Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 59, 60, 61 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
alindquist skrev:
Snyggt kört! På tal om optimering där, kör MHD! MHD är guld värt och funkar grymt. Jag kör det på min idag och har bara använt mig av dom färdiga mapparna, nästa steg är att köpa en anpassad. Du har smidiga funktioner för loggning, tex ställa om cooling targets, linjär gaspedalen mm. Linjär gaspedal gjorde en enorm skillnad i kontroll för min del, mycket trevligare på banan. Sen kan du även läsa ur och nolla felkoder via appen. Sen är det sjukt smidigt också. 😊


Gaspedalsmappning valbart på de olika körlägena vore najs thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
AD7

Här sen Jul 2013
Inlägg: 154



Magnus Thomé skrev:
Kul kul Emmabodabesök! Perfekt väder, mysig småvägs-omvägsfärd både ner och tillbaka hem, jättetrevligt gäng med Fordklubben och kul på banan!

Jag putsade min M2-tid en hel del och hittade senare till och ännu mer fart som jag iof schabblade bort fullständigt i vändningen

Dagens snabbaste blev 1.24.5




Här lite senare ett klart yvigare men faktiskt markant ännu snabbare, vem sa att man inte ska överköra hahaha Fram till vändningen gick det bra

Men håll ett öga längst uppe till höger i videon här nedanför på hur mycket snabbare det går än i varvet i videon här ovanför som ju blev dagens snabbaste. Man ser hur jag kör in tid, missar vändningen totalt. Sätter inte det sista konpartiet heller och förlorar lite till där också

Här graf på dagens snabbaste på 1.24.5 och det med missen där det gick ännu lite fortare. Man ser linjen på vad jag kör in och var jag tappar


Dagens setup:

TrofeoR 265 & 295 (nya) (2,5 fram 2,4 bak)
10" fälgar runt om (-2,8 fram -1,9 bak) dvs gått ner i camber
Öhlins Road & Track (3 fram 6 bak) var halt bak så jag mjukade ett snäpp till 6 bak
PFC08
Do88 kylare (IC, vatten, olja, DCT)


Du kan köra!
En nyfiken fråga från en som kört en del hoj (och läst vad man borde göra .
Skulle du inte ha nytta av att köra med lite broms och gas samtidigt? (eller blir modern bil knäpp då?)
Vänsterbromsa och ha några % gas innan du släpper upp bromsen. En hoj blir ju gärna lite nervös när det är full broms och sen pang på gasen. Där vill man gärna (vad proffsen gör) bromsa och sen innan du släppt upp helt lägga på pyttelite gas så fjädring är lugn och fin och fästet behålls.

_________________
Dan End
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



Har gjort ett nytt ämne på rätt ställe istället !

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Hur kommer det sig att du kör så högt tryck ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Supramannen skrev:
Hur kommer det sig att du kör så högt tryck ?


Har försökt att också köra med lägre tryck varje år men det går ju alltid långsammare då Och sen det där eländiga skulderslitaget som jag har svårt att få bukt med. Jag blir inte klok på det, nu känns det som jag ger upp det där med att pröva lägre tryck. Skumt är det...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Sätt och kikade igenom manualerna för MHD och BM3 för att leta skillnader. De har samma möjligheter med burble, begränsad effekt per växel, avgasflap osv osv. BM3 har inbyggt att flasha GTS-versionen för DCT-lådan som bonus. Och de redigeringsmöjligheter av mapp som finns i BM3 hittade jag inte i MHD-manualen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
KejG
Trollhättan
Här sen Feb 2009
Inlägg: 23



Magnus Thomé skrev:
Kollade runt på downpipe med cat. Fabspeed verkar vara bra på att inte ge felkod, landar på 15-16 tusen med frakt. Lite mer än vad jag tänkt. Så dök denna Akra upp här i säljes på Rejsa. Fortfarande lite mer än vad jag tänkt. Men med lite diskussion landade det lite lägre så det blev affär thumbs up Mycket smidig affär thumbs up

Nu ska den dit på bilen bara... ligga under bilen med pallbockar utomhus är inte favorit så ska kolla vem som kan hjälpa till Blir nog riktigt bra det här!



Tack själv Magnus.
Ha mycket glädje med den 👍😊

_________________
Kjell-Åke Gustavsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AD7 skrev:
[
Du kan köra!
En nyfiken fråga från en som kört en del hoj (och läst vad man borde göra .
Skulle du inte ha nytta av att köra med lite broms och gas samtidigt? (eller blir modern bil knäpp då?)
Vänsterbromsa och ha några % gas innan du släpper upp bromsen. En hoj blir ju gärna lite nervös när det är full broms och sen pang på gasen. Där vill man gärna (vad proffsen gör) bromsa och sen innan du släppt upp helt lägga på pyttelite gas så fjädring är lugn och fin och fästet behålls.


Jag har kört lite så, kanske mest med CSL'en som ju också var tvåpedalig vilket gjorde det enkelt att pröva. Speciellt när det är blött tycker jag det funkar väldigt bra, just det där att man kan göra allt så mjukt liksom. Men när det är torrt så gör jag det väldigt sällan faktiskt. Jag tror det skulle kunna löna sig även i torrt men jag är inte den mest konsekventa stabila fåtillvarjevarvlikaföraren så förbättringen skulle nog drunkna i det allmänna bruset av olika småmisstag ändå. Tror jag Det där lät inte helt logiskt... ja jag kanske skulle göra det mer även i torrt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare


Grafen ovan är den jag postat nyligen från Emmaboda, med uppgraderade kylare. De två graferna nedan är utan, dvs helt original. Gelleråsen respektive Mantorp.







_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Får ja säga.

Vad va det ja sa

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
RYDARE
Göteborg
Här sen Feb 2019
Inlägg: 21



Hej,

GTS och CS-transmission SW går att ladda med MHD också, tar typ 3 minuter och ingår i priset.

Mvh,
Simon

_________________
Simon Strandh
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
RYDARE skrev:
Hej,

GTS och CS-transmission SW går att ladda med MHD också, tar typ 3 minuter och ingår i priset.

Mvh,
Simon


thumbs up thumbs up thumbs up

Hittade inte det på deras websida eller manualen.


Ingen av dem verkar ha GTS-mjukvaran för diffbromsen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kommentarer på det här?


Citat:
When tuning your BMW N55, S55, S63TU it is recommended to go with 1-step colder spark plugs. We've found the NGK SILZKBR8D8S (97506) in the picture attached working great when gapped to appropriate spec. If you'll be running less than 30psi of boost we suggest a 0.022-0.023" gap. We've gone to 0.018" on some cars with 30+psi but in most cases that isn't needed and will cause rough idle in some cases. In most cases though we just go with the 0.022-0.023" gap and call it a day.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Magnus Thomé skrev:
Kommentarer på det här?


Citat:
When tuning your BMW N55, S55, S63TU it is recommended to go with 1-step colder spark plugs. We've found the NGK SILZKBR8D8S (97506) in the picture attached working great when gapped to appropriate spec. If you'll be running less than 30psi of boost we suggest a 0.022-0.023" gap. We've gone to 0.018" on some cars with 30+psi but in most cases that isn't needed and will cause rough idle in some cases. In most cases though we just go with the 0.022-0.023" gap and call it a day.


Inget du behöver bry dig om såvida du inte tänkt byta turbo och nöjer dig med ett vanligt steg 1 eller 2.
Jag körde runt 400hk för bana med M135an jag hade tidigare och runt 430-450 för olika rakt på events på original tändstift.

_________________
Citera
RYDARE
Göteborg
Här sen Feb 2019
Inlägg: 21



Snömannen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kommentarer på det här?


Citat:
When tuning your BMW N55, S55, S63TU it is recommended to go with 1-step colder spark plugs. We've found the NGK SILZKBR8D8S (97506) in the picture attached working great when gapped to appropriate spec. If you'll be running less than 30psi of boost we suggest a 0.022-0.023" gap. We've gone to 0.018" on some cars with 30+psi but in most cases that isn't needed and will cause rough idle in some cases. In most cases though we just go with the 0.022-0.023" gap and call it a day.


Inget du behöver bry dig om såvida du inte tänkt byta turbo och nöjer dig med ett vanligt steg 1 eller 2.
Jag körde runt 400hk för bana med M135an jag hade tidigare och runt 430-450 för olika rakt på events på original tändstift.


Hej,
Jag har testat att byta tändstift till de NGK SILZKBR8D8S (97506), ingen märkbar skillnad.

Är det dags att byta kanske jag hade bytt till dem, annars kört på, det lär fungera utmärkt.

_________________
Simon Strandh
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tackar för info!


Var på kvällsträff på Arlanda Testtrack igår, provade alternativ kameramontering Blev ju ganska kul vinkel



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Trevlig kringelikrokig (smal) väg mellan Nykvarn och Gnesta!!!!!




_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Den kamerapositionen är kul men den kostade mig en gopro när jag körde slalom med 964:an.
Var visst väl närgången på en kon...
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Skoj vinkel men den gör ju tyvärr inte ljudet några tjänster...

Kul att träffas, bra kväll tycker jag det blev till slut trots vätan!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Eftersom det var korta pass så struntade jag i att justera ner trycket, i slutet på den här filmen så hade jag 3 bar i vänster fram vilket antagligen gav det här resultatet just i mitten av däcket

"Äähhh, jag ska ju vara köra som mest en minut till ju"



_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 59, 60, 61 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande