Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus ExigeM42R -2018
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 37, 38, 39   >>
5 besök senaste veckan (175430 totalt)
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Extruder printat.

Detta kommer inte hålla för 2bar i ladd.

Men idag har jag vart med o visat det för en gubbe som håller på med formel 1 båtar. Så han ska laminera det med kolfiber på utsidan.

Jag ska fylla förstärknings ribborna och göra iordning det sen skulle han klä det åt mig. Så kommer köra på det. Om jag inte kommer på nått bättre.

Hade vart nice om det gick och bara lägga på nån gegga med roller o pensel o så hade det varit klart.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 876



Är det Sture Sjöberg på Formula Composite du pratat med?
Sjukt kunnig gubbe... Verkligen a Grand-Old-Man i gemet...

_________________
Magnus Falk
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Nää.

Åke Österberg hette han.

Väldigt trevlig kom knappt därifrån, fick en visning av båtarna o allt.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Låter kanon thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



knotan skrev:
Hästar i Reglementen är inget jag någonsin brytt mig om,
Jag räknar bara efter nöje per krona
Och enligt min räknemodell vinner alltid den lättaste motorn med lågt pris och mycket litervolym. Typ.

Tror pt motorn ger orginal typ 250-260 häst vid 6000rpm.
Gissar den utan allt för mycket ansträngning eller kostnad ger typ 300-320 hästar sug, sedan är Det ju bara räkna hur mycket Man vill ladda på det. Om man inte bryr sig att bygga efter reglemente dvs. Glömde lixom att du skulle tävla. Men sen handlar det inte bara om toppeffekt heller såklart, utan om medeleffekt/vridmoment inom det användbara varvtalsregistret. Och om driftsäkerhet. Annars skulle ju alla åka mc motorer med några bar laddtryck. Men det fungerar ju inte så bra i praktiken


På de här spåret så går de ta ut drygt 300hk ur en PT genom att använda andra "original" delar från Audi åttor, t ex toppar och insug från S8ans 32v v8 (som lämnar 340hk på 4,2 liter). De finns trimkammar etc också, att få ut 350 häst är inget jätteproblem. Problemet är att delarna är lite ovanliga och att de finns ganska lite att köpa färdigt. Nikasil/alusil fodrade också så lite extra bökigt om man vill byta kolvar t ex. Audi tävlade 90 och 91 med PT motorn i DTM, då gav den som mest 430 häst lite drygt. 92 stoppade dom i en planvev och kunde komma upp i ca 460hk enligt dom själva. Konkurenterna hävdade dock att siffrorna snarare var 450-470 90 och 91 samt 500+ från 92

Där har nog M42an betydligt bättre utbud på färdiga delar, och framförallt tillgång på kunskap om trimning! Audi åttorna är de inte så många som håller på med

Hur räknas vikt kontra slagvolym i de reglementet? Finns ju gott om motorer som lämna bra med effekt original redan. Storleken är givetvis ett bekymmer, en BMW V8 blir nog väl lång t ex.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Cassius skrev:
knotan skrev:
Hästar i Reglementen är inget jag någonsin brytt mig om,
Jag räknar bara efter nöje per krona
Och enligt min räknemodell vinner alltid den lättaste motorn med lågt pris och mycket litervolym. Typ.

Tror pt motorn ger orginal typ 250-260 häst vid 6000rpm.
Gissar den utan allt för mycket ansträngning eller kostnad ger typ 300-320 hästar sug, sedan är Det ju bara räkna hur mycket Man vill ladda på det. Om man inte bryr sig att bygga efter reglemente dvs. Glömde lixom att du skulle tävla. Men sen handlar det inte bara om toppeffekt heller såklart, utan om medeleffekt/vridmoment inom det användbara varvtalsregistret. Och om driftsäkerhet. Annars skulle ju alla åka mc motorer med några bar laddtryck. Men det fungerar ju inte så bra i praktiken


På de här spåret så går de ta ut drygt 300hk ur en PT genom att använda andra "original" delar från Audi åttor, t ex toppar och insug från S8ans 32v v8 (som lämnar 340hk på 4,2 liter). De finns trimkammar etc också, att få ut 350 häst är inget jätteproblem. Problemet är att delarna är lite ovanliga och att de finns ganska lite att köpa färdigt. Nikasil/alusil fodrade också så lite extra bökigt om man vill byta kolvar t ex. Audi tävlade 90 och 91 med PT motorn i DTM, då gav den som mest 430 häst lite drygt. 92 stoppade dom i en planvev och kunde komma upp i ca 460hk enligt dom själva. Konkurenterna hävdade dock att siffrorna snarare var 450-470 90 och 91 samt 500+ från 92

Där har nog M42an betydligt bättre utbud på färdiga delar, och framförallt tillgång på kunskap om trimning! Audi åttorna är de inte så många som håller på med

Hur räknas vikt kontra slagvolym i de reglementet? Finns ju gott om motorer som lämna bra med effekt original redan. Storleken är givetvis ett bekymmer, en BMW V8 blir nog väl lång t ex.

Om du menar Sportvagnsreglementet (bl.a Modsport) så räknas vikt efter motorns verkliga eller beräknade effektuttag och inte motorns volym.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Precis fast motorns volym är ju väldigt bidragande i hur effekten räknas.

1.8L 16v turbo ger mig beroende på laddtryck omkring 340-350hk.

Min tanke är att krana ur så mycket det går ur den motirn jag bygger och sedan räkna ut ett diagram där jag ändrar laddtryck och motorvarvtal för att matcha den vikt som jag kommer få på bilen. På det sättet kommer jag lätt kunna ligga på gränsen av vad reglementet säger.

Bygger jag en sugis så blir det knivigare att hamna prick på gränsen. Då får jag vikta upp bilen istället. Problemet jag ser är om jag bygger en sugis på 350 hk och sedan bara får ut 330 så är jag 20hk off Och blir jobbigt o istället då lätta bilen.

M42an kommer kosta mig ca 20-30k ink sprut.
N20b20 kolvar 1500
Smidda h profil 2400
Cooper packning 2000
Porsche 997 turbo spridare 2000
Mazda cx7 intercooler 1000
Sprut 10k
Evo turbo 3500
Rör o annat skit 3000-5000

En sugmotor på 350hk på runt 3L kostar mig betydligt mer.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare





Olika m42 varianter.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare




3 och 4 liters motorer utan överladdning.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag förstår tanken med reglementet och det är ju såklart bara att anpassa sig efter det när man ska tävla, och du har antagligen helt rätt i att effekten är både lättare att justera och billigare med en mindre överladdad motor än dito NA v8.

Men inte lika fränt, om man nu ska lägga någon vikt vid den aspekten,

Men det går såklart att göra motorbyte även senare om man vill det, eller om tävlandet inte visar sig vara kul, kanske byta klass eller bara köra trackdays.
En lätt vässad v8 plus kompressor på lagom ladd, så har man nog en sjukt rolig bil som går rätt billigt och är rejält mycket fränare.

En 1.8liters vettigt avstämd med turbo för 350-400 hästar kommer ju gå hur bra som helst såklart, men ändå lite tråkigare på något vis.

Och även en "övertrimmad" v8 sugmotor går såklart att reglera effekten på nästan lika bra med vridmoment kurvan genom kamaxel justering och tändläge, har man dessutom el-spjäll så blir Det ju nästan lika fritt att reglera kurvan i mappen,

Men jag tycker du bygger "färdigt" denna bilen, sparar alla chassisetuper med 3d filer osv, när du tävlat färdigt och allt lirar bra så säljer du bilen, tar det underlag du har och den kunskapen du erhållit, samt pengarna du får för bilen. Och bygger nytt chassie, den ordnar en riktigt ball kolfiber kaross, typ lmp eller liknande med riktig aero. Riktigt golv, vingar osv osv.
Sen i det en överladdad v8 riktiga hjul/bromsar och har en rekordsnabbt bil utan restriktioner och kör snabbt utav helvete, bara för att du kan thumbs up [/fbvideo]

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Jupp!

Typ så har vart min tanke.

Hade sug efter en ultima men det är bara o glömma. På tok för dyrt.

Har funderat på en oreca lmp kaross (utan monocoquen som kostar hur mycket som helst bortåt 500k)

Men skärmar golv osv går ju att använda och så svårt kan det ju inte vara o göra en ny "hytt".

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



En bekant som jobbar som chassietekniker var bla nere på lemans nu häromveckan, sa att det är sista året med nuvarande reglemente, så inför nästa säsong kommer de flesta teamen behöva bygga nya bilar. Så under vintern som kommer lär det vara helt rätt tid att handla delar från de gamla versionerna.

Mycket chassiekmponenter och karossdelar i halvbegagnat skick borde gå att komma över till vrakpriser med rätt kontakter

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



erki87 skrev:
Precis fast motorns volym är ju väldigt bidragande i hur effekten räknas.

1.8L 16v turbo ger mig beroende på laddtryck omkring 340-350hk.

Min tanke är att krana ur så mycket det går ur den motirn jag bygger och sedan räkna ut ett diagram där jag ändrar laddtryck och motorvarvtal för att matcha den vikt som jag kommer få på bilen. På det sättet kommer jag lätt kunna ligga på gränsen av vad reglementet säger.

Bygger jag en sugis så blir det knivigare att hamna prick på gränsen. Då får jag vikta upp bilen istället. Problemet jag ser är om jag bygger en sugis på 350 hk och sedan bara får ut 330 så är jag 20hk off Och blir jobbigt o istället då lätta bilen.

M42an kommer kosta mig ca 20-30k ink sprut.
N20b20 kolvar 1500
Smidda h profil 2400
Cooper packning 2000
Porsche 997 turbo spridare 2000
Mazda cx7 intercooler 1000
Sprut 10k
Evo turbo 3500
Rör o annat skit 3000-5000

En sugmotor på 350hk på runt 3L kostar mig betydligt mer.


En 360hk Audi S8 motor hittar du beggad för 10-15 000, jag köpte min RS4 B7 motor (420hk) med 7000 mil på mätaren inkl sprut för 25'.
Jag tycker konceptet är helrätt som det är! Poängterar bara att det inte behöver vara dyrare med en sugmotor Inte tyngre eller särskilt mycke mer platskrävande heller beroende på vad man väljer.

Audi's V motorer är väldigt kompakta, V10an t ex är lika lång som en Ford SB. En annan kompakt motor som är lätt att skrämma är Audis 2.7 biturbo, dom går hitta för 3-4000. Lägger du 20'på en sån i delar och sprut har du en motor som är kapabel till 600 drygt hästar.

Alternativ finns de i överflöd! Nu har du ju siktat in dig på BMW fyran så håll dig till den, annars blir de bara en massa huvudkli och de tar evigheter att bli klar (har själv varit där )

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hej hopp!

I brist på annat så tog jag tag i o börja med intercoolern, som för övrigt kommer från mazdas 2.3l turbo.
Där lämnar motorn 280hk med denna på ventilkåpan. Så jag tänkte dem lämnar nog lite till om den får bättre kylflöde. Om inte annat finns uppdatering intercoolers o köpa.

Hamnar fint under sidokjolen när jag provar så det blir nog bra.





_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Tacksam motor m42, bekanta bromsade 542 hk motor. på en helt org motor standard kammar osv.m E85 Td06 turbo , den byttes sedan mot en super hx40 och då sköts allt i molekyler vid 6xx whp fortfarande original i övrigt. Helt rätt att bygga på en sådan motor lätt att anpassa effekt o vikt mm.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Åhh tack tack.

Min granne o goda vän är Bonje Larsson känd m42 fantast.

Kostar dock på mig ett par goa stakar, kolvar o cooperpackning

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Då var intercoolern på plats.

Det ska bara dit lite gummi genomföringar som ska sitta i fästena som nå dämpare.

Dem som satt var torra o hårda som backelit.

Sjukt nöjd o hitta en som passa så pass bra.










Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig an. Får tjata på jocke så han får hjälpa mig lite med plasten.

Mvh

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Dumpventil 250kr från kina.

Faktiskt förvånad över hur påkostad den är.

Orings tätning och fin i styrningen.

Idag har jag fortsatt o spacklat. Har ingen riktig aning om jag gör rätt men jag kör på.

I slutändan är det ju ändå en rejsbil.

Det goa var att den passar mot original flänsen på intercoolern.

Tycker ni jag ska köra med eller utan den medföljande megafonen








_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Plast fyfan vad tråkigt.

Önskar detta var klart snart.

Kapat ut hålen i motorhuven.

Ska plasta och fixa lite till sen skiter jag fan i detta så får billackeraren göra resten.




_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

"Det fixar målarn"


Hehe

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Världens äldsta snickarordspråk. Det sa till och med snickarna som var lärjungar under Jesus,


Klart du ska ha megafonen, den är ju hålborrad så den blir praktiskt taget lättare med tratten på än att köra helt utan. Däremot ljudet kan jag lova dig att den gör absolut noll skillnad på

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus ExigeM42R -2018
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 37, 38, 39   >>
5 besök senaste veckan (175430 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande