Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
178 besök idag (130852 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 16, 17, 18
   
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14842



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Feb 2019 14:56     Citera

Bytte du inte till en 6vxl?
Den fyller man enklast på olja igenom växelspaken. I med två liter bara.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Claes Haglund
Brämhult



Här sen Jan 2003
Inlägg: 3980


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Feb 2019 15:40     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Bytte du inte till en 6vxl?
Den fyller man enklast på olja igenom växelspaken. I med två liter bara.


Jaha, det hade jag ingen aning om. Klart jag gör så, då. Tipstack! thumbs up


_________________
Claes Haglund

I garaget:
8 cylindrar
3,6 liters cylindervolym
880 hästkrafter
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Claes Haglund
Brämhult



Här sen Jan 2003
Inlägg: 3980


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Mar 2019 08:20     Citera

Liket lever! Påställd och går fint i år igen. Mycket roligare med tät sexväxlad låda och bromsarna verkar välbalanserade. Behöver lufta dem lite till bara.




En kompis kom förbi också. Iklädd en gammal forumkändis.




_________________
Claes Haglund

I garaget:
8 cylindrar
3,6 liters cylindervolym
880 hästkrafter
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Claes Haglund
Brämhult



Här sen Jan 2003
Inlägg: 3980


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Apr 2019 09:19     Citera

Bilen rullar och går. Igen. Fick riva ner larmet igår för att släppa startspärren som jäklats lite till och från i ett par år. Tidigare har det varit hanterbart, men igår vägrade bilen starta helt. Men nu är allt fixat och bilen är tillförlitlig igen. thumbs up

Har även bytt till originalkrängare bak för att få den lite mindre lynnig och överstyrd. Jag gillar egentligen överstyrningstendenserna, men efter att ha åkt på bredställ både under bron på kullen och på baksidan på Falkenberg förra året är det läge att prova något annat. Fick förresten i en oljetempmätare häromdan också. Bra att hålla koll på eftersom jag inte har någon oljekylare.

Har hunnit skaka ner bilen i konbana på Kattleberg med SVKG förra helgen också. Bilen verkar må fint och inget större har trillat av var jag har märkt. Lådan känns finfin och efter extraluftning och inbakning av bromsarna så är de betydligt mer lättrampade än de gamla och dessutom med bättre känsla, så nu satsar vi på Falkenberg på torsdag och årets första banträff!


_________________
Claes Haglund

I garaget:
8 cylindrar
3,6 liters cylindervolym
880 hästkrafter
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Claes Haglund
Brämhult



Här sen Jan 2003
Inlägg: 3980


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Apr 2019 08:27     Citera

Sådär, då var årets första banträff avklarad! Bilen är hemma och i samma skick som tidigare. Förutom innerskärmen på vänster fram som är lite lättare och har ett extra hål. Däcket skrubbade lite där, vilket jag märkte direkt men det var ju självjusterande. thumbs up

Har inte gått igenom tider och så riktigt ännu, men jag fick bäst flyt på fjärde och sista stinten. Dock börjar mina däck bli gamla och hårda. Till nästa säsong får det nog bli en ny uppsättning bra R-däck.

Fick som vanligt inte Harrys att lira med GoPro:n, men jag fick med alla stintar förutom den sista på film. Tyvärr ingen tidtagning i filmerna, eftersom GoPro:n inte förstår start- och mål-punkter.

Session 1



Session 2



Session 3



EDIT: Ordnade en fellänkning av filmerna.


_________________
Claes Haglund

I garaget:
8 cylindrar
3,6 liters cylindervolym
880 hästkrafter
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Claes Haglund
Brämhult



Här sen Jan 2003
Inlägg: 3980


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Apr 2019 19:33     Citera

Jag fick ordning på Harry's-syncen! Skapligt i alla fall och efter mycket krångel. Så här kommer egentligen samma filmer som innan men med Harry's-overlay och då alltså även tidtagning. thumbs up










_________________
Claes Haglund

I garaget:
8 cylindrar
3,6 liters cylindervolym
880 hästkrafter
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Claes Haglund
Brämhult



Här sen Jan 2003
Inlägg: 3980


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Apr 2019 19:36     Citera

Idag var det konbana med Jönköpings Sportvagnsklubb. En jäkla mysig samling gubbar som grillar korv, snackar bilar och gasar mellan lastbryggorna! Det gick inte riktigt lika fort för min del denna gången som i höstas och jag fick inte till någon riktigt bra stint, men kul var det och en tredjeplats blev det ändå. Så här såg det ut:










_________________
Claes Haglund

I garaget:
8 cylindrar
3,6 liters cylindervolym
880 hästkrafter
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Claes Haglund
Brämhult



Här sen Jan 2003
Inlägg: 3980


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Maj 2019 20:15     Citera

Det trillade in en grej. Eller fyra. Dags att börja dra ordentligt i skärmkanterna!





_________________
Claes Haglund

I garaget:
8 cylindrar
3,6 liters cylindervolym
880 hästkrafter
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Claes Haglund
Brämhult



Här sen Jan 2003
Inlägg: 3980


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2019 11:54     Citera

Ligger lite efter med uppdateringar här. Har hunnit med att åka på Kullen två gånger, en gång med SVKG och en gång med SSiJ. Och så lite konbana. Utöver det har det blivit tre varv på Nordschleife med hyrbil (Ringfreaks). Nästa måndag är det Knutan med SVKG. Efter det skall bilen till plåt och lack så jag får plats med de nya hjulen.

Är det någon som sitter på en uppsättning 15x8-8,5" ET 15-30 passande fälgar som de vill bli av med?


_________________
Claes Haglund

I garaget:
8 cylindrar
3,6 liters cylindervolym
880 hästkrafter
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Claes Haglund
Brämhult



Här sen Jan 2003
Inlägg: 3980


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Okt 2019 08:58     Citera

Ja, här ligger jag efter ordentligt!

Bilen har använts flitigt. Konbanor, banor och en hel del gata. Meksäsongen i vinter kommer bestå dels av vanligt mek men även redigering av en massa videos och sammanställning av data. Till slut ska det nog hitta hit också.

Härom veckan fick jag den första anmärkningen på besiktningen sedan jag köpte bilen. Och dessutom tre tvåor på en gång!

- Handbroms höger ur funktion
- Hjullager höger fram glapp
- Lambdavärde för högt

Handbromsjusteringen visste jag var på gränsen och oket skulle renoveras i vinter, men jag trodde jag hade fått till det tillräckligt. Tydligen inte. Hjullagret glappade faktiskt trots att jag bytte det förra vintern och dessutom packade om det med dyrt fint Redline-fett. Lambdavärdet var onekligen högt (jättehögt, 1,1 ungefär). I och med att jag tycker om få bilen besiktad innan jag ställer av den för att ha det avklarat så blev åtgärdsplanen satt i spel omedelbart.

- Höger bakok revs isär och renoverades med nya delar som jag redan hade liggande
- Hjullager beställdes omedelbart och monterades utan att packas om eftersom det ju verkar kvitta...
- Läcksök påbörjades av både avgas- och insugssidor. På avgassidan verkade allt väldigt tätt och fint trots V-band. På insugssidan upptäcktes en liten läcka vid tomgångsmotorn. Tätades. Öppnade luftmängdsmätaren och spände upp fjädern några steg då den verkar veknat lite genom åren. Mätte upp lambdasonden som gav 0,02 V. Vafalls? Provade mig fram och kom fram till att den verkade stendöd. Beställde en ny fin fyrtåtars Densolambda och monterade och knyckte lite ström från airbagsystemet för att aktivera värmningen av lambdan. Vips gav lamdan mellan 0,1-0,9 V. Justering av tomgång och lågvarvsblandningen i LMM.

Bilen godkänd på besiktningen! Lamdbavärde på 1,01, HC på 30 trots racekat, CO på 0,8, osv. Till på köpet fick jag kännbart bättre mellanregister. Den där lambdan har nog varit död sedan motorbytet, gissar jag.
Intressant är dock nedslaget på lambdavärdet eftersom nya EU-regler stipulerar att bilar mellan 89-92 inte längre skall mätas på annat än CO, som får vara upp till 4,5. Detta påpekades vid ombesiktning där stationen inte förstod hur de vid första besiktningen ens hade lyckats få in det i systemet. Hur som helst var det ju bra att veta så bilen inte fortsätter gå alldeles för tunt och jag fick ju andra anmärkningar, så ingen skada skedd.

Nu åker bilen snart upp på pallbockar. Med lite tur hinner den gå en sväng via plåtslagaren och lackeraren innan dess så jag får plats med de nya hjulen nästa säsong.


Planen för vintern består än så länge av:
- Byte av bärarm höger bak (bättre begagnad finnes)
- Byte av vattenkylare till IL Motorsport 50 mm (finnes)
- Byte av frontläpp efter en liten mishap i konbana (finnes)
- Byte av coilovers från Gaz Gold till Gaz Gold (finnes)
- Vanligt underhåll i form av oljebyte, allmän översyn, etc.
- Cornerweight direkt efter påställning i vår

Har vissa tankar om att försöka komma över en huvudbromscylinder från en MK 2.5 Sport för att matcha de större bromsarnas kolvarea bättre, ny stol, 6-punktsbälten, oljekylningslösning, bättre kameramontering och lite annat smått och gott. Kommer förmodligen behöva en ny uppsättning 15"x8-9" till gatuppsättningen också. Det finns risk för att de nuvarande ser väldigt smala ut när skärmarna blivit lite bredare... Vi får väl se vart det slutar.


_________________
Claes Haglund

I garaget:
8 cylindrar
3,6 liters cylindervolym
880 hästkrafter
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Claes Haglund
Brämhult



Här sen Jan 2003
Inlägg: 3980


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jan 2020 20:37     Citera

Det hände en grej.



Jo, i och med att jag köpte de fräna, breda hjulen så uppstod ett behov av breddning av hjulhus. Och när man ändå gör det kan man ju åtgärda de flerfärgade delarna på bilen. Hur som helst, nu är hjulhusen breddade och sidorna av bilen har fått ny färg. Nu är bilen faktiskt riktigt fin!

Sedan har jag kommit över en Sparco Rev och en huvudbromscylinder från en NBFL Sport, en undre länkarm har blästrats och lackats för att ta platsen där det idag sitter en något krokigare likadan, den nyare uppsättningen coilovers är på plats, ny frontläpp likaså, kameran har fått ett nytt bättre fäste och strömtillförsel och sexpunktsbälten är beställda.



_________________
Claes Haglund

I garaget:
8 cylindrar
3,6 liters cylindervolym
880 hästkrafter
Senast ändrad av Claes Haglund, 22 Jan 2020 09:00, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1506



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jan 2020 21:09     Citera

Det där blev ju riktigt bra thumbs up


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
snailspeed
Borås



Här sen Jun 2003
Inlägg: 109



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jan 2020 23:20     Citera

Snyggt, men vågar du ta ut den på bana nu när den bluvit så fin.

Jag ska också få till oljekyl på min. Vi kan kolla på gemensam lösning och hjälpas åt om du vill.


_________________
Oscar Kärrqvist
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14842



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jan 2020 06:20     Re: Citera

snailspeed skrev:
Jag ska också få till oljekyl på min. Vi kan kolla på gemensam lösning och hjälpas åt om du vill.
Är det inte lite begränsade att ha gemensam oljekyl för två bilar?



_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
snailspeed
Borås



Här sen Jun 2003
Inlägg: 109



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jan 2020 06:54     Citera

Tänkte inte på det Niklas...


_________________
Oscar Kärrqvist
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Figgz
Göteborg



Här sen Dec 2002
Inlägg: 5533



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jan 2020 07:28     Citera

Läckert Claes!
Hur ska du nu våga köra så nära konorna med din fina Miata? Eller har du lackat den i "trafikkonsorange" och lurar oss med färgsättningen på bilden?


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu mest Westfield på bana, ibland Opel Speedster #0004
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Claes Haglund
Brämhult



Här sen Jan 2003
Inlägg: 3980


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jan 2020 08:55     Citera

Tack! Ja, plåt och lack blev väldigt bra. Jag kan dock inte ta åt mig något av äran för arbetet, för detta tog jag hjälp med.

Oskar, ja, vad tänker du dig för något och när ungefär? Vi kan väl lura på något!

Fredrik, fronten är inte omlackad och de koner man tar med bredsidan gör nog inte tillräckligt stor skada för att jag ska börja gråta.


_________________
Claes Haglund

I garaget:
8 cylindrar
3,6 liters cylindervolym
880 hästkrafter
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33690

Forumägare
Forumägare

Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jan 2020 09:40     Citera

Konträffar putsar man ju lätt bort, aldrig några problem på en lack tycker jag. Som lite kuriosa så har konträffar på skyddsfolieringen jag har på nu även varit enkelt att putsa bort men den skyddsfolie som sitter original på M2an framför bakre hjulhuset är något mjukare material för där satte sig konfärgen hårdare in i filmen. Så den filmen bytte vi ut.

Nä så länge konerna inte är 1,5 meter höga och väger 20kg så är det lugnt. Jag har under lång tid noga testat alla alla varianter av konträffar



Ps:
Den där jättekonträffen fixades superperfekt av en dörruppslagsfirma här som heter Dentmaster. Inte ett märke i själva lacken!


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14842



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jan 2020 11:06     Citera

Vissa stora konor av den mjukare typen ger ju ifrån sig material som lossnar med lite vax.
Min 03a såg bedrövlig ut efter att jag mördat en hög med såna konor på Sviestad (nu pratar vi gamla synder). Men det vara bara att vaxa bort allt smet som fanns över hela fronten.

Vattenfyllda plåttunnor och halvtons rundbalar, de ska man inte leka med...

Skitsnygg balans på däck, gaps och skärmrullning thumbs up


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
178 besök idag (130852 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 16, 17, 18