Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tråden om att rejsa med Aquila Synergy - skitbra instegsklass för alla åldrar?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5337 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag fick möjlighet att prova att köra en Aquila Synergy på Sturup Raceway i fredags och har skrivit en hel del i min egen biltråd med M2'an. Men jag tänkte det kunde vara bra med en egen tråd så jag kopierar några grejer jag skrivit och så kan vi diskutera vidare här istället. Och hoppeligen fylla på med lite fylligare info om kostnader o sånt thumbs up

Här ligger inlägg i min egen biltråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1569202#1569202 men som sagt, jag kopierar in delar av det hit här:








Sitter en liten Toyotamotor i dom, någonstans 80-90 hästar. Bilen är väldigt lätt men det blir mycket fokus på att hålla uppe kurvhastigheterna. Efter den första chocken och vinglande över banan med den extremt högutväxlade och direkta styrningen jämfört med gatbilar så var bilen lätt att bli hemmastadd i. I turn in och mid corner gick den över i lätt överstyrning om man behandlade den för att få det och på väldigt tajta Sturup så kunde den understyra om jag pushade lite för hårt. Någon power oversteer behövde man liksom inte oroa sig för på torr bana

Borskämd från gatbilar med ABS och tydliga signaler när bromsgreppet är maxat så hade jag lite svårt att känna om jag låste upp precis bara lite på något hjul eller om jag över- eller underbromsade faktiskt. Den jättefina jämna asfalten som var kanon att köra på hjälpte inte till att tydliggöra, hade det varit lite ojämnt så hade jag nog känt lite mer info. Jag tittade i backspeglarna ibland efter någon vit puff med rök men såg inget. Nä, där sken min ovana igenom lite. Samtidigt kanske ett bra betyg för balansen bilen har, hur jag än bromsade så gick bilen stabilt. Förutom ett tillfälle in i den långsammaste hårnålen som är så långsam så att tvåan känns hög, där provade jag att ta i lite extra en gång och låste då tydligt upp alla fyra. När jag raskt släppte lite på bromsen så stod motorn still och så även bakhjulen förstås Piruett! Jag lyckades faktiskt vända runt två gånger under dagen.

Sturup har några kluriga ställen, det var lite kul att det var samma ställen jag hade svårt att känna mig nöjd med igår i Aquilan som jag tyckte exakt samma sak om i CSL'en när jag var på Sturup senast för herrejösses massa år sen. Ingången till vändningen allra längst ner på banan med sin första högerknix och skarpa påföljande vänster. Jag har inte kommit så långt att jag trailbrakear mig förbi höger apex. Inte denna gång heller... Så det är broms sen lite rull med blip-o-växling o sen broms igen. Långt från det optimala sättet för den kombinationen misstänker jag. Vad som är optimalt ut på startrakan känns inte heller uppenbart, det är något klurigt hu man ska positionera sig på kortrakan innan vid turn in för att gå förbi åskådarläktaren helt blint. Skitkul helt enkelt att testa och klura på Men där blev jag inte riktigt klok på heller.

Hur fick jag plats då i denna lille lille bil? Utan problem! Skyddsbågen är tilräckligt hög vilket inte är givet med min längd. Inga problem att glida i och ur på gängse sätt och pedalerna på helt okej avstånd. Jag är 196cm. Jag satt lite krummad men när jag tänkte på det senare var det dumt, jag skulle satt mig rakt, med rumpan aningen längre bak dikt an bakåt i stolen. Som jag satt igår så hamnade jag lite närmare pedalerna än nödvändigt med lite onödigt böjda ben som då låg nära panelen där ratt osv sitter. Inga problem ändå att lyfta foten från kopplingspedalen osv.

Kommer in car film senare där jag kör ikapp en..... Citroen Saxo!



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jamensådärja, Racechrono in car uppladdad och klar äntligen.

Andra varvet i filmen är det snabbaste under dagen.




Körningen blev bättre under dagen men jag hade fått veta att just denna bilen (som inte skulle tävlas med denna helg) hade ett problem att den tappade effekt efter en stund. Vilket den gjorde. Men det var lika kul att köra ändå Men det var infernaliskt omöjligt att matcha toppfarterna i slutet på rakorna senare... http://racecardriverexcuses.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Cédric skrev:
Hur var själva bilen mer detaljerat, gick den att rotera, kändes den för trött, att det blev mest fullgas hela tiden? Var den snäll på gränsen? Osv kul med lite film!


Det blir subjektivt förstås, bland annat utifrån vad man är van att köra, så ta med det i bakhuvet.

Jag beskriver den lite utifrån beteendet den hade utifrån hur jag rattade i de olika kurvorna på Sturup. Jag börjar varvet allra längst ner vid vändningen.

Ut ur vändningen och ut på gamla startrakan så är farten relativt låg men varvtalet på tvåan stämmer ganska bra så det puttar på ganska bra men ingen raket där man kan skita i hur man tar sig genom och ut ur kurvan. Allt hänger på bra spår och bra fart ut. I mina försök att ha bra fart mid corner och förbi andra apex så klantade jag bort och kunde inte alltid hålla in bilen, dvs greppet fram räckte inte för att komma in till apex i utgångskurvan och jag hammade ofta onödigt långt ut till höger ut på rakan. Inget fel på bilen utan bara att som jag körde så skulle jag hamma i understyrning och jag var tvungen att låta bilen ta ett vidare spår.

Upp för gamla startrakan, pruttar på helt okej, känns absolut inte undermotoriserat men som sagt, ingen raket In i den ganska vida 180-gradaren, på tvåan, gick det utmärkt att med gott om fäste fram att dyka in lite tidigt och spara massa meter köravstånd och ändå ta hela kurvan bra. Delvis för att när jag kom in mot höger så kom rumpan gärna en liten liten aning och det var supernajs att låta bilen följa högerkanten med bra fart och låta lite överstyrning rotera bilen om det behövdes. Greppade med bra känsla fram så inga problem att hålla in hela vägen runt och ut på den superkorta rakan upp mot den toklångsamma 180-vänstern.

Inför vänstern ska man ta sig svängande över tillbaka ut åt höger en del för att sen direkt växla över till den skarpa vänstern. Som ett litet S eller mini-Scandinavian flick. Här kände jag i inbromsningenn att bilen "levde" och gärna roterade, med lite mjukhet i styrandet så gjorde bilen det den skulle men här kunde man nog utnyttja det hela för att komma in i vänstern lite snabbare. Hade behövt nöta flera varv för att vara hemma i bilen nog för att sätta det konsekvent. Så jag var mjuk istället.

Ut ur den tajta hårnålen så satte greppet fram helt klart gränsen så jag hamnade ordentligt ut åt höger på den efterföljande korta rakan. Det vill säga jag satte nog inte kurvan helt hundra när jag i princip är på styrstoppet och känner att det inte går att gasa mer för då blir det bara ploga. Här gick det också så långsamt så att varvet är lite lågt på tvåan, det enda ställe jag tydligt saknade mer puff i maskin. Men hade jag satt kurvan mer rätt så hade jag kanske fått bättre utgång, vet inte...

Över till vänstersidan för att försöka lista ut i vilken vinkel och med vilket spår jag skulle passera första apex, högerkurvan runt åskådarläktaren är ju 100% blind. Inga problem att styra in tajt. Exakt vilken fart och exakt när jag slutligen kan lägga fullt var lite svårt att känna tycker jag eftersom det är blint initialt. När man väl passerat "hörnet" så är frågan hur ballongigt ut till vänster man hamnar. Precis förbi hörnet kändes rumpan släppa lite beroende på hur mjuk jag var, å ena sidan bra med rotation men samtidigt just här något att vara försiktig med, det kändes som den kunde sticka ordentligt precis när man passerade hörnet. Men sen gick det över till en ren framgreppsfråga genom resten av kurvan. Full gas och håll nere och se om man ändå kunde låta bli att låta bilen gå hela vägen ut till vänsterkant halvägs i den snabba delen av kurvan. Efter några enstaka varv insåg jag att power oversteer var helt onödigt att vara beredd på att hantera hahaha. Kan vara annorlunda i blött förstås.

Helt okej fart nerför startrakan. Jag hade lite svårt att känna hur hårt jag skulle gå på bromsarna, har tyvärr inte en blekaste aning om hur mycket jag eventuellt låste nåt/nåra hjul, eller inte, vilket kändes lite märkligt. Så var det överallt där jag bromsade från lite högre fart, speciellt även i nerförsbacken direkt efter krönet.

Men oberoende att jag var lite av ett frågetecken om hur jag egentligen använde bromsarna så var det jättehärligt att bromsa in i den vida långa 180-gradaren där det var extremt extremt viktigt att ha bra fart uppför backen ut ur kurvan för den långa påföljande fullfartsbiten. Var härlig balans i bilen genom hela kurvan med balansering mellan under och överstyrning. Man ser inte track out och sista biten ut ur kurvan med fullgas så är det understyrning som sätter gränsen och lika spännande varje varv om jag tänkt rätt och om asfalten skulle räcka till precis. Och trots att det är blint och det är uteslutet att justera gasen ens en tusendel från fullt spett (uppförsbacke ut till längsta rakan) så hamnade jag utan några speciella problem precis längs ytterkanten faktiskt. Mycket tack vare att bilen var så fin att balansera den långa mid corner-biten och därmed smidig att placera i det spår jag tänkt mig thumbs up Något som var extratydligt här var att det fanns absolut noll utrymme för att slarva med kurvan/utgången och kompensera med pulver ut på rakan. Om man tycker att bilen känns undermotoriserad för att man inte kan slarva så är det så. Men för egen del så var känslan "nu fäller jag fullt tidigt och må asfalten räcka till, ujujuj nu går det undan bort mot ytterkanten! Puuuuuuuh "

Efter rakan kommer en för just denna bil en fullfartsvänster. Det tog några varv till att hålla helt fullt hela vägen igenom och jag kände att det gällde att vara lite mjuk och verkligen placera sig rätt för att asfalten skulle räcka. Ett varv kom jag ikapp en långsammare bil och tog ett lite lite tajtare spår och då kröp rumpan ut och eftersom jag just där och då inte hade en tanke på överstyrning dumt nog så reagerade jag inte i tid så jag vände faktiskt runt. Oj, du läste ända hit, wooow!

Nu ger jag mig, det är några kurvor kvar men inga beteenden som jag inte redan beskrivit




Pontus Fyhr skrev:
Riktigt kul!

Vad är kostnaderna för bilarna, anmälningsavgifter och driftkostnader? Antar det senare är bra lågt med tanke på låg vikt och relativa standardkomponenter!


Ja det verkar rätt tänkt för att hålla kostnaderna nere men jag har ingen info.

Min egen reflektion var att om man vill bygga räserbil för att rejsa så är det inte rätt serie men om man som jag vill hålla mekandet till ett minimum men inte bangar för lite normal service och skruva på hjulvinklarna typ så är det verkligen klockrent med Aquila thumbs up Ett stort plus i min bok är att det är sjukt smidigt att komma åt allt till skillnad mot karossbilar. För mig är det stor skillnad att man kan göra saker utan att bli galen på att det är trångt och bängligt att komma åt.

Sen om jag vill prova lite racing på riktigt framöver vet jag inte, jag gillar det oerhört relaxade upplägget trackdays har, massa körning när man har lust utspritt över en hel dag. Därför gillar jag testdagar som den på Sturup med Aquilan, flera timmar med open pit helt fritt att köra och vara i depån som man kände för. Ingen stress någonsin på hela dagen, det passar mig

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det vore intressant att veta mer kring ekonomi och kanske jämföra lite mot Legends som i alla fall jag tycker det finns lite paralleller till. Ska se om någon kan bidra med lite info thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Det kan sägas att på Kinnekulle så var dom här småbilarna nere på 59 tider, på Sturup så var dom nere på 1.07 tider.

Att på kullen se 4 bilar gå i bredd in under bron i kamp om förstaplatsen är mäktigt.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19468



Att de är så jämna med "skrotmotorer" borde betyda att nån designat saker rätt (eller medvetet fel så motorn inte spelar roll).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Man viktar också bilarna så att de väger exakt lika oberoende förare thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
mydrefalk
Hallsberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 30



Magnus Thomé skrev:
Det vore intressant att veta mer kring ekonomi och kanske jämföra lite mot Legends som i alla fall jag tycker det finns lite paralleller till. Ska se om någon kan bidra med lite info thumbs up


Fick möjligheten att för några veckor sedan köra en racehelg med aquila på kinnekulle.
Bland det roligaste jag kört på bana

Fick priser på lite diriftkostnader:

Startavgift för hel serie 18 race delat på 6 tävlingar 55000:-.
Där ingår tältplats och mekhjälp/suport från tillverkaren på plats.
Även egen catering.

Däck begränsat till 2 set/ säsong 5000:- / set
Bromsklossar håller 5 säsonger
Motor 5000:-
Bärarm inkl uniballs 1200:-
Bromsskiva 200:-
Kylare 800:-

Sen räknar de på ca 30liter bensin / helg

thumbs up

_________________
Magnus Ydrefalk
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



MYdrefalk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det vore intressant att veta mer kring ekonomi och kanske jämföra lite mot Legends som i alla fall jag tycker det finns lite paralleller till. Ska se om någon kan bidra med lite info thumbs up


Fick möjligheten att för några veckor sedan köra en racehelg med aquila på kinnekulle.
Bland det roligaste jag kört på bana

Fick priser på lite diriftkostnader:

Startavgift för hel serie 18 race delat på 6 tävlingar 55000:-.
Där ingår tältplats och mekhjälp/suport från tillverkaren på plats.
Även egen catering.

Däck begränsat till 2 set/ säsong 5000:- / set
Bromsklossar håller 5 säsonger
Motor 5000:-
Bärarm inkl uniballs 1200:-
Bromsskiva 200:-
Kylare 800:-

Sen räknar de på ca 30liter bensin / helg

thumbs up


Lite nyfiken, vet du vad en bil kostar?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Cédric skrev:
MYdrefalk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det vore intressant att veta mer kring ekonomi och kanske jämföra lite mot Legends som i alla fall jag tycker det finns lite paralleller till. Ska se om någon kan bidra med lite info thumbs up


Fick möjligheten att för några veckor sedan köra en racehelg med aquila på kinnekulle.
Bland det roligaste jag kört på bana

Fick priser på lite diriftkostnader:

Startavgift för hel serie 18 race delat på 6 tävlingar 55000:-.
Där ingår tältplats och mekhjälp/suport från tillverkaren på plats.
Även egen catering.

Däck begränsat till 2 set/ säsong 5000:- / set
Bromsklossar håller 5 säsonger
Motor 5000:-
Bärarm inkl uniballs 1200:-
Bromsskiva 200:-
Kylare 800:-

Sen räknar de på ca 30liter bensin / helg

thumbs up


Lite nyfiken, vet du vad en bil kostar?


I trakterna runt 300 för en ny.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Karpers sa något om beggad bra bil för typ 160-180?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496



Aquila själva har lite info här:
https://www.aquilaracingcars.com/sv/synergi-cup/deltag/salg/

~20 000 euro för en begagnad bil av senaste generation
~30 000 euro för en ny bil
~9 000 euro för en begagnad bil av förra generationen (inte godkänd), uppdateringskit finns för 5 000 euro


Hur många som finns till de priserna, och hur representativa de är, är ju svårt att säga, men det är åtminstone officiella siffror.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
mydrefalk
Hallsberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 30



Magnus Thomé skrev:
Karpers sa något om beggad bra bil för typ 160-180?


Finns annons på racecarsdirect där de tar ca 10000euro+ moms för års modell -16

_________________
Magnus Ydrefalk
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Över 9k i startavgift per tävling, har jag missförstått något?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Alx
Uppsala
Här sen Jul 2004
Inlägg: 79



Hej!

Det var himla skoj att Thomé ville provköra =)

Hela poängen med denna serie är att bilen i fråga (Aquila Synergy MkII) ska vara billig i drift, billig att krocka, bra skolformelbil och lättskött.
Varför? Varför inte bara ha en skitsnabb bil? Kostnader, drift och slitage.
I premiären på Mantorp växlade en deltagare fel under träning på dragstrippen och fick i tvåan istället för fyran. 11000rpm senare så behövde de en ny motor. Jag fick veta detta kl 18:00 på fredagkvällen. På lördagen skulle det kvalas. Jag hjälpte dem (danskar) kolla bildelsbasen och hittade en ersättningsmotor (finns massor) runt hörnet i Motala. På lördag morgon kl 07:00 hämtade de motorn och hann installera den till kvalet. Pojken kom t o m på pallen. Vad kostade då det kalaset? 2400kr inkl moms =)

En dansk deltagare köpte en ny bil i våras. Han mängdtränar då han kommer rakt ur gokart. I april hade han kört över 700 varv (motsvarande två racesäsonger) med bilen. Inte en del hade behövts bytas. Inte ens däcken. Inte klossar, skivor, drivaxlar, låda, motor uniballs, länkage...nothing. Det är styrkan med bilen. Tanka, kolla olja och vatten -> kör.

Det är alltid lite av en tröskel att kliva in i en racingserie när det gäller inköp. Det finns inga äldre Synergy-bilar än 2016 (MkI). Dessa finns det en lite flotta begagnade av. Ligger runt SEK100.000 och säljs av FDM i Danmark. Tre sådana bilar är sålda till Sverige hittills. För att tävla i Synergy Cup med dessa krävs en säkerhets- och prestandauppdatering. Säkerhetsuppdateringen utförs på fabriken i Danmark då det är ett större ingrepp på monocoquen. Prestandauppdateringen bumpar hk från 81 till 93 och i övrigt lite aero och annat. Kostar ca 50.000kr. Det gör att en 2016 MkII ligger på totalt runt 150'kr (+ev moms).

Finns beggade MkII 2017 på fabriken med. De ligger på 200'kr +moms. Nya ca 300'kr +moms.

Beträffande start- och anmälningsavgifter så är de 9000kr/helg (3st race) om man vill stå i egen regi. 14000kr/helg om man vill stå kollektivt i Race Village. Innan säsongen kunde man köpa säsongspaket som då kostade 48000 resp 69000. 6 helger/17 race. +moms på allt.
Serien tävlar i SSK och följer deras kalender, alltså går nästa lopp i skrivandets stund på Falkenberg den 12-14/7. Det är den tredje helgen för säsongen.
Tävlingen som gick på Sturup i helgen, där Magnus provkörde, var ett fristående race vid namn Aquila Masters som gjorde sin första årliga debut i rätt format.

Alla får vara med och köra i serien, proffs som amatör, ung som gammal. Dock är det ingen hemlis att den i första hand riktar sig mot unga förare som vill kliva upp i racing på stora banor från exempelvis gokart. Den stereotypiska föraren är någon som satsar på karriär inom banracing och är mellan 13-20 år gammal.
Med det sagt så har det varit förare med i svenska serien (dvs de två helger vi hittills haft) på upp till 38-56 år.

Klassen fungerar som ett första steg på formelsstegen. Här lägger man grunden som man sedan bygger vidare från. Bilen är helt briljant som skolbil i det att den är just skolande för föraren, oavsett erfarenhetsgrad.
Jag har kört allt möjligt i mina dagar och fick tillfälle att ta bilen några varv under racehelg SSK2 Kinnekulle. Jag tankar upp en video om en stund med ett par varv hur jag brottade runt bilen

Ville man köra hela säsongen 2019 utan att äga och mecka med bilen så finns ett arrive and drive-koncept på plats för 229'kr+moms. Du kör alltså i det läget för Team Aquila likt att köra för ett generiskt racingteam.
Detta går att prova på per helg för en något högre kostnad och ligger då på 41.000kr för Falkenberg (2st raceheat) och 44.000kr för övriga helger.

I övrigt görs löpande provkörningar. Bäst att hålla lite utkik på ASCS Facebooksida, www.facebook.com/aquilasynergycupsverige eller hemsidan (som visserligen kommer i ny tappning inom kort) https://www.aquilaracingcars.com/sv/synergi-cup/.

_________________
Alx Danielsson
Citera
Alx
Uppsala
Här sen Jul 2004
Inlägg: 79





_________________
Alx Danielsson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Magnus Thomé skrev:
Man viktar också bilarna så att de väger exakt lika oberoende förare thumbs up


Jag hörde att det var 518 kg minimivikt, så de kan väga mer om chaufförern gör det.

_________________
Anders Hansson
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
Man viktar också bilarna så att de väger exakt lika oberoende förare thumbs up


Jag hörde att det var 518 kg minimivikt, så de kan väga mer om chaufförern gör det.


Faktum är att minimivikten är 510kg.
När jag körde tävlingshelgen på Mantorp så stannade vågen på 514kg vid målgång och oviktad bil.
Jag själv väger 83kg och jag hade nog kunnat pricka 510kg ganska exakt om jag bara tankat 5 liter mindre!


Med vänlig hälsning, Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
Man viktar också bilarna så att de väger exakt lika oberoende förare thumbs up


Jag hörde att det var 518 kg minimivikt, så de kan väga mer om chaufförern gör det.


Det ryktades att jag skulle behöva en magisk negativ vikt på ca 15-20kg för att hamna på samma totalvikt som alla ynglingar


"Just add lightness"

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Magnus Thomé skrev:
sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
Man viktar också bilarna så att de väger exakt lika oberoende förare thumbs up


Jag hörde att det var 518 kg minimivikt, så de kan väga mer om chaufförern gör det.


Det ryktades att jag skulle behöva en magisk negativ vikt på ca 15-20kg för att hamna på samma totalvikt som alla ynglingar


"Just add lightness"


Haha, race excuse generator är inbyggd. 😁

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
Man viktar också bilarna så att de väger exakt lika oberoende förare thumbs up


Jag hörde att det var 518 kg minimivikt, så de kan väga mer om chaufförern gör det.


Det ryktades att jag skulle behöva en magisk negativ vikt på ca 15-20kg för att hamna på samma totalvikt som alla ynglingar


"Just add lightness"


Haha, race excuse generator är inbyggd. 😁


Jag sticker väl upp mer också med värre luftmotstånd också eller hur?





_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Magnus Thomé skrev:
sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
Man viktar också bilarna så att de väger exakt lika oberoende förare thumbs up


Jag hörde att det var 518 kg minimivikt, så de kan väga mer om chaufförern gör det.


Det ryktades att jag skulle behöva en magisk negativ vikt på ca 15-20kg för att hamna på samma totalvikt som alla ynglingar


"Just add lightness"


Haha, race excuse generator är inbyggd. 😁


Jag sticker väl upp mer också med värre luftmotstånd också eller hur?






Å andra sidan kan du burka med huvet.

_________________
Anders Hansson
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
Man viktar också bilarna så att de väger exakt lika oberoende förare thumbs up


Jag hörde att det var 518 kg minimivikt, så de kan väga mer om chaufförern gör det.


Det ryktades att jag skulle behöva en magisk negativ vikt på ca 15-20kg för att hamna på samma totalvikt som alla ynglingar


"Just add lightness"


Haha, race excuse generator är inbyggd. 😁


Jag sticker väl upp mer också med värre luftmotstånd också eller hur?




Å andra sidan kan du burka med huvet.


Nu tycker jag Magnus blev märkligt tyst...!

/MK

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Allmänt banåkaforum
Tråden om att rejsa med Aquila Synergy - skitbra instegsklass för alla åldrar?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5337 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande