Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 GT 1998 Långlopp - bokslut 2023
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (11438 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Det blev uppstart igår, och vi sköljde ur motorn med lite enklare olja för att sedan fylla igen med den vi brukar rejsa på.

Förutom några missade slangklammer i kylsystemet funkade det fint. Motorn låter helt OK men provkörning på gården säger inte så mycket. Lambdamätaren är installerad så får vi utvärdera mer.

En kort provbelastning på tvåan gav dock lite högre lambda än jag kanske önskar, jag börjar fundera på att förbereda byte av soppafilter och pump ändå. Grejerna är visserligen nya men man vet aldrig.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



therealpinto skrev:



På P10 körde vi vanliga Bilstein B6 och sänkfjädrar, det har funkat rätt bra men nu var vi sugna på justerbara dämpare. Cupreglerna tillåter inte coilovers, men GAZ kunde greja ett set justerbara dämpare med original fjäderplattformar.


https://rejsa.nu/im/user/163/2019-05-16-21-51-07_20180402_211503_mediu . . . .

De gamla standarddämparna var helt, totalt klappslut. Även det ett lite återkommande tema - det märks att bilen haft många ägare och minst en gallerisida på garaget.org!

Gustaf



Hmmm

Bilden visar ju en coilover?

_________________
Roland Johansson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Rolle Scirocco skrev:
therealpinto skrev:



På P10 körde vi vanliga Bilstein B6 och sänkfjädrar, det har funkat rätt bra men nu var vi sugna på justerbara dämpare. Cupreglerna tillåter inte coilovers, men GAZ kunde greja ett set justerbara dämpare med original fjäderplattformar.


https://rejsa.nu/im/user/163/2019-05-16-21-51-07_20180402_211503_mediu . . . .

De gamla standarddämparna var helt, totalt klappslut. Även det ett lite återkommande tema - det märks att bilen haft många ägare och minst en gallerisida på garaget.org!

Gustaf



Hmmm

Bilden visar ju en coilover?


Han menar kanske justerbara i höjdled

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



De flesta japaner går ganska magert som std, nissan primera /almera/micra har jag haft en lång rad av och det har gällt på de samtliga, anledningen att Jag vet är för att jag etanol konverterat flera bruksbilar.

Min uppfattning har vart att de klarar ca 20% korrigering på bränslet, så även om man tex lurar tempsensor /lmm /bränsletryck så kommer den korrigera mot det magra värdet,

Marginalerna den har är genom att sänka tändningen så om både knacksenor och lambda är lagom slitna så ligger nog motorn ordentligt i farozonen.

Jag tror däremot att om man bara ser till att lambdasonden knacksenor och tempsensor Har vettiga värden. Och fullgod kylning på motorn så den verkligen ligger i sitt tänkta område på tempen, främst för mappningens skull så lär det fungera.

Jag tror däremot att de backar av ordentligt på tändning orginal, så med ett nytt styrsystem och mappning så har man nog rejält mycket mer kraft i motorn

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Babbe skrev:
Rolle Scirocco skrev:
therealpinto skrev:



På P10 körde vi vanliga Bilstein B6 och sänkfjädrar, det har funkat rätt bra men nu var vi sugna på justerbara dämpare. Cupreglerna tillåter inte coilovers, men GAZ kunde greja ett set justerbara dämpare med original fjäderplattformar.


https://rejsa.nu/im/user/163/2019-05-16-21-51-07_20180402_211503_mediu . . . .

De gamla standarddämparna var helt, totalt klappslut. Även det ett lite återkommande tema - det märks att bilen haft många ägare och minst en gallerisida på garaget.org!

Gustaf




Hmmm

Bilden visar ju en coilover?


Han menar kanske justerbara i höjdled


Reglerna säger att det ska vara original fjäderplattform som inte är höjdjusterbar. Formellt sett är det "coilovers" runtom original på denna bil, fjäderklädda dämpare. Lite knepigt begrepp kanske. Men fasta plattformar är alltså okej...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
knotan skrev:
De flesta japaner går ganska magert som std, nissan primera /almera/micra har jag haft en lång rad av och det har gällt på de samtliga, anledningen att Jag vet är för att jag etanol konverterat flera bruksbilar.

Min uppfattning har vart att de klarar ca 20% korrigering på bränslet, så även om man tex lurar tempsensor /lmm /bränsletryck så kommer den korrigera mot det magra värdet,

Marginalerna den har är genom att sänka tändningen så om både knacksenor och lambda är lagom slitna så ligger nog motorn ordentligt i farozonen.

Jag tror däremot att om man bara ser till att lambdasonden knacksenor och tempsensor Har vettiga värden. Och fullgod kylning på motorn så den verkligen ligger i sitt tänkta område på tempen, främst för mappningens skull så lär det fungera.

Jag tror däremot att de backar av ordentligt på tändning orginal, så med ett nytt styrsystem och mappning så har man nog rejält mycket mer kraft i motorn


En trasig knacksensor på den rasade motorn skulle i så fall vara en rimlig förklaring till raset. Den gamla motorn (i P10) gick ju klockrent alla tidigare säsonger.

Lambdasonden är nog OK, den ser frisk ut men det är ju värt att testa mäta upp den också. Visst kan man få P11 att blinka ut lite felkoder också?

Korrigerar de adaptivt som Fords EEC-IV med lambdareglering, dvs att den magrar ut även på icke lambdareglerat område efter ett tag?

Det finns ju inga (= jag har inte hittat) chip till de här bilarna vilket är synd, eftersom reglerna tillåter chippning. Alla metoder jag hittat för att ändra programvaran direkt är både dyra och osäkra i kompabilitet.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



P11 97-99 reglerar bara under körning.
00-04 har jag inte ägt någon. Den modernaste jag haft primera var en 2005 å borde väll vara en p12. Den är ju rejält mycket svagare än 99an, den har ju elektroniskt spjäll å massa skit så den är jag rätt säker på att den är adaptiv.
Några blinkgrejor kan jag inte minnas, det kan nog finnas på vissa, dem som har imobiliser, tror dock att man inte kan få ut så mycket mer än större grejor. Har något svagt minne av att jag fick ut blink för trasig luftmängdsmätare på min micra k11 - 02a, nissan NATS eller vad det kallas med den boxen, tror det är det som kom efter 99 nån gång.

Jag vet men minns inte / är osäker, men tror att p11 etter 99 fick ett nytt styrsystem (i samband med NATS) som jag misstänker är adaptivt men utan elektroniskt spjäll.

Om din är en 98 gt gissar jag om jag får tro att den kommer gå likadant med den nya motorn så länge du har kvar gamla styrboxen/motor elen /spridare mm.
Gissar att det inte är någon stor skillnad i hårdvara men lite bättre programvara som ger de extra hästarna.

Men en uppdatering av programvara skulle säkert kunna ge en del i styrkan.
Men tror inte det finns något som faktiskt fungerar utan att det kostar pengar eller innebär piggyback eller liknande

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Tack för input.

Bilen är märkt med NATS men vi hittar inget stöldskydd och vi har tagit ur en massa boxar men den går ändå :-)

Jag ska söka lite på fakta om den kan blinka.

Spridarna hade samma artikelnr på 130-hk så de fick sitta kvar, dvs de är inte samma vi kört med tidigare.

Vi får se vad testet på söndag säger.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Natsen sitter i ordinarie styrboxen, ska gå att löda förbi men vet ej hur avancerat,
När du stoppar i nyckeln så lyser väll en röd lampa i display bredvid tank mätare eller nått sånt.
Det sitter en magnet i nyckeln (ej sändare /katter) sen sitter läsaren i själva tändningslåset ä. Du kan kopiera nyckeln hos vanlig låssmed, så du kan öppna dörrar och starta bilen, men med fel nyckel går den bara typ 10 sekunder sedan börjar den röda lysdioden blinka, och dem blinkningarna ger felkod varför den stänger av sig.

Vissa koder låter dig köra i limp home typ, andra låter dig inte köra alls mer än dem 10 sekunderna. Har fått för mig att du ska kunna starta och köra intill kanten om systemet strejkar medans du kör eller i samband med någon enklare krock osv.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Har man en någorlunda modern lambda mätare brukar den ju ha programmerbar smalbandsutgång. Och du borde med andra ord kunna finjustera utgången på den och skicka till orginal ingång på nissanboxen och på så vis lura bilen att gå lite fetare, den tror att den går på 1.0 men i själva verket går den på 0.95 vilket knappast påverkar förbrukning eller utsläpp nämnvärt, speciellt inte på en bil ni ändå kör mestadels på full last.

Jag skulle tro att det även borde gå bra att koppla ett lagom utmätt motstånd i serie eller eventuellt parralellt med tempsensorn då jag har fått för mig att tändläget är lite "bättre" strax innan tempen är absolut som högst. Dvs sikta mot kanske 85 grader istället för 95.
Sen tror jag även att din motor har fördelare med optisk givare istället för vr trigger direkt på vevaxel?? I det fallet kan du säkert vrida upp tändningen ett par grader rakt över registret, dem är ju tänkta att kunna gå på ända ned mot 90 oktan så med frisk 95 oktan (e5 eller vad vi ska säga vi har i Sverige) så finns nog en del marginal för att köra högre tändläge.
Tändningen ligger väll ganska lågt dels för att hålla katalysator varm, dels för att fungera med 90 oktan

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Tändningen är med fördelare och den har vi ökat på en del.

Övriga "fulknep" får vi väl se om vi ska testa, det gäller att hålla sig inom reglerna också som ju är skrivna på sitt sätt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Igår kväll körde vi första testdagen på nya banan. Vi lade kanske 25-30 varv eller så med Primeran. Allt fungerade helt OK, lambda ligger på 0,82-0,85 nånstans på full last så det är ju ingen anledning till oro där.

Motormässigt så upplever vi att den kanske är lite svagare än GT-motorn över 6000 rpm men det är lite svårt att säga. Det är förmodligen ingen katastrof i alla fall.

Nya, stora banan är en helt annan känsla än vår gamla slinga. Jämnare underlag, mjukare svängar gör att det snarare känns mer odramatiskt (i alla fall för mig, jag kör väl för sakta). Det kommer ta lite tid att lära sig köra fort men det är ju en del av utmaningen. Jag tror vi hade 12-14 team som testade och tempot varierade en del, förstås.

Jag hann bara få ett depåvarv på Race Chrono men det är drygt 3,5 km så det blir ändå en rätt lång bana för oss.

Race på lördag, innan dess ska vi byta olja igen, lufta lite bromsar och sånt. Det känns rätt bra :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Gött då,
Det kan ju vara så att ena kammaxeln har andra värden eller är annorlunda justerad som gör några hästar extra på den andra motorn.
Men gissar att under långa lopp så borde inte effekten över 6000 vara så avgörande, om motorn ska överleva i längden liksom

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Ja, det verkar rimligt att uppgifterna om att det är insugskammen som skiljer är korrekta.

Vår gamla P10-motor har ju levt gott trots att den villigt dragit till 7000 rpm, den är ännu piggare på toppen än vad P11 nånsin varit. Men nu ska vi testa såhär så får vi se hur det lirar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
För övrigt har ett av de andra teamen lagt ut en film från träningsdagen, så det går att se den "korta" bansträckningen på Drive Center Arena;

https://youtu.be/KrmF4Goshvo

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Då ska jag se om jag kan sammanfatta rejs nummer tre för säsongen, och premiären på Drive Center Arena.

Vi hade bara lite småsaker att fixa, och så ordnade jag två nya originalspeglar (men med manuell justering) för att ersätta de som kraschats mot tunnorna på gamla banan. Bra sikt är bra, vi har en stor panoramaspegel inne men jag gillar sidospeglar också.

För min del gick morgonen åt till att rigga tävlingen, med stöd till funktionärer och annat fix. Det är inte idealiskt för koncentrationen att även ha koll på arrangemanget men nu är läget som det är, och det handlar om att lösa problemen så det blir körning.

Vi stod fyra på gridden (enda fördelen med att bryta tidigt...) och hade vrålsnabba Rusteze på femte position. När starten gick (startljus!!!) blåste Rusteze genast upp i ledning men vi hängde på så gott det gick, och även om det öppnades upp en lucka så hade vi något så när kontakt. Lite hjälpta av att ha några långsammare bilar som "buffert" mellan oss och de som gjort bra resultat tidigare, så kunde vi hålla en placering runt 4-5 nånstans in i första förarbytet.

Snart blev det ganska tydligt att bilarna i täten drog ifrån, våra bästa förare lade varvtider runt 1.57-1.58s medan de snabbaste snarare pendlade mellan 1.53-1.55s. Vi kände att vi saknar en del effekt men det handlar även om kurvhastigheter.

Fokus för oss var ju ändå att få bilen att gå i fyra timmar och ta målflagg, så vi var ganska nöjda med att rulla på utan att skada bilen och sakta arbeta upp tempot.

Seriens nya system för i år, med fast tid för förarbyten som även tillåter tankning, ger också lite mer lugn i depån. Bra att kunna känna på hjulbultar, kolla däck och bromsar när bilen står still.

Jag hade svårt att komma ned i samma varvtider som mina teamkompisar, och jag vet sedan tidigare att jag sällan är snabb direkt på en bana, det behövs ett antal varv för att hitta rätt. Men jag tycker att bansträckningen är bra, det är lite olika tempo på olika ställen och det finns massor av sätt att variera spåren - vilket förstås gör det svårare.

I takt med att fler och fler team fick upp farten kröp vi långsamt nedåt i resultatlistan, och det kändes som ett resultat inom topp 10 skulle vara på marginalen att nå. Men så började problemen för andra team. Team RRs Golf hade dragits med ett elfel sedan träningen som emellanåt släckte bilen helt, och det återkom. Forsmans Citroën BX ledsnade (förmodligen oljebrist i svepande kurvor), Släp in the Face tappade bromsarna på sin BMW.

När målflaggen föll var vi på sjätte plats, klart över förväntan, och ärligt talat, inte 100% välförtjänt för flera andra var snabbare.

Det är lätt att fokusera på vad vi gör åt bilen...men i ärlighetens namn är det nog mest effektivt att försöka få ned mina varvtider. Jämfört med de snabbaste i teamet är jag oftast 3-6 sekunder långsammare, på två körda stint är det 60-120 sekunder vi tappar. Det är inte skillnaden mellan att vara sexa på 110 varv och etta på 113 varv men kan vi ta in ett halvt varv så är det ju värdefullt. Racechronologgen visar att det i huvudsak är två kurvor jag behöver jobba på så det finns lite hopp.

Ändå kan jag inte låta bli att reflektera över materialet också. Vi har ännu inte bytt en bussning i den här bilen, allt är original, dryga 20000 mil. Fjädrarna är för mjuka och bilen är för hög. Lite trix där så borde vi kunna kapa lite tid - och sedan är det ju det här med motorn. Absolut ingen kris men "rätt" spec på den skulle underlätta.

Foton från CaLe Motorsport är på väg, tills vidare har vi en teaser från formationsvarvet i alla fall.



Nästa gång vi kör är 31/8!

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



therealpinto skrev:
Men så började problemen för andra team. Team RRs Golf hade dragits med ett elfel sedan träningen som emellanåt släckte bilen helt, och det återkom. Forsmans Citroën BX ledsnade (förmodligen oljebrist i svepande kurvor), Släp in the Face tappade bromsarna på sin BMW.

När målflaggen föll var vi på sjätte plats, klart över förväntan, och ärligt talat, inte 100% välförtjänt för flera andra var snabbare.

Men det är ju en av de stora skillnaderna i långlopp jämfört med sprintrace och time attack, att få bilen att hålla ihop. Spelar ingen roll om man är 10 s snabbare per varv om man inte kommer i mål, så var inte alltför blygsamma Visst, man kan ju drabbas av ren otur trots stenkoll på materialet, men ändå, det är del av tävlingen.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Jo, visst är det så, men vår serie är faktiskt så tajt nu att det inte räcker att bara ta bilen i mål - då är man kanske på plats 8-9-10 och vår ambition är lite högre... :-)

Men, to finish first, first you have to finish!

Jag fick ihop lite filmmaterial men behöver nog jobba på ljusinställnigarna.

https://youtu.be/lEhv8JaK0X8

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640



kul med lite film

Prova sätt kameran lite lägre och mer till höger så du får den riktad mer horisontellt med huvudfokus på framrutan.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Jag har lite nya fästen att laborera med...så jag hoppas kunna göra något bättre till nästa rejs. Tack för tipsen :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
...och nu finns Carina och Leifs foton på http://calemotorfoto.blogspot.com/2019/08/sdc-5000-17-augusti-deltavli . . . .

De lyckades fånga en del action som jag aldrig såg, och så blir det väl än tydligare att Primeran är lite mjuk...och kanske hög.





Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 GT 1998 Långlopp - bokslut 2023
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (11438 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande