Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
M10 turbo "motorn såld" game over
1, 2   >>
7159 besök totalt
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Nämen vad tusan, då det ändå slöjdats på min tänkta to rule them all M10 i snart 5års tid och det inte fanns någon som ville köpa den så ska jag ta nya tag och försöka få den "klar" bromsad och helst i någon farkost som jag kanske till och med hinner köra någon meter i.

Jag ska försöka mig på att komma ihåg receptet någorlunda iaf.

I stora drag först.
1st M10 2l från 1969, Arborrat toppdeckat borrat osv. Frästa portar under vevlager för att minska skumbildning är tanken.
Topp från E21 portad, org storlek ventiler rejsiga fjädrar med titaniumretainers HD vippor stödgördel för vippor.
Avstämt pulsspilt grenrör 38mm (skiljer ca 5mm per pipa), precision WG 66mm BW 366 turbo.
Tibuc insug 5mm alu, 4x45mm separata spjäll på CNC fräst kluns oringat på bägge sidor om det såklart.
PPF dump 1700cc spridare NUKE fuelrail areomotive regulator.
Egenbyggt torrsumpstråg (kopia ish på AREs tråg till S14).
S14 eftermarknads vevstakar, mahle kolvar 316 graders kam.
MOROSO torrsumpspump OBX torrsumpstank.

Kommer gå på E85
Moddad topp i övrigt för att ta ut vatten från toppen samt suga ut oljan till torrsump då den ska köras rakställd och så vitt jag lärt mig så blir det lätt varmt i toppen redan på org M10.

Bilder kommer upp senare och jag har en del frågor med angående torrsump då jag aldrig haft det innan och uppskattar hjälp.
I övrigt en del saker från M42 som svängningsdämpare bla en hel del frästa saker i div materiel som titan o märkliga idéer.
En hemskt massa dyra AN slangar o kopplingar överallt dessutom huga...

Effektmålet tidigare var rätt sida om 700 hk tidigare iaf.
Sedan bromsade några bekanta 693 whp ur sin M10 med förgasare o tillskottssprut så med inget fancy stuff alls så nu vill jag bara få ihop den
bilder lär dyka upp om intresse finns.
over and out // Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Bilder! Ju!

_________________
Magnus Thomé
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare


Det är väl här jag är nu, börjar vid vad som förhoppningsvis är "slutet". Kludfas med el och torrsump nu. Jag är lite osäker på hur jag ska göra med avluftningen för torrsumpen. Jag tror det bästa är att plugga igen org vevhusvent och bara köra från tankens egna, någon som vet bättre får gärna svara

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Någon tanke på vad du kan stoppa den i?

_________________
Magnus Thomé
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Jodå, en massa tankar finns. Den var tänkt i en av mina tidigare 02or först, sedan impulsköptes en e36 coupé bara för att vara lite annorlunda i konceptet. Båda såldes såklart... nu spånar jag på en e12 kanske, den är ganska bred motorn nu så den tar lite plats. Ca 95cm totalt, super 7a har övervägts o h div andra obskyra karosser med..
Men först ska motorn ihop o bromsas, blir att testa ett maxxecu mini efter samråd med Mattias på sävarmotor som ska få göra klar härva o så då jag är 100% elektronik inkompatibel och på sin höjd byter Glödlampor typ

här i 02an.

Fanns även i en tidigare variant, men annan turbo utan torrsump osv.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Nice!
thumbs up

_________________
Robert Aronsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



gasekke skrev:
Men först ska motorn ihop o bromsas, blir att testa ett maxxecu mini efter samråd med Mattias på sävarmotor som ska få göra klar härva o så då jag är 100% elektronik inkompatibel och på sin höjd byter Glödlampor typ

thumbs up thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Nisse, är inte du i svarvarbranschen? Jag skulle behöva få en mojäng svarvad som Jag förträngt tydligen. Inget fancyjobb utan jag behöver göra en plugg till oljesticks hålet bara.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Nåja, mera grubbel då. Då motorn byggdes för ett rörchassie fordon från början så är det mesta ganska generöst tilltaget. Vilket gör det lite lurigt att få ner den i normala karosser. Finns andra grenrör i huset iofs men då hamnar turbon högt alt att jag vänder på det och då hamnar den ju åt fel håll och då kanske det blir strul med oljeretur?

Det här grenröret är kört med innan och räckte väl till då men jag ville bygga ett längre o ballare sedan.
I övrigt lite frästa saker för torrsumps pump o så.

Ingen aning om vilken utväxling det blir riktigt men den räckte till en nascar v8 iaf och tryck går att justera på pumpen.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



På min alfa v6 med torrsump körde jag två ventilationsalangar på 10mm från vardera topplock till tanken, sedan an 12 slang från tanken till avgas/slutrör.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Okej, jag har en plats över på tanken så det går utmärkt att dra en vevhusvent dit då ju. Jag hade inte ens tänkt tanken att dra från olkjetanken och ut i avgas det blir kanske den bästa lösningen för min del med. Tror jag ska hitta en lagom kaross före 75 så det inte blir i blodiga krav på avgassidan med CO och så. OM jag ju någonsin blir klar bara..

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Jaha ja, ett ryck av inspiration att göra klart har kommit över mig på denna domedags maskin. Lite oväntade problem har dykt upp, vad i hela friden är det för gänga på oljereturen på en sx300 bw turbo? Jag har köpt fläns från speeding för retur men sedan körde det ihop sig.

Trodde stenhårt på M8 men den är för liten, m10 för stor. Övergick till tum fingäng men 5/16 är mindre än m8 o 3/8 för stor. Från andra sidan var det lika hopplöst, jag trodde jag skulle kunna få ner en insex bult men det är omöjligt i rätt längd och jag är tveksam på.att svetsa en gängstång mot huset på turbo. andra sortering på gjutning är val B så nu klurar jag på att borra upp o köra helicoil M8 helt enkelt. Det borde väl funka antar jag? M9 finns det ens, eller är det en vandringssägen.
Nåja tips mottages gärna med bättre förslag
Men en motor börjar det likna iaf

Over and out// Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
helicoil gjorde jobbet. Mkt nöjd bilder kommer nog inom kort. Todolistan krymper

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



gasekke skrev:
Todolistan krymper

thumbs up
Bromsning snart då

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



M9 finns 👍
Har både tapp och snitt, men hitta bult som passar blir nog inte enkelt 😁

_________________
Robert Aronsson
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
super7 skrev:
gasekke skrev:
Todolistan krymper

thumbs up
Bromsning snart då



Mattias är uppdaterad, så det går väl mot bromsbänken i fart

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
robbansson skrev:
M9 finns 👍
Har både tapp och snitt, men hitta bult som passar blir nog inte enkelt 😁


Förmodligen, löst med helicoil o nu monterat o klart för M8.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
[quote="gasekke"]helicoil gjorde jobbet. Mkt nöjd bilder kommer



Så där blev det iaf.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



3/8 unc är det vanliga på bw,. De är ju ju amerikanskt ägt till stor del. Men dem finns även med millimeter beroende på tänkt slutkund. Raceaggen är däremot samma oavsett till vart den är exporterad.

Det är min egenhändigt utförda undersökning som dragit den slutsatsen.

Tex om man köper en volvo /scania lastbil lastmaskin etc med bw så är det troligen mm gängor.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348



(Vet att det redan är löst, men)
M9 och även M7 sitter på ett flertal ställen på Citroën 2cv

_________________
John Nilson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Redan löst som sagt, men Opel CIH har M7x1 i bröstkåpan och vattenpumpen, samt M9x1 till grenrören mot topplocket.
Insexskalle på grenrörsskruvarna på senare årsmodeller (tex Omega A 2,6).

Kan ju vara bra att veta ifall nån annan söker grejer nån gång.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Andra projekttrådar
M10 turbo "motorn såld" game over
1, 2   >>
7159 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande