Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 128, 129, 130 >> 59 besök idag (362157 totalt) |
Aha! då är det jag som kör Cobran för första gången För det är väl inte så att du sitter och dricker lättöl... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Har för mig det ser ut sådär på min Evo oxo faktiskt, mekaniskt spjäll på dom oxo. Generellt ganska vanlig lösning på oldskool spjäll _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||||
Tack allesammans
Jeppsson: jag gjorde som du föreslog, gick till cykelhandlaren och köpte lite blandat smågodis: Med lite fantasi ska det nog bli en gasvajer av detta. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Det här höljet som jag köpte är teflonbelagt som tur är. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Dock ser den på bilden tjock ut, och dom tjocka brukar ha teflon. T ex denna: https://www.cykelgear.se/reservdelar Sedan nämner han ju värmen, men kan det bli så varmt så att den skulle paja? _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||||
Shimano m system är det:
https://www.erlan.se/shimano-bromsva Hoppas det funkar, annars är det bara att på nytt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Det kommer inte vara några problem öht med en cykelwire. Belastningen på en bromswire är betydligt högre på en cykel än vad den utsätts för på en bil.
Alla kvalitetshöljen (dvs allt som man inte typ köper från kineseBay) har teflonfoder, och man kan till och med köpa vajrar som är teflonöverdragna om man vill. Kommer bli kanon det där. Gissningsvis kommer den överleva bilens livslängd dessutom. Värme hade jag inte oroat mig för. Hans applikation i videon blir lika varm. Teflon/PTFE tål höga temperaturer innan den smälter. Kör på bara! |
||||||
Tack Jeppsson Så här blev det: Lagom diskret förutom att det står Shimano på vajern _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
|
||||||
Kul att ha cykeldelar på bilen Tänkte försöka skaffa en Rysk handbromsspak också, får se hur det slutar... Men mest sugen är jag på en fly-off handbromsspak, hade det på Triumphen och gillar det skarpt. Edit: glöm ryssen, beställde just en fly-off spak från Moss i England https://www.moss-europe.co.uk/fly-of _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Nästa punkt på listan: Göra klart framvagnen.
Tidigare har den bara varit tillfälligt ihopskruvad för att bilen ska kunna flyttas, nu ska det bli lite mer seriöst. Svetsade dit förstärkningar som tillsammans med originalfästet ( givetvis modifierat ) ska bli övre fäste för coilovers. Den lilla trekanten ska användas som fäste för stag mot torpedväggen. Övre bärarmen har fått fästöron på undersidan, givetvis förstärkta, för det undre fästet av coilovers. Detta gjorde att MR har gått från 0,56 till 0,74. In och utfjädring ligger på hälsosamma 1/3 av slaget ut och 2/3 in. Hade fjädrar liggande på 450 lbs/in eller ca 80 N/mm i passande längd så det får bli vad jag börjar med. Har ingen aning om vikter så framtiden får utvisa om det ska ändras åt något håll. Det som är kvar nu är lite distanser och hylsor så att dämparna passar på bultarna. Satte lite grova hjulvinklar för att hamna i närheten av vettiga värden, 4º caster och 1º negativ camber, antagligen blir det stor skillnad när bilen står på hjulen. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Fick hem min fly off handbromsspak från Moss UK, den hör egentligen hemma på MGTF så nu kommer det in Brittiska delar i mustangbygget också.
Lite hål i golvet, ett fäste och lite pyssel med vajrarna. Original 65 Mustang hade en krycka till vänster om rattstången, mitt i vägen för hydrauliken till kopplingen och på det hela taget ganska osexigt.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Mycket av framvagnen sitter ihop nu, det senaste är en 1" krängningshämmare:
Det som saknas är några p-ändar till styrningen sedan är det klart. Nästa moment är att få dit mina bromsok, det är Porsche Boxster / Brembo från de tidiga 2,5/2,7 modellerna. Samma kolvstorlek som 996 men själva oken är nättare för att få plats i en 16" fälg, jag ska ha in det i en 15" fälg.. En testadapter i trä ger det här resultatet: Inte illa alls, bra marginaler åt alla håll, nu ska bara träbiten bytas mot metall, vem gör en sådan här åt mig? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Om de ser ut så här: Så kan det vara intressant, vilken modell är det? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Just nu verkar allt jag gör med bilen ta evighetslång tid, småsaker som borde bli klara på en ½ timme tar 3 timmar och blir inte bra ändå..
Plockade dit nya p-ändar och började kolla hur styrningen fungerade, inte bra alls, både pitmanarm och hjälpstyrarm krockar med headersen. Har värmt och bankat för att "justera" headersen men är inte riktigt nöjd, får nog ta ytterligare en vända med detta. Samtidigt upptäckte jag att ratten satt fel, på rattstången finns ett märke, på navet finns ett märke, kunde den filuren som monterade ratten linjera dessa? Nej det kunde hen inte.. Navet satt som attan, min gamla rattavdragare gick i småbitar så jag var tvungen att smida till en stöddigare variant: Hade tänkt byta till en MotoLita men saknar nav som passar, nytt kostar skjortan så jag putsar och tvättar den som följde bilen istället. Lite retro att ha en skumgummiratt Tyvärr passar navet inte 100% så de fjädrande kontakterna till tutan når inte fram till kretskortet. Navet bottnar på splinesen och är dessutom taffligt lagat av någon tidigare ägare, tutan får bli på en separat knapp istället. Satt i husvagnen och surfade runt på Demon Tweeks sida, hittade en massa roliga Goodridge delar till bromsslangarna som jag stoppade i varukorgen, när jag kom hem fanns de att hämta på utlämningsstället, snabbt jobbat! Gjorde en slang till vänster fram: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
För några sidor sedan monterade jag huvudcylindern till kopplingen och insåg att det skulle bli problem att få till pedalens rörelse på 11 cm att bli 4 cm på huvudcylindern och att huvudcylindern inte linjerade med pedalen.
Försökte att fundera ut i teorin hur det skulle gå att lösa men gav upp och plockade fram en näve plåtbitar för att göra det irl istället. Efter några tester och modifieringar blev resultatet dessa (och ett fäste som inte kom med på bild ): På plats ser det ut så här: Verkligheten kommer att utvisa om det behövs någon modifiering när det blir lite kraft på grejorna men nu löper det mjukt, tyst och smidigt. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
De sista delarna till bromssystemet kom häromdagen.
Slangen mellan kaross och bakaxel valde jag en ny original, den är lite speciell med fäste för avluftningen till axeln och fördelningsstycke i en enhet. Fortsatte med rör över axeln och slang ut till oken, en slang var trasig från konverteringssatsen till skivbromsar bak men en slang från okänd Volvo för 163:- löste problemet. Nu är det faktiskt färdigt för att hälla i bromsvätska och lufta _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 128, 129, 130 >> 59 besök idag (362157 totalt) |