Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Vridmoment | 554 besök totalt |
En bekant skall byta koppling till sitt racingprojekt (banbil). Bilen är uppmätt/bänkad. Men jag undrar om vridmoment är något som tillverkarna mäter innan växellådan ? Eller var mäts det ?
Tänkte bara att om vridmomentet kanske skiljer sig "en del" från det uppmätta vid drivhjulen och det fabrikörerna anger så blir kanske inte valet av koppling det mest optimala. OM det skiljer sig, är det någon i detta forum som vet om något generellt (schablon) omräkningsvärde mellan de olika mätpunkterna ? _________________ Björn Blomgren |
Drivline förlust kan skilja allt mellan 5-40% beroende på om det är fwd, rwd, 4wd och vad det är för växellåda, däck osv.
Är din bekant uppmätt på naven så måste ni fråga dom där den mättes om effekten motsvarar motor effekt eller vad för siffror ni fått? Är det på rullar så brukar dessa bänkar mäta upp drivlineförlusten så då har ni både motor effekt och hjul effekt. Men sen är ju frågan vilken koppling ni valt? En del tillverkare anger ett snitt moment som den ska klara över nästan hela livslängden medans andra anger max värdet vilket den bara klarar när den är ny och rätt injusterad.. Men alltid bäst att ta till extra så kopplingen är gjord för mycket mer än vad motorn ger om ni nu inte vill att den ska slira för att skona drivlinan. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
Tusen tack för bra återkoppling, Martin
Min vän befinner sig just nu på en semesterresa men han lät hälsa att vi skall återkomma med svar på frågorna och han skall titta närmare på graferna så att tråden kompletteras med relevant information. Vi återkommer ! _________________ Björn Blomgren |
Skruva banåkabil Vridmoment | 554 besök totalt |