Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Licens, när är det dags att skaffa det? | 2 besök senaste veckan (3822 totalt) |
Är ganska ny på detta med bankörning och trackdays, men har fått blodad tand och tänker fortsätta att köra framöver. Hittills så har jag åkt med Saab-klubben och ett par andra arrangörer, och då det krävts, löst endagars prova-på-licens.
Men hur funkar det, kan man prova-på hur ofta och länge som helst? Vad kostar en riktig licens om året? Räcker det att ha antingen en SBF- eller SMA-licens, eller måste man ha båda för att få åka överallt och i olika sammanhang? _________________ Torbjörn Lindgren |
||||
Licenskursen var som en bandag för mig, så det var inte så svårt att ta den... sen när det är lämpligt kan bara du svara på. Sbf licens kräver medlemskap i klubb och sma inte. Sen handlar det bara om vilka event du vill köra _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Vissa arrangörer har (bara) SMA och andra (bara) SBF. Så, svar ja, för att kunna köra på alla arrangörer så krävs att man betalar för årslicens för båda två. SBF kör kalenderår och SMA 12 månader från dagen du betalar.
SMA är busenkelt att skaffa från ax till limpa via deras websida på under en halvtimme. För SBF-licens så måste du åka på en endagarskurs (vissa kör tvådagars), skicka in papper o så. Kräver helt annan framförhållning alltså. Rent teoretiskt har det funnits (finns fortfarande??) begränsning i hur många endagars SBF du får ta ut på ett år. Tyvärr osäker som du ser om det fortfarande gäller. Har aldrig hört någonsin att någon inte fått lösa endagars pga det dock. SMA har ingen begränsning. Men endagars med endera SMA eller SBF är ju mest att det blir väldigt dyrt om man kör mycket. Sen till slut, det finns en tredje licensutgivare/försäkringsgivare och det är STEC. För att köra på deras event krävs alltså deras licens. I år har de Bavaria, STEC långlopp, kvällsträffar på Tierp med mera. Edit, Tord var snabbare på tangenterna Som han skrev så kostar SBF-licens själva licenskostnaden plus medlemsavgift i lämplig SBF-ansluten klubb som alltså är ett absolut krav. SMA är bara licenskostnad. Ps: Jag hoppar ibland mellan ordet licens och försäkring eftersom det är båda sakerna. Same same alltså. _________________ Magnus Thomé |
||||
Så var det för några veckor sedan på MittSverigebanan. Först teori på förmiddagen. Sedan efter lunch Först ut och tittat på några olika svängar på banan tips på Apax, turn in etc... sen följa John körning med instruktörer som körde först i dom olika grupperna spårvals visning. Och till sist så blev det fri körning. Efter det teori provet. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Systemet känns helt föråldrat, man borde köra engångslicens jämt istället.
Enklare för alla, lönsammare för alla i princip. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jag skulle uppskatta att man kallade den vad den är också, en försäkring. _________________ Anders Hansson |
||||
Det blir ju lite märkligt, man har ju väldigt liten nytta av allt som sägs på en licenskurs om man bara ska köra bandagar. SBF har ju inte förstått poängen med track days, men dom borde komma på ett enklare system för förmedling av sin försäkring.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
SBF behöver ju inte bry sig om motionärer, det finns det ju andra som tar bra hand om.
De har tillräckligt svårt att hantera "casualtävlande" eftersom allt är uppbyggt för elittävlande (som mycket i Riksidrottsförbundet). Och med Elit menar jag inte bara top tre i landet utan alla de som lägger ner själ och hjärta i att ta sig uppåt i serietabeller (och då har stort intresse i att hålla sig informerade samt utnyttja kryphål för att skaffa fördel mot andra). |
||||
Jag tycker skillnaden på provapå och årslicens är för stor kunskapsmässigt.
Jag skulle se att provapålicensen hade en minikurs lite som SMA's, ett a4 med några enkla ledande kryssfrågor. Hur snabbt får man köra i depån: 1: 90 som i f1. X: 50. 2: gångfart. Hur snabbt får man under gulflagg köra förbi banpersonal som försöker bärga en bil etc. Jag gillar dessutom mk5100's nya långa förarmöte som man bara behöver gå på en gång. Nu har jag tänkt klart, förarmöte på webben i skriftlig form, med ett avslutande läst och förstått frågeformulär. Då kan förarmötet fokusera på det viktigaste dvs säkerhet och speciella förutsättningar just denna dag. _________________ Mattias Hellström |
||||
Ptjaa... svaret på frågan är väl vad man vill ha ut av det. Ska man bara harva trackdays är det som andra skriver, ganska overkill med en licenskurs. Försäkrningslösningarna som finns duger fint kan jag tycka.
Däremot, den dagen du undrar hur snabb du är i förhållande till andra så ska du börja tävla ! Och då ska man gå en ordentlig licenskurs där man får öva moment som finns i tävlingssituationer (starttyper, samkörning med andra bilar, flaggsituationer osv..). Det är en bra investering, dels har man nytta av det när man tävlar och sedan är det kul att tävla vilket man kan med licens . #lifeisbetterinracesuits _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Sedan kan man se det så här.
I licenskursen, i alla fall två dagars, ingår en hel dags bankörning till en relativt låg kostnad. Man får gratis hjälp av en instruktör och blir således en bättre förare. Jag väljer licenskurs en gång per år framför vilken trackday som helst. _________________ Tim Anle |
||||
|
||||
Vi kan redan nu konstatera att nuvarande system är "kass", vem ska man sparka på för att det ska ändras?
Vem har bestämt att man bara får provapålicens en gång per år? Är det lika på SBF och SMA där? Skoghag är ju 1000ggr med flexibel är dinousaurien SBF, men det borde finnas en banförsäkring man tecknar vid behov istället för en "engångslicens"! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Faxade faktiskt! _________________ Magnus Thomé |
||||
"banförsäkring man tecknar vid behov" är ju exakt samma sak som "engångslicens", bara med annat namn ju? SMA har inga begränsningar på antalet prova på. SBF har aldrig hindrat någon vad jag vet att ha massa engångs men jag tror att det egentligen fanns något skrivet om någon teoretisk begränsning, som jag som sagt aldrig hört praktiserats. Det är inte alls så kasst som det är nu tycker jag faktiskt Kör man många träffar så köper man "årskort" för att få ner totalkostnaden. _________________ Magnus Thomé |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Licens, när är det dags att skaffa det? | 2 besök senaste veckan (3822 totalt) |