Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 57, 58, 59 ... 111, 112, 113 >> 96 besök idag (463097 totalt) |
Lite spännande, nu är alla fem uppgraderade do88-kylare på plats! Tack till Oscar (www.oggeracing.se) som gjorde jobbet med kort varsel mitt i sommaren
Nu behöver jag bara en banträff för att se va det ger i insugstemp och motor/dct-temperaturer Jag har ju inte rört drivlinan tidigare eftersom högre effekt just på bankörning ju genererar högre temperaturer.... meeeeen... om nu temperaturerna hålls nere med den här uppdateringen så blir jag ju lite sugen. Mjukvara plus IC (som ju sitter på plats nu) ger ju några hästar men om jag byter downpipe till en mer friflödande 300 eller 200 cat så kommer man ju upp en hel del från original. Kollade igår lite på MHD och Bootmod3 som båda är lite kul att erbjuda användarinställningar på tex blurbljuden men även tex maxeffekt per växel, lägga in GTS-mjukvaran i växellådan med mera. Med en mer friflödande cat så tror jag blurbandet blir lite för högt, så att på egen hand kunna ställa in det... låter (höhö) som en bra ide! Bootmod3 manual med massa screenshots https://bootmod3.atlassian.net/wiki/ Men downpipes med cat var inte helt gratis... någon som har tips? Kanske till och med beggad? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Bootmod3 funkar såhär:
OBD2-uttaget <--sladd --> en dator (tex en windows eller mac laptop) <-- wifi --> en mobiltelefon som delar ut internet som en wifi hotspot - På datorn körs bara en liten mjukvara som agerar server/brygga mellan OBD2sladden och Wifi - På mobilen kör man Bootmods app som pratar över wifi till bilen via datorn. Och samtidigt hämtar data, mappar osv via Bootmods molntjänst. MHD har samma tänk med den stora skillnaden att man kopplar mobilen direkt till OBD2 med sladd istället för att använda en dator som mellanhand. Smidigare! Meeeen det verkar som bootmod kanske är aktivare på att vidareutveckla osv så det lutar ändå ditåt. Och därför har jag en plan på att försöka minimera datorn som man måste ha emellan genom att bara ha en liten raspberry pi till det! Finns guide på nätet, ska luska lite. Blir en liten liten paj med sladd till OBD2uttaget, matning från bilen o sen wifi bara mot mobilen _________________ Magnus Thomé |
||||||
Går det inte med en OBD2-wifi dångel?
Det låter konstgjort krångligt utöver det normala |
||||||
jag la in bootmod på en bil här i veckan och då använde jag ingen mobil. App i pc, surfa in på webben, logga in och börja flasha via network-obd2 kabel.
Lite connectproblem med bilen men efter att ha släppt batteriet ett par gånger flöt det på. utan att ha verifierat det så sägs vår mod ge 660 pållar på driven. Då satte vi dit supersprint downpipes med kissekatter (vääääldigft dyra saker ja) en gul lampa blinkade ilsket när 4:an åkte i :-) _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Ja det kan man fråga sig. Bootmod3 använder inte canbusen direkt utan ethernet som sitter som standard i BMW på några andra pinnar i ODB2-uttaget. Om jag fattat rätt . Så kabeln har ODB2 i ena änden och RJ45 i andra som man stoppar i en vanlig ehternetkontakt på datorn. Hur MHD gör när de ansluter mobiltelefonen med OTG-kabel i usbkontakten till bilens ODB2 vet jag däremot inte. Det tar längre tid att ladda upp med deras lösning så. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Ja om man kör laptop så behöver man inte mobilen/appen har jag förstått. Men med app i mobilen så räcker en raspberry pi utan skärm eller tangentbord _________________ Magnus Thomé |
||||||
Ogge är ju en duktig jäkel på att svetsa å bända, borde han inte kunna bygga en sjysst dp med 200 cellare åt dej å göra en jigg i samma vända? Med tanke på priserna så borde de inte va omöjligt att ta fram en svensk konkurrent, är ju ingen rocket science direkt
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||
Ja det sitter ju samma HJS cat i alla de bra downpipesen. Bra tanke. _________________ Magnus Thomé |
||||||
660 hästar, då måste du väl jobbat med en M2 Competition? Har lite svårt att tro på det om vi snackar vanlig M2a _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
M5 F10 _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Ja det var ju en annan sak _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Du behöver ju bara ett sätt att reproducerbart justera i depån. Färgade shims är ju en klassiker. Gula fram och blå bak har jag för mig fungerar bäst på Mantorp. |
||||||
Kul kul Emmabodabesök! Perfekt väder, mysig småvägs-omvägsfärd både ner och tillbaka hem, jättetrevligt gäng med Fordklubben och kul på banan!
Jag putsade min M2-tid en hel del och hittade senare till och ännu mer fart som jag iof schabblade bort fullständigt i vändningen Dagens snabbaste blev 1.24.5 Här lite senare ett klart yvigare men faktiskt markant ännu snabbare, vem sa att man inte ska överköra hahaha Fram till vändningen gick det bra Men håll ett öga längst uppe till höger i videon här nedanför på hur mycket snabbare det går än i varvet i videon här ovanför som ju blev dagens snabbaste. Man ser hur jag kör in tid, missar vändningen totalt. Sätter inte det sista konpartiet heller och förlorar lite till där också Här graf på dagens snabbaste på 1.24.5 och det med missen där det gick ännu lite fortare. Man ser linjen på vad jag kör in och var jag tappar Dagens setup: TrofeoR 265 & 295 (nya) (2,5 fram 2,4 bak) 10" fälgar runt om (-2,8 fram -1,9 bak) dvs gått ner i camber Öhlins Road & Track (3 fram 6 bak) var halt bak så jag mjukade ett snäpp till 6 bak PFC08 Do88 kylare (IC, vatten, olja, DCT) _________________ Magnus Thomé |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 57, 58, 59 ... 111, 112, 113 >> 96 besök idag (463097 totalt) |