Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86-13 Pro Street. S65B40 swap | << 1, 2, 3 ... 30, 31, 32, 33 >> 50 besök senaste veckan (218235 totalt) |
Saxar in mina bromsfunderingar här också, i hop om att nå fler kunniga i området.
Lika bra att tänka högt här och kanske få en knuff i rätt riktning eller kväva idén i dess linda Jag kom över bromsok från en Impreza STI (Brembo 4-kolvs fram och 2-kolvs bak. Oken passar på rakt av på bilen utan att behöva bygga adaptrar, där av vart de extra intressant. Problemen som uppstår dock är ju följande. 1. På en impreza sitter oken kl 15:00 på min GT86 sitter dom kl 09:00 förenklat, allternativ här om man vill ha kolv biasen rätt är att skifta plats på luftningen så den hamnar högst upp i gen, men då blir det knas med luftningen i förhållande till hur kanalerna går i oken. 2. Jag struntar i kolv storlekarna och bara skiftar höger till vänster och visevärsa, men får då problem med slitage och något sämre bromsverkan som jag förstår det? 3. De skiljer ju en hel del i area på kolvar i oken mot för original dito och de blir väl sällan bra att försöka reducera detta med strypningar? Skulle det då funka att ta bromsservo och huvudcylinder från samma bil som bromsarna kommer i från, eller bygger jag till ännu mer problem och konstiga beteenden på bilen? 4. Om vi säger att jag byter servo och huvudcylinder, hur kommer de att påverka min abs som jag i dags läget gillar på bilen, kan vara helt ute och cykla här, men tror det kan vara möjligt att styra abs genom Emtron sprutet jag köpt till bilen, men tid och pengar att ställa in något liknande i sådana fall är nog nästa problem. Ja mycket tankar blir de. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
What? vad hände med den förra motorn du byggde på? Vad där detta för motor?
Saknas ganska mycket info i tråden, ser att det stog något om aero paket med?! Mvh, Per
_________________ Per Axblom |
||||
S65B40, bra val av motor! _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Ber om ursäkt för brist på uppdateringar, har varit mycket tuffa beslut och uppgivenhet gällande motorer på slutet. EJ257an lämnade jag på borrning och när jag mätte upp den efter, så visade det sig att den var något för stor på alla cylindrar + konisk/oval på 4ans cylinder, ridå ner där och jag sålde av allt från den motorn, då jag blivit tvungen att sleva med allt vad det innebär i utgifter. Började tvätta upp alla delar från FA20in jag har ligger, men efter en snabb överräkning på ny vev/lager/packningar/kolvar/stakar/spridare/drivsteg för di injektion mm, så vart jag riktigt less och började fundera, så sprang jag på den här motorn och i mitt huvud blir det lite som drömmen jag haft, högvarvig V8 som håller och väldigt när i upplevelse som en GT3 race dito bil inbillar jag mig på budget. Aeron kommer det mer om, de får jag hjälp att bygga av riktigt seriös kille i CFD. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Hoppas de kommer bli riktigt fränt hoppas ja _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Gjorde den obligatoriska S65 översynen i går och nog finns det behov av ett lager byte här också.
Vart det någon åtgärd på dessa problem hos BMW? Ja menar den här motorn är en 2012 som gått 7800mil och lider ju av förslitning av lager uppenbarligen, men det kanske inte vart någon fix på det problemet? Veven är då i prima skick _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Finns ingen speciell fix, de är klassiskt problem med att bruksa en S motor.
Tight spel, tjock olja, kallt klimat med människor som inte varmkör = lager som slits Så de är bara att montera nya originallager så kommer det fungera länge, speciellt som vi använder bilarna |
||||
Ett tips är även att köra med ARP bult istället för original.
Även om man köper nya bmw originalbultar, som ska dras med moment+grader så sitter de olika hårt. Minns inte var, men läste om en kille som gör vevlagerbyten på S-motorer dagligen, och han ser en skrämmande stor skillnad i moment mellan bult för bult på originalbilar. Bättre att köpa ARP och dra dem för hand med en ARP indikatorklocka. Mäts då i stretch istället för moment, och det blir väldigt exakt. En sånhär: Om/när jag köper en E92, är det obligatoriskt för mig. _________________ D¤ugla5 L1ndbl¤m |
||||
Jo de ligger nog mycket i vad du säger och med tanke på hur mycket skit som det ser ut som bäddat in sig, kör jag nog hellre mjuka fina original, än går på nå ACL/King race dito. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Faktist något jag reagerade på i går, 2st av 8 stakar var så jag reagerade med ren handkraft att dom satt mycket lösare än resten, så dra arp med sträck kontroll är nog att rekommendera _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Ha ha nä du är inte ensam om de, en polares bil, gammal sug diesel, förpestar hela garaget för övrigt vid start inne _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Åtdragningsproceduren är lika omständig/knepig som på S54:an. Dra åt i tre steg, lossa gör om, lossa gör om ännu en gång. Varje skruv dras 9 gånger. Undra hur många som missar den delen. Jag skulla inte tveka att använda orginal skruv enligt orginal instruktion. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86-13 Pro Street. S65B40 swap | << 1, 2, 3 ... 30, 31, 32, 33 >> 50 besök senaste veckan (218235 totalt) |