Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Coilover för trackdays
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (2452 totalt)
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Söker lite erfarenhet och info kring vilken chassiesats runt 12-14000kr som är bäst lämpad, mest prisvärd, ger bäst respons på justering och av bra kvalitet.

Bilen är en BMW 325i -02 E46 och tanken är att kunna använda den på bankörningstillfällen som trackdaybil. Även lite gatkörning blir aktuell, men banåkandet är primärt.


Tittat på följande:

XYZ Racing Spec., ställbart rebound i 30 steg. (runt 12500kr)


BC Racing DS-serien (vidarutvecklad från BR serien) ställbart rebound i 30 steg och degressiv kompressionskolv. (runt 13000kr)


KW Inox V2, ställbar rebound i 16 steg. (ca 14000kr)


Finns såklart fler att välja på, men dessa jag först har tittat på.


Tar gärna emot erfarenheter om dessa satser, särskilt BC DS-serien som är mitt förstaval i dagsläget, men även dom andra, är XYZ sämre än BC rent generellt? Är KW V2 en gatcoilover mer kanske? Någon som testat o kört med DS-satsen?


Alla svar är intressanta, tack på förhand.
(Tråd på aktuell bil kommer inom kort, har inte fått hem den än bara.)

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Jag kör förvisso KW Inox V1 på min E46 men måste säga att de är bland de bästa coilovers som jag provat (på gata). (säger kanske inte så mycket men ...)
Helt ärligt så kan jag säga att jag inte saknar rebound inställningen, blir såklart annat läge på bana men ...
Mina tankar är att antingen kör man KW typ1 eller så siktar man på typ3 direkt så man verkligen kan jusera in.
De må vara dyra ... men fan så bra de är!

_________________
AIexander StenvaII
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Big Al skrev:
Jag kör förvisso KW Inox V1 på min E46 men måste säga att de är bland de bästa coilovers som jag provat (på gata). (säger kanske inte så mycket men ...)
Helt ärligt så kan jag säga att jag inte saknar rebound inställningen, blir såklart annat läge på bana men ...
Mina tankar är att antingen kör man KW typ1 eller så siktar man på typ3 direkt så man verkligen kan jusera in.
De må vara dyra ... men fan så bra de är!



Ja, KW V3 har jag även tittat på och funderat över, dom ligger i prisläget 18700kr ca, så lite över min tänkta budget, men anses dom som riktigt bra så betalar jag ju gärna lite mer. Avses då för trackday, en 2-vägscoilovers, man kan ju ställa kompression och rebound i separata justeringar på V3, vilket är bra.

Andra med erfarenhet av KW V3 Inox?? alltså inte raceprylarna utan den mera gatvarianten Inox, fungerar dom riktigt bra på bana med??

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Är de verkligen så dåligt med erfarenheter av chassiekit för trackday här på rejsa?? klent med respons....

Har börjat åter titta på BC racings värre sats ZR som har 3-vägsdämpare, justerbar rebound, samt justerbar hög- och lågfartskompression. Inverterad dämpare fram, separerad fjäder bak på E46.
Mer pengar, men också mer inställningsmöjligheter
Frågan är hur bra satsen är? blir man nöjd? Nån som testat denna på nån bilmodell??

Finns exvis här: https://www.ddesign.nu/product/3-serien-e46-98-bc-racing-coilovers-zr

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Varför fastnat för tre-vägs med en massa inställningsmöjligheter?
Har du bytt andra delar som bussningar mm också?

Tänker att varför söka finlir om resten är gummisnodd?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Varför fastnat för tre-vägs med en massa inställningsmöjligheter?
Har du bytt andra delar som bussningar mm också?

Tänker att varför söka finlir om resten är gummisnodd?


Därför 3vägs med massa inställning ger mkt förutsättningar att hitta rätt inställningar på bilen på varje bana etc.
Det ger oxå goda möjligheter till fint chassie när alla bussningar du nämner är utbytt, att då byta chassie igen känns inte lockande för man valde ett sämre först.

Att kunna påverka dämpningen är ju den största enskilda positiva delen i ett bra chassie. Varför då välja ett som inte går att påverka särskilt mkt?? Verkar bakvänt..

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Rent allmänt så finns det många som kört oerhört fort med både XYZ och D2 som exempel. Ska man bruksa bilen året runt så kanske man inte ska köpa de här billigare varianterna men på en ren trackdaybil så verkar man kunna få till riktigt bra setups om man ser på de bilar som varit riktigt snabba med de fabrikaten. Naturligtvis ska man ha lite flax att inställningsmöjligheterna lirar med just den bil man har.

Sen så tycker jag det vore kul att lära sig ställa in flervägare (har "bara" Öhlins R&T just nu som jag sällan ändrar ratten på ÖHT) men jag är samtidigt lite tveksam till om det är värt varken pengarna eller arbetsinsatsen som krävs för att bli duktig på att "få till det" bättre än en envägsinställning. Men är man lite all in och kan tänka sig investera all den tiden så... vore det ju absolut skoj att göra thumbs up Man blir visare på kuppen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Rent allmänt så finns det många som kört oerhört fort med både XYZ och D2 som exempel. Ska man bruksa bilen året runt så kanske man inte ska köpa de här billigare varianterna men på en ren trackdaybil så verkar man kunna få till riktigt bra setups om man ser på de bilar som varit riktigt snabba med de fabrikaten. Naturligtvis ska man ha lite flax att inställningsmöjligheterna lirar med just den bil man har.

Sen så tycker jag det vore kul att lära sig ställa in flervägare (har "bara" Öhlins R&T just nu som jag sällan ändrar ratten på ÖHT) men jag är samtidigt lite tveksam till om det är värt varken pengarna eller arbetsinsatsen som krävs för att bli duktig på att "få till det" bättre än en envägsinställning. Men är man lite all in och kan tänka sig investera all den tiden så... vore det ju absolut skoj att göra thumbs up Man blir visare på kuppen thumbs up



Fast skillnaden från en envägs justerbar dämpare som enbart ändrar rebounden, så har exvis denna BC ZR 15 resp 12 steg på kompression av låg och högfart. Det är inte extremt på något viss egentligen, att ändra lite på 2 rattar och få respons i fråga om ändrat uppträdande är ju uppskattat. Skruvar man bort sig är det ju bara återgå från nolläge.
Behöver inte ta särskilt mkt tid i anspråk, en lite noteringsbok där man skriver upp olika lägen, vad dom ger osv. Menar alla dämpare har ju redan alla dessa lägen rebound, och låg/högfarts kompression, som en flervägsjusterbar dämpare har, bara att man kan påverka lite mer på en 3-vägs. Men det är ju knappast rymdforskning man behöver bedriva för att uppnå resultat. Ändra rebounden till lagom läge, sen försöka hitta en bra balans på lågfarten i lastväxling/chikan osv, samt komplettera med högfarts kompressionen så är man i mål. Sen kan man finjustera efter varje enskild bana såklart och finna ut än bättre lägen


Får en känsla att många är rädda att ändra på sina stötdämpare, trots att dom har justerrattar, så åker många med samma inställning som fabriken satt. Vad kan hända om man börjar vrida på ratten, inget lär iaf explodera.... Blir det tokigt efter ändring så vrid tillbaks bara, hur farligt kan det vara.
Man har ju ett guldläge att påverka bilens uppträdande och balans genom stötdämparen.

Dom dämpare ja har på race e21an, Leda oljedämpare, har en justerratt som påverkar både rebound och kompression i samma ratt, genom 24 lägen, ger en mkt stort spann över alla lägena och man kan lätt finna en fin balans i den bilen genom att ändra lite på stötdämparna. Stor påverkan på bilens chassie, mycket nöjd med dom dämparna. Man lär sig snabbt hur det fungerar och med lite noteringar finner man enkelt en mkt bättre bil.
Gav mig t.o.m totalsegern i BMWCUP 1998

Edit:: nu med rätt årtal.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Mest att det tar mycket bantid i anspråk att testa. Varje försök kräver ju en stund ute på banan om det är finjusteringar. Och det blir väldigt många fler möjliga justeringar med mer rattar Men som sagt, det är kul att vara ute på banan och kul att kunna testa så tar man sig tiden så thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Så kan det vara, men bantid är väl det vi alla söker efter
Det ska vara kul oxå, en del finner kanske det roligare med det enkla, ja gillar att laborera och få bilen bättre och bättre genom justeringar, samt filosofera och fundera igenom vad som kan påverka.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag hadde börjat ta reda på vilken fjäder och krängarsättning som passar för ändamålet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Bra input


Krängarna är beställd, den grövsta ja hitta till modellen för att kunna gå på mjukare fjädersetup. Original är 25,5 och denna är 30mm. HR har även på 27mm. Gäller fram.
Bak får lösas senare när ja vet vad som behövs. Är utan diffbroms än så länge

Hur räkna på fjäderhårdhet? har du lust att hjälpa där,? Jag kan inte.
Satserna som säljs levereras med antingen 8/8 kg per mm eller 8/10 till denna bilmodell. Bilen väger in på ca 1450kg i std utförande.
Fjädern sitter då i mcpersonben fram och originalplats bak (mitt på länkarm bak)

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vi har 1450kg
ca 55% fram
Ger 1450*0,55 ->797,5kg, säg 800kg
Per sida 800/2 -> 400

Ofjädrade vikten är ca 50-60kg.
Värt att kolla
Vi antar 50kg
Ger den fjädrade vikten 400-50 -> 350kg

Bak:
1450-800 -> 650
per sida 325kg
Ofjädrat 50kg (värt att kolla)
Fjädrat 275kg


Den fjädrade viktens egenfrikvens är ett rätt utbrett sätt att bestämma hur hård/mjuk en bil är.
Typ
1Hz ren gatbil
1,5Hz prestanda bil
2Hz gat/lekbil/ lite banbil
3Hz ban bil på R-däck
OBS detta är jä.... groft

En RWD bil brukar vara hårdre avfjädrad fram än bak.
En FWD tvärt om

f=egenfrikväns [Hz]
m=fjädrad vikt [kg]
k=fjäderkonstant [N/m]
f=(k/m]^0,5 / 2 /pi

Nu vill vi ha k, ger
k=(2*pi*f)^2*m

Fram:
Anta 2Hz
k=(2*pi*2)^2*350 -> 55270N/m
Ger 55270/1000 -> 55N/mm
Ger ca 5,5kg/mm

Bak:
Anta 1,8Hz
k=(2*pi*1,8)^2*275 ->k=34536N/mm ->34,5N/mm ->3,4kg/mm

OBS nu k bak och fram är räknat som fjäder står rakt på hjulet.

Fram med Mac Äckelben så ger utväxlingen, MR, ca 0,94
Nu blir det lite lurigt men MR skall vara i kvadrat (MR*MR)
Fram ger 55/0,94^2 ->62N/mm

Bak om nu fjäderstår på halva bärarmslängden så blir MR 0,5
Bak 34,5/0,5^2 ->138N/mm
Kolla MR, jag tror MR är högre, 0,6-0,7
Typ 0,6 ger k=96N/mm


Kollar vi nu 8/8(kg/mm) fjäder
Jag håller mig till N/mm
Mao 80/80
Fram -> (80*1000*0,94^2 /350)/2/pi ->2,26Hz
bak -> (80*1000*0,6^2/275)^0,5/2/pi ->1,63Hz
OBS k måste vara i N/m när man ränkar egenfrikveänsen, därav 1000

Mer korrekt
1kg/mm =ca 9,81N/mm (10 funkar bra)
1kg/mm =ca 98100N/m

0,175lbs/in=1N/mm

Vart det mycket nu?
Fråga på bara.

ps
googla på BMW E46 spring rate
Kommer ge en djungel, men tittar man på många så ser man ett mönster.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
fuling skrev:
Vi har 1450kg
ca 55% fram
Ger 1450*0,55 ->797,5kg, säg 800kg
Per sida 800/2 -> 400

Ofjädrade vikten är ca 50-60kg.
Värt att kolla
Vi antar 50kg
Ger den fjädrade vikten 400-50 -> 350kg

Bak:
1450-800 -> 650
per sida 325kg
Ofjädrat 50kg (värt att kolla)
Fjädrat 275kg


Den fjädrade viktens egenfrikvens är ett rätt utbrett sätt att bestämma hur hård/mjuk en bil är.
Typ
1Hz ren gatbil
1,5Hz prestanda bil
2Hz gat/lekbil/ lite banbil
3Hz ban bil på R-däck
OBS detta är jä.... groft

En RWD bil brukar vara hårdre avfjädrad fram än bak.
En FWD tvärt om

f=egenfrikväns [Hz]
m=fjädrad vikt [kg]
k=fjäderkonstant [N/m]
f=(k/m]^0,5 / 2 /pi

Nu vill vi ha k, ger
k=(2*pi*f)^2*m

Fram:
Anta 2Hz
k=(2*pi*2)^2*350 -> 55270N/m
Ger 55270/1000 -> 55N/mm
Ger ca 5,5kg/mm

Bak:
Anta 1,8Hz
k=(2*pi*1,8)^2*275 ->k=34536N/mm ->34,5N/mm ->3,4kg/mm

OBS nu k bak och fram är räknat som fjäder står rakt på hjulet.

Fram med Mac Äckelben så ger utväxlingen, MR, ca 0,94
Nu blir det lite lurigt men MR skall vara i kvadrat (MR*MR)
Fram ger 55/0,94^2 ->62N/mm

Bak om nu fjäderstår på halva bärarmslängden så blir MR 0,5
Bak 34,5/0,5^2 ->138N/mm
Kolla MR, jag tror MR är högre, 0,6-0,7
Typ 0,6 ger k=96N/mm


Kollar vi nu 8/8(kg/mm) fjäder
Jag håller mig till N/mm
Mao 80/80
Fram -> (80*1000*0,94^2 /350)/2/pi ->2,26Hz
bak -> (80*1000*0,6^2/275)^0,5/2/pi ->1,63Hz
OBS k måste vara i N/m när man ränkar egenfrikveänsen, därav 1000

Mer korrekt
1kg/mm =ca 9,81N/mm (10 funkar bra)
1kg/mm =ca 98100N/m

0,175lbs/in=1N/mm

Vart det mycket nu?
Fråga på bara.

ps
googla på BMW E46 spring rate
Kommer ge en djungel, men tittar man på många så ser man ett mönster.


Helt underbart, stort tack för ditt engagemang!!!

Mycket nyttiga uppgifter, har dock inte koll på exakt ofjädrad vikt eller MR för den delen; men har för mig e21an hade runt 0,8 fram. Den har ju samma system med mcpehrson

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



E21 Racing skrev:

Fast skillnaden från en envägs justerbar dämpare som enbart ändrar rebounden, ....

Dom dämpare ja har på race e21an, Leda oljedämpare, har en justerratt som påverkar både rebound och kompression i samma ratt, ....



Fast det är väl så att alla envägare justerar, både rebound och kompression, fast oftast mer rebound. Det var så jag fick det förklarat för mig hos Öhlin. Kollar man på diagram över justerbara Koni dämpare så justeras både rebound och kompression tillsammans på ratten.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
safe skrev:
E21 Racing skrev:

Fast skillnaden från en envägs justerbar dämpare som enbart ändrar rebounden, ....

Dom dämpare ja har på race e21an, Leda oljedämpare, har en justerratt som påverkar både rebound och kompression i samma ratt, ....



Fast det är väl så att alla envägare justerar, både rebound och kompression, fast oftast mer rebound. Det var så jag fick det förklarat för mig hos Öhlin. Kollar man på diagram över justerbara Koni dämpare så justeras både rebound och kompression tillsammans på ratten.


Jaså, det var mer än ja visste. Har trott exvis gula koni enbart påverkar rebound på justering.
Fast det låter ju logiskt, då rebound och bump ofta följs åt i hårdhet.

---------

Har bestämt mig nu för bc racing DS, med enkeljustering, och som dom själva påstår en förbättrad kolv på lågfartskompression som ska ge bättre kontroll vid lastväxling/hårnålar osv
Valde med std hårdhet på fjädern, 8/8kg /mm, får ändra på det längre fram ifall man upplever brister
Har kört kompisens e46 på bana med BC Racing BR, satsen under DS, och det kändes verkligen bra för dom pengarna, och fjädersättningen var inte helt fel.
Hans bil lider dock av för klen krängarna fram.

Kommer upp med en tråd om bilen så snart den är hemma.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Minns inte vilken modell men det finns/fanns något märke där ratten bara justerar det ena. Men vanligaste att båda ändras. Tyvärr inte alltid i rätt förhållande dem sinsemellan om man har lite oflyt. Beroende på applikation med fjäderhårdhet, vikt, hur man vill bilen ska bete sig osv.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Magnus Thomé skrev:
Minns inte vilken modell men det finns/fanns något märke där ratten bara justerar det ena. Men vanligaste att båda ändras. Tyvärr inte alltid i rätt förhållande dem sinsemellan om man har lite oflyt. Beroende på applikation med fjäderhårdhet, vikt, hur man vill bilen ska bete sig osv.


Jag hade hellre velat ha högfart och lågfart separat om man fick välja. Tycker det är svårt med enklare grejer att hitta ett bra läge. Ofta blir det det för stötigt med för mycket högfartsdämpning när man försöker få ordning på karossrörelserna, eller tvärt om. Tyvärr kostar ju bra dämpare så väldans mycket pengar

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag skulle säga man kommer jä... långt med enkeljusterade (komp och retur på en ratt) dämpare.
Om nu dämpare är just gjorda förståss.

Någon som har dessa mått på en BMW E46 krängre?
Krängrens dropplänk sitter väll på fjäderbenet, eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Jag fyndade ett set beggade Öhlins R&T med andra fjädrar och omschimsat innanmäte till Evon. Så titta runt lite på begagnatsidan, man kan få tag på riktigt bra grejjer inom din budget.

Skulle jag köpt nytt och inte var en ninja på chassi så hade jag gått på nått av dom mer kända märkena, Bilstein,KW, Koni osv. Risken att man kan hitta bra grundinställningar är nog klart större , men jag gissar lite.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
fuling skrev:
Jag skulle säga man kommer jä... långt med enkeljusterade (komp och retur på en ratt) dämpare.
Om nu dämpare är just gjorda förståss.

Någon som har dessa mått på en BMW E46 krängre?
Krängrens dropplänk sitter väll på fjäderbenet, eller?


Visst klara mig sig långt på enkeljusterad dämpare (komp o retur i samma ratt) Helt klart.

Har dock inga mått ännu på krängaren, har inte bilen hemma.
Den är infäst på fjäderbenet!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Skruva banåkabil
Coilover för trackdays
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (2452 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande