaren med bussning som lite uppgradering för en gatbil. Tänkte byta främre länkarmsbussningen i bakvagnen också. Är det ngn mer bussning som slits mkt/blir dålig eller hur såg dina ut?

/Kent

_________________
Kent Ohlsson
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
makeba skrev:
Följer med stort intresse din tråd/bil, när man själv åker Z4 3,0 E86. Blir snyggt och bra! thumbs up Ska själv se över hjulupphängningarna på min bil (gått 12000 mil och lite oprecis/nervös framfart) och därför lite frågor. Ser ut som du har M3 e46 bakre alu länkarmshållare i framvagnen? Om ja... är det samma utformning som org. Z4 förutom skillnaden i diametern för bussningen, 60/66 mm? Funderar nämligen att köpa M3 E46 hållaren med bussning som lite uppgradering för en gatbil. Tänkte byta främre länkarmsbussningen i bakvagnen också. Är det ngn mer bussning som slits mkt/blir dålig eller hur såg dina ut?

/Kent


Den bakre bussningen i framvagnen va det bara slamsor kvar av efter en track-Monday på Mantorp. I övrigt såg det väl helt ok ut, alla va lite halvslutna men ingen fara. Jag hade inte behövt byta dom för fortsatt gatkörning.

Ytterdiametern skiljer på dom precis som du säger 60 istället för 66, men innerdiameters skiljet också. M3 e46 har en grövre länkarm så hålet är större. Sen har den dessutom en ytterligare fästpunkt ner i förstärkningsplatta som håller ihop framvagnen, men då måste du ha den plattan från e46 M3.

_________________
Max af Klintberg
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Lite uppdatering.

Framvagnen är klar.

M3 e46 spindlar
M3 e46 länkarmar
M3 e46 styrleder
M3 e46 bakre infästning med aluminium/delrinbussning
M3 e46 förstärkningsplatta
Öhlins R&T coilovers omschimsade för racing
Camber/caster toplagringar med uniballs.
360 skivor e90/e92 M3
Porsche Cayenne 6-kolvsok
Pinnbultar 90mm
25mm spacers
265x30R18 Pirelli trofeo R på 18x10 et25 fälg


_________________
Max af Klintberg
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Nu är äntligen drivaxlarna på plats efter både väldigt lång leveranstid och sen en defekt drivknut från GKN som ställde till det. Jag trodde jag va helt oduglig när jag inte lyckades montera..... men de va en skön avvikelse på 0,6mm på diametern på hålbilden.












_________________
Max af Klintberg
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Blev att bygga om bakdämprna till coilovers också. BOOM









_________________
Max af Klintberg
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Det råkade bli ett par 350 skivor bak. Allt som behövdes va att fila av några milimeter på baksidan sen satt dom perfekt.




Bromsoksadaptrarna är klara (prototyp nr två till höger), nu ska det bara fräsas bort 9mm på oken.




Sen är bakvagnen klar för race

_________________
Max af Klintberg
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Har just börjat bredda fronten på bilen. Inte busenkelt men känns ändå om att bitarna kommer falla på plats!

Började här:



Va tvungen att kolla om det skulle gå att öppna huven om jag förlänger den bak till dörren, jaget funkar men det va fan på håret!




Sen va set bara att ta av sig finhandskarna och plocka fram leran!







Ganska nöjd med hur det blev med leran, men det kan ju alltid bli lite bättre. Sen va det fram med aluminiumfoliet för att slå in mästerverket och sen tejpa in allt i packtejp.




Sen va det dags att göra passbitar till högersidan... hade lite bråttom här... dom blev inte asbra men jag hoppas dom duger. Jag gjorde en passbit /10cm borde duga.




Sen tillslut fick jag lägga på glasfiber på min lerklump och, hör och häpna, det gick också bra den är nu lös från formen och redo för lite slip och spackel!




Kommer inte riktigt bli lika cool som GT kittet men nästan



_________________
Max af Klintberg
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Snygga breddare!

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Spännande och snyggt arbete thumbs up

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78


Trådstartare
Nu är broddarna påblåsts i grova drag, imorgon blir det att börja slipa och spackla för att få till finishen





_________________
Max af Klintberg
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Snyggt jobb du gör thumbs up

Kommer du att behålla färgen, eller blir det byte?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4 E86 -07, e89 widebody
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
28800 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande