Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 57, 58, 59 ... 111, 112, 113   >>
40 besök senaste veckan (462708 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lite spännande, nu är alla fem uppgraderade do88-kylare på plats! Tack till Oscar (www.oggeracing.se) som gjorde jobbet med kort varsel mitt i sommaren

Nu behöver jag bara en banträff för att se va det ger i insugstemp och motor/dct-temperaturer thumbs up thumbs up thumbs up

Jag har ju inte rört drivlinan tidigare eftersom högre effekt just på bankörning ju genererar högre temperaturer.... meeeeen... om nu temperaturerna hålls nere med den här uppdateringen så blir jag ju lite sugen. Mjukvara plus IC (som ju sitter på plats nu) ger ju några hästar men om jag byter downpipe till en mer friflödande 300 eller 200 cat så kommer man ju upp en hel del från original. Kollade igår lite på MHD och Bootmod3 som båda är lite kul att erbjuda användarinställningar på tex blurbljuden men även tex maxeffekt per växel, lägga in GTS-mjukvaran i växellådan med mera. Med en mer friflödande cat så tror jag blurbandet blir lite för högt, så att på egen hand kunna ställa in det... låter (höhö) som en bra ide!

Bootmod3 manual med massa screenshots https://bootmod3.atlassian.net/wiki/spaces/BCS/pages/594739205/bootmod . . . .

Men downpipes med cat var inte helt gratis... någon som har tips? Kanske till och med beggad?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bootmod3 funkar såhär:

OBD2-uttaget <--sladd --> en dator (tex en windows eller mac laptop) <-- wifi --> en mobiltelefon som delar ut internet som en wifi hotspot

- På datorn körs bara en liten mjukvara som agerar server/brygga mellan OBD2sladden och Wifi
- På mobilen kör man Bootmods app som pratar över wifi till bilen via datorn. Och samtidigt hämtar data, mappar osv via Bootmods molntjänst.


MHD har samma tänk med den stora skillnaden att man kopplar mobilen direkt till OBD2 med sladd istället för att använda en dator som mellanhand. Smidigare! Meeeen det verkar som bootmod kanske är aktivare på att vidareutveckla osv så det lutar ändå ditåt. Och därför har jag en plan på att försöka minimera datorn som man måste ha emellan genom att bara ha en liten raspberry pi till det! Finns guide på nätet, ska luska lite. Blir en liten liten paj med sladd till OBD2uttaget, matning från bilen o sen wifi bara mot mobilen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19482



Går det inte med en OBD2-wifi dångel?

Det låter konstgjort krångligt utöver det normala

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



jag la in bootmod på en bil här i veckan och då använde jag ingen mobil. App i pc, surfa in på webben, logga in och börja flasha via network-obd2 kabel.

Lite connectproblem med bilen men efter att ha släppt batteriet ett par gånger flöt det på.

utan att ha verifierat det så sägs vår mod ge 660 pållar på driven. Då satte vi dit supersprint downpipes med kissekatter (vääääldigft dyra saker ja)

en gul lampa blinkade ilsket när 4:an åkte i :-)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Går det inte med en OBD2-wifi dångel?

Det låter konstgjort krångligt utöver det normala


Ja det kan man fråga sig.

Bootmod3 använder inte canbusen direkt utan ethernet som sitter som standard i BMW på några andra pinnar i ODB2-uttaget. Om jag fattat rätt . Så kabeln har ODB2 i ena änden och RJ45 i andra som man stoppar i en vanlig ehternetkontakt på datorn.

Hur MHD gör när de ansluter mobiltelefonen med OTG-kabel i usbkontakten till bilens ODB2 vet jag däremot inte. Det tar längre tid att ladda upp med deras lösning så.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
jag la in bootmod på en bil här i veckan och då använde jag ingen mobil. App i pc, surfa in på webben, logga in och börja flasha via network-obd2 kabel.

Lite connectproblem med bilen men efter att ha släppt batteriet ett par gånger flöt det på.

utan att ha verifierat det så sägs vår mod ge 660 pållar på driven. Då satte vi dit supersprint downpipes med kissekatter (vääääldigft dyra saker ja)

en gul lampa blinkade ilsket när 4:an åkte i :-)


Ja om man kör laptop så behöver man inte mobilen/appen har jag förstått.

Men med app i mobilen så räcker en raspberry pi utan skärm eller tangentbord thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Ogge är ju en duktig jäkel på att svetsa å bända, borde han inte kunna bygga en sjysst dp med 200 cellare åt dej å göra en jigg i samma vända? Med tanke på priserna så borde de inte va omöjligt att ta fram en svensk konkurrent, är ju ingen rocket science direkt

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mange K skrev:
Ogge är ju en duktig jäkel på att svetsa å bända, borde han inte kunna bygga en sjysst dp med 200 cellare åt dej å göra en jigg i samma vända? Med tanke på priserna så borde de inte va omöjligt att ta fram en svensk konkurrent, är ju ingen rocket science direkt


Ja det sitter ju samma HJS cat i alla de bra downpipesen. Bra tanke.

_________________
Magnus Thomé
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Johan Sjöström skrev:

utan att ha verifierat det så sägs vår mod ge 660 pållar på driven. Då satte vi dit supersprint downpipes med kissekatter (vääääldigft dyra saker ja)

en gul lampa blinkade ilsket när 4:an åkte i :-)


660 hästar, då måste du väl jobbat med en M2 Competition?
Har lite svårt att tro på det om vi snackar vanlig M2a

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



BMW-DJ skrev:
Johan Sjöström skrev:

utan att ha verifierat det så sägs vår mod ge 660 pållar på driven. Då satte vi dit supersprint downpipes med kissekatter (vääääldigft dyra saker ja)

en gul lampa blinkade ilsket när 4:an åkte i :-)


660 hästar, då måste du väl jobbat med en M2 Competition?
Har lite svårt att tro på det om vi snackar vanlig M2a



M5 F10

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Johan Sjöström skrev:
BMW-DJ skrev:
Johan Sjöström skrev:

utan att ha verifierat det så sägs vår mod ge 660 pållar på driven. Då satte vi dit supersprint downpipes med kissekatter (vääääldigft dyra saker ja)

en gul lampa blinkade ilsket när 4:an åkte i :-)


660 hästar, då måste du väl jobbat med en M2 Competition?
Har lite svårt att tro på det om vi snackar vanlig M2a



M5 F10


Ja det var ju en annan sak thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Vi fick ut 990 hk sist

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Supramannen skrev:
Vi fick ut 990 hk sist


Shysst fyrdörrars bruksbil thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Magnus Thomé skrev:
Supramannen skrev:
Vi fick ut 990 hk sist


Shysst fyrdörrars bruksbil thumbs up


Nä MacLaren 720s

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ah... ja det lät ju väldigt mycket



Edit. M5 med uppgraderad turbo 850hk

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ändrade lite vinklar. Gått ner i camber fram, aningen bak också, pyttelite toe fram och bak. Nu åker nästa omgång TrofeoR på.




_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om någon tror att jag vet vad jag håller på med med hjulvinklarna så kan jag berätta att det är helt fel uppfattat

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19482



Magnus Thomé skrev:
Om någon tror att jag vet vad jag håller på med med hjulvinklarna så kan jag berätta att det är helt fel uppfattat
Har du inte koll på däcktempprofilen, då har du ju potential till bättre koll än de som mäter i garaget.

Du behöver ju bara ett sätt att reproducerbart justera i depån. Färgade shims är ju en klassiker. Gula fram och blå bak har jag för mig fungerar bäst på Mantorp.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Avfärd mot Emmaboda inför morgondagen:








_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kul kul Emmabodabesök! Perfekt väder, mysig småvägs-omvägsfärd både ner och tillbaka hem, jättetrevligt gäng med Fordklubben och kul på banan!

Jag putsade min M2-tid en hel del och hittade senare till och ännu mer fart som jag iof schabblade bort fullständigt i vändningen

Dagens snabbaste blev 1.24.5




Här lite senare ett klart yvigare men faktiskt markant ännu snabbare, vem sa att man inte ska överköra hahaha Fram till vändningen gick det bra

Men håll ett öga längst uppe till höger i videon här nedanför på hur mycket snabbare det går än i varvet i videon här ovanför som ju blev dagens snabbaste. Man ser hur jag kör in tid, missar vändningen totalt. Sätter inte det sista konpartiet heller och förlorar lite till där också




Här graf på dagens snabbaste på 1.24.5 och det med missen där det gick ännu lite fortare. Man ser linjen på vad jag kör in och var jag tappar





Dagens setup:

TrofeoR 265 & 295 (nya) (2,5 fram 2,4 bak)
10" fälgar runt om (-2,8 fram -1,9 bak) dvs gått ner i camber
Öhlins Road & Track (3 fram 6 bak) var halt bak så jag mjukade ett snäpp till 6 bak
PFC08
Do88 kylare (IC, vatten, olja, DCT)

_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Stort grattis thumbs up

Friskt rattat thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 57, 58, 59 ... 111, 112, 113   >>
40 besök senaste veckan (462708 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande