Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Fiesta ST150 2006 | 9 besök senaste veckan (3648 totalt) |
Detta blir min första biltråd här trots att jag varit mer eller mindre aktiv på rejsa i flera år!
Grundbilen: En svart ford fiesta st från 2006. Jag var lite skeptisk till bilen när jag först fick syn på den på blocket i oktober. En ford kan man väl inte åka runt i? Framförallt inte en utan turbo? Men det positiva i annonsen var att det satt bromsar från mondeo på den. D.v.s samma saker som sitter på Focus ST170. Det tillsammans med stålomspunna bromsslangar och sänkfjädrar gjorde att jag trots allt hörde av mig till ägaren. Efter en snabb provkörning och samtal med ägaren där han berättade om historiken för just denna bil så blev jag såld..och bilen också. Den har varit runt bland folk i Ford Club Sweden så kärlek har inte saknats. Endel entusiaster som ägt bilen och de har vetat vad just en ST150 behöver för att bli ännu roligare än original. Känslan är riktigt bra när den körs hårt! Specen är som följer: K&N insugskit med tillhörande extra luftslangar från fronten Catback från en firma i england. H&R sänkfjädrar runtom Breddad bakvagn Större frambromsar från Mondeo/Focus ST170. Textarbelägg runtom Yokohama AD08R 205/45-16 Detta gör bilen till ett trevligt sällskap på kurviga vägar och banor. Har endast hunnit med 1 bankörning nu sista maj med 5100.se på Mantorp Park. Självklart saknas effekt i bilen. Men det tar den igen i kurvorna! Förbättrade tiden under dagen med 5,5 sekunder till 1,44,4 sista stinten. Bra känsla i bilen och lätt att hitta gränsen för greppet. Planer för framtiden då. Nya fjäderben fram. Jag vill gärna ha den lite fastare än vad den är nu med originaldämpare och sänkfjädrar. Carbotech AX6 belägg runtom så det bettar ännu bättre. Beläggen plus bromskylning borde göra underverk! Chip, så bilen kan dra lite längre på växlarna. Viktbesparing! Det går ju plocka ur en hel del när det är dags för körning. Ordentlig sitta-still-stol så man slipper fundera på det i kurvorna. 4 punktsbälten finns kvar från min gamla evo 3 så dessa ska monteras i en belt harness mellan fjädertornen bak. KÖRA! Det är ju trots allt det som är roligast. Konbana samt en och annan vanlig bankörning ska det bli. _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
Grattis till ett kul bilval! De där små rackarna är riktigt körglada.
Den där har jag sett på banan tidigare och går riktigt fint Vi i Ford Club Sweden är på Gelleråsen 14 juli. Välkommen bland likasinnade Fordtokar |
||||
Tack gossar!
Jag tar gärna emot tips på bra fjäderben till bilen. Som helst inte kostar skjortan Gelleråsen har jag funderingar på att åka till. Jag ska bara övertala mitt huvud att så många mil i bilen är värt det _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
Nicke.t: Det är en rolig bil. Och din clio är också jäklit rolig!
Jag hade en sådan ordentligt bananpassad med rensad inredning o riktiga coils på. Känns att det är några fler häst i clion men det duger gott i forden. Kan ju uppdatera med att det inte blev några Carbotech AX6 till bilen. Det blev XP8or ist Så dumt att jag är så mottaglig för övertalning _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
Jag har upptäckt ett problem.
När jag kör inspirerat så vill gärna servooljan tryckas ut genom locket på behållaren. Märkte att det var blött runtom efter mantorp men även nu när jag kört småvägar på sena kvällar. Fyllt på ny olja men den trycks ut hela tiden. Känns som att det är för högt tryck i systemet efter ett tag! Någon som har en idé på möjlig lösning? _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||||
Borde man kunna se att det skummat om man skruvar av locket? _________________ Magnus Thomé |
||||
Det är tyvärr ett konstaterat problem på alla ST150, oljan blir för varm och kokar Det finns ett servobehållarflyttarkit (långt ord) att köpa eller så har jag sett bilar med en liten extrakylare eller den klassiska surrningen med dambindor runt locket |
||||
På ett sätt känns det bra att det är ett känt problem. För då finns det enkla lösningar Dags att köpa kylare då! Tack för svaret! _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
Hoppas på att en kylare på servoslangarna kommer räcka. Går igenom slangarna när den monteras så allt ser ok ut. Tack för input! _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
Ja blir nästan som ett barn på julafton när det kommer paket till bilen.
XP8or som ska på fram En kylare till servon är beställd och ska komma nästa vecka _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
Min gamle häck som jag köpte utav Johan Ribeiro https://www.garaget.org/?car=331380
_________________ Richard Wester 0709942842 ---------------------------- Ford Escort Cosworth 1992 |
||||
Ytterligare paket har trillat in. Denna gången dök kylaren till servon upp med monteringsdetaljer och allt. Nu borde oljan kunna hålla sig lite svalare på bandagarna!
_________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Fiesta ST150 2006 | 9 besök senaste veckan (3648 totalt) |