Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 36, 37, 38   >>
66 besök senaste veckan (218341 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Snarlikt! Undrar var katten den lilla saken hittar tid mot min 2 hundradelar långsammare tid med mycket högre topphastigheter överallt

En logganalys behövs, har du laddat upp din under Sturup?!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Pontus Fyhr skrev:
Snarlikt! Undrar var katten den lilla saken hittar tid mot min 2 hundradelar långsammare tid med mycket högre topphastigheter överallt

En logganalys behövs, har du laddat upp din under Sturup?!


Har inte laddat upp. Grejen är att jag kör ganska kass det där varvet lite halvtidigt under dagen när jag fortfarande inte hittade runt helt hundra. Sen blev körningen och spåret mycket bättre men då hade jag tappat ett helt stall hästar så jag fick då aningens sämre tider. Så det där varvet är inget att analysera nogrannare trots att det totalt sett var det snabbast jag satte. Kankse ska ladda upp det snabbaste varvet när motorn inte är frisk istället....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Första ca fem varven har jag 90hk. Sen kännbart färre.... Men kul att ratta ändå

https://rejsa.nu/im/__loggfiler/3/2019-06-25-23-16-48_session_sturup_2 . . . .

Hade ett körpass till men den loggen fanns inte kvar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494



Pontus Fyhr skrev:
Chillichatten (alltså, det gäng Victor en gång drog ihop till en middagsbjudning... det är en lång historia som inte passar här) skulle köra kvällsträning på Sturup.

Edit: Henriksson var som ibland är fallet, en geografisk svikare och dök inte upp!



Det är inte mitt fel att ni bor i fel landsände! Själv gjorde jag det som Rejsa handlar om: skruvade. Vem vill köra, när man kan skruva?

Har du några gamla loggar från Sturup att jämföra med? Och finns det film? Jag har hört vaga rykten om att åtminstone en Chilichattare hade med sig en sån där actionkamera ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Pontus Fyhr skrev:
https://rejsa.nu/im/user/204/2019-06-25-22-07-49_00100lportrait_00100_ . . . .
Victors Cayman som brölade runt riktigt fint! Tyvärr allt för modern för sitt eget bästa

Ja, trots Quaifediff och antisladd avstängt så jobbar antispinn ändå med att bromsa innerhjul ut ur kurvorna, så till den grad att bromsvätskan kokade under/efter avkylningsvarvet (sista inbromsningen var normal, sedan var pedalen väldigt mjuk när jag skulle bromsa när jag svängde in på min depåplats efter ett avkylningsvarv helt utan att röra bromspedalen).

Verkar efter lite internetresearch som att även antisladd kan bryta in ibland även om det är "avstängt" om ABS aktiveras men att det stora problemet är antispinnfunktionen.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Himlar skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Chillichatten (alltså, det gäng Victor en gång drog ihop till en middagsbjudning... det är en lång historia som inte passar här) skulle köra kvällsträning på Sturup.

Edit: Henriksson var som ibland är fallet, en geografisk svikare och dök inte upp!



Det är inte mitt fel att ni bor i fel landsände! Själv gjorde jag det som Rejsa handlar om: skruvade. Vem vill köra, när man kan skruva?

Har du några gamla loggar från Sturup att jämföra med? Och finns det film? Jag har hört vaga rykten om att åtminstone en Chilichattare hade med sig en sån där actionkamera ...


Ja här: https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php?UserID=204
Min gopro är tyvärr döende så det blev ingen video, inte för det hände särskilt mycket, man bromsar på startmålrakan där skuggan från startlysena faller på asfalten, styr lite vänster och gasar fullt så länge man vågar, släpper av lite å tar mycket curb i första vänstern, bromsar en kort broms när man "landat" efter första krönet, håller fullt, fegar lite in i "BMW", får lite ställ in i parabolica-höger, offrar hårnålen lite för en bra utgång på rakan sen är man klar

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Idag ute på skånska myllan, kan någon gissa var jag varit?


_________________
Pontus Fyhr
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837



Det ser öde ut, så det måste vara Eslövstrakten.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Det ser öde ut, så det måste vara Eslövstrakten.

Inte helt tokigt, den första var nära Övedskloster, den andra strax söder om Gårdstånga på gamla vägen parallellt med E22!

Sist jag körde där hade generatorn gett upp, men bättre lycka denna gång, vagnboken inspekterad för året och bilen klarade sig tom hela vägen till jobbet och tillbaks idag!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Du menar gamla Lunda vägen som den så enkelt kallas

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Eftersom det inte går att zooma ut på kartan så har jag ingen j**a aning om var det är

_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494



Magnus Thomé skrev:
Eftersom det inte går att zooma ut på kartan så har jag ingen j**a aning om var det är



Som norrlänning tycker jag att nedanstående alltid gäller i Skåne?




_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Vagnbokbesiktning??

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Vagnbokbesiktning??


Ja har inte du gjort en sådan?!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Pontus Fyhr skrev:
And ersJepp sson skrev:
Det ser öde ut, så det måste vara Eslövstrakten.

Inte helt tokigt, den första var nära Övedskloster, den andra strax söder om Gårdstånga på gamla vägen parallellt med E22!

Sist jag körde där hade generatorn gett upp, men bättre lycka denna gång, vagnboken inspekterad för året och bilen klarade sig tom hela vägen till jobbet och tillbaks idag!

Vid Malmö/Lund är det mycket raka och tråkiga vägar, det finns många roliga vägar nordöst om Övedskloster.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Himlar skrev:
Magnus Thomé skrev:
Eftersom det inte går att zooma ut på kartan så har jag ingen j**a aning om var det är



Som norrlänning tycker jag att nedanstående alltid gäller i Skåne?




Eslöv du städerna paradis!



PS Textraden "Jag glömmer aldrig den påsken då det NÄSTAN brann i pressbyråkiosken" är baserat på en verklig händelse.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Pontus Fyhr skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Vagnbokbesiktning??


Ja har inte du gjort en sådan?!


thumbs up
Många gånger faktiskt och det var därför kartan var så bekant (fast i år har jag inte varit där )


Kollade deltagarlistan för SSM och det ser ut som du är enda icke Miata i Roadsport C

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3651



Nu har jag läst ikapp dina senaste racerapporter. Och som vanligt är det skrivet med stooor inlevelse och mycket entusiasm. Det uppskattas storeligen.
Nästan så jag blir sugen på att själv börja tävla. thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Nu har jag läst ikapp dina senaste racerapporter. Och som vanligt är det skrivet med stooor inlevelse och mycket entusiasm. Det uppskattas storeligen.
Nästan så jag blir sugen på att själv börja tävla. thumbs up


Det värmer! Tack

Nu ringlar sig kön till anmälan lång:

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Ok, ett stoooort varmt lycka till i Helgen thumbs up thumbs up . Troligtvis dyker jag upp med familjen på lördag eftermiddag och säger hej

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Ja tack för all Eslövsromantik förresten

Jag hade tänkt skriva någon form av liveblogg under helgen, men det hanns inte riktigt med, förutom körning och depåhäng så hade vi gäster hemma. Men om vi tar vid efter kön där Arildsson och en annan trevlig herre släppte mig före så jag skulle hinna ner till vår fria träning andra passet efter 9 (eller var det tredje?), så hastade jag bort till min depåplats, rafsade åt mig alla prylar och körde ner till en låååååång kö till:

Väl där insåg jag för första, men verkligen inte sista gången att man ska ge sig själv god tid att förbereda sin racing, särskilt som mina sedvanligt hånfulla kumpaner lyste med sin frånvaro denna fredag. För väl nere i depåkön hittade jag bara en handske, så jag fick snällt vika ur kön, köra upp i depån igen och leta rätt på den. I efterhand hade det nog gått snabbare att springa över bron, nåja.
Rasmus fyllde i med lite hån över handsk-bristen, vilket givetvis uppskattades! Väl bestyckad med två handskar åkte jag ner igen, körde ut på ett utvarv, blev avflaggad och körde av banan igen, loggen blev föga imponerande:

Nu fanns lite tid över att fixa det där jäkla varvtalsuttaget som reglementet infört till det här året. Som vanligt om man gör annorlunda finns inget recept på vilken kabel som ska dras var, men Elise S1 har en utförlig [url="https://elise.bidouille.info/docs/LotusEliseS1-ServiceManual.pdf"]manual[/url], i den finner man att på pinne 12 på ECUn finns det jag ville ha, en varvtalssignal:

Den går trevligt nog fram till dashen och borde således vara enkel att norpa till uttaget, jag hade preppat en kabel och plockat av dashen i förberedande syfte. Men i garaget kvällen innan hade jag lite svårt att bestämma mig vad "WB" betydde, white black var det dominerande förslaget, det fanns ~3 sådana, white blue var ett annat alternativ, white brown kunde man tänka sig med.
På någon sida senare i manualen fanns själva dashen, med någon sorts indikation om vilken pin (A4) som var vad, men pinouten på kontakten i sig lyste med sin frånvaro:

Så för att hitta rätt hade jag tagit med mig mer verktyg än vanligt:

Den limmade alu-monocoquen är tyvärr illa jordad, så en referensjord drogs fram från främre jordpunkt:

Men av allt som är dåligt jordat hittade jag lite av en oförsiktig slump att min rattspacer är väljordad då den hanterar tutans minuspol, detta genom att motorn som var igång under min signaljakt, plötsligt men mycket försiktigt slutade vara igång och vägrade starta igen. Rasmus och Pidde hjälpte mig kolla om det ens fanns någon gnista längre med hjälp av verktyg lånade av Dag och Erik Blixt (tacktack ), det fanns ingen gnista.
Så jag gjorde det enda logiska, gick och drack kaffe med Leif och Tor.
Jag ringde Victor och filosoferade lite, rimligen hade de brittiska ingenjörerna monterat någon säkring för att skydda bilen mot klåpare som mig, 7an såg ut som en bra kandidat och var mycket riktigt bränd!

Det fanns dessutom i säkringsboxen plats för några spares, med en av dem monterad så hoppade bilen glatt till liv igen.
Inget fortsatt behov av skäggkliande, för inuti kontakten på dashen kunde en ingjuten pinout hittas med, A4 är den övre raden pins, fjärde från höger med hålen mot sig på kontakten, white blue:


Sedan gick det snabbt att koppla in sig på den pinnen och gömma kontakten bakom stereohålet, köra ut på FP2 efter lunchen, vilket gick helt ok trots den enorma mängden bilar på banan.

Efter det åkte jag direkt till besiktningen som alla var otroligt trevliga och glada över en icke-miata i Roadsport C
Därpå åkte jag upp på vågen och hade en föraning om vad jag skulle hitta, soppanivån var nere på ~5-7 liter (då jag hade kört till jobbet och tillbaks, samt förbi garaget och upp till Knutan utan någon dash). Läge att tanka fullt för morgondagens kval alltså, tävlingsvikt är 861 kg


Fortsättning följer när videos renderat klart

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 36, 37, 38   >>
66 besök senaste veckan (218341 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande