Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Licens, när är det dags att skaffa det?
3808 besök totalt
smedsgarden
Ulricehamn
Här sen Aug 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Är ganska ny på detta med bankörning och trackdays, men har fått blodad tand och tänker fortsätta att köra framöver. Hittills så har jag åkt med Saab-klubben och ett par andra arrangörer, och då det krävts, löst endagars prova-på-licens.

Men hur funkar det, kan man prova-på hur ofta och länge som helst? Vad kostar en riktig licens om året? Räcker det att ha antingen en SBF- eller SMA-licens, eller måste man ha båda för att få åka överallt och i olika sammanhang?

_________________
Torbjörn Lindgren
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



smedsgarden skrev:
Är ganska ny på detta med bankörning och trackdays, men har fått blodad tand och tänker fortsätta att köra framöver. Hittills så har jag åkt med Saab-klubben och ett par andra arrangörer, och då det krävts, löst endagars prova-på-licens.

Men hur funkar det, kan man prova-på hur ofta och länge som helst? Vad kostar en riktig licens om året? Räcker det att ha antingen en SBF- eller SMA-licens, eller måste man ha båda för att få åka överallt och i olika sammanhang?


Licenskursen var som en bandag för mig, så det var inte så svårt att ta den... sen när det är lämpligt kan bara du svara på. Sbf licens kräver medlemskap i klubb och sma inte. Sen handlar det bara om vilka event du vill köra

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Vissa arrangörer har (bara) SMA och andra (bara) SBF. Så, svar ja, för att kunna köra på alla arrangörer så krävs att man betalar för årslicens för båda två. SBF kör kalenderår och SMA 12 månader från dagen du betalar.

SMA är busenkelt att skaffa från ax till limpa via deras websida på under en halvtimme.

För SBF-licens så måste du åka på en endagarskurs (vissa kör tvådagars), skicka in papper o så. Kräver helt annan framförhållning alltså.

Rent teoretiskt har det funnits (finns fortfarande??) begränsning i hur många endagars SBF du får ta ut på ett år. Tyvärr osäker som du ser om det fortfarande gäller. Har aldrig hört någonsin att någon inte fått lösa endagars pga det dock.

SMA har ingen begränsning. Men endagars med endera SMA eller SBF är ju mest att det blir väldigt dyrt om man kör mycket.

Sen till slut, det finns en tredje licensutgivare/försäkringsgivare och det är STEC. För att köra på deras event krävs alltså deras licens. I år har de Bavaria, STEC långlopp, kvällsträffar på Tierp med mera.




Edit, Tord var snabbare på tangenterna

Som han skrev så kostar SBF-licens själva licenskostnaden plus medlemsavgift i lämplig SBF-ansluten klubb som alltså är ett absolut krav. SMA är bara licenskostnad.



Ps:
Jag hoppar ibland mellan ordet licens och försäkring eftersom det är båda sakerna. Same same alltså.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Bara på tangenterna?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Tord skrev:
Bara på tangenterna?


Antagligen inte Men vi får kanske tillfälle o kolla nån gång? Jag kommer försöka isf

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Tord skrev:


Licenskursen var som en bandag för mig, så det var inte så svårt att ta den... sen när det är lämpligt kan bara du svara på. Sbf licens kräver medlemskap i klubb och sma inte. Sen handlar det bara om vilka event du vill köra

Så var det för några veckor sedan på MittSverigebanan.

Först teori på förmiddagen.

Sedan efter lunch
Först ut och tittat på några olika svängar på banan tips på Apax, turn in etc...
sen följa John körning med instruktörer som körde först i dom olika grupperna
spårvals visning. Och till sist så blev det fri körning.

Efter det teori provet.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Systemet känns helt föråldrat, man borde köra engångslicens jämt istället.

Enklare för alla, lönsammare för alla i princip.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



erikjakan skrev:
Systemet känns helt föråldrat, man borde köra engångslicens jämt istället.

Enklare för alla, lönsammare för alla i princip.


Jag skulle uppskatta att man kallade den vad den är också, en försäkring.

_________________
Anders Hansson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Det blir ju lite märkligt, man har ju väldigt liten nytta av allt som sägs på en licenskurs om man bara ska köra bandagar. SBF har ju inte förstått poängen med track days, men dom borde komma på ett enklare system för förmedling av sin försäkring.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



SBF behöver ju inte bry sig om motionärer, det finns det ju andra som tar bra hand om.

De har tillräckligt svårt att hantera "casualtävlande" eftersom allt är uppbyggt för elittävlande (som mycket i Riksidrottsförbundet).
Och med Elit menar jag inte bara top tre i landet utan alla de som lägger ner själ och hjärta i att ta sig uppåt i serietabeller (och då har stort intresse i att hålla sig informerade samt utnyttja kryphål för att skaffa fördel mot andra).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
t1hero
Linköping
Här sen Maj 2013
Inlägg: 71



Jag tycker skillnaden på provapå och årslicens är för stor kunskapsmässigt.

Jag skulle se att provapålicensen hade en minikurs lite som SMA's, ett a4 med några enkla ledande kryssfrågor. Hur snabbt får man köra i depån: 1: 90 som i f1. X: 50. 2: gångfart. Hur snabbt får man under gulflagg köra förbi banpersonal som försöker bärga en bil etc.

Jag gillar dessutom mk5100's nya långa förarmöte som man bara behöver gå på en gång.

Nu har jag tänkt klart, förarmöte på webben i skriftlig form, med ett avslutande läst och förstått frågeformulär. Då kan förarmötet fokusera på det viktigaste dvs säkerhet och speciella förutsättningar just denna dag.

_________________
Mattias Hellström
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Ptjaa... svaret på frågan är väl vad man vill ha ut av det. Ska man bara harva trackdays är det som andra skriver, ganska overkill med en licenskurs. Försäkrningslösningarna som finns duger fint kan jag tycka.

Däremot, den dagen du undrar hur snabb du är i förhållande till andra så ska du börja tävla ! Och då ska man gå en ordentlig licenskurs där man får öva moment som finns i tävlingssituationer (starttyper, samkörning med andra bilar, flaggsituationer osv..). Det är en bra investering, dels har man nytta av det när man tävlar och sedan är det kul att tävla vilket man kan med licens . #lifeisbetterinracesuits

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Sedan kan man se det så här.
I licenskursen, i alla fall två dagars, ingår en hel dags bankörning till en relativt låg kostnad.
Man får gratis hjälp av en instruktör och blir således en bättre förare.

Jag väljer licenskurs en gång per år framför vilken trackday som helst.

_________________
Tim Anle
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

När jag tog SBF-licens så var det bara skolsal ett antal timmar, såg inte ens en racerbana mer än på långt håll....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Thomé skrev:
När jag tog SBF-licens så var det bara skolsal ett antal timmar, såg inte ens en racerbana mer än på långt håll....
...och reglementet var inknackat på en stentavla ...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Vi kan redan nu konstatera att nuvarande system är "kass", vem ska man sparka på för att det ska ändras?

Vem har bestämt att man bara får provapålicens en gång per år? Är det lika på SBF och SMA där?

Skoghag är ju 1000ggr med flexibel är dinousaurien SBF, men det borde finnas en banförsäkring man tecknar vid behov istället för en "engångslicens"!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
När jag tog SBF-licens så var det bara skolsal ett antal timmar, såg inte ens en racerbana mer än på långt håll....
...och reglementet var inknackat på en stentavla ...

Faxade faktiskt!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

erikjakan skrev:
Vi kan redan nu konstatera att nuvarande system är "kass", vem ska man sparka på för att det ska ändras?

Vem har bestämt att man bara får provapålicens en gång per år? Är det lika på SBF och SMA där?

Skoghag är ju 1000ggr med flexibel är dinousaurien SBF, men det borde finnas en banförsäkring man tecknar vid behov istället för en "engångslicens"!


"banförsäkring man tecknar vid behov" är ju exakt samma sak som "engångslicens", bara med annat namn ju?


SMA har inga begränsningar på antalet prova på.

SBF har aldrig hindrat någon vad jag vet att ha massa engångs men jag tror att det egentligen fanns något skrivet om någon teoretisk begränsning, som jag som sagt aldrig hört praktiserats.


Det är inte alls så kasst som det är nu tycker jag faktiskt Kör man många träffar så köper man "årskort" för att få ner totalkostnaden.

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Bra förtydligat, men denna info borde vara mer officiell

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
smedsgarden
Ulricehamn
Här sen Aug 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Tackar för alla svar, nu har jag bättre koll på detta! :-)

_________________
Torbjörn Lindgren
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Licens, när är det dags att skaffa det?
3808 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande