Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica, T6..mittmotor, SÄLJES
1, 2   >>
4272 besök totalt
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jepp.
Jag är lite lat, eller effektiv. Och lägger upp en länk till gamla tråden här.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=107081&start=273&postda . . . .

Och lägger upp ett par bilder såhär från aktuella dagar så den som eventuellt Kommer in som ny och nyfiken vet vad det gäller.

Jag köpte i vart fall denna bil som ett rullande men ej färdigställt projekt
Som är delvis igenom sfro, dock är det i nuläget inga funderingar frågor osv gällande sfro eller registrera jag vill prata om. Då jag själv inte kan dessa regler eller har fokus på just nu.







_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Följer med spänning vad som känner att hända med detta bygge!

Är fokus på rolig gatbil eller har du banambitioner också?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Men, hur var det med karossbilar???

Fast det ena behöver ju inte utesluta det andra. Det här bygget är riktigt roligt och det är bra om du gör det klart! thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Haha ja, lite larvigt är det att bygga racebil av produktionsbil med kaross. Otroligt fel utgångsobjekt på ett vis med massa knasiga kompromisser.

Men ibland får man lov att vara lite orationell. Det är man ju vesserligen för det allra mesta i 99% av omgivningens ögon



Men nej denna ska faktiskt inte hitta ut på bana, även om denna antagligen skulle göra sig bättre som trackday bil än bruksbil. Så är tanken en bil som man kan ta till jobbet någon enstaka gång. Köra till affären någon gång bara för att det är kul. Eller träffa några likasinnade vänner å köra en sväng ut på landet /landsväg någon ljummen sommarkväll.

Och eventuellt montera drag å ha den för att släpa formelbilen till närliggande träffar om allt vill sig bra.



Har monterat in passagerarsäte. Lite synd att orginal celica sätet inte finns kvar.
Men har ju å andra sidan haft ett par gamla audi s6 recaro elektriska skinnfotöljer som jag sparat till ett eventuellt vägbygge. Bilen måste ändå viktas upp en hundra kilo ungefär. Så halva är ju avklarat med dessa ybersköna sätena

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Man kan ju nästan se hur gött man sitter i dem här sätena redan på bilden.


Och tur är väll det för i övrigt är bilen ungefär lika bekväm som att köra gokart just nu

Steg ett efter sätet är att fortsätta grotta vidare med elen.

Just nu så går tomgångsmotorn på motorn igång direkt på huvudströmbrytare. Medans resten av motorn går på vid sista läget på tåndningalåset som det ska.

Det gör att man måste stänga av även huvudbrytaren för annars är strömmen snart slut. Och då tappas adaptionen varje gång man parkerar å stänger av bilen. Vilket såklart inte är så vidare bra.

Hur vida detta problem är kopplat till att minneskabel till ecm är förväxlad med tex läge ett eller två på nyckeln. Eller om det är relaterat till can-bus är ju en grej att reda ut.

Jag är lite skeptisk till att det någonsin går att få bilen helt tillförlitlig med detta elsystem. Då det är många prylar att reda ut med imobilizer, antispinn, ABS, canbus etc.

Sammtidigt vill jag inte byta styrsystem då det istället blir ett huvudbry med automatlådans canbus till nytt styrsystem. Plus att det är en ordentlig kostnad samt innebär mycket tid och eventuellt nya småstrul.

Men ska iallafall ge det en ordentlig chans med detta elsystem och köra iallafall reggning och få chassie bromsar å allt att lira först.


Någon som sitter på ett BRA elschema /komponentförklaring över en volvo s80 t6, 4stegs automat från perioden 99-00??

Var förbi volvo men dem hade troligen kastat det ganska nyligen då dem rensade ut gammal litteratur.

Sen funderar jag fram å tillbaka över lack på denna. Om jag ska ta tag i en hyfsad lackering ganska omgående. Eller skjuta det till vintern å faktiskt kanske lämna bort det eller så.

Lolan ska ju liksom vara körklar om några veckor, och det är den verkligen inte just nu. Så igentligen borde den få all ledig tid i första hand. Svårt att prioritera då sådan här felsökning på el, lätt kan springa iväg från timmar till dygn när man väl grottar ned sig.

Igår lyckades jag bränna 6 timmar på att följa strömmen som ligger på till tomgångsmotorn. Till ett relä till tändningslåset, tillbaks till ett annat relä, över säkring 5 som enligt ett schema jag hittat på nätet, är till högtrycksspolning av strålkastare, vidare till en jord-utgång på ecm som enligt samma schema inte har någon funktion.

Ungefär där gav jag upp då det inte går att komma längre utan schema man vet stämmer.
Och att denna utgång ska troligen vara dragen jordad fram tills tändningen säts på. Alt om den ska vara dragen redan innan tändning på via någon signal i canbus.

Suck

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Stolen bara "inställd" på golvet för bilden. Tog några timmar att massera golv och stolens underrede för att samarbeta. Kvar att skaffa ett aluminium L-profil som räls för underredet att glida på. Inte för att det är troligt Att någon någonsin kommer behöva höja eller flytta fram sätet i denna lilla skokartong. Men ändå när elen finns så ska det fungera liksom.
Dessutom om det blir någon längre resa så kan det vara skönt att kunna justera sittställning

Inte helt klar över hur fasen elen till rumpvärme ska lösas då den verkar haft en styrenhet i audin som jag inte fick med mig ur donatorbilen. Men är ju ett tag kvar innan jag behöver bry mig om värme för stjärten

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Är inte just den där lådan känd som lite tveksam ? Det brukade finnas drivo med billiga S80s med rapplig låda till salu förut i alla fall.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jo dem säger det.

Tänker att man lär väll dock byta olja till något bättre, och köra med luftkyld olja.
istället för uppvärmd olja med 25.000 mil bytesintervall på mineral atf

Sen är det väll inte alls omöjligt att det blir en manuell 6 vxl istöllet och plugandplay styrsystem plus uppgraderade aggregat.
Sjukt små agg det "lilla" agget, olika storlek där den ena kommer direkt och den andra lite senare, dock blir ju det lilla då kört i väggen tidigt och tre cylindrar får ett tuffare jobb att andas.


Men inte just NU. Nu i år vill jag bara sortera ut, besiktiga och åka

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



GluffiS skrev:
Är inte just den där lådan känd som lite tveksam ? Det brukade finnas drivo med billiga S80s med rapplig låda till salu förut i alla fall.


Såvitt jag minns är det en GM-låda (4T65E ?) som var det enda Volvo fick tag på smalt nog att få plats bredvid motorn. Den klarar med nöd och näppe vridet och brukar gå sönder på olika sätt. Kedjedrift också!
Satt också i någon sorts Påntjack...


https://www.tripleedgeperformance.com/Volvo-S80-XC90.html

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
recallbj
Västerås
Här sen Aug 2009
Inlägg: 11



Gällande kopplingsschema, så lär du hitta detta på följande forum om du inte redan kommit över detta.

www.jagrullar.se

_________________
Björn Österlund
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Hittade en pdf på 250 sidor slutligen verkar vara sågott som helt komplett.

Med hjälp av det och lite sökning med min obd2 läsare och hederlig multimeter så har jag lyckats komma en bit iallafall.

Det är något från ecm, osäker på varför som bråkar. Men har fått in startmotorn att fungera drägligt genom orginal relä.
Fläkten är ej kopplad ännu men borde gå att få till i orginal reläet.

Tändningen stängs av nu som den ska när man tar ut nyckel å tomgångsmotorn ligger inte kvar aktiv. Osäker på vad som löste det. Kanske kommer tillbaka.

Men Några bestående felkoder. 0-5v signal för broms saknas (enbart kopplat av /på)
Osäker om det inverkar på motor.

Knasiga lambda värden. Troligen pga avsaknad av kattar, ska nog montera dem istället för ljuddämpare då dem är så pass stora att det borde inte strypa nämnvärt)

Felaktiga värden ute-temperatur. Hittar ingen sådan sensor så det är nog bara att hitta rätt sladdar och koppla den.

Den sista i kombination med inga kattar är nog det som orsakar lite taskig gång i motor. Bromsensor borde nog bara tända varninslampa vilket jag nog får leva med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 410



GluffiS skrev:
Är inte just den där lådan känd som lite tveksam ? Det brukade finnas drivo med billiga S80s med rapplig låda till salu förut i alla fall.


Jo det är en 4L60E GM-låda. Sitter till och med i Chevrolet Trailblazer SS (SAAB 9-7X Aero) med 542 Nm fast då längdsmonterad. Olja och filter ska bytas vid ca 8000 mil enligt GM. Min Chevrolet har gjort ca 20000 mil utan problem. De första S80 T6 hade något problem med ett lager på ingående axel men det blev fixat. Sen var det lite si och så med rengöringen av växellådshuset innan GM satte ihop dem. Det går att mecka dit en manuell M66 låda om man plockar allt från en T5:a. Eller en 6-stegs AW21 (Aisin Warner = Toyota) om man vill ha automat. Den kom till 2006 årsmodell på vissa vitmotorer.

Bosch ME7 som sitter i S80 och andra P2 är inte "stand alone" utan är en del i ett nätverk. En nära släkting gjorde mjukvaran till CAN-bus systemet. Vissa enheter på motorn är kodade till styrsystemet och ska kodas om när man byter ut en defekt komponent. De sista 90-talarna av 70-serien hade en enklare variant men mycket meck blir det. Använd ett eftermarknads styrsystem istället för ME7. Visst finns det folk med inside info om ME7 men det blir en väldig massa timmar om motorn inte sitter i originalbilen. Byt spjällhuset till Bosch om det är Marelli då de ofta krånglade eller till ett manuellt spjäll. Justeringen på avgaskammen går att låsa utan påverkan på effekten. Det är möjligt att stänga diagnos för bakre Lambdasonder.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Kul med lite info.

Jag tänker ge det lite försök att få den att gå. Den är helt och hållet fullt körbar nu, går precis normalt när man kör, bortsett från aningens ruppig tomgång vilket mycket mycket väl kan vara tex vakumläck eller något annat helt mekaniskt.

Om lådan rasar eller den verkligen inte går att få vettig, så blir det ett standalone och manuell låda.

Så länge det fungerar ska detta få sitta kvar. Det ska inte bli en rejsbil Och inte heller en bil som ska gå varje dag. Och dem pengarna och tiden ett byte skulle kosta, lägger Jag just nu på lolan i första hand

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Då var jag inte helt fel ute då

Oväntat att Marrelligrejjer är lite flaky

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Om jag inte förstått helt fel så har det väll vart kolbanan i potentiometerm som blivit utsliten. Vilket nog inte bara gäller marelli. Har bytt spjäll på japanska bilar av samma orsak. Och bosch hade ju samma klantiga lösning på sina äldre luftmängdsmätare.

Men jag kommer inte åka så mycket på låglast ändå så där uppe på högre last lär spjället ha stabil å fin signal

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



C311 skrev:

Jo det är en 4L60E GM-låda. Sitter till och med i Chevrolet Trailblazer SS (SAAB 9-7X Aero) med 542 Nm fast då längdsmonterad.
Thomas


Jag är ganska säker att lådan som satt i S80 T6 hette 4T65EV-GT (kollade nämligen upp dessa när jag var på G att köpa en S80 T6). Tror att varianten som satt på XC90 hette "4T65E". De är specade för upp till 380Nm, precis på gränsen av vad T6-motorn ger (vilket är troliga orsaken till dåliga hållbarheten):

https://en.wikipedia.org/wiki/GM_4T60-E_transmission#4T65-E

4T65EV-GT:



Stor skillnad på utförandet (och tyvärr hållbarheten) jämfört med 4L60E som ser så här ut:


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Oavsett vad den heter så är det en sjukt tråkig växellåda, och detsamma med styrsystemet.

Inte ens i närheten av samma goa klipp i motorn med orginal moment kurvan och på det lådans slir, mot hur det har vart i dem jag mappat med standalone Och manuell låda.

Ska defenetivt bytas mot manuellt vartefter.

Skiljer storleken mycket mellan min nuvarande, och en 5 vs 6 växlad manuell??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



knotan skrev:

Skiljer storleken mycket mellan min nuvarande, och en 5 vs 6 växlad manuell??


Jag tror att "problemet" med bredden på paketet var hur man skulle få in den mellan framhjulen på en S80/XC90. Då din sitter bak och du inte har några styrväxlar, fjädertorn eller tjocka drivknutar kan det finnas plats för en manuell växellåda bredvid ändå...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja sant. Om inte annat är det väll defenetivt inget större projekt att göra plats, har använt vinkelslip förr.
Speciellt inte med tanken på att bilen håller 2.10 bredd över rumpan utan speciellt breda hjul, "en aning" bredare än en s80

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Felpostat

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Har fruktansvärt dåligt samvete över hur denna bilen bara står.
Så om någon skulle vara intresserad att är över ett väldigt häftigt projekt, så kan det finnas möjlighet för detta. Kontakta mig per PM isåfall.

Kort föeklarat , så är bilen körbar som den står. Men med mycket eller relativt lite att göra beroende vilken ambition man har.
Både för gata /vägreggad glassätarbil, eller busbil, eller för trackdays. ..

Går antagligen att optimera mot i princip allt för bilar, utom drifting, vilket noginte är aktuellt bland besökare här.

Jag har vridit och vänt på det tusen gånger och har en ganska klar uppfattning vad som behövs göras för olika ändamål.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica, T6..mittmotor, SÄLJES
1, 2   >>
4272 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande