Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Hur får man med mätar info osv på film?
3324 besök totalt
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Hej Magnus! Hur sjutton får du upp alla mätare och annan info i dina videos??? Vet även att en del andra ochså lyckas med detta. Det har jag inte löst.....

Jag har en Android mobil kör Racecrono, Hero5 black, Garmin GLO och en ODB 2 läsare. Har ju lagt in mina enheter i mobilen/appen. Men min app lyckas ju knappt få igång Gopron när den skall och ännu mindre få med all info på film !!!!!
Hur gör du människa!

Hur snyggt som helst!!



//Mattias[/quote]

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
OBS: kopierat in ifrån inlägg i annan tråd där Magnus svarat! Hoppas att de är ok?!

Magnus svarar:
Läste manualen? Näääääppp petade runt på varenda klickbar plutt i appen tills det funkade. Gör en ny tråd om det så kan vi kanske få till en bra steg för steg infolista?

Men lite snabbt bara, klicka på kugghjulet så får du upp sidan där du lägger till allt du vill visa upp som data overlay i videon:






En sak till, de data som du vill logga från OBD2 för att kunna visa upp sen väljer du under:

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Här kommer några dumpar på inställningar som jag kört med utan större framgång....







Har för mig att innan jag skaffa Gopron, när jag använde den interna kameran så fick jag med mätare o info på filmen ....

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jag förutsätter att du kopierar över filmerna från Gopron till telefonens interna minne? Finns funktion för det när du är inne i "Sessions" i senaste Racechrono. Osäker om din Gopro är tillräckligt ny för det dock. Men du kanske redan kopierar den vägen :-)



Ta screenshots på sidan du kommer till när du klickar på kugghjulet här:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
.....Nädom hamnar på kamerans minne.... Görs den inställningen i kamera appen eller i Racecronons inställningar?

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ett alternativ är att du börjar med mobilen och får allt att lira där, dessutom blir det jävligt bra kvalitet redan i den. Jag har inte satt igång min gopo på ett antal år..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Mattias Redebratt skrev:
.....Nädom hamnar på kamerans minne.... Görs den inställningen i kamera appen eller i Racecronons inställningar?


Det görs i Racechrono. Om du redan har kopplat upp dig mot kameran inifrån RaceChrono så att du startar och stoppar inspelningen av video med en knapp i Racechrono så har du kommit halvvägs redan :-)

Jag kollade och det verkar vara stöd för att kopiera över filerna trådlöst från och med Gopro 5 thumbs up


När du är inne och tittar på din session så klickar du på den blåa "Video"









Klicka på de tre punkterna och välj "connect to camera" först (det valet syns inte i min bild)

När den kopplat upp sig så väljer du på samma meny "Download"

Sen kan du exportera videon i Racechrono med data overlay thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Johan Sjöström skrev:
Ett alternativ är att du börjar med mobilen och får allt att lira där, dessutom blir det jävligt bra kvalitet redan i den. Jag har inte satt igång min gopo på ett antal år..


Bra ide thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Magnus Thomé skrev:
Johan Sjöström skrev:
Ett alternativ är att du börjar med mobilen och får allt att lira där, dessutom blir det jävligt bra kvalitet redan i den. Jag har inte satt igång min gopo på ett antal år..


Bra ide thumbs up


Hur långa filmer är realistiskt att man kan göra i en mobil med bra upplösning? Låt säga att man har 10 gb tillgodo om nu telefonen tillåter att man gör såpass långa filmer. Jag skall för skoj skull göra ett test med min mobil och se när den stänger ned. Jag har behov av 40 min filmer då jag inte vill pilla med telefon i själva starten vid tävling.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det styr du ju delvis genom val av upplösning. Personligen kan jag tycka det känns overkill över 720p

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Johan Sjöström skrev:
Det styr du ju delvis genom val av upplösning. Personligen kan jag tycka det känns overkill över 720p


Vid ett test på trafiken utanför gatan så gav FHD 1920x1080 i 40 min en film om cirka 4gb. Inga problem mao.

Måste dock skaffa en bra hållare som kan sitta i bursträvan (gärna SBF godkänd lösning). Har Samsung Galaxy så tyvärr är väl utbudet lite mindre än till Iphone.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Johan Sjöström skrev:
Det styr du ju delvis genom val av upplösning. Personligen kan jag tycka det känns overkill över 720p


Jag tycker bilden får mindre med fula komprimeringsartefakter om jag går upp redigt i upplösning och sen ser den i lägre upplösning än om jag filmar i tex 720 direkt. Tyvärr. Gäller Gopro 7 Hero då...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Hmmmmm. Har kommit så lång så att jag har download filmen men sen nämnde du edit med overlay... Detta hittar jag inte.



Det som verkar ställa till det är att kameran inte har startat när jag kört iväg...
Så som jag önskar att det skall vara så skall väll Gopron starta när tiden börjar ticka. Men så är det ej. Utan det verkar som att man får sätta igång den manuellt, därav all depå filmning. Detta har jag sett i tex Sjöströms filmer och det har jag ochså gjort.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Yes. Du måste swajpa vänster i tidtagningskärmen och trycka på den röda knappen för att spela in. Jag var i kontakt med Antti häromdagen om han har en autostartfunktion på gång, det står på hans attgöralista.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Mattias Redebratt skrev:
Hmmmmm. Har kommit så lång så att jag har download filmen men sen nämnde du edit med overlay... Detta hittar jag inte.


.


När du valt "export" på en session dvs PILUPP uppe till höger så trycker du sen på kugghjulet som du ser på nästa screenshot som ligger längre ner härunder





_________________
Magnus Thomé
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Yes. Du måste swajpa vänster i tidtagningskärmen och trycka på den röda knappen för att spela in. Jag var i kontakt med Antti häromdagen om han har en autostartfunktion på gång, det står på hans attgöralista.


Ok, de är alltså så man skall göra och så får man avsluta när man kommit in i depån igen! Detta har jag gjort de flesta gångerna.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Nu är jag något på spåret Magnus!

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



jag skulle haft något tips. jag har en odb bluetoothl läsare som funkat fint i olika bilar med torq inkl. samma mobil (nexus 6) och bil som jag använder racechrono på. Jag ser odb läsaren är parad och har inga andra appar igång.

Men ingen obddata skickas till racechrono när jag startat en ny session och swipat neråt för att ge GPS och OBD info.

Jag har valt inställningar/bil och lagt till fast och slow kanaler utan skillnad.

har även provat slå Bluetotth fix under expert inställningarna.



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Och om du direkt efter drar igång torqueappen så dyker data upp i den?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Det löste sig genom att jag provade en annan obd blåtandsadapter. Tror den som funkade kommer från kjell.com
Fick upp varvtal och gasspjäll, skall justera så allting är klart inför söndag.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
t1hero
Linköping
Här sen Maj 2013
Inlägg: 71



I efterhand är det typ kört men Race Render är rätt bra på att kombinera flera källor utan att kosta för mycket, om du lyckas lura ur första inspelarprogrammet gpsdata/gdata etc.

För mig så känns Harrys laptimer bäst, med tur så går det även att synca externa kameror förutom mobilen, men då krävs att indatan är till Harrys.

_________________
Mattias Hellström
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Hur får man med mätar info osv på film?
3324 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande