Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya mycket mindre brandsläckare
1109 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har ingen koll men har sett att det finns nya sorters bransläckare som är mycket mindre och lättare än gamla hederliga skum och pulversläckare.

Jag tänker inte för "riktigt" racerbilsbruk utan mer "bra att ha, bättre än ingen släckare alls" för mig som kör trackdays.


Finns det olika varianter? I så fall vad är det man ska skaffa?


Såg tex denna länk i svenska Lotusfacebookgruppen https://maus-se.com/products/1001-1-maus-xtin-klein

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bert-Ola
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 150



Jag köpte "Housegard FirePal" skumspray just som du säger bara för att ha något litet.

"Skumspray har en lägre släckeffekt än pulversläckare, men är lättare att sanera än pulver, och passar därmed bättre i miljöer där man vill undvika nedsmutsning vid användning (t ex offentliga miljöer som kontor, trapphus med mera). Skumsläckare är effektiva mot brand i vätskor som till exempel olja, bensin och alkohol, och i fasta organiska material som trä, textil, papper. Skumsläckare kan också användas mot elektrisk utrustning under 1000 V. "

https://www.gpbmnordic.se/safety/brandslackare/slackspray.html

_________________
Bert-Ola Runeson
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Jag har en sån aerosolsläckare som du länkar till Magnus, köpte den för flera år sedan men har som tur är aldrig behövt använda den.
De verkar riktigt effektiva i förhållande till sin storlek och med den största fördelen att de inte förstör saker som t ex pulversläckare gör.

Den där skumsprayen duger nog inte till mycket däremot.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Jag är inne på samma bana (både för hemmet, garaget och bilen).

Något för att fylla gapet mellan inget och att gå all-in med en 6kg pulversläckare (1kg i bilen).



Värt att nämna är att Housegard Firepal finns i två versioner
Housegard Firepal Home : Har AB-klassning (men hittar ingen effektivitetsklassning)
Housegard Firepal Kitchen : Har ABF-klassning (men hittar ingen effektivetsklassning)

Vet inte om F-klassen (matfett/matolja/frityrolja) är intressant för oss bilägare,
men massa fett och olja vet jag kan finnas i och runt en bil (fast inte riktigt samma typ).

Lite osäker på vad de använder för släckmedel, men antar det är något i stil med Housegard Firestopper.



Sen finns Housegard Firestopper som också är ABF-klassad,
denna har 5A 21B 5F i effektivitetsklassning.
Dess släckmedel ska vara vatten, Sorik A och Capstone 1430,
vilket jag antar inte behöver någon stor saneringsinsats.



Maus Xtin Klein är BC-klassad med en (inofficiell) effektivitetsklassning på 13BC.
Den ska tydligen använda kaliumbaserad aerosol (rök) som släckmedel,
och ska därmed vara helt saneringsfri.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Jag förhåller mej hälsosamt skeptisk till allt under 1kg släckmedel.
Oftast har man tömt nästan hela innehållet i sprejburken innan man träffar rätt. Om det börjar brinna under huven är man inte lugn och samlad, snarare hysterisk. Och rädd.
Min åsikt är alltså att det är fel pryl att spara in på.
Tycker även att man faktiskt ska träna några gånger, ett par små pulversläckare och lite bensin och diesel är en liten extra kostnad jämfört med allt annat. Och man får en bra orsak att elda!

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



SRyLul skrev:
Jag förhåller mej hälsosamt skeptisk till allt under 1kg släckmedel.
Oftast har man tömt nästan hela innehållet i sprejburken innan man träffar rätt. Om det börjar brinna under huven är man inte lugn och samlad, snarare hysterisk. Och rädd.
Min åsikt är alltså att det är fel pryl att spara in på.
Tycker även att man faktiskt ska träna några gånger, ett par små pulversläckare och lite bensin och diesel är en liten extra kostnad jämfört med allt annat. Och man får en bra orsak att elda!


Håller med, jag inbillar mig inte att jag är lugn och sansad när det väl behöver släckas och vet att man är ruggigt ineffektiv med det släckningsverktyg man har till hands när man är i den typen av tillstånd (speciellt om man aldrig tränat eller provat innan).

Jag tänkte mer att ha detta som ett komplement till de 6kg pulversläckare jag redan har i hemmet och garaget (samt den 1kg pulversläckare jag redan har i bilen). Funderar på att även ha en skumsläckare i mitt lilla mekgarage, det är ju faktiskt en bra plats för den typen (behöver bara bäras ett par meter och inte det saneringsbehov som pulversläckare).

Kanske känns lite i överkant med så många alternativ, men jag har hellre en brandsläckare för mycket än en för lite...

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Absolut, inte alls dumt som ett litet komplement när det just flammat upp efter hårt arbete med rondellen och man saknar vatten eller en filt. Bara man vet var gränsen går.
Pulver är billigt och effektivt, men när man för första gången rycker en 6kg pulver inne i ett stängt garage så blir man ... ska vi säga förvånad? Sikt noll och andningen tvärnitar...
Pfas-produkterna är bra!

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Henrik J skrev:
Funderar på att även ha en skumsläckare i mitt lilla mekgarage, det är ju faktiskt en bra plats för den typen (behöver bara bäras ett par meter och inte det saneringsbehov som pulversläckare).


Jag kom över mindre skumsläckare för något år sedan. 1kg tror jag de är på. Har tre stycken - en vid svetsen/vinkelslipen, en vid framtida plasmaskäraren och en intill meckbänken. Känns bra - man behöver inte tveka att använda den och de är alltid inom armlängds avstånd när man håller på med heta arbeten. thumbs up
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Kolsyresläckare är en bra lösning för brand vid heta arbeten, släcker snabbt och du kan fortsätta arbeta direkt efteråt.

Pulver följt av skum/lättvatten har funkat bra de gånger jag varit med och släckt bil. Pulver räcker inte när bränsle/olja brinner med metall som blivit varm, det kommer att slå upp igen och igen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya mycket mindre brandsläckare
1109 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande