Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
På förekommen anledning - framhjulsdrift
1625 besök totalt
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Har en längre tid försökt få mig själv att älska Alfa så mycket att jag tar mig för att köpa en. Det går bra, stundtals, men så kommer den där insikten i att Alfa Romeo, i min prisklass, är framhjulsdrivna. Jag kan inte riktigt komma runt det. Kan det verkligen vara roligt?

Så tänker man på alla som ändå kör FWD, och nu menar jag inte de som åker runt i en framhjulsdriven bil i vardagen, utan på de som förfaller tycka att det är kul. Kan det verkligen vara det? Roligt alltså?

Var i ligger då tjusningen? Mina fördomar säger mig att de som kör FWD på bana egentligen valt ett märke och sen valt att köra på bana. Fördomsfullt tänker jag att det inte finns nån som egentligen tycker att det är roligare med FWD jmf med RWD. Men - en fördom är ju just en fördom och mina efarenheter av FWD sträcker sig till en gammal jetta, en audi quattro och en Golf 4-motion - men hallå tänker kanske nån, 2 av de framhjulsdrivna är ju fyrhjulsdrivna. Ja - men Golfen var väldigt speciell på bana, man trodde man hade fått styr på grejerna, den slog på 4WD och hejsan vad det undertyrde. Audin, en S2:a fö, fick man också gulla med för att få det att styra. Jettan var nog, som drivers car ändå trevligast av de tre. Den var liksom enkel och ärlig... Den bjöd också på en hel del understyrning och inte mycket till dynamisk körupplevelse. Man vill ju inte ha det här egentligen. Man vill ju inte ha nåt som sorkar sig fram och släpar baken efter sig. Eller vill man det? Har jag bara haft otur här? Kanske det är roligt om man bara har en vettig bil. Det är kanske är skojigare om man har diff fram. Kan det verkligen vara det? Roligt med FWD?

Och så tittar man på alla former av racing. Ja, inte hade väl de valt FWD om det inte hade varit för att det var drivet av vad biltillverkarna har i sortimentet. Och så fransmännen med sina FWD rallybilar - de är ju franska, både bilar och männen.. Ja kvinnorna med. Mina fördomar säger mig att de är franska och därmed inte tillräkneliga - de kan ju bestämma sig för vad som helst och sen är det så. Oavsett. Engelsmännen uppfann ju konceptet sportscar och då är det ju per definition motorfram, drivning bak. Men så kommer Renault Clio 172 topp 3 i EVO Drivers Car of the year. Va fan? Vadå bjuder på körglädje som brädar det mesta. hallå, engelsman, den är fransk och bakåfram. Kan den verkligen vara rolig?

Så. Kan det verkligen vara roligt med FWD? Finns det något hopp för min spirande kärlek till Alfa, kommer jag komma över det faktum att det är en grävling i väldigt snitsig kostym? Eller ska jag bara somna om, ge fan i att byta bil och bara behålla min BMW e46 och bara njuta av den? Visst, den har ju inte riktigt lika fräcka sömmar på innerskärmarna som en Alfa, den kanske inte låter lika tufft som en Busso och den har inga "charmiga småfel" man kan skojsa kring fikabordet om?

Bakhjulsdrift? Ja, alltså de är ju verkligen roligt. Det är underhållande - i tanken, på vintern och i kruvorna. Framhjulsdrift? Kan det verkligen vara roligt?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 417



Tycker meganen jag kör nu understyr mindre än tidigare evo + sliter däcken mer jämnt , och du spar ju vikt jämför med 4wd. Enda RWD bil jag kört med är porsche 911 och de är ju annorlunda men har du inte 500-600 hk + så har du ju ändå effekten ner i backen känns de som.

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



Klart att FWD kan vara roligt även om det blir annorlunda än RWD. Att köra en gammal motorsvag renault clio var stundtals mycket roligare än man kan tro. Men det går ju inte att objektivt jämföra FWD och RWD eftersom det inte finns någon bil som erbjuds i båda varianterna. Det enda du kan göra är väl egentligen att provköra de bilar som kan vara aktuella och väga för-/nackdelar gentemot din BMW? Till slut kommer dagen då din E46 ska bytas ut och då kommer du ändå att få gå igenom den processen.

Citat:
Mina fördomar säger mig att de är franska och därmed inte tillräkneliga


Mina fördomar säger att det är något med vattnet i medelhavet...

Att köpa en äldre bakhjulsdriven Alfa är inte ett alternativ? GTV6, 75, 90...

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



TS, du har uppenbarligen aldrig provat en 205 GTI på bana.

Klart du tycker Audi FWD känns trist, den har ju överbett de luxe.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



FWD med lite motor blir ju inte så annorlunda mot en RWD med lite motor, det är en fajt om att hålla farten uppe.

En lätt skolåda från 80-talet kan ju vara jätteskoj att svinga runt på Kinnekulle (tom sugdieselcaddy på 63hk ger smajl).

Fördomsfullt gissar jag att FWD med lite mer motor kan bli att köra med mycket diff och bakvagn som närmar sig ett enkelt kundvagnshjul
Men en Mini Works med 200hk verkar ju inte se hopplöst ut

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



PerKr skrev:
Klart att FWD kan vara roligt även om det blir annorlunda än RWD. Att köra en gammal motorsvag renault clio var stundtals mycket roligare än man kan tro. Men det går ju inte att objektivt jämföra FWD och RWD eftersom det inte finns någon bil som erbjuds i båda varianterna. Det enda du kan göra är väl egentligen att provköra de bilar som kan vara aktuella och väga för-/nackdelar gentemot din BMW? Till slut kommer dagen då din E46 ska bytas ut och då kommer du ändå att få gå igenom den processen.

Citat:
Mina fördomar säger mig att de är franska och därmed inte tillräkneliga


Mina fördomar säger att det är något med vattnet i medelhavet...

Att köpa en äldre bakhjulsdriven Alfa är inte ett alternativ? GTV6, 75, 90...


Det har funnits åtminstone en bilmodell både som FWD och RWD: http://www.curbsideclassic.com/curbside-classics-european/curbsid-clas . . . .

_________________
Kai Anttila
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Commodåren skrev:
PerKr skrev:
Klart att FWD kan vara roligt även om det blir annorlunda än RWD. Att köra en gammal motorsvag renault clio var stundtals mycket roligare än man kan tro. Men det går ju inte att objektivt jämföra FWD och RWD eftersom det inte finns någon bil som erbjuds i båda varianterna. Det enda du kan göra är väl egentligen att provköra de bilar som kan vara aktuella och väga för-/nackdelar gentemot din BMW? Till slut kommer dagen då din E46 ska bytas ut och då kommer du ändå att få gå igenom den processen.

Citat:
Mina fördomar säger mig att de är franska och därmed inte tillräkneliga


Mina fördomar säger att det är något med vattnet i medelhavet...

Att köpa en äldre bakhjulsdriven Alfa är inte ett alternativ? GTV6, 75, 90...


Det har funnits åtminstone en bilmodell både som FWD och RWD: http://www.curbsideclassic.com/curbside-classics-european/curbsid-clas . . . .



+ MG ZT

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Den glömde jag, fast de är ju nästan släkt med varandra via katastrofen British Leyland(eller vad de nu hette officiellt). Escort Cosworth passar nästan också, men den var 4WD och hade en annan bottenplatta än FWD Escorten.

_________________
Kai Anttila
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Kolja skrev:
TS, du har uppenbarligen aldrig provat en 205 GTI på bana.

Klart du tycker Audi FWD känns trist, den har ju överbett de luxe.


Du har så rätt....och du har så rätt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



SevenEight skrev:
Kolja skrev:
TS, du har uppenbarligen aldrig provat en 205 GTI på bana.

Klart du tycker Audi FWD känns trist, den har ju överbett de luxe.


Du har så rätt....och du har så rätt.


Svaret på din undermedvetna frågeställning är; prova asap en Alfa 147, 156 eller ännu bättre en 33/Sud - om du kan hitta någon som inte desintegrerat än.

Grejen med Alfa, och i viss mån BMW, är den känsliga styrningen och hur balansen i bilen är tunad av konstruktören.

De nyare Alforna har jag mindre koll på. Men Giulia QV är förmodligen att närmast se som en Italiensk förbättrad M3. Fast då blir det ju RWD ändå.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Som Kolja sa! Och om du får tag i en 155a så ba köp!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Jag har tävlat i Alfaklubbens serie i 14 säsonger och här är mina erfarenheter och synpunkter i komprimerad form :

Började med GTV6 (RWD & 160hk som blev 232hk efter motorbyte) och sen blev det i tur och ordning 156 TS (FWD & 290hk), 75 TS (RWD & 145hk) och senaste säsongerna en Abarth 500 Assetto Corse (FWD & 190hk).

Gemensamt för dessa bilar är att alla varit rejält anpassade för bankörning avseende chassie och drivlina osv. Alla har tex haft en riktig diffbroms i form av en lammelldiff samt vägt mellan ca 900kg till ca 1100kg.

Gemensamt för dem har även varit att man, när tillräckligt med motoreffekt funnits, kunnat moderera över- och understyrning mha gaspedalen. Givetvis på olika sätt med RWD och FWD.

Kommer föressten ihåg att 75:an inte hade LSD när jag köpte den och jag därför körde första tävlingshelgen utan. Var inte kul att ta sig genom kvarnkurvan på Kinnekulle utan diffbroms trots RWD

Gemensamt har också varit att alla har varit jäkligt kul att rejsa med!

Den stora skillnaden mellan RWD och FWD skulle jag nog säga är hur man får hantera däcken och att det är lättare att köra slut på framdäcken på en FWD (eftersom de både ska styra och driva).

Brasklapp: Det som enligt min mening INTE är roligt är att ha en rejsbil som inte är tillförlitlig och driftsäker. Detta oavsett om man gillar att meka eller ej. Om du har mycket driftstörningar (läs: depåmek) så har du mindre möjlighet att fokusera på att göra justeringar för att få en bil som uppför sig som önskat. Tex att laborera med däcktryck, stötdämpare osv.

Blev du klokare av detta!? Förmodligen inte... men att provköra, eller provåka, i en preppad FWD vore nog väldigt nyttigt. Tidigare säsonger har det funnits möjlighet att åka med i rejsbilarna några varv på Kinnekulle men jag vet inte hur det är med den saken i år eftersom jag har ett uppehåll för tillfället.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Varför vill man köra RWD på bana? du kör ju inte runt och sladdar endå

Skulle säga att en kul Fwd bil på banan kräver en bättre anpassad setup och ett mer specielt bettende som de flesta bilar inte har standard jämfört med en RWD. Diff som ger bra driv ut ur kurvan och hårdbakvagn så man får bakhjulslyft.

Men det är samma med en RWD bil är den inte anpassad mot den nivå man är van vid så blir det antagligen inte roligt det heller.

En standard M3 E46 understyr också om man pressar den över gränsen

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



för några år sedan helt utan erfarenhet från bana eller lite mer seriös inspirerad körning så var jag helt fast i att det absolut är så att en sportbil måste vara bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven....... "det fattar ju vem som helst att det inte går att köra snabbt och ha kul med framhjulsdrift!".

Sedan fick jag testa Figgz blåa Opel Corsa som han hade då och några år sedan blev nästa tur i rejsbil en Suzuki Swift på ringen. Gemensamt för båda dessa erfarenheterna är att jag inte för en sekund trodde att jag körde framhjulsdrivet eller att det gick att köra så och ha så kul med framhjulsdrivet.....

Nu vet jag bättre!!
men "hjärtat" säger fortfarande bakhjulsdrift......

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

De finns väl roliga och inte så superroliga RWD och roliga och inte så superroliga FWD om man kör bana Ja, du har haft "otur" med val av bilar ("otur", allvarligt? Dåligt omdöme? ). Inte de exemplar man skulle ställa i toppen av näringskedjan


Men till skillnad mot RWD där nästan anything goes hehe så finns lite förhållningsregler för FWD. På äldre konstruktioner av framvagnar ska man inte gå bananas med effekt. Det kan man göra med RWD På senare år funkar konstigt nog fantastiskt höga effekter på FWD. Men även om man har diffbroms, desto långsammare och knixigare banor man ska köra desto mindre effekt bör man ha i FWD

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jo, men visst kan det va kul med FWD . Vet inte om jag har så mycket att tillföra när det gäller bankörning men jag har bruxat ett par för länge sedan. Jag hävdar att man ska titta på rätt bil, typ GTI-burkarna och glömma de där andra skeppen. De kräver en viss körstil men börjar man huliganköra så är det tveklöst kul . Ska du dra ut den på bana tror jag du reder ut inställningsbiten med .

Så testa lite Alfa

P.s. Det enda jag ser negativt är om du ska köra is, för det är något som inte lockar mig med FWD d.s.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



Klart framhjulsdrift kan vara kul - och särskilt en Alfa. Skaffa en 155, 156 eller 147 som rosten inte fått tag på så kommer leendet snart fram.

_________________
Sune Karlsson
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
"otur", allvarligt? Dåligt omdöme?


HA HA HA, ja fan det är lite som Pölsa i Smala sussi - Fan, jävla otur fan...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Allmänt banåkaforum
På förekommen anledning - framhjulsdrift
1625 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande