Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
27 besök senaste veckan (29906 totalt)
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Bor i en stuga på 56m2, så ett garage på 90m2 är väl lagom?

Mycket som inte blir som man tänkt sig från början. Jag och bror köpte mormor och morfars sommarstuga tillsammans, tanken var att det skulle bli ett sommarställe vi kunde ha tillsammans. Efter att vi ägt det ett år så frågade han om jag ville köpa ur han ur stugan så då väcktes många ideer, och sagt och gjort nu sitter jag här i skogen i en stuga på 56m2 och skall bygga mig ett garage, lite kortfattat sådär.

Det finns väl egentligen mycket som en normal svensson skulle klassa som högre prio än garage, men bara förra vintern när jag stod ute i snöstormen och kapade dörrfoder fick mig att flippa ur. Garage blir prio ett!

Har suttit och ritat lite på olika sidor och funderat hur jag vill ha det, och vart jag vill ha det. Men lite begränsat utrymme så var det såhär det blev. Garaget blir 10.8x8.4 med en takhöjd på 3m. Takstolarna blir i modell saxtakstol så jag vinner lite mer i takhöjd så man kan ha en lyft utan att behöva ha väldigt höga väggar.
Dom som gav mig bäst intryck var Lundqvist trävaru, strålande service och väldigt intresserade av att hjälpa till

3d skiss.




Idag den 5/7 så är 5 träd fällda, dasset som stod där garaget skulle stå flyttat, vägen in till stugan röjd och breddad så man kommer in med lastbil och sista lassen med grus är påväg. Imorgon börjar vi gräva grund.

I dagsläget är vi lite osäkra på vilket material vi har i backen, första dm är lera så jag tog och köpte så det finns sprängsten för ett bärlager på 30cm, och kapillärbrytande skikt på 10cm.





















Uppdatering efter helgen thumbs up


I samarbete med Lundqvist Trävaru https://lundqvisttravaru.se - Ange Alexander Lindquist vid offertförfrågan för att få ett presentkort hos Bejer bygg vid affär.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Coolt!


kul att det börjar dyka upp lite garagetrådar här på rejsa också!
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Trevligt!

Utedasset såg ju rätt fräsht ut. Saknar "stugan" toa?


Ja jättekul med fler garagebyggetrådar!! Måste verkligen ta tag i mitt och göra ritningar..
Man kanske ska starta en tråd om hur ens egen verkstad ser ut oxå..

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



klart garaget är större än huset

klart man följer detta... har jobbat från och till med mitt eget garage tillbygge några år förutom annat....(totalt135m2 )
lyft.. har 3 m invändigt mått och där en 2 pelare... rullar runt på en pall.. funkar men..
i nya halva 4 m och 4 pelare...
andra halvan 2,5 och ett loft över för... tja däck fälgar dörrar skärmar inredning.. glöm inte allt det man kanske inte vill ha i själva mek ytan... (en friggebod kan duga bra för dylikt )
Tänk noga igenom dina behov../pengar... jag hade firma att stomresa kläda utidan med plåt och göra taket.. sedan allt invändigt isolering osb gips loft gjorde jag själv... sparade en hel del tid på att ha ett tätt skal att kunna jobba i..att stå .. högt upp i luften och fixa ute i tidspress... inte kul.

Lycka till!!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



90 m2, nu snackar vi Vad ska du ha för lyft och behöver du förstärka plattan?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Coolt!


kul att det börjar dyka upp lite garagetrådar här på rejsa också!

Ja visst är det!

Fixxe skrev:
Trevligt!

Utedasset såg ju rätt fräsht ut. Saknar "stugan" toa?


Ja jättekul med fler garagebyggetrådar!! Måste verkligen ta tag i mitt och göra ritningar..
Man kanske ska starta en tråd om hur ens egen verkstad ser ut oxå..

Det är det! Nej, det finns mulltoa i dagsläget. Men sen några år tillbaka fanns det enbart dass. Men dasset används flitigt på sommaren
Klart du ska göra det, alltid kul att se!

Michael Th skrev:
klart garaget är större än huset

klart man följer detta... har jobbat från och till med mitt eget garage tillbygge några år förutom annat....(totalt135m2 )
lyft.. har 3 m invändigt mått och där en 2 pelare... rullar runt på en pall.. funkar men..
i nya halva 4 m och 4 pelare...
andra halvan 2,5 och ett loft över för... tja däck fälgar dörrar skärmar inredning.. glöm inte allt det man kanske inte vill ha i själva mek ytan... (en friggebod kan duga bra för dylikt )
Tänk noga igenom dina behov../pengar... jag hade firma att stomresa kläda utidan med plåt och göra taket.. sedan allt invändigt isolering osb gips loft gjorde jag själv... sparade en hel del tid på att ha ett tätt skal att kunna jobba i..att stå .. högt upp i luften och fixa ute i tidspress... inte kul.

Lycka till!!!

Ja man behöver man plats än man tror.. Detta var vad som passade min budget och för att ha råd att göra övriga nödvändiga renoveringar. Lär ner med ett minireningsverk här nästa sommar också..

Jag får väggarna i sektionre om 120cm så det borde gå ganska fort att vika upp

Rikard L skrev:
90 m2, nu snackar vi Vad ska du ha för lyft och behöver du förstärka plattan?

Det blir en tvåpelare, helst en skruvlyft men dom är rätt så dyra. Skönt att slippa allt skrot som ligger mellan pelarna på golvet. Där lyften kommer stå kommer jag köra extra armering och 20cm betong. Detta blir en yta på 1x4m.



Tänk va saker man kan få gjort på en helg, och så mycket saker man kan lära sig på en helg. Vi hann inte riktigt klart med grunden, stötte på lite trubbel med sten, för bred skopa när vi skulle dika för dränering och sen kom årets skyfall vilket gjorde det till en ren misär. Dock har vi en stabil botten, först var det 3dm matjord sen blev det stenhård lera så långt ögat kan se, trotts många veckors spöregn var marken snustorr innan vi öppnade den så det lovar gott.

Man tror inte ens gård lutar så mycket som den gör, men i nederkant kommer plattan ligga 3dm ovan mark och i ovankant jäms med så det blir viktigt med bra dränering.

Det som återstår innan jag kan börja ställa kantelement är ytterligare 10cm 0-90 sen ett lager 10cm 8-16, detta borde ge en stadig grund. Totalt blir det 20cm bärlager.

Och det blir fasiken större än man tror
















Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



gillar hur du tänker med ett garage som är dubbelt så stort som huset.

undrar vad frun skulle säga om jag vill bygga ett på 150m2

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



bop skrev:
gillar hur du tänker med ett garage som är dubbelt så stort som huset.

undrar vad frun skulle säga om jag vill bygga ett på 150m2

just do it... enklare att be om förlåtelse än om lov...
Jag hyrde ett garage,, då tyckte frun .."det borde bli billigare att bygga ett eget.."
så jag ritade ett på 8*14 m.. men sedan vart ju huset litet så vi letade rätt på ett annat... med 65 m2 garage.. som jag sedan förlängt givetvis med bygglov. nästa är en 3 bilars carport.. när jag hinner.. man kan aldrig få för mycket ytor...

_________________
Michael Thulesius
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Michael Th skrev:
just do it... enklare att be om förlåtelse än om lov...
Jag hyrde ett garage,, då tyckte frun .."det borde bli billigare att bygga ett eget.."
så jag ritade ett på 8*14 m.. men sedan vart ju huset litet så vi letade rätt på ett annat... med 65 m2 garage.. som jag sedan förlängt givetvis med bygglov. nästa är en 3 bilars carport.. när jag hinner.. man kan aldrig få för mycket ytor...


Garage är ngt av det som står högst på priolistan när vi väl kan belåna huset (djefla bankregler) och jag har ju 1500m2 tomt samt att delen jag vill bygga garage på gränsar mot en granne som är mer än lovligt dum i huvet...

Förena nytta med nöje, kallas det väl

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Då var det bara det roliga med isolering, armering och fylla upp med grus mot l-elementen sen kan vi gjuta


När man "bara" ska gräva ner en kabel... Vi hittade en torr gammal stenkista, den förklarat varför det konstant är fuktigt mitt på gården. Ledningen till stenkistan är garanterat skadad någonstans från huset, men men... Skall ändå in med riktigt avlopp.




Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



lägg in ett rör för ett enkelt avlopp... skönt att ha ett handfat.. kul med rinnande vatten en liten varmvattenberedare gör livet enklare... behöver ju inte vara så avancerat avlopp men.. gött att ha.

_________________
Michael Thulesius
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Michael Th skrev:
lägg in ett rör för ett enkelt avlopp... skönt att ha ett handfat.. kul med rinnande vatten en liten varmvattenberedare gör livet enklare... behöver ju inte vara så avancerat avlopp men.. gött att ha.

Lägger i samtliga rör för vatten och el idag 😊 Svårt att bestämma vart golvbrunnen skall sitta men lutar åt att den hamnar vid ställplatsen vid vänstra porten.
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Isolerat och 99% armerat. Fattas ett varv på ovanpå voten.


Nu tar ja semester från "semestern" och åker till Nürburgring
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Sådär ja, då var uppfyllnad mot l-elementen gjord och återfyllnad med jord runt grunden typ klar, kom "lite" regn så vi gav upp det där med jorden för helgen... Men nu finns det en början på en parkering Gjutning på fredag!









Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Det blev ju bra det här.





Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Rätt skön känsla att gå runt på sin nygjutna platta - eller hur?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Kolja skrev:
Rätt skön känsla att gå runt på sin nygjutna platta - eller hur?

Verkligen! Det var en sån lättnad, förstår vad folk menar när dom pratar gjutarfrossa...

Är lite fundersam gällande belysning, vad kör folk i sina garage?
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



alindquist skrev:
Kolja skrev:
Rätt skön känsla att gå runt på sin nygjutna platta - eller hur?

Verkligen! Det var en sån lättnad, förstår vad folk menar när dom pratar gjutarfrossa...

Är lite fundersam gällande belysning, vad kör folk i sina garage?


Köpte Philips industri led armaturer satte 8st på 52kvm garage är galet nöjd!

https://www.lighting.philips.se/prof/inomhusarmaturer/kapslade-armatur . . . .

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Massor av 120cm seriekopplade LED-armaturer 6000K (inköpta via Aliexpress efter tips här på rejsa).

Man blir nästan solbränd när man mekat.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Alexus skrev:
alindquist skrev:
Kolja skrev:
Rätt skön känsla att gå runt på sin nygjutna platta - eller hur?

Verkligen! Det var en sån lättnad, förstår vad folk menar när dom pratar gjutarfrossa...

Är lite fundersam gällande belysning, vad kör folk i sina garage?


Köpte Philips industri led armaturer satte 8st på 52kvm garage är galet nöjd!

https://www.lighting.philips.se/prof/inomhusarmaturer/kapslade-armatur . . . .

Synd att dom är så dyra! Förvisso håller dom ju livet ut på en själv, men inte så kul att köpa ljus för så många tusen...

Kolja skrev:
Massor av 120cm seriekopplade LED-armaturer 6000K (inköpta via Aliexpress efter tips här på rejsa).

Man blir nästan solbränd när man mekat.

Har kikat på liknande, har du möjligtvis länk på dom du kör?
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Jag kör biltemas största armaturer med kallvita lysrör, funkar bra för en mindre budget.
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
27 besök senaste veckan (29906 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande