Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW ST170 - 2006 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (27870 totalt)
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Kul bil ,har hjälp kompisen bygga ihop en nästan likadan, men typ 230hk blacktop med separata spjäll.
Hade jag varit du så hade jag satsat på en bredbandslambdamätare.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Cédric skrev:
Kul bil!

Min kollega håller på att försöka bestycka om sin seven med weber zetec som inte går klockrent, vet du vad du har för munstycken idag? Han skulle försöka få lite tips av en firma för att få till det, får fråga imorn om han kommit nån vart.

Riktigt skoj bil faktiskt! Mycket körkänsla

Tyvärr ingen koll på bestyckningen, kan se över den om han är intresserad. Har bromspapper på bilen jag kan lägga upp med. Den går riktigt bra iaf

Janne J skrev:
Det sitter pluggar ovanför spjällen, när du tar bort dem finns det 3 små sikthål där du kan se kanten på spjället.
Justera så att du kan se främre och bakre förgasarens spjäll exakt lika genom hålen när du drar i gasreglaget, då har du bra synkronisering.


thumbs up
Grymt tips, skall kollas innan jag går vidare med något annat

Janne J skrev:

Väljer du PCV får du kolla så att motorn kan få in filtrerad luft någonstans, vill inte ha onödigt undertryck i vevhuset.

Bra tips igen, det har jag sett över och löst nu

Niklas Falk skrev:
När du klurat dig trött på bestyckning så kan du sälja Italienarna och byta till nåt mer justerbart som ändå ser klassiskt ut.
https://store.jenvey.co.uk/throttle-bodies-and-components/throttle-bod . . . .
Men jag tror inte det snörvlar likadant tyvärr (kanske kan man tuna in lite olämpligt beteende )



Klockrent! Så onödigt men snyggt!

Nikel skrev:
Synkning gör enklast med en synkrometer.
Kostar ca 500kr.

Jag har ett här i Dingle du kan få låna.
Har bredbandslambda med.


Mats Karlsson skrev:
+1 på synchrometern, har en som jag använder till spjällen på 914:en.


thumbs up
Tack bägge!

cat7even skrev:
Kolla bränsle nivån
Obs inte flottörerna utan hur den är nedan en länk till alternativt sätt att bestycka


http://www.lotuselan.net/forums/download/file.php?id=55643

Det där verkade lite intressant faktiskt, kikade lite snabbt in där i förgasarna, får skaffa rätt prylar först bara.

Kadett4wd skrev:

*Luftbox*
Sen drar du in en slang i boxen från vevhusventilationen.


Det där är nog den vettigaste lösningen egentligen, inte ha öppna filter och sånt med.
Tror dock jag sparar det tills jag har bestämt mig hur motorsetupen skall få vara

Commodåren skrev:
Ta bilen till en Weberkunnig verkstad med chassidynamometer så att du får svart på vitt på utgångsläget. Och de brukar dessutom ha munstycken och andra nödvändiga delar så att man inte behöver beställa själv på gissning. Kostar förstås någon tusenlapp, men det kan det kanske vara värt.


Tänkte göra det, har fått tips om en verkstad i närheten som kan vara duktiga på förgasare, så vi får se vad de kan säga.
Sen går jag i funderingarna på om det skall fortsätta vara en förgasarmotor eller inte i bilen med... Svårt val!

dvorak skrev:
Fantastiskt kul var Fredrik!


Tack Peter! thumbs up
Du får komma förbi och provköra nån dag


AL skrev:
Cool bil! Spåra ur med hayabusamotor med turbo thumbs up

Tack
Men jag tror jag hoppar det Körbarhet och körglädje ska vara fokus, så svårt att krypköra och köpa glass med MC motor med turbo

Niklas Falk skrev:
Jag tror Figgz är mer inne på halva vikten, halva effekten och halva däcksbredden jämfört med Speedster
...
Fokusera på känsla, inte på prestanda

thumbs up

Sonus skrev:
Det finnes spesial DCOE til Zetec. De har hva engelskmenn kaller fifth progressive hole. Man kan jo starte med å undersoke hvilken bestykning disse har?

https://www.ikengineering.co.uk/product-page/45-dcoe-5-progression-hol . . . .

Oj det där var mer avancerat än vad jag hade räknat med i förgasarväg!
Jag tror en vända med bredbandslambda på nuvarande förgasare vore bra för att se hur allt lirar egentligen, sedan se över tändkurvan (programmerbar tändning), får sätta upp det på "att-göra-listan".
Imponerande vad som fortfarande ändå görs i förgasarväg!

volymmannen skrev:
Kul bil ,har hjälp kompisen bygga ihop en nästan likadan, men typ 230hk blacktop med separata spjäll.
Hade jag varit du så hade jag satsat på en bredbandslambdamätare.

Det lät skoj!
Körbarheten med separata spjäll går ju att få en hel del bättre än med förgasare på låga varv, blev han nöjd med körbarheten? Eller är den enbart för hård körning?
Bredbandslambda blir nog ett måste att prova.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Dags för vevhusventilation!

Har googlat, kollat och pratat med folk på sistone om vevhusventilation och tipset var samma som Janne J gav innan här i tråden, PCV ventil!
Som tur är så har en Zetec det original och efter lite efterforskning så var dilemmat snarare att det var lite osande från catchtanken som var problemet, men den behöver ventileras.

Så som ett snabbt försök så letade jag lite i lådan för slangar, hittade en bra böjd slang från en gammal Audi som fick fungera som förflyttare av filtret för ventilering av catchtanken.

Istället för att ha filtret öppet på högsta punkten, vilket gör att det alltid luktar och så fort som motorn varit varm så luktar det länge.
Nu så kan burken fortfarande ventileras och ny lyft komma in till den genom ett filter, men då det inte är högsta punkten så blir det inte full avdunstning




En provkörning igårkväll med lite lagom aktiv körning, kolla lite lufttryck och tanka genomfördes, resultatet var riktigt bra! Ingen mer oljedoft i garaget
...nu doftar det bara bensin från förgasarna och avgaser istället

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728



Åkte förbi dig när du tankade. Bilen såg fantastiskt fin ut

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Grattis till en trevlig bil! Ett fint "råämne" att göra något bra av! Självklart ska du åka med klassiska Weberförgasare , njut av ett gott bröt och ibland fina avgassmällar. Ihop med mappad tändning (använder själv ett Omex) får du en trevlig motor.

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Du har fått ett mail om lämplig bestyckning förgasare

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Fredrick Carlsson
Växjö
Här sen Jun 2006
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


När det gäller förgasarfrågor är väl http://www.braigasen.se/ en av det bättre i Sverige, desutom finns han på lagom avstånd från Göteborg

_________________
Fredrick Carlsson
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
pelko skrev:
Åkte förbi dig när du tankade. Bilen såg fantastiskt fin ut

Var jag inte så diskret med en gul Sjua på Ingo?
Tack! Stanna och säg hej nästa gång om du har tid

D5 skrev:
Grattis till en trevlig bil! Ett fint "råämne" att göra något bra av! Självklart ska du åka med klassiska Weberförgasare , njut av ett gott bröt och ibland fina avgassmällar. Ihop med mappad tändning (använder själv ett Omex) får du en trevlig motor.

Man tackar!
Du har helt rätt, ett bra råämne är det så kan det bli en riktigt bra bil när jag har fått lägga lite tid och utveckling på den.
Ja den låter riktigt gott nu från insugssidan (dock lite mycket från avgassidan, men det går att lösa).
Det är något riktigt härligt klassiskt med Weberförgasare, ska dock ta en fundering på om det är för klassiskt för mig eller vilken väg bilen ska få gå. Funderingar finns, dags för lite för och nackdelar snart med olika setuper

D5 skrev:
Du har fått ett mail om lämplig bestyckning förgasare

thumbs up

Fredrick Carlsson skrev:
När det gäller förgasarfrågor är väl http://www.braigasen.se/ en av det bättre i Sverige, desutom finns han på lagom avstånd från Göteborg


Tackar, skall kollas!
I min närhet finns tyvärr väldigt begränsad erfarenhet från förgasare om man förbiser tiden med moppe

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Figgz skrev:
Var jag inte så diskret med en gul Sjua på Ingo?

Det går inte att vara diskret med en se7en

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Misab har kanske koll om det finns någon som är bra på setup, de säljer ju delarna.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare

Foto: Triss i sjuor

Det är kul när det svänger!

Vi får inte glömma rejsas klassiska motto, det är inte enbart bankörning som ska vara ett nöje utan alla former av kurviga vägar.
Så i väntan på passande konbanekörning så har bilen använts relativt flitigt för nöjeskörning, nu senast i 3½h i lördagskväll när det var tropisk natt i många delar av Sverige.

Kalla det shakedown eller benchmarking, över 3h körning med en annan sjua (kompisen Axel som köpt Lasse Falks gamla Pegasus, som f.ö. rullat 135 mil i år med sin nya ägare!) är väl definitivt ett bra sätt att utvärdera bilen och roliga vägar.
Att kunna köra runt i en sjua utan framruta, en lördagkväll kl 22:30 utan att frysa trots att shorts och kortärmat var klädseln är lyxigt när det precis ska slå över till september i kalendern thumbs up



Roligt att se hur bilar upplevs, både som helhet i äldre klassiskt stuk mot modernare utseendet, men även i delar, effekt och uppträdande.


En sak är klar, då jag tycker det är kul att använda bilen många gånger per år, men inte nödvändigtvis många mil per år så har listan börjat uppdateras:


Inför nästa år:
-Vindruta (någon som har en vindruta inkl ram till Westfield liggande innan jag beställer ny?)
-Ny motor med insprutning. Förgasare i all ära, de är charmiga som få och låter mysigt men bättre körbarhet på låga varv vore fint när man kvällsglider
-Rdäck, gamla gatdäck är inte skoj. Denna punkt är lättåtgärdad då det står 4st R888 hemma i garaget, men nya fälgar (7x15" 4/108) vore passande.
-Bromsbelägg, bromsbalansen är rätt okej och går att justera men jag har ingen aning vilka belägg som sitter på nu, behöver kontrolleras och troligtvis bytas ut mot roligare med initialt bra bett. Kanske något så enkelt som Greenstuff (nu reagerar många ) räcker på denna lilla lätta bil.
-Byta spakställ, nu har den hemmagjorda shortshiften strulat igen, dags att beställa spakställ från Quaife med ledlager i. Körkänsla är A och O

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Figgz skrev:

Inför nästa år:
-Rdäck, gamla gatdäck är inte skoj. Denna punkt är lättåtgärdad då det står 4st R888 hemma i garaget, men nya fälgar (7x15" 4/108) vore passande.

-Byta spakställ, nu har den hemmagjorda shortshiften strulat igen, dags att beställa spakställ från Quaife med ledlager i. Körkänsla är A och O


Om du inte bryr dig allt för mycket hur fälgarna ser ut så är
citroen fälgar i aluminium som ser ut som plåtfälgar ett bra alternativ
jätte lätta thumbs up


Jag uppgraderade till en typ-9 låda för en himla massa år sen
före det satt det en mt75 låda.
I mitt fall så råkade det vara en gammal rally låda
så det är rakskuret med synkring
Du kommer inte att bli besviken på spaken.


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare


Final i konbana med Sportvagnsklubben Göteborg på söndag, så nu åkte rdäck på!
Har inte haft rdäck på en bil sen innan jag köpte Speedstern, det var 2012... Ska bli riktigt kul! thumbs up

Däcken fick sitta på de 6.5x15" Wolfrace som satt på bilen, så ska jag leta upp något bättre under vintern.

Notering, ET35 på dagens fälgar, så jag kommer ihåg det när jag letar andra

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Gött mos!
Skall bli kul o se bilen på nära håll på söndag. Första start är kl 14 om jag fattade rätt?
Då har nog regnet dragit förbi.

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
camarogbg skrev:
Gött mos!
Skall bli kul o se bilen på nära håll på söndag. Första start är kl 14 om jag fattade rätt?
Då har nog regnet dragit förbi.

Klart du ska kika på bilen från Hedenhös med både förgasare och flintapinne

Första start vid 9 om man vill bjuda upp miataklubben till dans, annars 14.

Så du får köra heldag om du vill, samma peng thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare



Första repan i torrt med bilen, första konbanan för mig och sjuan nånsin!
Ursäkta att ljudet är kasst, men det blåste mellan 10-25m/s på flygfältet i söndags så det tog bra på krafterna att stå där hela dagen och hjälpa till med arrangemanget. Det blev väl inte bättre av att det ösregnade på vägen upp och jag körde bilen dit


Men annars var det sjukt kul!
Bilen gick riktigt fint för att inte vara utsorterad, bluddrade några gånger när jag stog på bra men den går nog lite fett i omgångar, men det löser en ny motor
Väghållningen var bra, jag hade skruvat dämparna relativt mjuka för att få känna på chassierörelserna ordentligt och det var nog ett bra val - bilen är tydlig och konsekvent!

Det som behövs är ett bättre spakställ, justering av pedalerna (bromsen är för långt upp, så svårt med tå/häl) och dit med 4p bälten så att man kan fokusera på körningen.


Det här var busigt kul!

Resultat?
Efter att ha coachat en annan go göbbe i en annan sjua (Jonas Norrman i en Pegasus Seven) så fick han bra fart på tiderna och tog vad jag vet dagens snabbaste tid, en 1/10-dels sekund snabbare än jag fick till... Men då vi räknar snittet av de två bästa så tror jag att jag slog honom ändå
Aja, vi får se hur det kan få framöver

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare


Nu är en ny motor hemma den kom även i förpackningen av en bil...

https://www.blocket.se/vi/87427101.htm
Så gamla motorn är nu på annons, dags att se hur långt jag jag komma i helgen med allt...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare



thumbs up
Tack Peter! Det blev en rolig fredagkväll

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Bra jobbat, Figgz!

Fick du sålt den gamla motorn alla redan? Vad ska hända med donatorbilen?

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Hmm, grenröret ser ut att lida av kråkbajssyndrom.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Motorbyte på en helg, det kan inte bli annat än många tummar upp!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW ST170 - 2006 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (27870 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande