Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 71, 72, 73   >>
146 besök senaste veckan (201761 totalt)
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1690



Mschneberger skrev:
Ja just nu skulle jag nog vara orolig för det mesta med tanke på att dom bara är punktade , saknar förstärkningsplåtar å det saknas fästen som sitter fast med nått annat än svetsklämmor thumbs up


Jaha, tolkade "klar" som att bärarmen färdigkonfiguerad (efter helsvettsning då).

_________________
Markus Ålind
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Qaz skrev:
Mschneberger skrev:
Ja just nu skulle jag nog vara orolig för det mesta med tanke på att dom bara är punktade , saknar förstärkningsplåtar å det saknas fästen som sitter fast med nått annat än svetsklämmor thumbs up


Jaha, tolkade "klar" som att bärarmen färdigkonfiguerad (efter helsvettsning då).


Borde kanske skrivit klardisch .
den är klar i den mån att det är värt att replikera till vänster.

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
det här med diffbroms.

sitter och klurar.. sådär som man gör när man inte vet.
å för tilfället suger på att googla.

diffbroms.

var från början inne på peloquin torsen i fram och bak.
halkade sedan in på spåret clutchpack.
men funderar nu återigen i banorna torsen . det kommer bli myyycket äta korv å köra småvägar, även om det skall åka en hel del bandagar också .

prismässigt skiljer det inget på peloquin och de kopplingspackbromsarna jag hittat.
vad vill man ha. och varför ', i am all ears så att säga. .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Jag har bara kört lamellsiff å torsendiff , men aldrig clutchpack , men får för mig att den beter sig mer samma hela tiden . Men har ingen aning . Hjälp migsnälla bullen

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Det här gick ju som planerat . S4:an har lidit lite svårigheter i ventilmekanismen å således tappat en ventil .

Är det nån som har koll på om det går å fodra om ? . Loppet är kört på sjuans cylle . Men jag har en frösch kolv å stake liggande brevid så med lite omarbetning så är hon snart på banan igen å minin kan få uppmärksamhet igen .





_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Motorfirman här i byn kan tydligen lösa cylindern .. tyvärr är toppen kört åt helsike. Så en bättre beggad får beställas från england ..

Men även olycker kommer med lycka . Nu blir det uppgradering till. Vanlig oljekyl ( så då kan jag bygga ordentligt kallluftsintag . )
Blir en smärre portning av topparna . Ingen herrejösses , bra finpill.
Svetsa dit kattar på dom främre miltek-rören jag har stående . Å så en riktig 380hk-programvara från stertman . Att gdm plockat varvspärren är jag inte helt nöjd med , väcker vissa frågetecken i övrigt kring mappen .

Sen sen när det ör klart så ska jag ha tag på spindlar till saab 900mk1
För dem har hjullager i dim 42x75x37 å då kan jag hinka dit mondeo mk1 lager som ör 40x75x37 å det är precis vad jag behöver för att kunna trycka i golfens drivknutar i saabens
Spindlar . Då blir det ju kanske lite böttre med spindellederr också .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det går ju att sätta i sleeve i alusil. Eller stålfoder oxå.
Blir väll ungefär samma resultat, pris vet jag ej men gissar att det kostar en slant,

Gällande diffar.
Personligen skulle jag tro att en ganska låg och kort bil med stum fjädring kan bli aningens svårkörd/bångstyrig med för hårda diffar, och med tanke på att den är just låg och hård, så kanske den kränger/rollar så pass lite att den klarar sig med väldigt lite broms på diffar??

Jag skulle nog med min senare erfarenhet testa med stum diff i fördelning fram /bak, och sedan i första hand prova öppna diffar i fram och bak.
Då lär den ju styra in bra och inte få tvära kast så lätt.
Visar det sig att det enhjular så kanske tillverka egna spännellement i dem öppna diffarna, dvs liknande som "phantom grip"

Det är ju dessutom nästan gratis om man kan fräsa själv

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Tack för riktigt bra inputs , ja det är lätt för mig att glömma att den är jäkligt kort , fördelen med att göra som du säger är ju att jag snabbare får ihop det .
Brorsan föreslog det men jag slog bort tanken iochmed att jag inte egentligen vill in å modda för mycket sen .

Men å andra sidan så behöver jag bara lägga tid på å styva upp centern då . 👍 å jag har ju bara kört en sånn där med 65hk å framhjulsdrift .

Motorrenoverarn skall kolla på blocker efter semestern . Så det löser sig nog fint , en fräsch topp hittades på bukten .. så nu e snart dragbilen hel igen 😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag är iallafall ganska säker på att det är virkiigare att ha stum eller i vart fall bromsad fördelnungsdiff än på drivhjulen.
Har man det så måste man ju i princip åka på två hjul innan det börjar spinna, och så hög tyngdpunkt samt greppiga däck tror jag inte du har.

Däremot så kan jag säga med erfarenhet att en kort/bred bil med stel bakaxel vänder tvärt när det börjar bli överstyrt. Likadant en framhjulsdriven bil med stum diff blir ju enormt understyrd.
Så risken med bromsverkan Blir ju att du får en bil som är tidvis understyrd tidvis överstyrd.

Har du istället en bil som styr in bra och du kan dosera spinnet på innerhhjulen med gasen (din motor borde bli ganska snäll dessutom)
Så lär den bilen bli både snabbare och mer behaglig att köra, än en som går på sladd Så fort du svänger å har lite för mycket eller lite för lite gas.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Ännu mer bra input som jag inte tänkt på . Uppskattas enormt .

Ja motorn blir nog relativt snäll , motorvaletnhar ju gått från n/a till turbo . Men jag är inne pö att den får vara n/a . Lite filad men inget tokexstremt , mest för att bli klar med besiktningen . Även om en turbomaskin hade varit fränt så är 300-350hk i 650kg kort tass lite väl.
Men kan jag åka 200 sug på 650kg så kommer jag få torka kallingarna . Å då blir det som du säger lite snällare ön en turbosmälla ,
Men på just den biten ska jag vara tyst , för jag tänker om tre gånger i veckan . Men når bilen stpr på hjul ska jag välja , besiktningsmannen var dock vääöldigt tveksam till att godkänna turbomaskin , så det lutar år sug .

Isåfall så finns turbo till salu 😊

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Med sugmotor (vr6) så blir den väldigt snäll, undrar om de ger så mycket mer än 200 men istället väldigt brett vrid register. Dvs ganska lättkörd bara man har rätt växel i vid kurvans ingång,

Ska man sedan när bilen börjar kännas färdig och ägaren varm i kläderna, börja åka riktigt fort, så är det en ganska enkel sak att då hänga på en turbo för typ 400 hästar. En sådan maskin med modern turbo för 400-450 hästar blir nästan helt fri från turbo lag, så den är nog fortfarande relativt lättkörd. Speciellt om man Sammtidigt sätter elektroniskt gasspjäll å kör ABS sensorer till antispinn, även då tror jag man klarar sig väldigt bra med öppna diffar eller med lätt modifierade diffar då styrsystemet kommer hjälpa dig att få ner effekten till rätt hjul.

Hursomhelst tror jag inte att bilen blir snabbare eller bättre utan snarare tvärt om med för mycket diffbroms mot drivhjulen.

Jag skulle defenetivt börjat med stum mittdiff Och öppna mot hjulen.

Enda anledning att köra diff bromsar är nog om man har för hög tyngdpunkt och lång fjädringsväg som låter bilen rolla.
Eller om man ska köra drifting på gatebil.
I andra lägen tror jag dem mest ställer till det

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Ja mycket mer än 200 får jag inte ut den maskin i sugtrim om ens det .
Det finns ju dock 3,2 liters som är bolton till senare ,
Nä det är som du säger helt klart laggfritt i den regionen , turbon jag har ska enligt matchboot ge ett fint pump genom hela registret .
Nackdelen är ljudet , för det sjunger gott om sugsexornna , men samtidigt är det gott ljud i turbosexorna . Så det går ju å trycka i sen . Enda möjligheten att få den godkänd med turbomaskin är om jag får dispans på 20kw/100

Jag är helt med på tankegången ang diffarna . Då
Blir operation begränsad till rejäl uppstyvning av centern . Kanske tillåmed hårdre än först planlagt .

Drifta på gatebil e inte planen . Däremot åka fort på bandagar

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Mschneberger skrev:
Mschneberger skrev:
det här med diffbroms.

Jag har bara kört lamellsiff å torsendiff , men aldrig clutchpack , men får för mig att den beter sig mer samma hela tiden . Men har ingen aning . Hjälp migsnälla bullen

Lamell är i princip samma sak som "clutchpack" svenska/engelska.

knotan skrev:
Gällande diffar.
Personligen skulle jag tro att en ganska låg och kort bil med stum fjädring kan bli aningens svårkörd/bångstyrig med för hårda diffar, och med tanke på att den är just låg och hård, så kanske den kränger/rollar så pass lite att den klarar sig med väldigt lite broms på diffar??

Jag skulle nog med min senare erfarenhet testa med stum diff i fördelning fram /bak, och sedan i första hand prova öppna diffar i fram och bak.


knotan skrev:
Mschneberger skrev:
Men å andra sidan så behöver jag bara lägga tid på å styva upp centern då.

Jag är iallafall ganska säker på att det är virkiigare att ha stum eller i vart fall bromsad fördelnungsdiff än på drivhjulen.
Har man det så måste man ju i princip åka på två hjul innan det börjar spinna, och så hög tyngdpunkt samt greppiga däck tror jag inte du har.

Den är stum original.
Finns ju ingen center , kanske menar ni viscon?

Kan du ge något bra exempel på hur du kommer styva upp viscon?
Eller kommer du hitta på något annat sätt att bromsa den?

Vad för märke är det du tittat på efter clutchpack diffar.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Ka precis visco . Den ligger som standard med en förspänning på 5% drivning fram . Viscon skall styvas med schims å tjockare siliconolja .

Det clutchpack jag tittat på är dessa https://www.mts-motorsport.com/epages/61752271.mobile/en_US/?ObjectPat . . . .

På syncron så är det egentligen bara två varianter som finns , det är dem där , å få kan du få fram å bak ,

Sen finns det peloquinn som tillverkar torsen förvfeam å bak ,
Å sen har vi quaife å wavetrack men dessa har endast fram

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ber om ursäkt för att jag inte läst tråden ordentligt innan jag svarar,

Jag tänkte inte på att det var visco på bakaxeln.

Jag hade nog tagit bort den bakaxeln å satt något annat istället , men blir kanske svårt att hitta något med exakt samma utväxling vilket såklart krävs då?
Även om man bromsar viscon betydligt så man får mer konstant drivning bak, så är den där bakre diffen väldigt klen, tveksamt om den överlever med stummad visco.

Jag hade samma i en vr6 syncro jag hade turbokonverterad, något hade hänt med viscon så den låg på drivning hela tiden. Men så fort snön smälte bort och det blev bar asfalt så havererade diffen, klena grejor där inne insåg jag när jag öppnade och tittade.
Bytte till en frisk bakaxel /diff/visco. Men då blev bilen inte alls lika rolig längre, det märktes väldigt väl att den plötsligt inte var 4hkulsdriven längre

Så jag hade nog kollat vad som finns för traditionella rena rwd diffar i lagom storlek med rätt utväxling så du har konstant 4wd och öppna diffar fram /bak

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
No need to apologize .

Går inte läsa all skit jag skrivit sen tråden startades .

Just när det gäller diffen bak så är jag lite bångstyrig , på gott å ont , men jag har byggt bakvagnen så det åtminstone ska bli lätt som tusan å byta diff i depån när den rasar . Å har investerat lite för mycket tankeni att ha den för att byta . Lite som en italienare så kör vi på ändå även om designen säkert har sina brister .
Dock så var tanken från början en sugis med mindre vrid , något som jag alltid varit säker på ska skona drivlinan en del .

Kommer du ihåg vad det var som gick sönder ? Tittar på man konstruktionen med frihjul å hela baletten så är den ju lite fragile som säger . Tittar man på mts-enheten så har dom bytt hela vw-baletten mot sin egen som tar väck frihjulet . O när jag frågade lite löst Hur det funkade utan frinavet så nömde
Dom att dom kör racing med syncroaxeln å deras egen hårt styvade visco .

Så det jag tänker är att göra som du säger , standarf fast med styvad visco . Å sen nör det rasar å det eventuellt visar sig vara själva diffdelen så kan man kika på en mts . Alternativt om det nu är så att den går helt fantastiskt med öppna diffar ås borde man kunna bygga en likadan som deras bromsade fastnutan broms , å på så sätt deleta den klena frihjulstjofräset .

Å med tanke på att det krävs en uppvintning till ca 920kg för å åka turbo utan dispans så behöver jag nog backa bandet till i höststa å vintras då jag fortfarande var övertygad om att sugis var det jag ville ha . Eller ja , det som varit planen i bygget hela vögen fram till januari . Å då bör det klara sig pga mindre vrid

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Ja menar , om porsche nu spenderat massa massa år på att förbättra en design som egentligen ör kass . Så kan ju jag det med 😂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Den smällde till rejält på motorvägen mellan Nyköping och Södertälje. Det var allt annat än läge att där och då stanna vid sidan, jag hörde att vad det än var som smällde, så är det inget som går att laga.

Så jag körde vidare typ 1 mil i 70-80 km/h med rejält rasslande och ställde bilen vid nästa mack sen hämtade med släp


När jag öppnade så ramlade allt ur som ur en legolåda.
Hela konstruktionen är ju klen, och även diffhuset är ju uppenbarligen inte gjort alls för att åka med konstant drift gissar att det säkert börjar flexa ganska fort i huset med rasade drev som följd

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Den är trälig , lär nog råka ut för samma sak 😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Tack för info.
MTS är ju det jag personligen vill ha bakdiff iaf , så man får broms vid motorbroms med.
Beteende som en fyrhjulsdriven bil.

Spännande med viscon.
Jag vill åka stum på vinter , men det är nästan ogörbart på sommarn.

Ska man åka med någon form av fäste så håller jag med Knot , då får man välja Haldex.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Nu har jag ju legat å studerat terminologi på rejsa hela natten , så det kag menar när jag skriver clutchpack är rampdiff . Frågan är ställd till
Mts hur jållbarheten i diffen blir med deras rumpdiff , å hur hårt ställd viscon är .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 71, 72, 73   >>
146 besök senaste veckan (201761 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande