Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya Corvette C8 blir med mitt-motor (!)
1, 2   >>
4646 besök totalt
Jörgen Jespersen
Köpenhamn
Här sen Sep 2010
Inlägg: 296


Trådstartare
Den första kommercielle presentation :


Startpris 60,000 us dollars (!)

_________________
Jörgen Jespersen
Citera
Jörgen Jespersen
Köpenhamn
Här sen Sep 2010
Inlägg: 296


Trådstartare
Låg budget Ferrari, eller...


_________________
Jörgen Jespersen
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



grymt ful, säkert en satsning för gt racingen

_________________
janne pettersson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Man har förstört Corvette-DNAet och byggt något nytt. Tror de skjutit sig i foten GM...
Det finns gott om snabba bilar, man måste vara rädd om det som är unikt med sin produkt som man byggt upp under årtionden.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



C7 till C8 är ju ingen större skillnad i stil och C7an var redan lite knas.

Men från C5 och C6 är det ju ett stort avsteg.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



safe skrev:
Man har förstört Corvette-DNAet och byggt något nytt. Tror de skjutit sig i foten GM...
Det finns gott om snabba bilar, man måste vara rädd om det som är unikt med sin produkt som man byggt upp under årtionden.


Problemet med dagens corvette med motorn fram är att man har nått gränsen för hur mycket effekt man kan få ner i backen. Bakdäcken är redan så breda som dom kan vara. Eftersom nästa generation Z06 och ZR1 kommer ha mer effekt än den förra så måste man göra om chassit.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Förar miljön och knapparna uppe på kanten i mitten ser hemskt ut.
[youtube][/youtube]

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



JBT skrev:
safe skrev:
Man har förstört Corvette-DNAet och byggt något nytt. Tror de skjutit sig i foten GM...
Det finns gott om snabba bilar, man måste vara rädd om det som är unikt med sin produkt som man byggt upp under årtionden.


Problemet med dagens corvette med motorn fram är att man har nått gränsen för hur mycket effekt man kan få ner i backen. Bakdäcken är redan så breda som dom kan vara. Eftersom nästa generation Z06 och ZR1 kommer ha mer effekt än den förra så måste man göra om chassit.


Ja, frontmotor kanske är en återvändsgränd...
Men man kanske skulle låtit Corvetten vara en Corvette och byggt en ny bilmodell med mittmotor.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



C7 hade ju radikalt ändrat designspråk jämfört med C6, så att nya ser knas ut (i mina ögon då...) är ju knappast något konstigt.

Personligen kan jag tycka att det är ganska modigt av en tillverkare att ändra plattformen så pass mycket. Men det skvallrar kanske lite om att Corvette-varumärket är ute efter att kunna erbjuda riktigt bra prestanda i förhållande till pris och därmed är man beredd att göra 'vad som krävs'.
Ironiskt dock, vinner Ferrari sin första Le Mans-seger med en front-mitt-motor-bil detta året.

Sverige är knappast största marknaden, så det är ju inte så konstigt att folk här skakar på huvudet åt den. Snabb kommer den dock bli. ZR1 tar ju säkert sikte på GT3RS och liknande modeller gissar jag. Har man inte så stort ego , tror jag det är många som kunnat ha dubbelt så kul i en begagnad sån här som en M3/911/etc om några år.
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



Helt klart besviken. Dels för att man bryter corvette-traditionen men kanske mest för att man inte ens får bilen att se ut som en Corvette utan snarare som en modern Fiero.

Det är ju knappast så att man tagit frontmotorkonceptet så långt det går utan snarare att man med sin filosofi inte tar sig längre (C7 Z06 visade ju på tydliga brister) och därför väljer mittmotor som en "uppgradering". Det är synd att man inte samtidigt passade på att överge stötstångs-V8 till förmån för en modern V6 i basmodellen.

Sen stör jag mig något ohemult på de sedvanliga överdrifterna om den nya corvettens förträfflighet och hur innovativ den är.

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Det säljs väl ganska många Corvetter i USA varje år? Är väl nästan folksportbil, njaaee, strax ovanför kanske men ändå....

Jag tror de tänkt rätt. Många amerikanare med sportbilsdrömmar som köper en Corvette. Tror ni deras drömmar toppas av just Corvette? Jag tror en hel del Amerikanare drömmer om Porsche och Ferrari men "får nöja sig" med att landa i en Corvette för att Porsche och Ferrari blir för dyrt. Och lägg till lite patriotism. Om man då numera får en såndär exotisk(!!!) sportbil som man nog egentligen drömmer om fast det ändå är en patriotisk Amerikansk bil och för en hanterbar kostnad, kan ju inte bli bättre!!! Bulls eye!

Vad vi i Europa tycker spelar nog inte mycket roll.

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hur många sett kan man sminka en gris på?
Jag säger oändligt många.

Känns mer som att lura, hmm lura kanse är fel ord men locka med med ett känt varaumärke i detta fall Corvette.
Lyckas nu fabrikanten så har de lyckats. Eller?

Nya Alpina A110 är väll lite samma sak.
Man huggert tag i ett namn, varumärke, och gör en ny bil av det.
Bra/dåligt?

Nya VW dubblan är väll lite samma sak, eller?
Hmm NYA? När kom den?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ralph
Svalöv
Här sen Jun 2004
Inlägg: 89



Anders Jeppson skrev
"Sverige är knappast största marknaden, så det är ju inte så konstigt att folk här skakar på huvudet åt den. Snabb kommer den dock bli. ZR1 tar ju säkert sikte på GT3RS och liknande modeller gissar jag. Har man inte så stort ego , tror jag det är många som kunnat ha dubbelt så kul i en begagnad sån här som en M3/911/etc om några år."


GM har ju alltid sökt volym jfrt med konkurrenter som släpper några hundratal "specialmodeller" (som dessutom ofta ses som "pensionsplaceringar" 😳) som du lydigt ställer dig i kö för att köpa.

Jag tycker GM har tagit ett rejält teknologiskt kliv framåt med C8a modellen.
Här är det återigen mest smäll för pengarna som gäller...kanske det är mer av Corvettens DNA?
<3sek till 60 mph kostar ju oftast >>1,5 mille och nu får du mittmotor och extra all till halva priset...det smäller rejält tror jag!

Utseendemässigt vette fanken...men den verkar ju ha en mängd "options" redan i grundutförande... bakifrån är den ju dock inte så lättsmält?
Redan Corvette-frälsta reagerade ju våldsamt när man gick ifrån 4 runda bakljus på C7an...får se framöver hur denna tas emot.

Personligen gillar jag fortfarande C6ans design, lite mera diskret...😉

_________________
Ralph Frisk
Cayman 718 GTS -18
Corvette C6 Z06 -07 Såld
Corvette C5 Z06 -01 Såld
Corvette C3 SB -72 Såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Angående bilar som verkar riktigt riktigt kul men tar emot pga utseendet:

- Honda Civic Type R av nuvarande generation

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Angående bilar som verkar riktigt riktigt kul men tar emot pga utseendet:

- Honda Civic Type R av nuvarande generation
Eller den Toyota som de baserar WRCmodellen på. Bara for att det går att producera en massa veck så måste man inte göra det.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

fuling skrev:
...

Nya Alpina A110 är väll lite samma sak.
Man huggert tag i ett namn, varumärke, och gör en ny bil av det.
Bra/dåligt?



Fast den följer verkligen ursprungsbilens hela tänk fullt ut också. Inte bara lite retrodesign som påminner om någon gammal känd bil och sen smälla dit det klassiska namnet. Vilket ju har varit fallet ibland.

Fast nu drev jag kanske lite från ämnet....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Den kommer sälja som tusan kommer inte finnas allokeringar till alla som vill ha den, har inte varit en sån här hype på länge runt ett släpp om man får tro rapporterna.
Garanterat kommer det finnas major problems ger mig tusan på att det blir värmeproblem t ex

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Den kommer bli enda sportiga bilen med Chevrolet badge efter 23 när Camaro inte får nån fortsättning.
Så det är ju ingen gimmick-lansering direkt.

Jag hoppas det blir gott om dem på beggmarknaden om några år (helst pga ägare byter till häftigare spec än att marknaden kollapsar).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Inte snygg bara för man har spoliers överallt.
Sedan känns det ändå som ett utfall att utmana med mittmotor.
Har Ford tagit några vesäntliga andelar med sitt försök?
Nja. Det blir en amerikabil ändå som de andra.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Magnus Thomé skrev:
Angående bilar som verkar riktigt riktigt kul men tar emot pga utseendet:

- Honda Civic Type R av nuvarande generation


What! Det är ju världens snyggaste bil ju! 😁

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Mats Ahlgren skrev:
Den kommer sälja som tusan kommer inte finnas allokeringar till alla som vill ha den, har inte varit en sån här hype på länge runt ett släpp om man får tro rapporterna.
Garanterat kommer det finnas major problems ger mig tusan på att det blir värmeproblem t ex


Tror inte att det blir värmeproblem med basmodellen med sugmotor. Har ju inte varit några problem med vanliga C7 med Z51 paket. Verkar som man löst det på C7 Z06 från 2017 också. C8 med Z51 paket kommer nog klara bankörning utan problem. Nya bromssystemet från brembo som är drive by wire blir nog intressant att se hur det funkar.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya Corvette C8 blir med mitt-motor (!)
1, 2   >>
4646 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande