Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 128, 129, 130   >>
59 besök idag (362157 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Janne J skrev:
Klingan75 skrev:
Nämen du skojjar! Gött jobb! thumbs up


Nu har jag koll på elen när Cobran ska igång också




Det där kommer du få äta upp! Jag ser framför mig att jag sitter på en stol med något kallt i ett glas och tittar på när du viftar med trollspöt.


Aha! då är det jag som kör Cobran för första gången För det är väl inte så att du sitter och dricker lättöl...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Janne J skrev:


Hjälp önskas med gaswire

Höljets längd bör vara omkring 50 cm, det ska vara någon form av genomföring till torpedväggen och någon decimeter wire på insidan. Gasspjället är en halvmåne och en "klump" på wiren, ca 15 långt ( grönt på bilden )

Någon som har ett förslag?


Har för mig det ser ut sådär på min Evo oxo faktiskt, mekaniskt spjäll på dom oxo. Generellt ganska vanlig lösning på oldskool spjäll

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Sweet
Imponerande tempo på bygget

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



YNF!
ISCH!
(Ni som är gamla nog vet vem jag citerar)
thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Tack allesammans


Jeppsson: jag gjorde som du föreslog, gick till cykelhandlaren och köpte lite blandat smågodis:




Med lite fantasi ska det nog bli en gasvajer av detta.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Skid factory hade en del bra tips angående gasvajer som bland annat innebär att *inte* använda cykelvajer eftersom höljet inte är teflonbelagt.


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Skid factory hade en del bra tips angående gasvajer som bland annat innebär att *inte* använda cykelvajer eftersom höljet inte är teflonbelagt.




Det här höljet som jag köpte är teflonbelagt som tur är.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Sonett7 skrev:
Skid factory hade en del bra tips angående gasvajer som bland annat innebär att *inte* använda cykelvajer eftersom höljet inte är teflonbelagt.

https://youtu.be/75neB7OrctU


Dock ser den på bilden tjock ut, och dom tjocka brukar ha teflon.
T ex denna: https://www.cykelgear.se/reservdelar/kablar-vajrar/vajerholje/bromsvaj . . . .

Sedan nämner han ju värmen, men kan det bli så varmt så att den skulle paja?

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Shimano m system är det:
https://www.erlan.se/shimano-bromsvajerholje-msystem-for-mtb-i-svart-5 . . . .

Hoppas det funkar, annars är det bara att på nytt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Det kommer inte vara några problem öht med en cykelwire. Belastningen på en bromswire är betydligt högre på en cykel än vad den utsätts för på en bil.
Alla kvalitetshöljen (dvs allt som man inte typ köper från kineseBay) har teflonfoder, och man kan till och med köpa vajrar som är teflonöverdragna om man vill. thumbs up

Kommer bli kanon det där. Gissningsvis kommer den överleva bilens livslängd dessutom.

Värme hade jag inte oroat mig för. Hans applikation i videon blir lika varm. Teflon/PTFE tål höga temperaturer innan den smälter.

Kör på bara!
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Det kommer inte vara några problem öht med en cykelwire. Belastningen på en bromswire är betydligt högre på en cykel än vad den utsätts för på en bil.
Alla kvalitetshöljen (dvs allt som man inte typ köper från kineseBay) har teflonfoder, och man kan till och med köpa vajrar som är teflonöverdragna om man vill. thumbs up

Kommer bli kanon det där. Gissningsvis kommer den överleva bilens livslängd dessutom.

Värme hade jag inte oroat mig för. Hans applikation i videon blir lika varm. Teflon/PTFE tål höga temperaturer innan den smälter.

Kör på bara!


Tack Jeppsson thumbs up

Så här blev det:





Lagom diskret förutom att det står Shimano på vajern

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Janne J skrev:
Lagom diskret förutom att det står Shimano på vajern
Du har ju ansträngt dig för att texten skall synas tydligt, vilket är helt rätt. thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Janne J skrev:
Lagom diskret förutom att det står Shimano på vajern
Du har ju ansträngt dig för att texten skall synas tydligt, vilket är helt rätt. thumbs up


Kul att ha cykeldelar på bilen

Tänkte försöka skaffa en Rysk handbromsspak också, får se hur det slutar...

Men mest sugen är jag på en fly-off handbromsspak, hade det på Triumphen och gillar det skarpt.


Edit: glöm ryssen, beställde just en fly-off spak från Moss i England https://www.moss-europe.co.uk/fly-off-handbrake-kit-mgf119.html

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Nästa punkt på listan: Göra klart framvagnen.

Tidigare har den bara varit tillfälligt ihopskruvad för att bilen ska kunna flyttas, nu ska det bli lite mer seriöst.

Svetsade dit förstärkningar som tillsammans med originalfästet ( givetvis modifierat ) ska bli övre fäste för coilovers. Den lilla trekanten ska användas som fäste för stag mot torpedväggen.



Övre bärarmen har fått fästöron på undersidan, givetvis förstärkta, för det undre fästet av coilovers.
Detta gjorde att MR har gått från 0,56 till 0,74. In och utfjädring ligger på hälsosamma 1/3 av slaget ut och 2/3 in. Hade fjädrar liggande på 450 lbs/in eller ca 80 N/mm i passande längd så det får bli vad jag börjar med.
Har ingen aning om vikter så framtiden får utvisa om det ska ändras åt något håll.
Det som är kvar nu är lite distanser och hylsor så att dämparna passar på bultarna.
Satte lite grova hjulvinklar för att hamna i närheten av vettiga värden, 4º caster och 1º negativ camber, antagligen blir det stor skillnad när bilen står på hjulen.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Fick hem min fly off handbromsspak från Moss UK, den hör egentligen hemma på MGTF så nu kommer det in Brittiska delar i mustangbygget också.



Lite hål i golvet, ett fäste och lite pyssel med vajrarna.

Original 65 Mustang hade en krycka till vänster om rattstången, mitt i vägen för hydrauliken till kopplingen och på det hela taget ganska osexigt..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Mycket av framvagnen sitter ihop nu, det senaste är en 1" krängningshämmare:



Det som saknas är några p-ändar till styrningen sedan är det klart.

Nästa moment är att få dit mina bromsok, det är Porsche Boxster / Brembo från de tidiga 2,5/2,7 modellerna. Samma kolvstorlek som 996 men själva oken är nättare för att få plats i en 16" fälg, jag ska ha in det i en 15" fälg..

En testadapter i trä ger det här resultatet:



Inte illa alls, bra marginaler åt alla håll, nu ska bara träbiten bytas mot metall, vem gör en sådan här åt mig?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Om du har tur så kanske mina carbotec belägg som är till salu passar i dom oken

_________________
Johan B
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
blixten skrev:
Om du har tur så kanske mina carbotec belägg som är till salu passar i dom oken


Om de ser ut så här:



Så kan det vara intressant, vilken modell är det?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Just nu verkar allt jag gör med bilen ta evighetslång tid, småsaker som borde bli klara på en ½ timme tar 3 timmar och blir inte bra ändå..

Plockade dit nya p-ändar och började kolla hur styrningen fungerade, inte bra alls, både pitmanarm och hjälpstyrarm krockar med headersen. Har värmt och bankat för att "justera" headersen men är inte riktigt nöjd, får nog ta ytterligare en vända med detta.
Samtidigt upptäckte jag att ratten satt fel, på rattstången finns ett märke, på navet finns ett märke, kunde den filuren som monterade ratten linjera dessa? Nej det kunde hen inte..

Navet satt som attan, min gamla rattavdragare gick i småbitar så jag var tvungen att smida till en stöddigare variant:



Hade tänkt byta till en MotoLita men saknar nav som passar, nytt kostar skjortan så jag putsar och tvättar den som följde bilen istället. Lite retro att ha en skumgummiratt



Tyvärr passar navet inte 100% så de fjädrande kontakterna till tutan når inte fram till kretskortet. Navet bottnar på splinesen och är dessutom taffligt lagat av någon tidigare ägare, tutan får bli på en separat knapp istället.




Satt i husvagnen och surfade runt på Demon Tweeks sida, hittade en massa roliga Goodridge delar till bromsslangarna som jag stoppade i varukorgen, när jag kom hem fanns de att hämta på utlämningsstället, snabbt jobbat!



Gjorde en slang till vänster fram:




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
För några sidor sedan monterade jag huvudcylindern till kopplingen och insåg att det skulle bli problem att få till pedalens rörelse på 11 cm att bli 4 cm på huvudcylindern och att huvudcylindern inte linjerade med pedalen.

Försökte att fundera ut i teorin hur det skulle gå att lösa men gav upp och plockade fram en näve plåtbitar för att göra det irl istället.

Efter några tester och modifieringar blev resultatet dessa (och ett fäste som inte kom med på bild ):



På plats ser det ut så här:



Verkligheten kommer att utvisa om det behövs någon modifiering när det blir lite kraft på grejorna men nu löper det mjukt, tyst och smidigt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
De sista delarna till bromssystemet kom häromdagen.
Slangen mellan kaross och bakaxel valde jag en ny original, den är lite speciell med fäste för avluftningen till axeln och fördelningsstycke i en enhet.
Fortsatte med rör över axeln och slang ut till oken, en slang var trasig från konverteringssatsen till skivbromsar bak men en slang från okänd Volvo för 163:- löste problemet.



Nu är det faktiskt färdigt för att hälla i bromsvätska och lufta

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 128, 129, 130   >>
59 besök idag (362157 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande