Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken nivå är DU på?
1, 2   >>
3312 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I USA så har de ganska utbyggt system för instruktörer och elever som kör på förarutveckling, ofta kallat HPDE. Bland annat finns en sida där förare lämnar betyg på event och instruktörer och vice versa, instruktörer kan beskriva vad föraren jobbat med och hur det gått osv, sidan heter www.drivingevals.com

Där hittade jag denna intressanta tabell:





Ja inte hamnar man på toppnivån inte...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



omg jag hamnar fan L2-L3

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag behöver betydligt mer träning att köra på helt fel ställen på banan.

På trackdays så är man bortskämd att kunna köra "bara" optimalt spår hela dagarna eftersom man aldrig varken behöver eller ska ta sig förbi andra bilar i alternativspår i maximalt möjlig fart som i racing. På trackdays så sker ju omkörningar alltid i lugn med massiva marginaler i fart, avstånd osv.

Samtidigt så ser jag inte hur jag skulle kunna träna på att köra "fel"/alternativspår på vanliga trackdays, känns fel på flera olika plan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Årskort på

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Magnus Thomé skrev:
På trackdays så är man bortskämd att kunna köra "bara" optimalt spår hela dagarna eftersom man aldrig varken behöver eller ska ta sig förbi andra bilar i alternativspår i maximalt möjlig fart som i racing.


Bara en tanke, men hur vet du att spåret du kör verkligen är optimalt om du inte experimenterat lite?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
På trackdays så är man bortskämd att kunna köra "bara" optimalt spår hela dagarna eftersom man aldrig varken behöver eller ska ta sig förbi andra bilar i alternativspår i maximalt möjlig fart som i racing.


Bara en tanke, men hur vet du att spåret du kör verkligen är optimalt om du inte experimenterat lite?

Jag menade inte justeringar av idealspår, det labbar man ju med jämnt, utan att köra yttersida när man skulle legat inner, insida ner mot kurva osv och hamna helt "konstigt" vidare i kurvan som man gör för att ta sig förbi andra tex när det är racing och inte trackday. Och göra det med så hög fart som går. Att ligga i alternativspår för att köra om sker ju ofta på trackdays också men då i lågt tempo.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Hitta en kompis och kör side-by-side, och trissa upp tempot långsamt. Till slut ska det inte fattas många sekunder i varvtid.
Men en arrangör kan ju fundera på vad ni pysslar med.

Eller hitta 20 kompisar att tävla med så får du gott om träning att köra i knasspår, när det kan ta 3-4 kurvor att göra en omkörning. thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



L1-L3... kom igen nu, var inte så typiskt svenska

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



GustafB skrev:
L1-L3... kom igen nu, var inte så typiskt svenska
L5-L7 (enstaka), men det märks att det är amerikanskt fokus där trail-braking värderas högt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Niklas Falk skrev:
GustafB skrev:
L1-L3... kom igen nu, var inte så typiskt svenska
L5-L7 (enstaka), men det märks att det är amerikanskt fokus där trail-braking värderas högt.


Jag trailbrakar !!! Alltså är jag minst L4

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tycker L5 och till vissa delar L6 stämmer bra. Men inte mycket i L7....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
omg jag hamnar fan L2-L3


Det tror jag inte på alls!

På Ringen så krävs det ju enormt med situational awareness, look ahead och alterantivlinjer. Och det har du ju bevisligen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



En låg L4 kanske

Days of Experience "15-35" jag kan fortfarande räkna antalet trackdays tävlingar... och de kombinerat är bara 12st

Vilket gör att alla andra som svarat hittils i tråden minst är L4:or

_________________
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Magnus Thomé skrev:
Johan Sjöström skrev:
omg jag hamnar fan L2-L3


Det tror jag inte på alls!

På Ringen så krävs det ju enormt med situational awareness, look ahead och alterantivlinjer. Och det har du ju bevisligen.


Om det är ofrivilliga "alternativlinjer" som boostar upp pointsen är jag en 6:a


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Johan Sjöström skrev:



_________________
Magnus Thomé
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Finns Stupid fast without knowledge som alternativ

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Nikel skrev:
Finns Stupid fast without knowledge som alternativ
Talang är alltid ologiskt och kan inte fångas i fånig matris

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



L5-L6-L7 beroende på område och situation haha

Den där mallen kändes väääääldigt amerikansk.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Ta en dålig instruktör bara så är man på hög nivå rätt snabbt

Sen vet jag inte om "enter turns faster and earlier than typical instructor" behöver vara något bra. Det kan lika gärna vara något dåligt. I mina ögon är ett rätt vanligt nybörjarmisstag att svänga in för tidigt, ta en för tidig apex och få en dålig utgång.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
t1hero
Linköping
Här sen Maj 2013
Inlägg: 71



Läste fel på track days, 35 per år hur hinner man det, och 70 är ju vad yrkeschaufförer ligger på.
Hamnar någonstans 4-7 beroende på kategori. Tror det betyder att jag kör sämre än jag borde med den träning jag får.

"Solo sign-off", är det för att de generellt har dålig självkontroll eller för att instruktörsskrået behöver intäkter?

_________________
Mattias Hellström
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



erikjakan skrev:
Den där mallen kändes väääääldigt amerikansk.

+1

- En ruta om färdigheter att rädda situationer eller köra i regn eller annat halt/intermittent underlag skulle kunnat ge en bättre mappning.
- Trailbraking i alla ära, men en ruta med Heel n Toe saknas imho.

Tycker också att antalet track days per år är "speciell".

Jag är (åtminstone) L5.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilken nivå är DU på?
1, 2   >>
3312 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande