Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Val av fjädrar Alpine A110
1163 besök totalt
Wobblywheel
Karlstad
Här sen Jan 2007
Inlägg: 19


Trådstartare
Hej,
Vore toppen att få lite råd avseende val av fjädrar till min Alpine A110 som kommer snart. Bilen har fått lysande kritik för sina köregenskaper som är "roliga". Det vill jag inte alls döda men den verkar behöva komma ner lite och minska lite på överstyrningen i bakvagnen.

Alpine själva har lanserat en S version där de gått upp 50% i springrate samt kraftigare kränghämmare. Se bifogad bild nedan där original och S versionens spec ligger brevid varandra.

På önskelistan står ett Road&Track kit från Öhlins men det finns inte framme och är minst 1,5 år bort så fjädrar från Eibach eller H&R är alternativet.

Det jag funderar på är vad ni tror om dessa kit och hur dessa skulle påverka väghållningen. Vore supertacksam för input.

Mvh
Henrik

H&R
Sänker 35 både fram och bak
front springs with 35 N/mm and rear springs with 60 N/mm spring rate.
Framfjädrar något progressiva och bak linjära

Eibach
Sänker 25mm fram och 20mm bak
F11-75-023-01-FA framfjäder
Linjär fjärder fjäderhastighet 36 N / mm

F11-75-023-01-RA bakfjäder
Progressiv fjärder
Initial fjäderhastighet 48,5N / mm
Slutlig fjäderhastighet 70,0N / mm

[/img]

_________________
Henrik Smedberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

H&R och Eibach tror jag inte på riktigt.
Ökar fjäderkonstanterna (N/mm) för lite.

Sport chassit tror jag mer på.
Även hårdare krängre, ca +130%
Justerbara?

Vad har KW?
Typ clubstort.
Hmm, se http://docs.kwsuspension.de/ga-KWCS-90739_1214-18.pdf
Läser jag rätt så
Fjäder 70/110N/mm (fram/bak)
Har de krängre också?
Jag orkar inte leta.

Fler bara fabrikat?

ps
Jag spånar bara, vet för lite om bilen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Cirka 1100kg med tom tank thumbs up

Mittmotor, osäker på viktfördelning.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wobblywheel
Karlstad
Här sen Jan 2007
Inlägg: 19


Trådstartare
fuling skrev:
H&R och Eibach tror jag inte på riktigt.
Ökar fjäderkonstanterna (N/mm) för lite.

Sport chassit tror jag mer på.
Även hårdare krängre, ca +130%
Justerbara?

Vad har KW?
Typ clubstort.
Hmm, se http://docs.kwsuspension.de/ga-KWCS-90739_1214-18.pdf
Läser jag rätt så
Fjäder 70/110N/mm (fram/bak)
Har de krängre också?
Jag orkar inte leta.

Fler bara fabrikat?

ps
Jag spånar bara, vet för lite om bilen


Tack Johan för feedback! K&W kitet är helt klart intressant. Ungefär samma pengar som ett R&T kit från Öhlins. Någon erfarenhet hur dessa ställer sig mot varandra?

Viktfördelningen är 44 fram/56 bak på Alpine och vikt med alla vätskor och fulltank ca 1100kg

Mvh
Henrik

_________________
Henrik Smedberg
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Om du känner dig manad att installera python och ändra lite siffror kan detta script kanske vara behjälpligt för att få en idé om hur en given setup förhåller sig till original: https://github.com/fyhrsq/latStatFun

Jag hjälper gärna till om du stöter på någon patrull!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Wobblywheel
Karlstad
Här sen Jan 2007
Inlägg: 19


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Om du känner dig manad att installera python och ändra lite siffror kan detta script kanske vara behjälpligt för att få en idé om hur en given setup förhåller sig till original: https://github.com/fyhrsq/latStatFun

Jag hjälper gärna till om du stöter på någon patrull!


Toppen - tusen tack! Nu har jag lite pyssel och återkommer gärna när jag har börjat pilla på det!

Mvh
Henrik

_________________
Henrik Smedberg
Citera
Skruva banåkabil
Val av fjädrar Alpine A110
1163 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande