Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 402, 403, 404 ... 501, 502, 503   >>
50 besök idag (2495801 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744




_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



I övrigt, Opel Vectra OPC har PWM styrd soppapump,, kanske...........
Låddan för det ska sitta under förarstolen vad jag minns.

Samma motor i nån saab 9-3.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Theleaf
Södertälje
Här sen Sep 2016
Inlägg: 7



RallyQuattro skrev:
Kadett4wd skrev:
varför inte följa tipset med solidstate relä?


Det känns osäkert:
Det kanske behövs diod.
Blir varm så kylfläns behövs, frågan är hur stor?
Sen undrar jag hur bra den fungerar? Lätt att pwm styra? snabb?
Sen var det 50$ +frakt +tull +moms för enbart reläet.
Så man hamnar nog i alla fall på en tusen lapp.

Jag vill helst ha något utprovat färdigt att styra pumparna med.


De är väl inte ett så stort problem om de behövs en diod eller? Köper du till en kylfläns och monterar de i chassit så har du ju massor som relät kan föra över värmen till.Fråga maxxtuning om de går att använda ett solidstate relä om inte deras pwm-modul räcker till för din belastning han/dom borde väl ha ett svar om och hur bra de fungerar.

Hamnar de på en tusenlapp är de fortfarande en tusenlapp tills du är uppe i samma peng som pwm-modulen
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Kadett4wd skrev:
I övrigt, Opel Vectra OPC har PWM styrd soppapump,, kanske...........
Låddan för det ska sitta under förarstolen vad jag minns.

Samma motor i nån saab 9-3.


Denna modul sitter även i 9-3or med V6a, jag har gjort en plug-and-play härva för en 93 V6 till ett Motec M150 och vi körde en DW400 pump med modulen.
Inga problem egentligen men sedan blev original ledning, DW400-pumpen för liten osv, men modulen tar PWM in och bara förstärker så ingen signalbehandligen eller annat som ställer till det. Funkar bra med bränsletryck i closed loop på M150!

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Ascona 400 skrev:
Kadett4wd skrev:
I övrigt, Opel Vectra OPC har PWM styrd soppapump,, kanske...........
Låddan för det ska sitta under förarstolen vad jag minns.

Samma motor i nån saab 9-3.


Denna modul sitter även i 9-3or med V6a, jag har gjort en plug-and-play härva för en 93 V6 till ett Motec M150 och vi körde en DW400 pump med modulen.
Inga problem egentligen men sedan blev original ledning, DW400-pumpen för liten osv, men modulen tar PWM in och bara förstärker så ingen signalbehandligen eller annat som ställer till det. Funkar bra med bränsletryck i closed loop på M150!


Låter som denna alltså fungerar okej för 1 pump, men inte att driva 2st.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
http://forums.linkecu.com/topic/5446-wiring-soild-state-relays/

Kanske har svaren på dina frågor.


Samma länk som Theleaf skrev in på sid 398, men tyvärr för lite info i den.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Theleaf skrev:

De är väl inte ett så stort problem om de behövs en diod eller? Köper du till en kylfläns och monterar de i chassit så har du ju massor som relät kan föra över värmen till.Fråga maxxtuning om de går att använda ett solidstate relä om inte deras pwm-modul räcker till för din belastning han/dom borde väl ha ett svar om och hur bra de fungerar.

Hamnar de på en tusenlapp är de fortfarande en tusenlapp tills du är uppe i samma peng som pwm-modulen

Maxx modulen klarar av det jag vill och behöver ingen kylning, vara bara onödigt dyr tyckte jag, men har hittat en som säljer sin för 1500kr så kanske köper den.

Läser man länken så är det en som följt kopplingsschemat men ändå bränt sönder 2st reläer? och råkar jag ut för det med 2st jaycar 100A då blir det plötsligt dyrare än en maxxmodul.
Verkar även osäkert om diod behövs eller inte då data bladen inte beskriver detta enligt dom sista inläggen.

Sen han som startade tråden och fick det att fungera skrev ju dock att han inte testat PWM styrningen? utan skulle göra det och återkomma med log fil men det gjorde han aldrig? dock skrev han 1 år senare att han kör med 3st reläer i sin bil men inget mer om pwm styrningen.

Skulle vilja läsa om flera som skrev att det fungerat bra nu i flera år och där dom skrev exakt hur dom hade det inkopplat och med vilka delar, nu känns det tyvärr för osäkert.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag har en annan pwm modul liggandes som är märkt 40A men ska enligt uppgift klara att driva 2st Walbro pumpar, men jag tycker kablarna blir lite för klena för 2st så därför jag inte kopplat in den.
Sen kräver denna även kyl fläns.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Hela din kaross är väl en kylfläns

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Hela din kaross är väl en kylfläns


Jo det stämmer, men har inte så många öppna ytor i bagaget att sätta den på, och man undrar ju hur varmt det blir, alltså bör man akta kablar och annat ifrån den eller är det ingen fara?

Jag lastar ju även bagaget ganska fullt till och från banan så man vill ju inte ha ett värmeelement som kan råka sätta eld på något, så därför är jag lite orolig när det skrivs att saker blir varma och behöver kylas.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Ta en kylare till en pc processor och montera den på då

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Har forskat lite mer i solid state relä, diod bör användas för att skydda reläet mot backspänning från pumpen.
Ebay ska man akta sig för säljs tydligen många dåliga kopior på dessa reläer där.

Men sen hittade jag ytterligare en annan inkoppling? än på den gamla Link länken högst upp på denna sida.

http://www.syvecs.com/forum/viewtopic.php?t=1090

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Åter till min inkoppling av RS6 modulen jag test kört med.

Passade på samtidigt att göra om min tillfälliga inkoppling (som suttit där lite för länge) med flera reläer och säkringar som bestod av allt detta:




Nu skulle det bara bli 1 relä för 3 pumpar, hade ett Bosch relä som är märkt med 75A men läser man så är det bara kortvarigt 75A medans kontinuerligt bara var 50A.

Så köpte ett annat på 100A istället.

Och letade lämplig aluminium plåt att fästa allt på.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Klurade på olika säkringar, måste ju vara en stor huvudsäkring för att klara alla ampere, men blev trångt och även krångligt att byta säkring på dessa på bilden.




Så bäst blev det med en automatsäkring.



Så här är dom 2 delarna, säkrings delen hamnar framför då det bara är den man behöver komma åt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Tyckte dom gula kablarna in i RS6 modulen som någon satt dit var lite klena till dom stora stiften:




Så köpte ny kontakt och pressade dit max som går nämligen 10mm2





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Så här blev enheten, huvudsäkring, sedan bränslepump relä, pwm modul och sedan separata säkringar för 3 pumpar samt en reserv som är kopplad direkt före allt för att testa med om något skulle strula.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Anledningen till att den ser ut som den gör är för att den byggdes för att sitta bakom höger hjulhus in mot skärmen bredvid bakluckan.

Så här ser det ut på en original bil, bakom en lucka så sitter det säkringar:
Och nere under bild sitter bilbatteriet.



Och tar man bort klädseln så ser man hur hållaren för säkringarna sitter fast och i dessa fästen jag nu hängt min enhet,
plus att jag gjorde ett extra fäste framåt mot den hängande förstärkningsplåten mot hjulhuset till vänster i bild.





Så där sitter den nu i min bil och catchtanken på samma sida lite längre fram mot ryggstödet.




Lätt att komma åt via bagageluckan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Varför jag nu vill byta ut denna RS6 modul kanske ni undrar?

Dels har den bara 2 lägen, lågfart eller fullfart, så skulle vara trevligt med PWM styrd med lite mer valfrihet.

MEN sen nästa grej, jag har nu märkt att det låter lite konstigt i bränslesystemet och efter att mätt så visar det sig att på lågfart så ger inte utgångarna samma volt, utan ena ligger på runt 10v medans andra ligger runt 11v ?

Vet ej om det ska vara så eller om något hänt med min modul.
Original så styr denna 2 pumpar som sitter i serie så då kan det ju fungera med olika volt, men nu ska denna driva 2 pumpar parallellt i min catchtank och då är blir det ju inget bra.




så jag vill byta ut den mot någon modul som klarar att styra 2 pumpar på samma utgång så det inte finns risk att ena pumpen pumpar mer eller mindre än den andra.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Kan även nämna att med 1 pump så har det fungerat bra.

Nu med 2 pumpar så måste jag kunna styra dom för att få ner flödet på lågvarv, för bränsle grundtrycket ökar med 0.3 bar när bägge pumparna är på och då har jag ändå AN8 även i returen samt stor Turbosmart BTR.

Jag hör hur det skvalar i bränslerören, men slår jag av 1 pump eller kör bägge på halvfart så tystnar skvalandet samt bränsletrycket ligger då på dom 3bar min BTR är inställd på.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Starta en pump med laddtryck?

_________________
S Örnberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
St3v3 skrev:
Starta en pump med laddtryck?

Nej, dom är på hela tiden men går ner i fart vid låglast.
Men har testat med att rycka säkringen till den ena, men har ju inga backventiler så vill inte köra så.
Vill inte heller ha av/på utan vill ha lugnare reglering av pumparna så därför väljer jag hellre pwm på bägge än bara slå på/av ena pumpen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 402, 403, 404 ... 501, 502, 503   >>
50 besök idag (2495801 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande