Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 2004 | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (14863 totalt) |
Allt har gått bra med besiktning och allt därtill, men tyvärr så har missljudet kommit tillbaka i motorn.
Det låter helt sinnesjukt mycket, precis som hela vevstaken ligger lös därinne.. Vem kan man lämna in bilen till för att mäta upp vev, ställa ventiler osv? Köpa ny motor har fallit mig in, men då pratar man ju ca 60-70' för en ok med garantier... hmmm _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||
Trevlig bil! Ber om ursäkt för att jag lägger till en efterlysning i din tråd...
Hej alla M3 E46 ägare/följare! Till ett utvecklingsprojekt söker jag en M3 E46 rear subframe. Dvs hjälpramen som diffen sitter i. Köper gärna en begagnad om nån har en liggandes (kanska någon som har bytt ut en gammal rostig subframe?), eller lånar gärna för att mäta på. Kan även köra för att mäta på en subframe förutsatt att den är nerskruvad från bilen, och att det är rimligt nära Malmö/Lund. Supertacksam för alla tips jag kan få. Tack på förhand! Vincent Practical Performance RnD _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||
Hej hopp
Har precis rivit ner framvagn och oljetråg för att kolla på de nya lagren jag monterade på vevaxeln. Bilen har gått max 5 mil med dessa lager och de är helt förstörda...funderar på om jag har fått fel dimensioner eller något. Hur mäter man vevstaken, och hur vet man om det sitter orginal i, eller inte.. Kan man få ut vevstaken nerifrån med motorn kvar i bilen, tänkte lämna in den för polering och uppmätning. _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||
Med tanke på hur dina gamla lager såg ut så behöver du med största sannolikhet slipa alt byta veven, och staken som det sämsta lagret satt i måste bytas då lagret har snurrat i staken.
Tyvärr får du nog riva motorn helt för att få ordning på den. Mvh/ Anders _________________ Anders Lindström |
||
Hej hej
Lade handpenning, 27 000, på en nyrenoverad motor till Bildelsnasen i Göteborg Mikael Månsson https://www.facebook.com/mansson74/ Men nu har han försvunnit, likaså mina pengar. Tips mottages tacksamt, kommer göra anmälan på måndag. Verkar körigt att få bilen rullandes inom kort _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||
BFR konsult- Bildelsnasen - Riksdalersgatan51, 41481 Gothenburg
Bildelsnasen - Transportgatan 9, 42204 Gothenburg Ett bolag satt i konkurs december 2018 https://www.allabolag.se/9697682517/ Från allabolag.se: Besöksadress SOLSTRÅLEGATAN 51 41843 Göteborg Västra Götalands län 076-7669807 _________________ Magnus Thomé |
||
Tack - såg det, kändes ändå rätt när jag pratat med honom och det lilla jag kollade upp... _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||
Dags att plocka ur veven, för kontroll samt ev byte.
Någon som vet ngt bra kit till salu om man ändå vill byta upp sig lite? Såg detta men det ligger på ca 80-90' https://store.vacmotorsports.com/vac Verkstad tips som kan/vill ta sig an denna operation mottages, tror nog att det är lite övermäktigt för mig. Alltid kul att hitta likdelar i bilar.... [/img] _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||
Nu har veven varit på lite utflykt, domen lyder att den är inom toleranserna förutom vid en vevstake #5.
En ny vev kostar ca 22000. finns några beggade ute men de ligger mellan 5-10' och då vet man inte vad man får. Så imorgon skickar jag min till Langeracing i USA 700$ plus frakt för "renovering".. Frågan kvarstår, varför har den blivit så dålig just på 5 cylindern, brist på oljetillförsel eller annat? Alla tips mottages tacksamt. Micke _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||
tråkigt när sånt här händer.
Har du kollat med http://www.wallensmotor.se i göteborg de borrade min S54'a o kollade stakar o vev o topp kan rekomenderas! gjorde ett toppenjobb! de fixade även fram rätt lager till allt. _________________ Robert Aronsson |
||
_________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Ringde och pratade med dem, lät klockrent. Så det blir att lämna in den där istället för US. Lite dyrare men det kommer gå snabbare och kul att pengarna stannar i Sverige. Tack för tipset. Micke _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||
Jaha då har man köpt en motor till, hoppas att denna dyker upp iallafall...hursom så köpte jag denna med Ebays försäkring.
Någon som renoverat diffen nyligen på E46 M3? Tips? Fingers crossed _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||
Ser att du håller till i Norrköping, letar du efter verkstad som kan hjälpa dig med precis allt så kan ja starkt rekomendera Tony på AG:S i Norrköping !
Han är bokstavligt talat kung på bmw motorer! _________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||
Tack bra koll på AG's men de har som vanligt sjukt mycket att göra, kul för de är riktigt grymma. Status: Nya motorn på plats, vrider på nyckeln och man hör motorn dra runt men inte det vanliga "tugget" mer att den går sjukt tungt. Tänkte att det såklart är den hydraliska kopplingen som inte blivit luftad därav ligger kopplingen mot när jag vrider på nyckeln. Sagt och gjort INPA och bleed SMG pump..3 gånger fyllde i vätska så det verkar ju funka. Alla tre steg. Försöker starta med nyladdat batteri, nu klickar bara startern den går inte ens runt...tar ett till batteri, samma visa.. Sliter bort växellådan på natten i ren frustration för att se vad som händer om man vrider på nyckeln utan lådan på plats, och då ingen koppling som kan ligga emot.. Uppenbarligen är man helt dum i huvudet för startmotorn (jag vet...) sitter ju fast i Bellhouset och vid separation av växellåda och motor så har inte startern något att sitta fast i. Mentalbreakdown, släckte och åkte hem. Nu min fråga, kan jag ha satt ihop kopplingen så att den "nyper" mot något? Om man inte lyckats blöda kopplingen kan detta fel uppstå? Värt att veta så vred jag runt motorn innan montering med en förlängt spärrskaft så jag tror (OBS tror) att motorn går runt som den ska.... Bild innan jag bröt ihop, tjohoo Over and out _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 2004 | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (14863 totalt) |