Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Vilken nivå är DU på? | 1, 2 >> 3356 besök totalt |
I USA så har de ganska utbyggt system för instruktörer och elever som kör på förarutveckling, ofta kallat HPDE. Bland annat finns en sida där förare lämnar betyg på event och instruktörer och vice versa, instruktörer kan beskriva vad föraren jobbat med och hur det gått osv, sidan heter www.drivingevals.com
Där hittade jag denna intressanta tabell: Ja inte hamnar man på toppnivån inte... _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag behöver betydligt mer träning att köra på helt fel ställen på banan.
På trackdays så är man bortskämd att kunna köra "bara" optimalt spår hela dagarna eftersom man aldrig varken behöver eller ska ta sig förbi andra bilar i alternativspår i maximalt möjlig fart som i racing. På trackdays så sker ju omkörningar alltid i lugn med massiva marginaler i fart, avstånd osv. Samtidigt så ser jag inte hur jag skulle kunna träna på att köra "fel"/alternativspår på vanliga trackdays, känns fel på flera olika plan. _________________ Magnus Thomé |
||||
Bara en tanke, men hur vet du att spåret du kör verkligen är optimalt om du inte experimenterat lite? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Jag menade inte justeringar av idealspår, det labbar man ju med jämnt, utan att köra yttersida när man skulle legat inner, insida ner mot kurva osv och hamna helt "konstigt" vidare i kurvan som man gör för att ta sig förbi andra tex när det är racing och inte trackday. Och göra det med så hög fart som går. Att ligga i alternativspår för att köra om sker ju ofta på trackdays också men då i lågt tempo. _________________ Magnus Thomé |
||||
Hitta en kompis och kör side-by-side, och trissa upp tempot långsamt. Till slut ska det inte fattas många sekunder i varvtid.
Men en arrangör kan ju fundera på vad ni pysslar med. Eller hitta 20 kompisar att tävla med så får du gott om träning att köra i knasspår, när det kan ta 3-4 kurvor att göra en omkörning. |
||||
|
||||
Jag trailbrakar !!! Alltså är jag minst L4 _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Det tror jag inte på alls! På Ringen så krävs det ju enormt med situational awareness, look ahead och alterantivlinjer. Och det har du ju bevisligen. _________________ Magnus Thomé |
||||
Om det är ofrivilliga "alternativlinjer" som boostar upp pointsen är jag en 6:a _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
||||
|
||||
L5-L6-L7 beroende på område och situation haha
Den där mallen kändes väääääldigt amerikansk. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Ta en dålig instruktör bara så är man på hög nivå rätt snabbt
Sen vet jag inte om "enter turns faster and earlier than typical instructor" behöver vara något bra. Det kan lika gärna vara något dåligt. I mina ögon är ett rätt vanligt nybörjarmisstag att svänga in för tidigt, ta en för tidig apex och få en dålig utgång. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Läste fel på track days, 35 per år hur hinner man det, och 70 är ju vad yrkeschaufförer ligger på.
Hamnar någonstans 4-7 beroende på kategori. Tror det betyder att jag kör sämre än jag borde med den träning jag får. "Solo sign-off", är det för att de generellt har dålig självkontroll eller för att instruktörsskrået behöver intäkter? _________________ Mattias Hellström |
||||
+1 - En ruta om färdigheter att rädda situationer eller köra i regn eller annat halt/intermittent underlag skulle kunnat ge en bättre mappning. - Trailbraking i alla ära, men en ruta med Heel n Toe saknas imho. Tycker också att antalet track days per år är "speciell". Jag är (åtminstone) L5. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Allmänt banåkaforum Vilken nivå är DU på? | 1, 2 >> 3356 besök totalt |