Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Video Fällforsbanan runt!!!
1 besök senaste veckan (1692 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Någon som har en video där man kör runt Fällforsbanan?

(jag vet förstås inte i vilket stadie banan är just nu )

_________________
Magnus Thomé
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Senast i helgen höll man på att gjuta curbs, bygga hus, räcken och fångstnät...

Jag har inte sett någon publicerad film runt banan, den är ju inte klar för körning riktigt än. Själv har jag bara rullat runt några enstaka varv som förberedelse för Midnattsolsloppet (jag kommer jobba där). Spontant tror jag den blir intressant, speciellt "nya" delen som svänger lite mer vilket brukar passa mig. Det är också lite nivåskillnader, mer än det brukar vara på en "flygplatsbana" men förstås inte i närheten av Knutstorp eller liknande.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Dyker det upp något så tänk på mig... eller ja Rejsa Behövs en video till bansidan här thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det ska jag göra, sedan får vi väl se vad som får släppas publikt och när.

Jag ska upp på banan för möte med tävlingsorganisationen inför Midnattssolsloppet på torsdag igen, sedan kör vi SDC5000 på lördag 25 maj (men inte på nya banan).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Ja åk dit o fota!

Vi vill se massa bilder o framsteg !

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag var ute på banan igår och åkte några varv men hade helt fel förutsättningar för att filma tyvärr. Just nu gjuter man mer curbs, justerar asfalt, sätter upp mur och räcken, bygger läktare...VIP-hus och en massa annat. Full fart i bygget alltså.







Köp biljetter på https://drivecenter.se/midnattssolsloppet/biljetter/ och kom och kolla på tävlingen!

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Snyggt!

Är jäkligt sugen på att åka upp inför midnattssolsloppet!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Alla är välkomna hit :-)

Lokaltidningen släppte en film på ett varv igår men den ligger bakom betalvägg och dessutom är den rätt kass faktiskt. Filmat ut genom sidoruta i regn, uppspeedad och med konstigt ljud pålagt så den säger inte så mycket...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag har haft förmånen att få ha hjälp av Tina Thörner några dagar i Skellefteå genom ett par projekt jag jobbar med.

Igår kväll åkte hon med Robert Dahlgren i PWRs elbil runt korta slingan i Fällfors. Tina filmade lite och det finns på hennes Instagram. Funkar det att länka?

https://www.instagram.com/p/ByQ0p7GCfGI/?utm_source=ig_web_button_shar . . . .

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Är det bara jag eller ser inte banan väldigt smal och knixig ut? Typ gamla Gröndal?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Nya delen som man ser i filmen med Tina är inte "jättebred", jag har inga exakta mått. Delarna som går på gamla delarna av flygfältet är bredare och det finns rakare partier också.

Men det skulle behövas en riktigt bra in-carfilm så man får ett tydligare begrepp.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



I helgen kör man premiär med Carrera Cup på Fällfors.

Borde komma upp lite bilder och filmer efter detta antar jag?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Finns en film på PWR Racings Facebook-sida nu, ett varv med Dahlgren thumbs up



_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag sitter just nu i tornet :-)

Racen livesänds på SBF Play, Carrera Cup i Viasat.

Jag har bara kört banan runt i standarbil för att kolla av säkerhet och skjutsa grejer men upplever inte att den nya delen är jobbigt smal och knixig. Däremot är stora delar av banan bred och skillnaderna gör det lite speciellt.




Kurva 7 är rätt knepig, apex är svårt att se eftersom banytan kröker en del och kurvan är ordentligt tvär.

Nummer 11 är också spännande, den är ändrad för att bli tvärare än det som tänktes från början, vilket gör den lite svårbedömd.

Så mycket mer än så kan inte jag säga innan jag försökt köra i lite högre tempo.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
t1hero
Linköping
Här sen Maj 2013
Inlägg: 71



Ser kul ut, essen i början på varvet är riktigt trevliga. Men vissa kurvor känns lite som att köra en bana baklänges, knöliga på ett konstigt sätt. Kanske bara svårt att få rätt uppfattning från ett utvarv.

_________________
Mattias Hellström
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Här får vi åka med runt Fällfors i manuell GT3:a (hittade den på Porsche klubbens facebooksida från förra veckans trackday innan carrera cup.


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ser ju riktigt kul ut! Lång bana med massa bitar att lära sig. Inte helt platt heller, plus för det. Många kurvor i ganska shysst tempo thumbs up

Fast elakt långsamma svängar ut på alla raka bitar blir fördel hästkrafter där. Och sjukt viktigt att sätta dom utgångarna bra thumbs up

Tack för videon!

_________________
Magnus Thomé
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Tack för länken till filmen!

Kurvan efter långrakan justerades lite under helgen, där "pinnarna" (bollards) står så satte vi en Tecpro-barriär någon meter in så kurvan blir lite rakare, då stämmer den bättre mot kerbs i utgången.

Det kördes mer trackday med Porsche i söndags (igår...), det skulle vara kul att höra synpunkter från den.

Det finns en öppning i mittmuren vid kurva 9 som gör att man kan korta av banan en bit (skippa hårnålen, kurva 10), vilket förmodligen är lämpligt för viss typ av körning. Det är också relativt enkelt att lyfta bort två betongbarriärer för att kunna svänga höger i kurva 9 tillbaka mot kurva 1 om man vill ha en ännu kortare bansträckning. Funkar dock sämre för tävling eftersom man då inte får någon naturlig depåinfart. Men för trackday/träning kan det ju funka.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Inte mycket man känner igen från tidigare års konbanekörningar där ute, typ rakan och kurva 11-13 . Blir sugen att prova, blir det någon track day under v. 29-31 så skulle det vara kul att klämma in med RX-8:an under Norrbottensemestern thumbs up

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Jag var också där i fredags. Det hade hänt en del sedan sist minst sagt. Har massa bilder som kommer upp ikväl eller imorgon( blir på ett publikt facebook album , öpper även för icke fb användare.

Under tiden så får ni ett smakprov med en bild på norrländska rescue bil.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Allmänt banåkaforum
Video Fällforsbanan runt!!!
1 besök senaste veckan (1692 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande