Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
TILLFÄLLE - bra och billiga racegrejer till Megane RS
9396 besök totalt
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Uppdatering 2015-11-22: Allt sålt

Uppdatering 2015-11-07: Uppenbarligen heta grejer det här, efter en halv dag var allt utom KW-chassit sålt......


Utmärkt tillfälle att slå till och utnyttja mitt impulsiva köpbeteende . Har sneglat på nya och fräcka Ford Focus RS 2016 en tid (googla och kolla bl.a. filmerna där Ken Block sladdar runt med den). Megane RS:en är ju fortfarande en favorit bland FRAMHJULSDRIVNA hot hatches (även om det måste erkännas att också nya Civic Type R är fräck). Men Forden tar det hela till en ny nivå med 4WD, 350 hk som standard och ballast av allt - drift mode. Men jag vet att det här är ett Renault-forum så nog om Forden.

Besökte Upplands Motor idag och de var villiga att byta in min Megane RS (jag köpte den av dem) till ett OK pris om jag signade upp mig för Forden. Så det blev köp på stående fot.

Det här innebär att jag har en hel del godsaker till Megane RS att sälja. Jag köpte min Megane RS ny så sent som i juni 2014 och har sedan dess lagt ut alldeles för mycket pengar på alldeles får många extragrejer - slöseri men samtidigt alldeles underbart kul. Alla grejer har köpts nya och varit monterade på bilen mycket kort tid (typiskt sett enbart ditskruvade inför trackdays).

Min bil har gått som en raket med dessa grejer. Bästa varvid 1:33 på Mantorp och 1:17 på Gelleråsen. (Troligen) snabbaste bilen på Renaults RS-dag på Gelleråsen i augusti i år (den mörkblåa RS:en med Red Bull-loggor). Så grejerna funkar bra.

Jag har listat grejerna nedan. Vill någon ta allt - eller mycket - kan jag alldeles säkert göra bra paketpris. Jag har tillräckligt med skräp i garaget ändå (bl.a. diverse kvarglömda saker - såsom komplett och mycket skrymmande avgassystem - till en Nissan GT-R) och rensar gärna ut i tid.

Grejerna finns på Ekerö (för den som vill hämta), jag jobbar inne i Stockholm (och kan alltså leverera där) och kan också skicka med posten.

Passa på - ett tillfälle som inte dyker upp så ofta (jag vet för jag letade som en dåre efter bra begagnade grejer till RS innan jag fick bita i det sura äpplet och köpa allt nytt).

Bilder, inköpskvitton, mer info rent allmänt och länkar till butikerna/leverantörerna/tillverkarna där grejerna kommer ifrån finns självklart på förfrågan.

//Per Brugge, per.brugge@gmail.com, 070-214 43 16



SÅLDA!!! Kompletta trackday-hjul med grafitgrå fälg Rial Padua 8x18" ET50 och däck Michelin Pilot Sport Cup 2 235/40 R18 95Y. Komplett hjul väger 21 kg vilket är åtminstone 2-3 kg lättare än komplett original Renault hjul. Fälgarna är i nyskick och däcken har 4,5 mm mönsterdjup (1 däck), 4,0 mm mönsterdjup (2 däck) och 3,5 mm mönsterdjup (1 däck). OBS ta inte dessa mönsterdjup som tecken för att däcken skulle vara slut, dessa R-däck har enbart 5,5 mm mönsterdjup som nya (vanliga sportdäck har ca 8 mm). På bana kommer de fungera lika bra - eller bättre - ner tills att hela mönsterdjupet är borta. Jag har kört däcken 2 trackdays. Nypris för hjulen ca 20.000 kr, jag säljer dem för 9.000 kr. SÅLDA!!!

SÅLT!!! KW Clubsport chassi, stötdämpare/coilovers inklusive topplagringar för justerbar camber. De absolut bästa grejerna du kan få till din RS, extremt väl utprovat på otaliga Megane RS-bilar nere på Nürburgring. Det här kittet är det enda vettiga/proffsiga sättet att få en vettig camber fram på din RS, och därmed spara på däcken. Absolut nyskick (inhandlade och monterades i juli i år och har gått ett par hundra mil sedan dess). Nypris 22.000 kr, jag säljer för 12.000 kr. Då stötdämparna sitter på bilen nu och måste demonteras kan jag erbjuda den händige (eller den med bra verkstadskontakter) att köpa kittet för 9.000 kr mot att han/hon själv demonterar kittet från min bil (och monterar tillbaka mina original stötdämpare på min bil). SÅLT!!!

SÅLDA!!!
Performance Friction / PFC bromsbelägg fram. PFC08 (långsloppscompound), otroligt bra belägg med fantastiskt bett, mycket bra livslängd och inte allt för skrikiga (för den som vill ha kvar beläggen på gatan). PFC:s artikelnummer är 7781.08.15.44. Köpta av PEAN Sweden i augusti. Nypris 3.600 kr. Jag tar 2.000 kr. OBS helt nya i originalkartong, aldrig monterade på bilen. SÅLDA!!!

SÅLDA!!!
Exakt samma bromsbelägg som ovan fast använda. 11 mm kvar (14 mm nya). Gått 2 trackdays, har många trackdays kvar i livslängd. Nypris 3.600 kr. Jag tar 700 kr nu. SÅLDA!!!

SÅLT!!! K&N sportluftfilter. K&N:s artikelnummer är 33-2849. Monteras i original luftfilterbox. Ger grymt insugsljud (se kommentarer här på forumet om min bil från RS-dagen i augusti). Nyskick, har gått 300 mil och rengjort och fräscht. Nypris 1.000 kr, jag tar 400 kr nu. SÅLT!!!

SÅLDA!!! ST 20 mm spacers för 40 mm spårviddsbreddning fram. Professionell skruvad spacer, inklusive alla bultar - bara att skruva fast och köra. Ger klart förbättrad traction ut ur kurvor, samt bättre sidogrepp. De Megane RS CUP som byggdes av Bagarn nere vid Nürburgring och som satte fantastiska varvtider på både Nürburgring och Hockenheim (google och läs tidningsartiklarna) hade just 40 mm spårviddsbreddning. Absolut nyskick, inte en skråma. Kostade 1.500 kr nya, jag tar 500 kr nu. SÅLDA!!!

_________________
Per Brugge
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare

_________________
Per Brugge
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare

_________________
Per Brugge
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare

_________________
Per Brugge
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare




_________________
Per Brugge
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Allt utom KW-chassit sålt....

_________________
Per Brugge
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Allt sålt

_________________
Per Brugge
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Får man fråga när focusen kommer som du beställde?
Blir spännande att se tester på den.
350hk och awd låter inte fel, den borde bli duktigt snabb. thumbs up

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Februari enligt ÅF. Jag behåller min Megane tills dess, byter in den.

_________________
Per Brugge
Citera
Miraculix
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 58



Hej hur löste du problemet med camberplattorna på ditt KW Clubsport?
Hålet i plåten är för litet för att få ner ett verktyg där för att lossa skruvarna


_________________
Thomas Hammarström
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Det var Bandhagens Däck som monterade KW-kittet åt mig. Daniel där sa att det var ovanligt knepigt eftersom fjäderbenstornen sitter så långt bak (jämför med t.ex. en BMW där de är extremt lätt åtkomliga). Bl.a. var han tvungen att montera bort hela vindrutetorkararrangemanget för att komma åt.

Men tyvärr vet jag inte mer. Snacka eventuellt med Daniel på Bandhagen Däck, han är duktig på racebilar.

_________________
Per Brugge
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Hej.

Blir nyfiken då jag köpt mig en RS som mest ska gå på Ringen.
Vem är denne bagarn ner på Nurburgring?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
RenaultSport
TILLFÄLLE - bra och billiga racegrejer till Megane RS
9396 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande