Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 149, 150, 151 >> 140 besök idag (553050 totalt) |
Det där ser ut som sökträffarna på SingleViu 0248, men de nyproducerade har ju både analog och CANBUS (urk)
|
||
Ja jag Har ju 0-10 bar visning nu. Men dem har ju nackdelen då att nålen knappt rör sig under 2 bar. Och med tanke på att jag har oljetryck kring 1 bar varm. Motor å max kring 4-5 kilo så vore den lägre mer lämplig. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Exakt. Urk. Jag skulle allra helst ha en hydraulisk analog mätare. Men är väll lite feg att dra olja in till panel, bara ytterligare risk för läckage. Men i övrigt ska det vara simplast enklast. Ska jag köpa en "ny och dyr" blir det isåfall en STACK men tänkte sådana gammla klassiker borde någon kanske kunna sponsra med. Givare 0-5 180ohms finns ju däremot nya att köpa, både vdo bosch Siemens osv å inte så dyra _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Ska du nödvändigtvis använda sådana gamla instrument så kolla upp givarna. De stora gamla givarna kan ibland ha ganska ordentlig hysteres.
Jag skulle satsat på en mätare som är kompatibel med moderna, små, givare. Iom att "alla" motorer nu mer har VVTer som kräver koll på oljetrycket så brukar det inte vara så svårt att få tag på. _________________ Ragnar Burenius |
||
Någon som Är haj på 01e växellådan?
Backen går typ inte att få i. Det verkar ju finnas en funktion som hindrar att lägga i backen efter 2an av misstag. Jag gissar att det är den funktionen som krånglar å inte går tillbaka även fast man börjar från friläge. Sitter den funktionen i det lilla huset utanpå lådan där back givaren till backljus sitter?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Backen är helt enkelt död på denna lådan. Så ska hämta en fwd diesel låda nästa vecka.
Hade tänkt provköra nu i helgen men har ju regnat.. Börjat fundera lite över ljuddämpning med. Förr eller senare måste jag ju ta mig till någon trackday/testdag, och då lär det ju vara krav på någon typ av ljuddämpande. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Hade Du inte en turbo nånstans längs avgasröret?? Det räcker...
Jag beundrar Dig- men när jag läser om allt micklande är jag glad att jag blitt så pass "gammal" att jag hellre köper nya grejor så jag slipper åka iväg och handla växellådor i parti och minut....*blink* _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||
Jodå visst är det turbo, som alltid dödar mycket decibel.
Men när man ska köra bana är det 95 dB som gäller om man vill slippa problem. Och det överskrider jag redan innan motorn börjar belastas Just nu Jovisst, med ålder kommer både erfarenhet och i ditt fall uppenbarligen även bättre kapital. Att denna lådan bara var tillfällig var hela tiden införstått. Men den har gjort sitt jobb som mockup bra, att den var fel i utväxling visste jag med. Att backen skulle bråka var kanske inget jag hade trott men det liv som fanns kvar i backen, gick nog åt under tillverkning och injustering av växellänkaget. Som har vart den enskilt största utmaningen i detta projekt,. Den var lite trög att få i redan från början. Och nu vill den inte alls längre. Försökte luska ut varför från utsidan, men har väll konstaterat att något i länkaget eller själva synkningen till vändardrevet är utslitet. Som tur är har jag nu hittat den lådan som är "rätt". Den dök ut på en skrot här i Norrköping för ett par tusenlappar. Har funnits flera innan men antingen lite dyrare eller för långt bort, och inget jag prioriterat heller förens nu när jag är klar över att länkaget är som jag vill och troligen inte ska orsaka mer problem med lådan som ska dit. Men som du säger, en låda för några tusenlappar, kan såklart aldrig mäta sig på något plan, med en låda för ett par hundra tusen. Men min förhoppning är väll ändå någonstans att en synkad växellåda ska ha lite längre livslängd, även om aldrig lika snabbväxlad som dogbox. Blev aldrig riktigt bekväm med hewland lådan i förra bilen och rätt drygt på det viset att bara en uppsättning dogringar som fixar några timmars drift är dyrare än en hel sådan här låda _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Vår turbomotor på 2.500 hk har 2 turbos( en på var sida) och den klarar dragracingkravet som jag har för mig är 91 db
Bättre ekonomi får man om man skippar denna hobby. Jag är utfattig men för att inte missa några tävlingar lägger jag hellre mer pengar på varje komponent så jag vet att jag inte missar några event. Du missade ju en del den här helgen pga "mickel" Var och en av oss har bara 100 år på den här planeten. Tar man hänsyn till vår korta sommar... 2 helgdagar / vecka.... Räknar bort de dagar som regnar bort... Då finns det inte tid att missa ett event pga ...."mickel" Att jag sen missar mina event pga jag hjälper alla andra komma till sina event får jag skylla mig själv... _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||
91db klarar inte ens en orginalbil på bana, så det blandar du nog ihop ordentligt med något annat, (om ni nu inte mätt på några hundra meters avstånd)
101db är troligare isåfall. Tror mantorp på sina "bullerfria" dagar har 101 eller något sånt. Det räcker till för dragracing( men inte top fuel osv) Diskussionen gällande det övriga kan vi släppa. Jag har 5 barn hemmaboende, samtliga under 15 år. Och har fått ihop en någorlunda fungerande formelbil på två-två å ett halvt år. Det hade inte gått utan att att hålla mig på en för mig lagom nivå. Och den nivån är trots allt betydligt högre än de flesta andra inom den här hobbyn, vare sig med eller utan växellåda. Så jag känner mig rätt nöjd ändå. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Lite sent för det nu kanske, de yngsta döttrarna är 7-8år nu.
Äldsta sonen fyller 15 precis innan årsskiftet så det byggs moped och körkort påbörjat idag. Idag kostar mopedkörkort ungefär lika mycket som mitt bil körkort kostade för inte så himla många år sedan. Så, det finns en del utgifter förutom min egen bil-hobby _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Ja jag är stolt. Han började jobba kväll /helg på lokala skidbacken när han blev 14.
Skiduthyrnig/liftvakt vinter, och sen uthyrning /lift mountainbike sommaren. Så han köpte moped och utrustning (hjälm handskar etc) för egna pengar, körkort räckte det dock inte till utan blev jag frugan å sen farmor /farfar som gav i förskott. Börjat snickra burk för ljuddämpare. Står i valet eller kvalet, 1mm rostfri plåt eller 1.5mm aluminium. Rostfritt vore ju såklart enklast att få rätt kring in/ut. Aluminium måste jag ju isåfall limma /popnita krage runt in/utgående rör. Sen såklart eventuella problem över tid med vibrationerna. Men den blir ca 5 kilo lättare med aluminiumljudämpare, än med rostfritt. Så total vikt blir ca 10 kilo resp 15 kilo (högt räknat i båda fallen) Idéer kring det?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Du lär få bättre ljuddämpning med 1.5 mm alu än 1mm rostfritt _________________ Roland Johansson |
||
Ja det kan Jag tänka mig. Men kommer bli ganska mycket dämp ull/material i så tror att det gör marginell skillnad vilket skal jag väljer.
Bra mycket enklare att bygga med rostfritt (svetsningen dvs) Men vikten är ju en aspekt då bilen redan är väldigt baktung. Ska nog bygga klart och sedan göra mallarna å sen ta beslutet, om det känns stor skillnad . Blir i runda slängar 1kvm plåt som går åt. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Bygg den så Du kan öppna och fylla på ull emellanåt för det bränns bort med tiden- oavsett vad Du använder.
Kör Du med rostfria svarvspån slipper Du- men då blir de tyngre. Dock tycker jag vikterna Du uppger verkar lite väl tilltagna Ett litet tips från en som gjort sånt där halva livet är att åka till ett bageri och tigga till Dig en perforerad plåt som Du valsar till ett innerrör- Finns även i aluminium _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||
Ja det är som sagt lite högt räknat, jag har slaktat ett gäng gamla dämpare å plockat ur de perforerade rören.
Det blir rostfri stålull närmast mot perforerade rören, sedan långa rostfria svarvspånor, sedan vanlig ull att fylla burken med (den ullen väger typ inget) Dämparen blir fullflödes 2x3" för att den ska påverka mappen så lite som möjligt. Ska köra den någon vända under hösten igen med /utan dämpare och lägga in så jag skiftar mellan dessa med strömbrytare. Men tills dess höftar jag bara en lite lägre tändkurva beroende på hur mycket avgastemp vid turbinens inducer stiger när jag testkör. Troligen lär det inte påverka alls på så korta stunder jag kommer köra. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 149, 150, 151 >> 140 besök idag (553050 totalt) |