Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Lämplig utrustning att börja med?
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (15968 totalt)
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Vad gäller brandskador och kläder finns lite intressant information i det här dokumentet: https://www.slideshare.net/UmeshPratapSingh2/undergarmentstudy-5600203 . . . .

SFI, som godkänner en del säkerhetsutrustning (framför allt i USA och för dragracing, som jag förstått det), har testat både "klassade" underkläder och olika "vanliga" diton för att se hur de beter sig vid brand. Även om man inte tänkt sig att dressa upp helt i nomex finns det en del intressant i jämförelsen mellan bomull och syntetmaterial ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Jo, kallingar i smältande plast kan vara olämpligt.
Det blir ju varmt även om öppen låga inte kommer åt (svagt ångkokad I din egen svett).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Magnus Thomé skrev:

https://www.demon-tweeks.com/se/race-safety-accessories-ace-open-face- . . . .
https://www.demon-tweeks.com/se/race-safety-accessories-pro-full-face- . . . .

Bra pris. Brandskyddade. Godkända.

Kanske?

Gissar (har INTE kollat) att de kan vara lite tyngre än dyrare hjälmar. Egentligen kan man ju fråga sig vilket som är störst risk att råka ut för, brand eller nackskada pga tyngd. Och vilket som får värst konsekvenser å andra sidan. Inte lätt det här...


Jag håller själv på att vandra på den här "personlig säkerhetsutrustning" - stigen och har i små steg gjort förbättringar (främst brandskyddet). Men hjälmen ligger hopplöst efter och eftersom jag vet att jag vill köra ännu mer så är en bättre hjälm där uppe högt upp i prioritet.

Idag har jag en enklare lätt (850 g) icke-brandsäker hjälm. Jag siktar på segmentet som Magnus och andra ger länkexempel på. Här är två andra liknande exempel i ungefär samma grupp som man också sneglat på:
http://rallyshop.se/produkt/RRS-Jethjalm-med-HANS
http://rallyshop.se/produkt/Turn-One-Jet-RS-FIA-SNELL-2010

Nu till problemet. Sannolikheten för att råka ut för nackskada (eller en incident där det finns stor risk för nackskada) är troligtvis högre än en större brand (notera att jag inte underskattar allvaret med en brand).

Men en nackskada är inte rolig heller. Detta är såklart något du kan få i olyckor i vanlig trafik också såklart. Men nu har jag ju dessutom krängt på mig en kokosnöthalva på huvudet som adderar 850 g till mitt huvud.

Dessa lite bättre men fortfarande relativt billiga hjälmar (iallafall de två som jag länkar till) väger i runda slängar 1400 g (gissar att exemplen från Demon Tweeks väger ungefär lika mycket).



Vad finns det egentligen i skyddsutrustningsväg som man kan reducera risken för nackskador när man kör med vanligt 3-punkts-bälte?

* Kolfiberhjälmar är lättare, men du hamnar ändåså runt 1000 g för dylika hjälmar.
* Nackkrage (är fortfarande lite osäker på hur stor nytta de gör - hade varit roligt att se en oberoende testrapport av något slag kring detta)?
* Finns det inte något mer?

Nästa pinne på stegen blir ju uppenbarligen Simpson Hybrid och liknande lösningar men dessa är ju i första hand designade för 5, 6 eller 7-punktsbälten. Men finns tydligen varianter som Hybrid S som går att använda med vanliga 3-punktsbälten (fast då utnyttjar man inte dess fulla kapacitet så att säga om jag förstår allt rätt). Kör man Hybrid vill man kanske även sikta in sig på en integralhjälm (för att fördela belastningen bättre).

Så det verkar som att det inte finns något emellan nackkrage och Hybrid? Åsikter? Förslag?

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Ja du reder ut läget väldigt bra. Dvs det är hybrid för 3-punkts som det blir för att uppgradera. Eller att du monterar ett flerpunktsbälte, finns ju lösningar från Scroth för gatbilar. Men i båda fallen drar ju pengarna iväg för hansbiten plus hjälm med hansfästen. Mig veterligen finns inget mellansteg, precis som du nämner själv.

_________________
Magnus Thomé
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



Hur ska man tänka kring storlekar på personlig utrustning? Tog mina mått och det är en salig röra (tittar på OMP just nu men tänker blir ju samma för andra märken)
Overall lutar jag åt att gå på begränsande mått. I mitt fall tydligen lårens omkrets. Ingen större vits om man inte kommer i overallen, eller hur? Vissa mått säger stl 62, längden säger stl 52 o.s.v.
Handskar... Tydligen stl M med mått 23cm omkrets vid knogarna fast på gränsen till stl L (M 20/24, L 23/26)
Skor... Just det... När vanliga skor varierar mellan 44 och 45...
Hjälm... Vågar man köpa enbart baserat på mått?

Det bästa är förstås om man kan prova men det förutsätter att man hittar en butik som har saker hemma och ligger på rimligt avstånd...

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Angående val av hjälm/bälte så finns det inte alltid en lösning som passar alla bilar i alla situationer vilket Robert M belyser ganska bra i den här videon
https://www.youtube.com/watch?v=dxmjzFLfBVE


När det gäller mått så måste iallafall jag prova då sannolikheten att något passar enbart baserat på några luddiga mått är minimalt. Nu kan ju detta vara något personligt, men när jag handlar kläder så verkar allt i affären vara gjorda för små smala dvärgar - eller så brukar jag förvirra mig in på fel avdelning

Men för några månader sedan så köpte jag faktiskt en begagnad Sparco PRO RJ-3 på lite vinst och förlust - men där jag mätte och mätte och faktiskt försökte hitta den storleken som skulle passa mig enligt Sparco's hjälmtabell. Men den passade faktiskt riktig bra.

Men när det gällde inköpen av handskar och skor så var det ett måste att prova först (fick bra hjälp av FH Racing som är lokalt för mig där denna typ av saker inhandlas). Skorna från italienska tillverkare brukar exempelvis vara en aningens mindre, många av mina vanliga skor är oftast 43 men vissa går till 44.5 men här passade Sparco 44'or mig alledeles utmärkt. Handskar matchar någorlunda vad Sabelt-tabellerna säger men jag är ett gränsfall mellan Stl 10 och Stl 11 så det är alltid bra att prova. Overall är definitivt ett måste att prova först - iallafall för mig.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39



Jag gör mitt första inlägg i denna tråd.
Kommer att köpa en bil för att köra trackdays och kanske lite konbana, till en början. Om jag känner mig själv rätt så kommer det eskalera och bli mer bankörning.

Jag har börjat se efter personlig utrustning och börjat se efter en bra hjälm som kan vara kvar ett tag. Alltså köper jag hellre lite värre grejer direkt som kan användas till olika typer av bankörning.

Vad tycker panelen om Bell?
Jag har kikat på nedan:

https://apex.se/https-apex-se-hjalm-bell-rs7-1

Och sedan nästa problem, att testa. Bor i Skåne, finns det någon bra butik man kan kontakta för att åka och testa grejer? Skor, handskar och hjälmar.

Tack!

_________________
Adam Nord
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Norda skrev:
Jag har kikat på nedan:
https://apex.se/https-apex-se-hjalm-bell-rs7-1

Och sedan nästa problem, att testa. Bor i Skåne, finns det någon bra butik man kan kontakta för att åka och testa grejer? Skor, handskar och hjälmar.


Apex skriver iaf på sin sida att man är välkommen att känna och klämma på det de säljer och de ligger inte toklångt från Lund (några mil), men just nu måste man boka tid innan. Kanske perfekt att ringa dem, boka tid och samtidigt fråga om det du vill prova verkligen finns för provning?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Norda skrev:
Jag gör mitt första inlägg i denna tråd.
Kommer att köpa en bil för att köra trackdays och kanske lite konbana, till en början. Om jag känner mig själv rätt så kommer det eskalera och bli mer bankörning.

Jag har börjat se efter personlig utrustning och börjat se efter en bra hjälm som kan vara kvar ett tag. Alltså köper jag hellre lite värre grejer direkt som kan användas till olika typer av bankörning.

Vad tycker panelen om Bell?
Jag har kikat på nedan:

https://apex.se/https-apex-se-hjalm-bell-rs7-1


Och sedan nästa problem, att testa. Bor i Skåne, finns det någon bra butik man kan kontakta för att åka och testa grejer? Skor, handskar och hjälmar.
Tack!


Personligen skulle jag köpt något enklare/billigare om jag inte visste hur hårt man blir biten, speciellt om det är mycket konbana. Men det finns säkert andra synpunkter.

Själv kör jag med öppen hjälm, känns inte så instängt och den är lättare. Beror väl på vad man har för bil och övrig utrustning, finns det en chans att slå ansiktet i ratten är det tråkigt. Sitter man i 6-punkts bälten och eller har en airbag så är ansiktsskador kanske inte så vanligt.

Apex ligger väl i Skåne så varför inte åka dit.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



safe skrev:
Norda skrev:
Jag gör mitt första inlägg i denna tråd.
Kommer att köpa en bil för att köra trackdays och kanske lite konbana, till en början. Om jag känner mig själv rätt så kommer det eskalera och bli mer bankörning.

Jag har börjat se efter personlig utrustning och börjat se efter en bra hjälm som kan vara kvar ett tag. Alltså köper jag hellre lite värre grejer direkt som kan användas till olika typer av bankörning.

Vad tycker panelen om Bell?
Jag har kikat på nedan:

https://apex.se/https-apex-se-hjalm-bell-rs7-1


Och sedan nästa problem, att testa. Bor i Skåne, finns det någon bra butik man kan kontakta för att åka och testa grejer? Skor, handskar och hjälmar.
Tack!


Personligen skulle jag köpt något enklare/billigare om jag inte visste hur hårt man blir biten, speciellt om det är mycket konbana. Men det finns säkert andra synpunkter.

Själv kör jag med öppen hjälm, känns inte så instängt och den är lättare. Beror väl på vad man har för bil och övrig utrustning, finns det en chans att slå ansiktet i ratten är det tråkigt. Sitter man i 6-punkts bälten och eller har en airbag så är ansiktsskador kanske inte så vanligt.

Apex ligger väl i Skåne så varför inte åka dit.


+1

Hjälmar är verkligen nåt man skall prova sig fram till nåt som funkar också, olika tillverkare har olika form på "grundhuvudet" t ex så för mig så är den vanliga Peltorhjämen helt fel då den trycker på pannan, japanska hjälmar är ännu värre men amerikanska är bättre.
Så PROVA innan du blåser massa tusen på en hjälm.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39



MaZ skrev:
safe skrev:
Norda skrev:
Jag gör mitt första inlägg i denna tråd.
Kommer att köpa en bil för att köra trackdays och kanske lite konbana, till en början. Om jag känner mig själv rätt så kommer det eskalera och bli mer bankörning.

Jag har börjat se efter personlig utrustning och börjat se efter en bra hjälm som kan vara kvar ett tag. Alltså köper jag hellre lite värre grejer direkt som kan användas till olika typer av bankörning.

Vad tycker panelen om Bell?
Jag har kikat på nedan:

https://apex.se/https-apex-se-hjalm-bell-rs7-1


Och sedan nästa problem, att testa. Bor i Skåne, finns det någon bra butik man kan kontakta för att åka och testa grejer? Skor, handskar och hjälmar.
Tack!


Personligen skulle jag köpt något enklare/billigare om jag inte visste hur hårt man blir biten, speciellt om det är mycket konbana. Men det finns säkert andra synpunkter.

Själv kör jag med öppen hjälm, känns inte så instängt och den är lättare. Beror väl på vad man har för bil och övrig utrustning, finns det en chans att slå ansiktet i ratten är det tråkigt. Sitter man i 6-punkts bälten och eller har en airbag så är ansiktsskador kanske inte så vanligt.

Apex ligger väl i Skåne så varför inte åka dit.


+1

Hjälmar är verkligen nåt man skall prova sig fram till nåt som funkar också, olika tillverkare har olika form på "grundhuvudet" t ex så för mig så är den vanliga Peltorhjämen helt fel då den trycker på pannan, japanska hjälmar är ännu värre men amerikanska är bättre.
Så PROVA innan du blåser massa tusen på en hjälm.


Tack för svar! Jag får helt enkelt kontakta Apex och se vad de har inne för att testa.
Känns dumt att snåla på säkerheten, därav jag kollar på lite värre (?) grejer.

Tack för info!

_________________
Adam Nord
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Norda skrev:
MaZ skrev:
safe skrev:
Norda skrev:
Jag gör mitt första inlägg i denna tråd.
Kommer att köpa en bil för att köra trackdays och kanske lite konbana, till en början. Om jag känner mig själv rätt så kommer det eskalera och bli mer bankörning.

Jag har börjat se efter personlig utrustning och börjat se efter en bra hjälm som kan vara kvar ett tag. Alltså köper jag hellre lite värre grejer direkt som kan användas till olika typer av bankörning.

Vad tycker panelen om Bell?
Jag har kikat på nedan:

https://apex.se/https-apex-se-hjalm-bell-rs7-1


Och sedan nästa problem, att testa. Bor i Skåne, finns det någon bra butik man kan kontakta för att åka och testa grejer? Skor, handskar och hjälmar.
Tack!


Personligen skulle jag köpt något enklare/billigare om jag inte visste hur hårt man blir biten, speciellt om det är mycket konbana. Men det finns säkert andra synpunkter.

Själv kör jag med öppen hjälm, känns inte så instängt och den är lättare. Beror väl på vad man har för bil och övrig utrustning, finns det en chans att slå ansiktet i ratten är det tråkigt. Sitter man i 6-punkts bälten och eller har en airbag så är ansiktsskador kanske inte så vanligt.

Apex ligger väl i Skåne så varför inte åka dit.


+1

Hjälmar är verkligen nåt man skall prova sig fram till nåt som funkar också, olika tillverkare har olika form på "grundhuvudet" t ex så för mig så är den vanliga Peltorhjämen helt fel då den trycker på pannan, japanska hjälmar är ännu värre men amerikanska är bättre.
Så PROVA innan du blåser massa tusen på en hjälm.


Tack för svar! Jag får helt enkelt kontakta Apex och se vad de har inne för att testa.
Känns dumt att snåla på säkerheten, därav jag kollar på lite värre (?) grejer.

Tack för info!


Prova bör du göra.
Det är ju inte så att en hjälm för 10.000kr är 10ggr säkrare än en för 1000kr. Det är inte heller som att köra motorcykel, dit huvud riskerar inte att träffa en stenmur, "bara" att slå i inredningen i bilen.
Vad du ska tänka på är att allt är ett system från bur, skalstol, bälten, HANS, hjälm etc.. De fungerar tillsammans och det är inte säkert att de funkar som tänkt om du inte har allt detta. Så det börjar med den bil du kommer använda, är det en standardbil med airbag och 3-punktsbälte eller plåtren med fullbur eller något mittemellan.
Apex bör väl kunna hjälpa dig.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Framför allt så skall man ha en så lätt hjälm som möjligt så om man inte kan köra med HANS eller liknande så kan man glömma en fet integralhjälm. Risken för nackskador i en krasch med tung hjälm är klart högre om man inte har nåt som begränsar hjälmens/huvudets rörelse.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



MaZ skrev:
Framför allt så skall man ha en så lätt hjälm som möjligt så om man inte kan köra med HANS eller liknande så kan man glömma en fet integralhjälm. Risken för nackskador i en krasch med tung hjälm är klart högre om man inte har nåt som begränsar hjälmens/huvudets rörelse.


Har inte hjälmar blivit väldigt tunga? En öppen sparco i kolfiber för nästan 10 papp väger över 1300g. Min gamla Peltor väger ju 800g....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



safe skrev:
MaZ skrev:
Framför allt så skall man ha en så lätt hjälm som möjligt så om man inte kan köra med HANS eller liknande så kan man glömma en fet integralhjälm. Risken för nackskador i en krasch med tung hjälm är klart högre om man inte har nåt som begränsar hjälmens/huvudets rörelse.


Har inte hjälmar blivit väldigt tunga? En öppen sparco i kolfiber för nästan 10 papp väger över 1300g. Min gamla Peltor väger ju 800g....
Kraven ökar över tid och kräver mer styrka och mer material.
Peltor G6 möter inte nån numera accepterad standard, men den var lätt och one-size-fits-all gällande bredden (den flexar ju rätt mycket).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Lätt hjälm thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det är alltid riskfyllt att uttala sig om säkerhetsutrustning, eftersom att föreslå nåt som är lite sämre än bästa möjliga vid varje givet tillfälle öppnar upp för kritik att leda personer i fördärvet.

Men av egen erfarenhet så fungerar statistik och slump, så ju längre du hållit på (dvs titta i backspegeln) desto större chans är det att du upplevt tillfällen där skyddsutrustningen har fått jobba.

Om jag lite slarvigt vänder på det så skulle det kunna gå att tänka sig att prova på med utrustning som inte är top notch och sen uppgradera efter 2-3 gånger om polletten trillar ner (dvs "hooked for life").
Jag hade själv moppehjälm, rimliga skor och heltäckande bomullsbaserade kläder (icke smältande) det två första gångerna på bana.
Just MC-hjälm ger enormt mycket större möjligheter att prova fram vad som passar och tröskelkostnaden går ner. Men det gäller ju att veta att de är tunga och inte skyddar mot brand (de brinner däremot rätt bra).

Det ska inte vara alltför krångligt att testa, men det gäller ju att ta riskerna med öppna ögon (och i det ingår att balansera hur ofta och med vilka effekter)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Själv har jag kört trackdays och konbana i 15 år med min obsoleta Peltor och vanliga bomullskläder och normala skor... Första 10 åren shorts och t-shirt om vädret var sådant...
I år har jag uppgraderat till retro racingskor, mer som ett "fashion statement" än något annat.

Har ingen tanke på att uppgradera om det inte krävs eller tävla så jag behöver anpassa till någon standard.

Man måste välja något man känner sig trygg med och som uppfyller kraven där man kör.
Men man måste kanske inte rusa iväg och köpa det värsta av allting på en gång. Kräver arrangören hjälm och heltäckande klädsel, då kanske man kan börja där och känna sig för lite. Man kanske köper en hjälm för mycket, men då har man en extra hjälm om man inte kan sälja den vidare.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39



Trackday körning om jag inte har racesuit. Vad rekomenderar ni? Jeans har jag förstått, men tröja? Hoodie känns inte optimalt...

Finns det några tröjor man kan köpa som är gjorda för avseendet?

_________________
Adam Nord
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Min outfit som jag kör i kommer från lager 157.
Cargopants - 250 spänn
Grå bomullströja - 250 spänn


done dealerino

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Långärmat i naturmaterial. Behöver inte vara mer komplicerat än så thumbs up

Rugbytröja, långärmad piket, hoodie...



Edit: Jag var lite långsam

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Lämplig utrustning att börja med?
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (15968 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande