Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken nivå är DU på?
<<   1, 2
3312 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



BTG skrev:
Tycker också att antalet track days per år är "speciell".
Hur läser ni det som "per år", jag läser det som total erfarenhet.
Eller är det normalt att nolla kunskaper och erfarenheter vid nyår?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Niklas Falk skrev:
BTG skrev:
Tycker också att antalet track days per år är "speciell".
Hur läser ni det som "per år", jag läser det som total erfarenhet.
Eller är det normalt att nolla kunskaper och erfarenheter vid nyår?


Sant. Så skall det kanske förstås?

Räknat i track days är jag i så fall L36

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
t1hero skrev:
Läste fel på track days, 35 per år hur hinner man det, och 70 är ju vad yrkeschaufförer ligger på.
Hamnar någonstans 4-7 beroende på kategori. Tror det betyder att jag kör sämre än jag borde med den träning jag får.

"Solo sign-off", är det för att de generellt har dålig självkontroll eller för att instruktörsskrået behöver intäkter?



Trackdays totalt man varit på, inte per år.



EDIT: jag var



EDIT2: Så långt jag sett så verkar det väldigt vanligt att instruktörer ställer upp gratis mot att de får köra några pass själva + lunch typ. Men det finns säkert massa som tar betalt också. När det gäller sign off så verkar man överlag ha ett helt regelverk för instruktörande, mängder med speciella regler och arbetmetoder man följer noga.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag tycker jag är L6 fast inte alltid . Men nog har man erfarenhet till den nivån.

Nu är jag rätt utbildninskadad genom jobbet och denna tabell känns väldigt endimensionell. Kul är att jag själv har börjat instruera bankörning så jag tittar på den från två håll, förare och instruktör. Oavsett om jag har mycket att säga om tabellen så kan den nog vara användbar i en hel del sammanhang.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



[quote="Mats Ahlgren"]
erikjakan skrev:
L5-L6-L7 beroende på område och situation haha

Den där mallen kändes väääääldigt amerikansk.


Precis vad jag också tänkte, dem är väldigt skumma over there i bedömning, skitkul och starta en tråd på US Vetteforumet med rubriken att t ex " Är det ok att låna ut Corvetten till min 19 åriga son " vilket får ungefär halva forumet att gå upp i limningen hur galen man är att låna ut ett dödligt verktyg oansvarig osv, nej han måste nog vara minst 30 år innan han får chansen enligt jänkarna
Bortsett från det så är jag nog en L3 svag L4 där om kring.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Jag tycker jag är L6 fast inte alltid . Men nog har man erfarenhet till den nivån.

Nu är jag rätt utbildninskadad genom jobbet och denna tabell känns väldigt endimensionell. Kul är att jag själv har börjat instruera bankörning så jag tittar på den från två håll, förare och instruktör. Oavsett om jag har mycket att säga om tabellen så kan den nog vara användbar i en hel del sammanhang.


Vore extremt kul att höra lite ideer och åsikter om andra vinklar man borde ha i en sånhär tabell

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Magnus Thomé skrev:
Vore extremt kul att höra lite ideer och åsikter om andra vinklar man borde ha i en sånhär tabell


Som jag skrivit på sidan 1 tycker jag bilkontroll vore en vinkel man skulle få in. Duktiga förare kan repetera varv efter varv, riktigt duktiga förare kan också hantera oförutsedda händelser.
- Olja-Kylvatten på banan som inte syns och helt plötsligt går bilen i kraftens rikting. Eller andra oförutsedda händelser som andra på banan skapar. På ringen kan man tex behöva väja för rådjur, mc och kana omkring pga av vätska.
- Förmåga att köra i regn.
- Varvtalsmatchning + fordonskunskap som gör att man på förhand vet hur bilen kommer uppföra sig utanför "fönstret". (Trailbrakingfrågan är inne på det men är för enkelspårig.)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
"Comfortable and fast off-line" handlar väl lite om att att ha kontroll och klara oförutsedda situationer / placeringar på banan (utan att totalt tappa tempo)? Men jag håller absolut med, bilkontroll så att oberoende läge man hamnar i har rätt beteende för ha bra odds att reda ut det som är även gränsfall utredbart.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jo det det finns säkert mycket att dela . Rent generellt får jag känslan att tabellen utgår ifrån att Instruktören är måttstocken hur snabb man är. Jag är själv inte snabb men i vilket fall så förväntar jag mig att en instruktör har förmågan hjälpa eleven att bli en bättre förare oavsett hur snabb instruktören är. Visst en instruktör ska kunna hålla ett ett anständigt tempo och framförallt ha erfarenhet att del av men pedagogiska färdigheter viktar jag högre än snabbhet. Jag har sett det för många gånger i yrkeslivet där man (felaktigt) likställt hög kunskap med pedagogisk förmåga.

Micke skriver mycket bra i sina inlägg. Det finns ju det mest basala, blick och körställning. Sedan hålla bra spår och utvecklas med det. Vidare är ju bilkontroll så man utnyttjar bilens potential (här kan man få in väldigt många komponenter=fler rader i tabellen). Här någonstans kan man stränga ihop snabbt varv under ideala förhållande.

Jag instruerar på SBF kurs för licens och då blir tävlingssituationer även en del av det man ska titta på. De mesta handlar om att hantera sin omgivning (som Micke är inne på). Dels att ha koll på andra bilar och dels hantera alternativspår som konsekvens. Sedan är det saker som underlag (regn) och oförutsägbara händelser.

I mitt tycke ska en komplett förare bemästra allt detta. Talang i min mening är egentligen förmågan att göra utvecklingskurvan brantare. Tabellen skulle nog kunna förfinas och användas i instruktörsgrupper för intern kommunikation. Sedan när jag läste den som förare så använde jag raderna för att hitta mina svagheter (det var ju inte så att alla punkter som hamnade på samma kolumn ). Likaså kan det bli annorlunda på banor jag aldrig tidigare kört på.

Mycket flum från min sida

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Jag instruerar på SBF kurs för licens och då blir tävlingssituationer även en del av det man ska titta på. De mesta handlar om att hantera sin omgivning (som Micke är inne på). Dels att ha koll på andra bilar och dels hantera alternativspår som konsekvens. Sedan är det saker som underlag (regn) och oförutsägbara händelser.


Just det där med "hantera alternativspår som konsekvens" var det jag filosoferade om för egen del tidigare i tråden. Det är något jag tror skiljer svenska trackdayåkare (och timeattackåkare) mot de som kör racing alt. Nordschleife, just att kunna hålla uppe tempot maximalt även "ur spår". Jag känner i alla fall att jag kör med mycket högre marginaler mot maximalt möjligt tempo när jag kör oprövade spår vid tex omkörning. För man får ju noll bantid att nöta på detta på trackdays eftersom alla omkörningar alltid (tack o lov) görs med massiva marginaler. Hur man skulle kunna träna på detta samtidigt som man skulle bibehålla den väldigt låga risknivån man har på svenska trackdays kan ju vara något att klura på.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



L3

Näst blir Sviestad 10 Juli.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Eddie Varvstopp skrev:
Mycket flum från min sida


Inte alls flum. Mycket klokt, särskilt det där om att den bästa utövaren inte alls med säkerhet är bästa läraren.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13201



t1hero skrev:
Läste fel på track days, 35 per år hur hinner man det, och 70 är ju vad yrkeschaufförer ligger på.
Hamnar någonstans 4-7 beroende på kategori. Tror det betyder att jag kör sämre än jag borde med den träning jag får.

"Solo sign-off", är det för att de generellt har dålig självkontroll eller för att instruktörsskrået behöver intäkter?


Var inte 35 totalt?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tord skrev:
t1hero skrev:
Läste fel på track days, 35 per år hur hinner man det, och 70 är ju vad yrkeschaufförer ligger på.
Hamnar någonstans 4-7 beroende på kategori. Tror det betyder att jag kör sämre än jag borde med den träning jag får.

"Solo sign-off", är det för att de generellt har dålig självkontroll eller för att instruktörsskrået behöver intäkter?


Var inte 35 totalt?

Japp

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Magnus Thomé skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Jag instruerar på SBF kurs för licens och då blir tävlingssituationer även en del av det man ska titta på. De mesta handlar om att hantera sin omgivning (som Micke är inne på). Dels att ha koll på andra bilar och dels hantera alternativspår som konsekvens. Sedan är det saker som underlag (regn) och oförutsägbara händelser.


Just det där med "hantera alternativspår som konsekvens" var det jag filosoferade om för egen del tidigare i tråden. Det är något jag tror skiljer svenska trackdayåkare (och timeattackåkare) mot de som kör racing alt. Nordschleife, just att kunna hålla uppe tempot maximalt även "ur spår". Jag känner i alla fall att jag kör med mycket högre marginaler mot maximalt möjligt tempo när jag kör oprövade spår vid tex omkörning. För man får ju noll bantid att nöta på detta på trackdays eftersom alla omkörningar alltid (tack o lov) görs med massiva marginaler. Hur man skulle kunna träna på detta samtidigt som man skulle bibehålla den väldigt låga risknivån man har på svenska trackdays kan ju vara något att klura på.


Jo det är en grej som är rätt hopplös att kunna öva på vanliga svenska trackdays. Det momentet strider ju direkt mot säkerhetstänket man har under trackdays. Så det blir tävling, träning eller nordslingan man får öva. Fast jag undrar om man inte skulle kunna få till det ändå på tillställningar med erfarna deltagare. Man kan träna det statiskt med hjälp av strategiskt dåligt placerade koner . Sen skulle man nog kunna köra ringenstuket, där kör man med typ trafikregler med omkörning på en sida, men det ställer stora krav på arrangör och deltagare.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Utan att läsa vad tråden handlar om..... så är jag på botten !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilken nivå är DU på?
<<   1, 2
3312 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande