Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 165, 166, 167 ... 192, 193, 194 >> 66 besök senaste veckan (1138960 totalt) |
Jo det finns ju den där romantiska bilden av att man bygger, utvecklar och kör allt själv. Funkar väl på klubbracing nivå men det känns verkligen inte som denna bilen är där lixom
Jag hoppas du kan lösa det med förare så vi får se mer spektakulära körningar Jag vill fortfarande skicka uppskattning till dig som förare, det ÄR skickligt det du presterat (så blir det mer nyans i mitt inlägg ) _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
Tack Eddie! Den dagen Alx körde 1:14.1 körde jag själv bara 2 snabba varv, först 1:18 och sen 1:16. Skulle jag lägga en heldag på mantorp så skulle tiderna gå stadigt neråt. Kanske inte till 1:12 men hyfsat nära kanske
När man inte är proffsförare är det svårt nog att hoppa rätt in och köra 1:16.1 andra varvet så jag får vara nöjd med det Vore kul att se hur långt ner i tiderna vi kan komma med mindre justeringar och mer tid med proffs så det kommer bli fler tillfällen framöver med det! _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
Tacksamt att ha loggar med proffschaufför att jobba med för att utveckla din egen körning. Sällan man har den lyxen
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
Kortare rapport King of Mantorp:
Vi hade som sagt problem med en topplockspackning som började ge vika. I början läckte det enbart vid högre kompressionstryck vilket gjorde att den tryckte ur sig kylvätska. Sedan övergick till att läcka ut i vevhuset vilket gjorde att vevhustrycket gick upp samt att vatten blandade i sig i oljan. Det gjorde att oljetrycket gick ner. Till 2.5 bar på höga varv I Q1 klippte ECUn motorn pga för lågt oljetryck och Alx fick bli bogserad till depån. Motorn gick som den skulle men både data och motorrummet såg bedrövligt ut. Lågt oljetryck. Högt vevhustryck. Hög kyltemp. Oljetankens breather var överfull och olja hade tryckt ur sig överallt. Kylsystemet pressade ur vatten i catchtanken osv. Det kändes som att vi satte plåster på en skottskada. I normala fall är det någonstans här man borde dra i handbromsen för att inte riskera något. Men som man brukar säga - "....inte riskera något i onödan". Nu står vi på Mantorp under King of Mantorp-eventet. Bilen är injusterad efter vad vi lärde oss på 1:14 varvet. Alx har studerat sin onboard-film halv natten. Den där potentialen vi har jobbat för i flera år ska precis realiseras. Är det här ett läge att packa ihop? Aldrig! Jag tar beslutet att vi kör all in. På med nya däck. In i Haltech och Motec-systemen och i princip ta bort alla varningar och hängslen och livrem. Ökar laddet till mellannivån (1.4-1.5 bar ca 800 hk) men vi beslutar att shortshifta vid max 7k rpm för att hålla nere risken lite, trots allt måste vi hålla ihop bilen hela varvet. Alla är införstådda med att det här nog är enda varvet vi får. Alx går djupt in i sig själv och hittar Zen. Det sena beslutet om däcken har gjort att vi bara hunnit förvärma dem i solen så tempen är 38 grader när Alx kör ut. Fram med tidtagningsappen. Pulsen är hög. Nervositeten stor. Det är nu det gäller. Alx värmer däck på utvarvet och går direkt på attack. Han korsar till slut mållinjen igen och tiden 1:12.1 dyker upp på Speedhive. Glädjen obetalbar! Gåshud! Eufori! Så mycket arbete. Så höga insatser. Så mycket tankekraft bakom allt som gjorts med bilen. Där kom resultet av sista åren! Nu är motorn ur och isär. Fodren i blocket har sjunkit. Det hade läckt vid 4ans cylinder och där var fodret en tiondel under decket. Motorbygge och en del övriga justeringar och förbättringar och sen är vi redo för nya tag under sensommaren _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
Ni har verkligen mycket hjärta, för att dra en parallell till kampsport, och ska ha all cred för att ni kämpar på och satsar högt!
Det blir mycket intressant att se vad klockan stannar på när bilen är hel och alla 950 hästarna rusar nedför långa rakan på Mantorp. _________________ Mvh, Johan Allert |
SÖKES!
Både Swebolt och Sifverts har semesterstängt Och Wurth har bara fingäng på beställningssortiment. Vi behöver 4 st M12x1.5 95mm långa MC6S eller torx (bromsok bak) Porsche art nr 99906704001 Behöver även M20 mutter, typ yttre drivaxelmutter. Sitter original på rätt många bilar. Skulle behöva dessa delar, även om de är beg, senast imorgon. Hjälp _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
Söker nästa grej
Behöver ett par knutar under nästa vecka. Sellholm har stängt och det är riskabelt att köpa från utlandet. Tips!? 108 mm yd. 32 mm breda. 28 spline. GKN MS3N044 "108mm lightend Lobro CV joint 28 spline" _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
Kolla med Mats på Unic http://unicus.se/
_________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
Fortsätter mitt letande mitt i semestertider efter speciella grejer
Fick tag på ett par beggade 997 Cup bromsok bak. Monterat och klart, ska bara lufta och då har såklart de här oken suttit på en bil som uppenbarligen hanterats av klåpare och alla luftningsnipplar verkar ha dragits typ 40 Nm... Rensade ur alla gängor med 10x1 tapp och satte dit nya nipplar. 3 st tar 16 Nm fint men 1 j*vla gänga är helt gängpaj och rensad Nu håller jag tummarna att Bil och Industribromsar i Ulvsunda har öppet imorgon. Annars vete fasen hur jag löser detta snabbt (typ 2 dagar). Det är bara ca 9 mm gänga ner till konan och kortaste insatshylsan (time-sert) är just 9 mm. Känns vanskligt. Plus att korta time-serts i 10x1 mm såklart bara är beställningsvara. Tacksam för hjälp, har verkligen tiden emot mig här _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
Vet inte hur det är med plats, eller vart man köper, men jag har nipplar bak på min bil. Utvändig gänga typ 10mm. I den är det en mindre m6 nippel, där kan du ju då dra i den yttre med locetite och få den nya mindre att lufta med. Enkel grej att bara sätta upp i svarv och tillverka själv annars. Dvs köp en m10 nippel eller vad du nu har i oket, och svarva in en m6 nippel i den
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Skaffa en 7/16 unf nippel. Den är ca 11 mm, och en 7/16 gängtap.
Gänga försiktigt . _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 165, 166, 167 ... 192, 193, 194 >> 66 besök senaste veckan (1138960 totalt) |