Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Fiesta ST150 2006
9 besök senaste veckan (3648 totalt)
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 447


Trådstartare
Detta blir min första biltråd här trots att jag varit mer eller mindre aktiv på rejsa i flera år!

Grundbilen: En svart ford fiesta st från 2006.

Jag var lite skeptisk till bilen när jag först fick syn på den på blocket i oktober.
En ford kan man väl inte åka runt i? Framförallt inte en utan turbo?

Men det positiva i annonsen var att det satt bromsar från mondeo på den. D.v.s samma saker som sitter på Focus ST170. Det tillsammans med stålomspunna bromsslangar och sänkfjädrar gjorde att jag trots allt hörde av mig till ägaren.
Efter en snabb provkörning och samtal med ägaren där han berättade om historiken för just denna bil så blev jag såld..och bilen också. Den har varit runt bland folk i Ford Club Sweden så kärlek har inte saknats.

Endel entusiaster som ägt bilen och de har vetat vad just en ST150 behöver för att bli ännu roligare än original. Känslan är riktigt bra när den körs hårt!

Specen är som följer:
K&N insugskit med tillhörande extra luftslangar från fronten
Catback från en firma i england.
H&R sänkfjädrar runtom
Breddad bakvagn
Större frambromsar från Mondeo/Focus ST170.
Textarbelägg runtom
Yokohama AD08R 205/45-16

Detta gör bilen till ett trevligt sällskap på kurviga vägar och banor.

Har endast hunnit med 1 bankörning nu sista maj med 5100.se på Mantorp Park. Självklart saknas effekt i bilen. Men det tar den igen i kurvorna! Förbättrade tiden under dagen med 5,5 sekunder till 1,44,4 sista stinten. Bra känsla i bilen och lätt att hitta gränsen för greppet.

Planer för framtiden då.
Nya fjäderben fram. Jag vill gärna ha den lite fastare än vad den är nu med originaldämpare och sänkfjädrar.

Carbotech AX6 belägg runtom så det bettar ännu bättre. Beläggen plus bromskylning borde göra underverk!

Chip, så bilen kan dra lite längre på växlarna.

Viktbesparing! Det går ju plocka ur en hel del när det är dags för körning.

Ordentlig sitta-still-stol så man slipper fundera på det i kurvorna. 4 punktsbälten finns kvar från min gamla evo 3 så dessa ska monteras i en belt harness mellan fjädertornen bak.

KÖRA! Det är ju trots allt det som är roligast. Konbana samt en och annan vanlig bankörning ska det bli.






_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 345



Grattis till ett kul bilval! De där små rackarna är riktigt körglada.

Den där har jag sett på banan tidigare och går riktigt fint

Vi i Ford Club Sweden är på Gelleråsen 14 juli. Välkommen bland likasinnade Fordtokar

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41522

Forumägare
Forumägare

Fiesta ST är verkligen kul i både den och andra generationer! Grattis thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 447


Trådstartare
Tack gossar!

Jag tar gärna emot tips på bra fjäderben till bilen. Som helst inte kostar skjortan

Gelleråsen har jag funderingar på att åka till. Jag ska bara övertala mitt huvud att så många mil i bilen är värt det

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
nicke.t
Motala
Här sen Maj 2007
Inlägg: 60



Rolig bil! (Tror jag )
Har en clio 172, men håller Ford varmast om hjärtat och är medlem i fordklubben så har haft många planer på en st150 istället. Men clion är ju ganska kvick..

_________________
Nicklas Törnros
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 447


Trådstartare
Nicke.t: Det är en rolig bil. Och din clio är också jäklit rolig!
Jag hade en sådan ordentligt bananpassad med rensad inredning o riktiga coils på.
Känns att det är några fler häst i clion men det duger gott i forden.

Kan ju uppdatera med att det inte blev några Carbotech AX6 till bilen.
Det blev XP8or ist
Så dumt att jag är så mottaglig för övertalning

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 447


Trådstartare
Jag har upptäckt ett problem.
När jag kör inspirerat så vill gärna servooljan tryckas ut genom locket på behållaren.
Märkte att det var blött runtom efter mantorp men även nu när jag kört småvägar på sena kvällar.
Fyllt på ny olja men den trycks ut hela tiden.
Känns som att det är för högt tryck i systemet efter ett tag!
Någon som har en idé på möjlig lösning?

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5588



Pontus81 skrev:
Jag har upptäckt ett problem.
När jag kör inspirerat så vill gärna servooljan tryckas ut genom locket på behållaren.

Det är inte så att oljan går lite väl varm?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Pontus81 skrev:
Jag har upptäckt ett problem.
När jag kör inspirerat så vill gärna servooljan tryckas ut genom locket på behållaren.
Märkte att det var blött runtom efter mantorp men även nu när jag kört småvägar på sena kvällar.
Fyllt på ny olja men den trycks ut hela tiden.
Känns som att det är för högt tryck i systemet efter ett tag!
Någon som har en idé på möjlig lösning?
Möjlig orsak, myspysläcka på lågtrycks-sidan (innan pumpen) gör att systemet suger in luft och oljeskum bildas, vilket har en högre volym än enbart olja = översvämning.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41522

Forumägare
Forumägare

Freddo skrev:
Pontus81 skrev:
Jag har upptäckt ett problem.
När jag kör inspirerat så vill gärna servooljan tryckas ut genom locket på behållaren.
Märkte att det var blött runtom efter mantorp men även nu när jag kört småvägar på sena kvällar.
Fyllt på ny olja men den trycks ut hela tiden.
Känns som att det är för högt tryck i systemet efter ett tag!
Någon som har en idé på möjlig lösning?
Möjlig orsak, myspysläcka på lågtrycks-sidan (innan pumpen) gör att systemet suger in luft och oljeskum bildas, vilket har en högre volym än enbart olja = översvämning.


Borde man kunna se att det skummat om man skruvar av locket?

_________________
Magnus Thomé
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 345



Pontus81 skrev:
Jag har upptäckt ett problem.
När jag kör inspirerat så vill gärna servooljan tryckas ut genom locket på behållaren.
Märkte att det var blött runtom efter mantorp men även nu när jag kört småvägar på sena kvällar.
Fyllt på ny olja men den trycks ut hela tiden.
Känns som att det är för högt tryck i systemet efter ett tag!
Någon som har en idé på möjlig lösning?


Det är tyvärr ett konstaterat problem på alla ST150, oljan blir för varm och kokar thumbs down Det finns ett servobehållarflyttarkit (långt ord) att köpa eller så har jag sett bilar med en liten extrakylare eller den klassiska surrningen med dambindor runt locket

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 447


Trådstartare
davve d skrev:
Pontus81 skrev:
Jag har upptäckt ett problem.
När jag kör inspirerat så vill gärna servooljan tryckas ut genom locket på behållaren.
Märkte att det var blött runtom efter mantorp men även nu när jag kört småvägar på sena kvällar.
Fyllt på ny olja men den trycks ut hela tiden.
Känns som att det är för högt tryck i systemet efter ett tag!
Någon som har en idé på möjlig lösning?


Det är tyvärr ett konstaterat problem på alla ST150, oljan blir för varm och kokar thumbs down Det finns ett servobehållarflyttarkit (långt ord) att köpa eller så har jag sett bilar med en liten extrakylare eller den klassiska surrningen med dambindor runt locket


På ett sätt känns det bra att det är ett känt problem. För då finns det enkla lösningar
Dags att köpa kylare då! Tack för svaret!

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 447


Trådstartare
Freddo skrev:
Pontus81 skrev:
Jag har upptäckt ett problem.
När jag kör inspirerat så vill gärna servooljan tryckas ut genom locket på behållaren.
Märkte att det var blött runtom efter mantorp men även nu när jag kört småvägar på sena kvällar.
Fyllt på ny olja men den trycks ut hela tiden.
Känns som att det är för högt tryck i systemet efter ett tag!
Någon som har en idé på möjlig lösning?
Möjlig orsak, myspysläcka på lågtrycks-sidan (innan pumpen) gör att systemet suger in luft och oljeskum bildas, vilket har en högre volym än enbart olja = översvämning.


Hoppas på att en kylare på servoslangarna kommer räcka. Går igenom slangarna när den monteras så allt ser ok ut.
Tack för input!

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 447


Trådstartare
Ja blir nästan som ett barn på julafton när det kommer paket till bilen.
XP8or som ska på fram

En kylare till servon är beställd och ska komma nästa vecka thumbs up

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41522

Forumägare
Forumägare

XP8 blir nog perfekt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
fiesta_rst
Landskrona
Här sen Jul 2007
Inlägg: 309



Min gamle häck som jag köpte utav Johan Ribeiro https://www.garaget.org/?car=331380

_________________
Richard Wester
0709942842
----------------------------
Ford Escort Cosworth 1992
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 447


Trådstartare
Ytterligare paket har trillat in. Denna gången dök kylaren till servon upp med monteringsdetaljer och allt. Nu borde oljan kunna hålla sig lite svalare på bandagarna!




_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Fiesta ST150 2006
9 besök senaste veckan (3648 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande