Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 149, 150, 151   >>
68 besök senaste veckan (552780 totalt)
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Må motorgudarna vara med dig, Niklas.

Helt otroligt effektiv för är.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Kom igen nu!
Spotta i nävarna!
Ingen racer har kommit till banan utvilad - ett par dagar i förväg....någonsin!
Vad satte Du ihop den med för lager nu?
Jag vart lite misstänksam då Du hittade snik-Mopar lager
Jag kan tänka mig att en sofistikerad tsk har en större hälskärsradie än en raggarmotor.
VAR.... på lagrena hade de slitits?

Har jag rätt kan det vara hög tid för Dig att sluta köpa ryska bildelar *blink*

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Haha nej du har väll rätt, och Det är just av den anledningen jag inte har ork /vilja/lust att tävla. Utan vill köra enbart för skojs skull utan press, från mig själv eller sponsorer. Blir det fööör mycket stressmomwnt så tar det bort för my kr av det som gör det roligt


Det var clevite /mahle standard lager, till ramlagerna, så det ska väll inte vara ett bekymmer. Men nu var det ju ett eller typ två av vevlager som skar, dessa var audi std glyco.

Det som gjorde att den skar första gången var att helt enkelt Lagren hade ju gått ungefär 15-20.000 mil i en bruksbil innan jag plockade över å började mappa, inget konstigt med andra ord.

Andra gången har aluminium borr eller slipspånor/grader släppt någonstans ifrån, och fastnat precis vid utgången från vev mot lager på cylinder 1, så den gick väll nästan utan olja på det lagret, och drog då med sig vevlager 5 som sitter på samma vevtapp.


Vart dessa aluminium spån kom ifrån är ju svårt att säga. Troligen har det väll legat sedan tidigare gömd i oljekanalen, men nu släppt och kommit ur i veven och täppt till lagret.

Trist, men sådant som kan hända, uppenbarligen.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Glyco är i mina ögon ena riktiga skitlager.(inte alla dock)
Har du kollat så det eventuellt helt enkelt är alu från lagret som fastnat?
Glyco gör ju lager i aluminium thumbs down
De har helt enkelt inte samma 'spänst' som blybronslager samt motstånd från att bli utstampade..
Mao tappar 'presspassningen' snabbt i lagerläger varav det går in olja på baksidan och lagret snurrar som följd av det.

https://www.enginepartsuk.net/glyco-engine-bearings

Många år sedan hade jag en hårt trimmad 2.0 ohc opelmotor, den drog jag till 9000rpm.
Den snurrade glycolager om och om igen, och nån motortrimmare sade det var fel på min setup, jag gav mig fan på det var det inte alls, det VAR korrekt.
Så jag for ut på skroten och tog ned tråget på några motorer så jag fick ett gäng std lager i hyfsat skick.
De höll utan problem, inga bekymmer med att lagren snurrade nå mer.

Så nästa revision av motorn fick då lager från Kolbenschmidt.
De funkade!

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Vet ej vad som finns för olika. Men dessa har iallafall "stomme" i något hårt stål.
Inte härdat kanske men när man gnuggar med smärgelduk så putsar man bara ytan det går inte att "avverka" material alls lätt. Gissar motsvarande 400 brinell någonstans (hårdare än 355 plåt men mjukre än hardox 450)

Det var helt klart antingen en borrspåna eller typ en grad som blivit från någon aluminiumplåt. Mest troligt från då jag borrade upp för M12 till topplock. Eller från när jag fräst ur förbränningsrumen,

Den var kanske 5-7mm lång och har fastnat i hålet precis innan vevlagret och knögglat ihop sig
Så sen har det packat på med detta yttre från vevlager när den gått torrt så det hade liksom smält ut runt vevaxeln. Och detta gick lätt att putsa bort. Det var typ som aluminium

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Uppstartad och varmkörd.

Typ 30 min körning på olika varvtal.
Ca 90-95 grader olja och vatten, motorn går runt lätt och fint.

1.2 kilo på tomgång,
4 kilo vid 3500 rpm.


Har dock beslutat detta till trots att ställa in Ljungbyhed.
Finns en del att göra med både kaross, golv och växellåda innan den är redo för bana. Såklart väldigt trist men det mest rationella då det är lite för långt bort och stort evenemang för att chansa med en bil jag inte ens testat köra ordentligt



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Skönt att det verkar funka!

Brukar vara gott o sova efter

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Jag är i alla fall glad över det första positiva tecknet vid uppstart thumbs up thumbs up thumbs up Håller alla tummar som går att det funkar nu

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Gott att de verkar ok nu thumbs up

Sunt beslut om hoppa evenemang även om vi bilnördar sällan är så "smarta"

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Eric. Skojja inte , första natten jag sovit mig igenom ostört på minst en vecka, somnade likt en Björn inför vinteride vid 23. Vaknade när klockan ringde vid kvart över 6 och fattade inte att det var morgon, man är ju liksom van vid att vrida å vända på sig ganska många ggr under natten



Riktigt skönt att se denna loggen. Oljetrycket ligger spik rakt jämnemot varvtal. Det har den aldrig gjort förut. På samtliga andra loggar tappar den i tryck mot varvet. Även med tjockare olja har den visserligen haft högre tryck än nu runt tomgång, men ändå tappat mot varv, medans nu tvärt om ökar det lite mot varvet

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Irriterande gnissel från multirem.
Bytt rem flera ggr. Linjerat alla hjul supernoga. Svarvat /slipat hjulen efter dem mått jag hittar är standard på PK profil. Testat justera både djup å bredd på spåren.

Men ändå så fortsätter det, gnisslar i princip bara på tomgång vid kallstart.
Det är från kompressorhjulet det gnisslar. Som är i aluminium.
Har kört med hjul i aluminium på andra installationer utan detta problem.
Men det kanske inte är lämpligt med ren aluminium trots allt??


Skvätter man på en gnutta vatten 5-56 eller remspray så tystnar den och går tyst ända tills nästa kallstart.
Har både testat att smörja och att göra helt rent enligt olika tips på internet, men son sagt nästa kallstart är gnisslet tillbaks.

Har testat ett par olika märken på rem, dock bara standard remmar från lokala bildelsaffärer.

Har pratat med "specialister" på kullagerbutiker som bekräftar att Det beror på antingen för dåligt grepp så det slirar, eller för bra grepp så det uppstår frikton. Jag har svårt att tro att den slirar just på tomgång då ju avlastningsventil är öppen och med andra ord Är ju belastningen som lägst just då när den gnisslar.

Jävligt irriterande.

Ska man testa någon annan rem, något speciellt fabrikat??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
sleeper pv
Sundsvall
Här sen Dec 2013
Inlägg: 54



Inte säkert detta fungerar, men värt att prova!

Du kan testa att blästra remhjulet så du får en annan "yta" än den bearbetade. Ytan kommer såklart att "poleras" med tiden av remmen men kanske ger det ett tidsspann du kan leva med:-)

_________________
Fredrik Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja jag har lite vart inne på det,

En annan sak jag tänkte på men inte lyckas hitta när Jag bläddrar bakåt i tråden. Får något svagt minne att någon nämnde att problem kan uppstå med att det är för lång "raksträcka" från kompressorn (som sitter först efter remskivan) till nästa hjul som är uppe vid vattenpump. Men det borde väll främst kunna leda till fladder i remmen, vilket jag inte kan se att det blir.

Dock "möter" remmen sig själv med kanske 5mm mellanrum. Frågan är om remmen kanske fladdrar det lilla som behövs för att gnugga väldigt lätt mot sig själv där. Men det går inte se så bra där inne när motorn är igång.
Försökte igår kika in där, men lyckades inte mer än att jag råkade lägga pannan mot det varma grenröret och fick ett stort brännsår i pannan där skinnet snabbt blev en blåsa

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Inte den senaste bilden men likadant fortfarande bara mindre ändringar på hjulen nere vid generatorn

Skulle kanske inte skada med ytterligare ett hjul mellan kompressor och vattenpump så remmen kommer lite längre bort


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Blev att plocka bort motorn igen, var även inne bakom kamrem Sammtidigt och efterdrog diverse skruv etc till bröstkåpor. Hade fuktat lite olja vilket möjligen kan ha hamnat på remmen,

Sen dit med ett till hjul för att styra undan remmen lite efter kompressorn samt minska risken för fladder.
Funderar eventuellt på att ta bort dämparen som sitter till spännaren bredvid generatorn,, och ersätta med en dragande fjäder å se om lite hårdare spänn skulle hjälpa om det inte blir bra nu., har även putsat kompressorhjul med smärgelduk för att få en lite ruffigare yta

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Den känslan känner jag igen!

Känns som man är King.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Startade igen och mycket mindre gnissel men inte heller helt tyst, ska testa köpa något annat märke nästa gång mest för att testa något.
Ska byta "dämparen" som är till spännaren till en dragande fjäder istället för att se om det kanske försvinner med bara lite hårdare fjong.

I övrigt är det nog läge nu att skriva en lista å börja bocka av med alla smågrejor som ska slutföras. Tex klä insida av karossen med värmeskyddamatta, Linda sista bitarna av kabelstam med värmeskydd, tillverka galler framför luftintag till kylare, sista bitarna vinyl ska fixas, kolla "Kalibrering" av oljetryck mätare, finjustera signal till varvräknare, ställa in varningavärden för oljetryck temp osv osv osv

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Den här listan jag nämnde, den blev väldigt lång

Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att det nog är ganska idiotiskt, både ur ekonomisk och rationellt perspektiv att byta motor redan kommande vinter, så ju mer jag tänker på det desto mer överväger jag att köra denna v8an nästa sommar.

Har ett antal punkter jag vill beta av under veckan.
Sedan sikta på testkörning fredag eftermiddag eller helgen, spöa bilen lite rejält och känna på den hur motorn känns. Sen sikta på ett test tuesday eller liknande inom kort på mantorp, därefter göra några sista finjusteringar med motorn för att sedan dra upp till tänkt varvtal om det så långt håller ihop å känns stabilt, så lär jag inte byta motor.
Havererar det eller något liknande som gör att det känns tvivelaktigt. Så blir det nog att byta i vinter,.


Att göra under veckan är typ planka under bilen.
Fler upphängnignar för golv/diffusor.
Galler vid luftintag för kylare.
Koppla in hastighetsmätare
Montera wire/ratten till bromsbalansen
Justera lite på växellänkage då backen är svår att få i.
Tillverka en "hona" för en av snabbinfästningarna till bakre karossen.
Montera nya bälten.
Montera nya ratten

Ungefär så, det Är ju mest smågrejor så borde hinna två punkter per kväll

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Det råkar inte vara någon som har en sådan här gammal klassisk VDO 0-5 bars oljetrycksmätare.
Viktigt att det är 0-5 bar med typ 270 graders visning
Har hittat att det finns nytillverkade att köpa. Men det är ju inte samma sak

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Bild

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Måste det vara 0-5 bar? Jag har en 0-10 bar liggande ny i kartong sen flera år tillbaka, har ingen givare till den så det kanske inte är intressant?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 149, 150, 151   >>
68 besök senaste veckan (552780 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande