Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Räkna krängningshämmare
2450 besök totalt
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hej hej

Finns det nått sätt att ta fram spring rate på krängare till min pushrod fjädring på lotusen?

Tänkte om jag kunde bygga med rör och hävarmar för o hålla kostnaderna nere.

Om ni är intresserade av o hjälpa kan jag lägga upp lite data på geometrin.

Mvh eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Fulings excel och rådfrågning av hans excellens rekommenderas!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Suveränt!

Tack hörni!

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
As nice.

Men det jag ville ha hjälp med var att räkna ut hur mycket N/mm jag behöver ha.

Nån som kan det?

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Beror väl mycke på hur hur hård du vill ha bilen i roll? Jänkare kör ofta riktigt hårda krängare (en del påstår att de är pga att deras chassien är mjuka), europeer brukar köra mjukare.

Minns jag inte helt fel rekommenderade Fuling mig något som var ungefär 50% av hårdheten på fjädrarna. Hans excelblad har även ett par fält där man får fram hur många procent av roll som tas av kränghämnaren, eller om de var nått i den stilen.. är bättre förklarat i excelbladet Står ganska långt ner på vänstersidan

De går inte få fram vad liknande bilar har för kränghårdhet kontra fjädrar?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag har ett hum hur man gör.
Men behöver MASSOR av bildata, vikter, spårvidd, fjäderkontanter, MR mm mm mm mm......
Återkommer med vad för data jag behöver om intresse finns.

Men kanske läsvärt i ämnet.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115691
Läst detta typ från länken åvan
https://suspensionsecrets.co.uk/calculating-ideal-spring-and-roll-bar- . . . .
https://suspensionsecrets.co.uk/calculating-ideal-spring-and-roll-bar- . . . .

See
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112319
Se sen länken i tråden

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
Jag har ett hum hur man gör.
Men behöver MASSOR av bildata, vikter, spårvidd, fjäderkontanter, MR mm mm mm mm......
Återkommer med vad för data jag behöver om intresse finns.

Men kanske läsvärt i ämnet.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115691
Läst detta typ från länken åvan
https://suspensionsecrets.co.uk/calculating-ideal-spring-and-roll-bar- . . . .
https://suspensionsecrets.co.uk/calculating-ideal-spring-and-roll-bar- . . . .

See
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112319
Se sen länken i tråden


Tror måtten stämmer rätt bra från min Speedster (om det är en Exige av s2 generationen)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Min ser bara ut som en Lotus, allt är custom och jag har pushrod.

Fick lite tips här på jobbet så jag provar mig fram kommer bygga så jag lätt kan byta torsionsrör/stång.

Tack iallafall för alla svar.


mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Fick lite tips här på jobbet så jag provar mig fram kommer bygga så jag lätt kan byta torsionsrör/stång.


Vist man kan prova sig fram thumbs up
Räkna är bara onödigt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jag tror du skrämde iväg honom när du skrev
fuling skrev:
Men behöver MASSOR av bildata, vikter, spårvidd, fjäderkontanter, MR mm mm mm mm......




_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Jag tror du skrämde iväg honom när du skrev

Kanske, kanske inte.....
Men klarar man av att bygga bil borde man inte vara så lättskrämd, eller?

Detta behöver jag.
k för kräng kan man ju utelämna annars blir det momnet 22


_________________
Johan Sjölinder
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Tyvärr har jag ju inte all denna data än.

Så jag tror jag bygger krängarna och sedan får jag nog bygga om dem när möjlighet finns att mäta allt i slutändan.

Trodde det fanns någon enkel tumregel som duger att börja med, typ 1/2 fjäderkonstanten i dämparn eller nått åt det hållet.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vilken data har du?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Räkna krängningshämmare
2450 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande