Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Carrera GTR - it's alive
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 24, 25, 26   >>
9 besök senaste veckan (102255 totalt)
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
"Plötsligt händer det"





Ja, alltså, vi har inte startat den än...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Tord skrev:
Magnus Thomé skrev:
"Plötsligt händer det"





Ja, alltså, vi har inte startat den än...


Men jag funderar på att skruva på nrplåten ikväll och ställa på den, provkörning på tranebergsbron? Det är ju bara utebliven besiktning, då jag tror att vagnboksbesiktning inte räknas...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
zf fråga (ställd även i bmw tråden)

avluftning, är det bara 15 på bilden?



Vi har borrat ur den och gängat, satt banjo och dragit en slang så man kan enkelt fylla från motorutrymmet.

Vi fyllde lådan igår med lite extra utan att starta pumpen så vi fyllde inte växellådsoljekylaren. Det blev en liten pöl på golvet så jag misstänker att vi fyllde upp till någon avluftning. Vi fyllde 1,5 liter istället för 1.3 liter

Lådan lutar sådär en 15-20 grader...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Har löst läckaget, skitfel som vanligt. Bulten till banjon bottnade så att den tätade inte.

Den kom ner på jul idag...


Lite mer finlir med framskärmarna men det närmar sig iaf:






_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Tord skrev:
Tord skrev:
Magnus Thomé skrev:
"Plötsligt händer det"





Ja, alltså, vi har inte startat den än...


Men jag funderar på att skruva på nrplåten ikväll och ställa på den, provkörning på tranebergsbron? Det är ju bara utebliven besiktning, då jag tror att vagnboksbesiktning inte räknas...


Kameran ramlade ner direkt...


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Om nån nu genomskådade filmen så kan jag nu iaf hävda att den ör startad till slut.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare



Bevis på start...

Men vi har knäckt en hårdlödning i oljeledningen till turbon... nån som är bra på att lösa sånt?


_________________
Tord Ringenha11
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Hej,mycke trevligt att det rör på sig,
har ni gas eller gasol,så löd bara om thumbs up

Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Menar du att det funkar med en sån här:



_________________
Tord Ringenha11
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Hej har ni silverlod så svar ja,(möjligt att den smälter det som sitter,har ingen erfarenhet av den brännaren)

Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 164



Tord skrev:
Menar du att det funkar med en sån här:




Vanlig hederlig gassvets funkar bättre.

_________________
Olle Danielsson
#88 Stötdämparexperten
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Tord skrev:
Menar du att det funkar med en sån här:




Hej,

Sådan brännare funkar bara på tenn/silvertenn. Jag skulle inte våga använda tenn på oljerör. För hårdlod måste man ha högre temperatur. Jag har använt denna för hårdlod:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/g . . . .

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Tord skrev:




Nu tror jag att jag fattar vad magnetventiler och dubbla dumpventiler gör...detta ser ut att vara någon sorts hemgjord elektroniskt styrd pop-off ventil? Laddtrycksreglering på trycksidan?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
beepbeep skrev:
Tord skrev:
Menar du att det funkar med en sån här:




Hej,

Sådan brännare funkar bara på tenn/silvertenn. Jag skulle inte våga använda tenn på oljerör. För hårdlod måste man ha högre temperatur. Jag har använt denna för hårdlod:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/g . . . .


Pelle har en gassvets och Olle har erfarenhet av hårdlödning så det verkar ordna sig, på måndag...

Men som tur är finns det mer att göra på den innan det ska köras... typ hjulvinklar

_________________
Tord Ringenha11
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Om det bara är en spricka räcker det troligtvis att "smälta om" hårdlod. Men demontera röret innan och se till att ni gör rent "inuti"...det brukar släppa "svampar" på insidan av röret vid hårdlödning. Alternativt använd rotgas så ni slipper oxidation. Annars finns risk att ni förstör turbons lager om en flaga släpper och åker in...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
beepbeep skrev:
Om det bara är en spricka räcker det troligtvis att "smälta om" hårdlod. Men demontera röret innan och se till att ni gör rent "inuti"...det brukar släppa "svampar" på insidan av röret vid hårdlödning. Alternativt använd rotgas så ni slipper oxidation. Annars finns risk att ni förstör turbons lager om en flaga släpper och åker in...


Den lossnade när vi tog loss den, men tack för rådet!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419



Jag hade en liknande spricka i oljeröret på en evo jag hade, köpte då ett färdigt kit för att montera an slang istället.

Bifogar en länk med lite olika banjo-an övergångar.

http://www.streetpower.se/340-banjo-till-an-hane

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Lissjos skrev:
Jag hade en liknande spricka i oljeröret på en evo jag hade, köpte då ett färdigt kit för att montera an slang istället.

Bifogar en länk med lite olika banjo-an övergångar.

http://www.streetpower.se/340-banjo-till-an-hane


tack, bra tips thumbs up

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Hej
Dom dubbla dumventilerna sitter där för att få ett högre flöde än en och dom har oslagbar respons jämfört med en eftermarknads kolvdump.
Magnetventilen sitter där för att se till att dumpventilerna inte är öppna vid låga varv och nästan stängd trottel.

När det gäller oljeröret så skulle jag tigsvetsa fast banjon denna gången. Det gar jag gjort på GT:n och det funkar bra.
Behöver du ny banjo så finns det i Rosersberg.

Slang till oljan är provat och det funkar ganska bra. Kolla i reservdelslådan. Det kan ligga där.
Nackdelen är att det är så varmt vid turbinen så öven hydroscands allra dyraste och bästa slang blev värmeskadad, Den läckte inte men kändes inte så bra.

Blir det race på lördag?

MVH
Eric

_________________
Eric Lycke
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Ericl skrev:
Hej
Dom dubbla dumventilerna sitter där för att få ett högre flöde än en och dom har oslagbar respons jämfört med en eftermarknads kolvdump.
Magnetventilen sitter där för att se till att dumpventilerna inte är öppna vid låga varv och nästan stängd trottel.

När det gäller oljeröret så skulle jag tigsvetsa fast banjon denna gången. Det gar jag gjort på GT:n och det funkar bra.
Behöver du ny banjo så finns det i Rosersberg.

Slang till oljan är provat och det funkar ganska bra. Kolla i reservdelslådan. Det kan ligga där.
Nackdelen är att det är så varmt vid turbinen så öven hydroscands allra dyraste och bästa slang blev värmeskadad, Den läckte inte men kändes inte så bra.

Blir det race på lördag?

MVH
Eric


Tack Eric!

tyvärr inte race då det blev stort manfall, bilen inte testad och på sviestad så är depån på insidan så vi väljer att göra shakedown på annan bana

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Ericl skrev:
Hej
Dom dubbla dumventilerna sitter där för att få ett högre flöde än en och dom har oslagbar respons jämfört med en eftermarknads kolvdump.
Magnetventilen sitter där för att se till att dumpventilerna inte är öppna vid låga varv och nästan stängd trottel.


Antagligen onödig fråga, men.... Är det Saab's dumpventiler?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Carrera GTR - it's alive
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 24, 25, 26   >>
9 besök senaste veckan (102255 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande