Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEIW -19
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (11954 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Bytte bromsvätska och justerade bromsbalansen inför reg-besiktningen.
Tog av oljesumpen för att täta om den, bytte oljefilter och olja inför första racet.
Racerapport från årets första race med video och bilder finns här:
http://www.nillet.com/racerapport/190427/index.htm

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Racerapport från KM2 med bilder och race-video finns här: http://www.nillet.com/racerapport/190606/index.htm
Stämningsbild:

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Härlig bild thumbs up
Det verkar som du börjar få upp tempot

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Härlig bild thumbs up
Det verkar som du börjar få upp tempot

Lite tempo har jag hittat, ge mig något år så kanske jag inte blir varvad.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Anlände på fredagskvällen och var den enda som övernattade. En bil hälsade på under natten men när jag tände ljuset körde den. Väl till start var det massor med tävlande (34 bilar). Lite strul i första körningen med tidtagningen men de är sällan bästa tiderna kommer då. Ett längre avbrott för bärgning gjorde att jag inte fick fler körningar på förmiddagen.
Körning 1: Första körningen blir alltid för att hitta på banan, bromsade mycket för tidigt i första chikanen och fick mellanaccelerera mig fram till den. Vågade inte stå på i den långa vänstersvängen och bromsade för mycket för chikan 2 och 3, blev nog ingen vidare tid.
Körning 2: I andra körningen bromsade jag senare i första chikanen men för tidigt ändå. Vågade inte stå på i den långa vänstersvängen denna gången heller men chikan 2 och 3 gick bättre.
Körning 3: Nu blev det nästan bra i första chikanen men jag vågade inte hålla fullt i den långa vänstersvängen. Chikan 2 och 3 gick bra även om jag kunnat köra fortare igenom dem. Filmen nedan är från körning 3.
Körning 4: Det gick ungefär som i körning 3, med ett par körningar till hade jag hunnit lära mig bromspunkterna.
Efter det var det medåkning uppför backen av byborna/publiken där jag körde upp för backen i makligt tempo för att inte skrämma passageraren (barn). Sedan var det prisutdelning och jag fick 3:e pris i min klass, min första pokal.
Bilder och video: http://www.nillet.com/racerapport/190803/index.htm


_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Trevlig rapport som vanligt thumbs up
Sedan ett ultragrattis till första pokalen !!!

Såg att du fångat mig på bild med kromad armbåge

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Trevlig rapport som vanligt thumbs up
Sedan ett ultragrattis till första pokalen !!!

Såg att du fångat mig på bild med kromad armbåge

Kanske är du lite för avslappnad inför körningen?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
2019-09-07 - MSCC KM3
Plats: Sturup Raceway
Väder: Mestadels soligt, ca +20⁰C, lätta vindar
Anlände på fredagskvällen och hann packa upp innan regnet kom. Det kom regnskurar under natten också och på lördagsmorgonen var det blött men det såg ut att bli en fin dag.
FP: Träningen kördes tillsammans med de snabba slicks-bilarna i RS-/modsport-klasserna så jag tittade mycket i backspegeln. Det var delvis fuktigt på banan och det fanns ingen torr linje så jag körde försiktigt med snabbaste varv på 1:16.378.
Q1: Hade missat att tidsschemat ändrats så jag körde till lineup:en för tidigt och fick vänta där i ett helt heat. Banan var torr och det var många kurvor det släppte så jag låg på gränsen. Trots att körningen kändes bra så gick det inte så fort, snabbaste varv var 1:12.068 (ca 7,5 sekunder för långsamt). Tog ett långsamt varv mot slutet för att kunna göra en sista attack men då jag skulle starta varvet var heat:et över... Däcktrycket hade stigit mer än förväntat så väl i depån tömde jag ut mer luft.
Q2: Hade nu koll på det ändrade tidsschemat men heatet startade för tidigt så jag kom ut försenat. Körningen kändes bra men det tog några varv att få fart, fick släppa förbi snabbare bilar också men fick några snabba varv. De sista varven var under gulflagg så då fick man köra långsammare, snabbaste varv blev tyvärr långsammare än i tidskval 1, 1:12.180.
Race: Startade från 8:e plats men var sist i min klass med 5 startande. Jag var långsam i starten och fick även hjulspinn men var förvånad att bilen bakom mig (nr 70) kom förbi mig så fort. Tog det försiktigt i första kurvan och förlorade 2 platser till men kunde köra om en bil ganska omgående. Fick kontakt med bil nr 70 och vi hade en trevlig batalj, två bilar framför oss fick problem och fick bryta. Tyvärr blev vi varvade på sista varvet, väl i mål visade det sig att bil nr 70 hade tjuvstartat och fick 5 sekunders tidstillägg så jag slutade som 7:a (4 i min klass).
Känner att jag börjar hitta förtroendet till bilen och bli snabbare, synd bara att jag måste bli mycket snabbare... Jag bör ha fått 10 poäng vilket gör att 500 kr skänks till Gunnar Nilssons Cancerstiftelse.
Racevideo och bilder: http://www.nillet.com/racerapport/190907/index.htm

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
På torsdagsmorgonen trodde jag att jag hade skit i ögat och sköljde ögat hela dagen. Jag packade skåpbilen på kvällen, eftersom det skulle bli 0-gradigt under natten lastades extra täcke och kupévärmare. Ögat kändes inte bättre på fredagsmorgonen så det fick bli vårdcentralen där de skickade mig till ögonläkare. Visade sig vara ett inflammerat skavsår på ögat (vanligare hos diabetiker) så jag fick ögondroppar och ögonsalva som skulle appliceras 5 gånger per dag. Hade ont i ögat hela fredagen så jag valde att inte köra till Knutstorp på kvällen. Under lördagen blev ögat bättre och jag fick ångest för att jag inte var på Knutstorp.
Det blev inte den avslutning på tävlingsåret jag önskat, det är dubbla race och många poäng att hämta på sista tävlingen. Stort TACK till Veidec och Ellens Agentur, en gåva skänks till Gunnar Nilssons Cancerstiftelse baserat på placering i mästerskapet (när det är publicerat).

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Nej vad trist du missade Höstracet
Men det verkar som du har haft en bra säsong trots allt. Nästa år kommer det gå ännu fortare

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Go hjul på er alla!

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049




_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
2020-07-05 - MSCC KM2,5

Plats: Ring Knutstorp
Väder: Mestadels regn, ca 17°C, lätta vindar

Efter det att KM1 ställts in och KM2 blev en träning var det äntligen dags för första klubbmästerskapstävlingen med det udda namnet KM2,5. Väderprognosen visad mest regn och på lördagskvällen kom det massor, det mesta blev blött när jag lastade. Väl på plats ställde jag upp enligt pandemi-rekommendationerna i inbjudan, på längden utan att breda ut mig. Kopplade inte loss släpet och hade bilen på släpet. Det fanns några på plats redan på lördagen eftersom det var träningsdag men regnet gjorde att jag satt i skåpet och tittade på film. Regnet upphörde senare på kvällen men det kom skurar under natten.
Träning: Det var ganska blött men inget stående vatten. Har inga lämpliga däck för blött så bilen understyrde i blötan men gav en bra föraning om att bakänden skulle släppa. Kände att jag körde bra då det släppte i alla svängar, dock fick jag inte ett varv då jag var på gränsen i alla svängar. Hade sämsta varvtiden av alla i mitt pass, 1:31,000. Väl i depån funderade jag på att mjuka upp framänden men valde att låta bli nu när jag hade känsla för hur bilen betedde sig.
Tidsträning 1: Samma förhållanden som under träningen. Det kändes ungefär som på träningen men det kom lite mer regn under passet. Lyckades innan regnet få ihop ett varv som var närmre gränsen men var ändå sist med en varvtid på 1:30,119.
Tidsträning 2: Det var ungefär samma förhållanden igen. Möjligen var det lite bättre för jag lyckades få till en bättre varvtid. Har inte exakta tiden men det var 1:24-någonting och det gav mig 4:e startplats, sist i klassen men före bilarna i andra klassen. Körde till depån och gjorde ett allvarligt fel då jag tankade bilen inför racet, jag gjorde det i föraruniformen. Detta uppmärksammades och jag fick uppläxning, gick bort till tävlingssekretariatet, gav mig tillkänna och fick två uppläxningar till. Visste inte vad straffet skulle bli och hängde kvar. 10 minuter innan tävlingen verkade det som jag skulle får köra i tävlingen så jag gick och gjorde mig redo men glömde att montera videokameran.
Tävling (12 varv): I samlingen innan start så saknades en bil i min klass så om jag klarade mig i mål skulle det bli minst en 3:e plats. Det var uppehåll i regnet och på uppvärmningsvarvet så var banan helt torr. Lyckades få till en bra start och blev så överraskad att jag fick lyfta på gasen för att inte köra in i bilen framför, jag behöver alltså lära mig att köra om. Efter halva varvet hade ettan dragit ifrån men jag var inte långt efter tvåan, efteråt berättade han att han hade chansat på regn och hade regndäck. Men sakta men säkert drog tvåan ifrån och samtidigt körde jag upp en lucka till den andra klassens bilar bakom mig. På varv 6 slog jag till med snabbaste varvet, 1:11,459, så snabbt har jag aldrig kört ett varv på Knutstorp. På varv 11 så såg jag ettan i backspegeln och han varvade mig strax före mållinjen så jag fick inte köra sista varvet. Jag är alltså fortfarande långsam.
Körde upp i släpet och bytte om till "mekar-kläder" innan jag packade ihop ekipaget. Tog en chans och bytte inte om till föraruniformen till prisutdelningen och hoppades att jag inte skulle läxas upp för det, mina "prispalls-kollegor" hade inte heller föraruniformen på.
Tack till Veidec och Ellens Agentur, en gåva på 900 kr skänks till Gunnar Nilssons Cancerstiftelse baserat på de 18 poäng jag skrapat ihop på denna tävling.

Jag lägger upp bilder i eftersnack.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Snyggt Niklas! Under 1.10 enkelt på KM5

Gillar verkligen det praktiska ekipaget att kunna gömma bilen under kapellet mellan passen

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Snyggt Niklas! Under 1.10 enkelt på KM5

Gillar verkligen det praktiska ekipaget att kunna gömma bilen under kapellet mellan passen

Sett i efterhand så skulle jag parkerat under markisen i stället...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Såg ju bilen på Emmaboda men det var nån kortis i skallen så jag kom inte på att det var... den

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Såg ju bilen på Emmaboda men det var nån kortis i skallen så jag kom inte på att det var... den

Det är inte lätt att hålla rätt på alla... Jag som är dålig på både namn och ansikte har det inte lätt.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
2020-08-29 - MSCC KM4

Plats: Sturup Raceway
Väder: Regn och ca 15°C under förmiddagen, Torrt och ca 20°C under förmiddagen, lätta vindar

Hade hjälp av min gudson (Alfred) denna tävling och hämtade upp honom kvällen innan för färd till Sturup Raceway. Det var regn och ösregn om vartannat på vägen dit men det var lätt regn när vi packade upp och gjorde i ordning för natten. När solen gått ner gick vi runt banan med två andra förare, vi såg inte så mycket. Vi kurade ihop oss under markisen senare under kvällen då det kom mycket regn. På morgonen var det inte så mycket moln så vi kunde äta frukost i lugn och ro men lagom till det var dags att köra så kom regnet.
Träning: Det var ganska blött med bitvis stående vatten. Utan regndäck så kände jag mig för och vågade inte stå på i snabba kurvor. Träningen var tillsammans med många klasser och jag fick släppa förbi bilar hela tiden men fick två varv som var OK, bästa varvtiden blev 1:28,667.
Tidsträning 1: Det var samma förhållanden som under träningen men jag vågade stå på lite mer och med mindre bilar på banan så kändes körningen bättre. Körde närmre gränsen men hade fått upp farten, var sist med en varvtid på 1:26,125.
Tidsträning 2: Andra tidsträningen var efter lunch och det var nästen helt torrt. På första varvet körde en av konkurrenterna av och tidsträningen stoppades för bärgning. När vi kom igång igen gick det undan men halvvägs in när jag släppte förbi en konkurrent så slog han av på farten och körde in i depån. Fick höra efteråt att väl inne i depå började bilen brinna men den släcktes omgående. Fick en in en bra känsla och var nöjd med varvtiden 1:11,355 som var ca 6 sekunder långsammare än snabbaste tiden. Bilen som körde av fick ingen tid och bilen som brann hade snabbaste tiden.
Tävling (10 varv): Från 3:e startplats hade jag fri sikt eftersom bilen som brann inte kom till start, bilen som åkte av startade längre bak. I starten släppte däcken och jag kom dåligt iväg. Redan i första kurvan var bilen som körde av mig i hasorna och ut ur kurvan kunde han accelerera om mig. De två första kunde jag inte hänga med, jag fick en lucka till bilarna i andra klassen och fick en ensam körning till mål. Mot slutet varvade jag en av bilarna i andra klassen och såg att jag skulle uppnå ett av mina mål, att inte bli varvad. Varvtiderna från racet är inte publicerade men efter videogranskning bör bästa varvtiden ha varit ca 1:10,1.

Tack till Veidec och Ellens Agentur, en gåva på 750 skänks till Gunnar Nilsson Cancerstiftelse baserat på de 15 poäng jag bör ha fått ihop på denna tävling.

Bilder och video i eftersnackstråden.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Kanske ska lägga in en mellanrapport så det inte är helt dött i tråden...

Bilen dog på uppvärmningsvarvet under sista racet förra hösten.
Har haft problem att bilen inte går att starta när den är varm och när jag bytte batteri för 2 år sedan så har det inte hänt sedan dess.
Bytte batteriet till ett större och frågade rejsa om underhåll av batteri vilket ledde till en felsökning.
Hittade att bilen har ett ganska stor spänningsfall mellan batteriet och ECU:n under startmotorkörning (ner till under 8 volt på ECU:n).
Fick gjort nya batterikablar och monterade nya batteriet.

Detta ledde till att bilen gick ännu sämre på låga varv (låga volt) och eftersom bilen är mappad med "volt-droppet" så hjälpte mig Megasquirt-gurun (på Stabbarps Auto) att mappa om de låga varvtalen. Han kan inget om mitt system men lärde sig och löste problemet. Tyvärr så hade han svårt att starta bilen när den blev varm så ursprungsproblemet är inte löst. Blev rekommenderad ett ännu större batteri och han gissade på att reläet inte orkade dra med för låga volt.

Detta ledde till en ny fråga på rejsa om monteringsriktning av relä spelade roll. Började även att fundera på fler orsaker. Har köpt ett nytt större batteri vilket innebär ombyggnad av batterilådan. Tänkte använda en av mina gamla batterikablar och dra den till en plats nära relä och ECU för att få upp kabelaran. Flyttar även alla kabelkopplingar som just nu lever nära grenröret. Det påtvingar en modifiering som jag skulle gjort innan jag bytte batterikablar, ett manhål i karossen för att komma åt starmotor, pedalkopplingar och oljefilter (kommer att dubblera som luftutsläpp). Möjligen sätter jag ett solid-state-relä (tack för tipsen) också.

Återkommer med bilder och allt jag gjort, tyvärr innebär det också att jag troligen inte får tävlat i år...

EDIT: https://nillet.com/bildagbok/220511/index.htm

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
När det är blåsigt och man kör i hög fart fladdrar ändarna på bältet och slår hårt i hjälmen, på MSCC KM2 2022 var det tydligt. Funderade ut en lösning att fästa ändarna med kardborre så de inte kan fladdra. Eftersom det är säkerhetbältet vågade jag inte sy i vitala delar. Fäste ena ändan i springan i bälteshållaren för midjekopplingen och sydde i ändarna som är utanför säkerhets bältets funktion.
https://nillet.com/bildagbok/220606/index.htm

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare


_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEIW -19
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (11954 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande