Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 149, 150, 151 >> 44 besök senaste veckan (552571 totalt) |
Fy farao va tråkigt Lider med dig verkligen! Men tappa inte lust och ork nu när det behövs som mest
Hoppas det löser sig _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21 Lexus RC-F Track Edition - 20 Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||
[quote="knotan"
Efter mycket vändande och funderande över varför, så inser jag att mina nya/gamla stakar har en offset differens på ca 0.5mm Vilket gör att det spänner snett i loppen /lagret. Bara sliiiipa sliiiipa. Sen ihop igen å mäta. [/quote] Vad menar du? spänner det liksom snett mot kolven? Det linjerar mao inte? _________________ Patrick Wetterskog |
||
Vad menar du? spänner det liksom snett mot kolven? Det linjerar mao inte?[/quote] Exakt. V8an finns som 3.6-3.7-4.2 3.6 har allt centrerat på konventionellt vis. 3.7 har lite ofsett mellan cc borr och cc mått på vevaxel. För att hamna rätt så är stakarna frästa smalare på ena sidan. Samma åtgärd på 4.2 men ännu mer ofsett. Så jag fick lov att fräsa motsvarande på mina reserv 3.7 stakar till samma mått som på orginal 4.2. Väldigt knepig lösning som gör att centrum på storänden sitter med ett par mm förskjutning mot centrum i kolven. Uppenbarligen fungerar det ju ändå. Men känns knasigt av audi att göra så. Jag tror däremot inte att det är det som orsakat något knas just nu. Det finns ju såklart bara ett sätt att se vad som hänt. Och det är att plocka isär å se efter. Men oavsett var så är hela denna säsongs budget spräckt redan nu, och tiden att lösa detta innan ljungbyhed finns i princip omöjligen inte. Inte något sätt jag kan se just Nu iallafall. Får sova på saken å spåna lite på olika alternativ under morgondagen. I princip har jag ju valet att riva tag på en annan v8 lite snabbt och få ihop den igen för att kunna köra lite denna sommar. Alt säga att säsongen är slut och börja bygget med nästa motor. Men känns förjävligt innan jag ens hunnit testa den befintliga som ju är färdigmappad. Så isåfall får jag nog lov att köra v8an nästa sommar med då jag får använda vinterns byggbudget Redan nu för att få ihop ytterligare en v8. V8an ska visserligen ändå ställas på pall till senare användning. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Efter att ha grubblat halva natten så är det enda Jag kan komma fram till, som skulle kunna vara ett "enkelt" fel som går att "bara fixa"
När jag satte ramlager, chrysler, så hade dem en lite annan placering av låsningen/styrning på lagrena, jag slipade då av dessa klackar då dem normalt inte ska behövas, lagrena ska ju låsas av sig självt när överfall dras, men Iom dessa lager inte är riktigt rätt så kan det med ett stort kanske, ha snurrat med lite grann när veven blev varm (större diameter) har detsamma hänt med lagerläge i blocket så finns en som sagt väldigt liten möjlighet att lagret tex snurrat med så klacken nu klämmer ihop lagret runt veven. Annars ä det nog troligare med något värre fel _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Träligt .
Hoppas det är en enkelt problem så att du kan ha möjlighet att köra iår . _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
Tack för påhejjning, känns mest motigt just nu. Tyckte redan det kändes tungt och tight med tid inför Ljungbyhed och det blev såklart ännu mer nu.
Drivlinan står på arbetsbänk nu. Oljan tömd och filtrerad genom 100 micron filter, oljefilter till motorn öppnat. Och det finns silverfärgade icke magnetiska partiklar, långt för många för att det ska känns som "inget större fel" Vart dessa kommer ifrån vet jag först ikväll när motorn är öppnad och inspekterad. Närmsta motor finns i Linköping för 7000, närmaste billigast finns i Motala för 6000. Hade det vart i Norrköping för säg 2-3000 hade jag hämtat den idag, men varken 6000 eller 7000 går idag varken tidsmässigt eller ekonomiska biten. Så jag får hålla tummarna hårt att vad som än skurit sig går att lösa _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Babbit är den feta teflon-aktiga, ytan på nya lager??
Isåfall har du helt rätt. Ett ramlager har gått igenom "ytan" och är nere vid lagret, dvs gränsfall dålig oljefilm eller inte helt riktig jämn belastning över hela lagret, Det som nypt är vevlager på cylinder två som följt med och sitter ett kvarts varv fel. Fullt med skit i oljekanalen i veven på denna plats. Om skiten är "babbit" som smaskat till sig för att lagret nypt m eller om lagret nypt för det var skit i kanalen, är svårt att veta. Veven har klarat sig nästan oskadd, ettans och tvåans vevlager är skräp såklart. Men nya vevlager kan jag få fram ikväll, Jag hade verkligen isär motorn och gjorde rent allt sjukt noggrant. Tom turbo var isär och blåste ur alla lager /kanaler, Veven spolad genom, alla pluggar på motorn borta. Har tom haft isär samtliga hydraullyftare i topplock och gjort rent och fyllt med ny olja. Men trots allt är väll det rimligaste att något skit trots allt letat sig in till vevlager. Kommer inte plocka isär lika mycket denna gång. Får göra rent och blåsa igenom allt som går utan att lyfta topplock eller kamaxlar. Så göra ett snabbt oljebyte istället. Då kaaaaanske jag kan provköra söndag. Håller tummarna nu. Funkar det inte är det ju en ny motor som gäller. Senare _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Jepp. Det var så. Hittade en bit stor som ett riskorn med ihoppressade aluminiumspån i vevaxel kanalen. Uppblandat med babbit och övrig smuts/skit.
Vart denna aluminium härstammar från och hur den tagit sig in i veven är svårt att säga. Men det måste iallafall vara orsaken till att denna vevtapp gått torr vid uppstart Har fått i nya vevlager och gått över samtliga andra, samt blåst ur veven igen och alla kanaler i block /topp så ska spola ur insidan av motorn med högtryckstvätt och låta torka, så är det redo att montera igen, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Vet inte riktigt varför men luften gick helt ur mig. Motorn är ihopsatt och redo att sättas tillbaka i bilen, men längre än så hann jag inte under helgen. Har haft lite förkylning och feber under veckan, men jobbat på som vanligt. Men orken tog slut så under helgen har det gått på väldigt låg fart.
Men men. Har en plan iallafall för att hinna till ljungbyhed. Men för att förbättra oddsen ekonomiskt skulle jag behöva hjälp att sälja denna. Så tipsa alla vänner osv https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
Det kunde såklart inte gå riktigt så lätt.
Sjukdom mitt i semestern på jobbet, och lotten föll på mig att ha jour idag. Första ärendet dök upp söndags kväll/natt sent. Så blev några timmars nattjobb, sen hem och sova, tillbaka imorse, och sen hem vid middag å direkt tillbaka på jourärende ikväll, så bilen står exakt på samma sätt som igår. Hoppas på lugnare dag imorgon, så kanske jag kan sluta lite tidigare imorgon. Men det ser minst sagt mörkt ut att ha en chans att dessutom hinna testa bilen innan torsdag. Med något slags mirakel och allt fungerar, så kanske jag kan vara på plats på ljungbyhed lördag. Känns dock avlägset nu _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 149, 150, 151 >> 44 besök senaste veckan (552571 totalt) |