Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 165, 166, 167 ... 192, 193, 194   >>
55 besök senaste veckan (1138965 totalt)
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381



Alex skulle väll kunna råka va på semester i typ australien i säg oktober runt 18-19......

_________________
Björn hall
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Björn H skrev:
Alex skulle väll kunna råka va på semester i typ australien i säg oktober runt 18-19......



_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jo det finns ju den där romantiska bilden av att man bygger, utvecklar och kör allt själv. Funkar väl på klubbracing nivå men det känns verkligen inte som denna bilen är där lixom

Jag hoppas du kan lösa det med förare så vi får se mer spektakulära körningar thumbs up

Jag vill fortfarande skicka uppskattning till dig som förare, det ÄR skickligt det du presterat (så blir det mer nyans i mitt inlägg )

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Tack Eddie! Den dagen Alx körde 1:14.1 körde jag själv bara 2 snabba varv, först 1:18 och sen 1:16. Skulle jag lägga en heldag på mantorp så skulle tiderna gå stadigt neråt. Kanske inte till 1:12 men hyfsat nära kanske

När man inte är proffsförare är det svårt nog att hoppa rätt in och köra 1:16.1 andra varvet så jag får vara nöjd med det

Vore kul att se hur långt ner i tiderna vi kan komma med mindre justeringar och mer tid med proffs så det kommer bli fler tillfällen framöver med det!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Tacksamt att ha loggar med proffschaufför att jobba med för att utveckla din egen körning. Sällan man har den lyxen

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Kortare rapport King of Mantorp:

Vi hade som sagt problem med en topplockspackning som började ge vika.
I början läckte det enbart vid högre kompressionstryck vilket gjorde att den tryckte ur sig kylvätska. Sedan övergick till att läcka ut i vevhuset vilket gjorde att vevhustrycket gick upp samt att vatten blandade i sig i oljan.
Det gjorde att oljetrycket gick ner. Till 2.5 bar på höga varv

I Q1 klippte ECUn motorn pga för lågt oljetryck och Alx fick bli bogserad till depån.
Motorn gick som den skulle men både data och motorrummet såg bedrövligt ut. Lågt oljetryck. Högt vevhustryck. Hög kyltemp. Oljetankens breather var överfull och olja hade tryckt ur sig överallt. Kylsystemet pressade ur vatten i catchtanken osv. Det kändes som att vi satte plåster på en skottskada.

I normala fall är det någonstans här man borde dra i handbromsen för att inte riskera något. Men som man brukar säga - "....inte riskera något i onödan". Nu står vi på Mantorp under King of Mantorp-eventet. Bilen är injusterad efter vad vi lärde oss på 1:14 varvet. Alx har studerat sin onboard-film halv natten. Den där potentialen vi har jobbat för i flera år ska precis realiseras. Är det här ett läge att packa ihop? Aldrig!

Jag tar beslutet att vi kör all in. På med nya däck. In i Haltech och Motec-systemen och i princip ta bort alla varningar och hängslen och livrem. Ökar laddet till mellannivån (1.4-1.5 bar ca 800 hk) men vi beslutar att shortshifta vid max 7k rpm för att hålla nere risken lite, trots allt måste vi hålla ihop bilen hela varvet. Alla är införstådda med att det här nog är enda varvet vi får. Alx går djupt in i sig själv och hittar Zen. Det sena beslutet om däcken har gjort att vi bara hunnit förvärma dem i solen så tempen är 38 grader när Alx kör ut.

Fram med tidtagningsappen. Pulsen är hög. Nervositeten stor. Det är nu det gäller.
Alx värmer däck på utvarvet och går direkt på attack. Han korsar till slut mållinjen igen och tiden 1:12.1 dyker upp på Speedhive. Glädjen obetalbar! Gåshud! Eufori! Så mycket arbete. Så höga insatser. Så mycket tankekraft bakom allt som gjorts med bilen. Där kom resultet av sista åren!

Nu är motorn ur och isär. Fodren i blocket har sjunkit. Det hade läckt vid 4ans cylinder och där var fodret en tiondel under decket. Motorbygge och en del övriga justeringar och förbättringar och sen är vi redo för nya tag under sensommaren

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Grattis, skönt när hårt arbete och lite risktagning ger utdelning. thumbs up thumbs up thumbs up
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Härligt att läsa thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Von_Zipper
Stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 37



Ni har verkligen mycket hjärta, för att dra en parallell till kampsport, och ska ha all cred för att ni kämpar på och satsar högt! thumbs up

Det blir mycket intressant att se vad klockan stannar på när bilen är hel och alla 950 hästarna rusar nedför långa rakan på Mantorp.

_________________
Mvh,
Johan Allert
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Tack

In action på Mantorp


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
gurraas
Skåne
Här sen Sep 2016
Inlägg: 40



Det var ett fantastiskt ögonblick!
Så välförtjänt
Skönt att det inte var större problem med motorn...

_________________
Gustav Ingvaldsson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
SÖKES!

Både Swebolt och Sifverts har semesterstängt Och Wurth har bara fingäng på beställningssortiment.
Vi behöver 4 st M12x1.5 95mm långa MC6S eller torx (bromsok bak)
Porsche art nr 99906704001

Behöver även M20 mutter, typ yttre drivaxelmutter. Sitter original på rätt många bilar.

Skulle behöva dessa delar, även om de är beg, senast imorgon. Hjälp

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Mutter M20X1,5 Nyloc Din985, tror jag ha liggandes hemma.
Dock så är det i Västerås.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Tack.
Fick bli bultar från Porsche center. 180 kr per bult 😱😱😱
Muttrar fick bli via VAG med leverans måndag.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Söker nästa grej

Behöver ett par knutar under nästa vecka. Sellholm har stängt och det är riskabelt att köpa från utlandet.
Tips!?

108 mm yd. 32 mm breda. 28 spline.
GKN MS3N044 "108mm lightend Lobro CV joint 28 spline"

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Kolla med Mats på Unic http://unicus.se/

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Tack, ska ringa och kolla imorgon!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Fortsätter mitt letande mitt i semestertider efter speciella grejer

Fick tag på ett par beggade 997 Cup bromsok bak. Monterat och klart, ska bara lufta och då har såklart de här oken suttit på en bil som uppenbarligen hanterats av klåpare och alla luftningsnipplar verkar ha dragits typ 40 Nm... Rensade ur alla gängor med 10x1 tapp och satte dit nya nipplar. 3 st tar 16 Nm fint men 1 j*vla gänga är helt gängpaj och rensad

Nu håller jag tummarna att Bil och Industribromsar i Ulvsunda har öppet imorgon. Annars vete fasen hur jag löser detta snabbt (typ 2 dagar). Det är bara ca 9 mm gänga ner till konan och kortaste insatshylsan (time-sert) är just 9 mm. Känns vanskligt. Plus att korta time-serts i 10x1 mm såklart bara är beställningsvara.

Tacksam för hjälp, har verkligen tiden emot mig här

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Worst case...
Aluminiumok..

Ur med allt i oket, svetsa igen hålet, borra nytt och gänga.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Vet inte hur det är med plats, eller vart man köper, men jag har nipplar bak på min bil. Utvändig gänga typ 10mm. I den är det en mindre m6 nippel, där kan du ju då dra i den yttre med locetite och få den nya mindre att lufta med. Enkel grej att bara sätta upp i svarv och tillverka själv annars. Dvs köp en m10 nippel eller vad du nu har i oket, och svarva in en m6 nippel i den

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Skaffa en 7/16 unf nippel. Den är ca 11 mm, och en 7/16 gängtap.
Gänga försiktigt .

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 165, 166, 167 ... 192, 193, 194   >>
55 besök senaste veckan (1138965 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande