Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 Coupe turbo SFRO sekventiellt
4 besök senaste veckan (3217 totalt)
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Hallå, har under 2 år haft denna bil och byggt sporadiskt. Tyvärr har detta enbart blivit under sommartid pga avsaknaden av ett garage.
Tanken med detta projekt är att den ska gå att köra lagligt på gatan och samtidigt kunna vara konkurrenskraftig nog att tävla med när det finns tid för det
Har alltid varit lite negativ att visa upp detta på något forum eftersom att här inne finns det lite för många duktiga bilbyggare men samtidigt så finns också kunskapen och ofta får man bra råd då.

Kort fakta om bilen.

Kaross/chassie:
BMW E36 Coupe 1996
Weicher Fia godkänd fullbur
Pandem breddningskit
BMW M3 3.2L bakvagn med millway bussningskit och justerbara camberstag uppställd diff 40%
BMW M3 3.2L framvagn med powerflex bussningar, millway bussningar eller dtm bärarmar ska dit.
BC racing full coilovers runtom
Porsche GT2 RS 6 kolvs ok med 356x32mm AP racing bromsskivor och sellholm bells fram.
AP Racing 4 kolvs ok bak med AP racing 356x32mm skivor och sellholm bells.
OBP stående pedalställ och stålomspunnen slang till hela bilen
Rensad inredning som blir ersatt av alu dörrsidor och alu instrumentpanel
Egenbyggd brandvägg och hatthylla för ev montering av kylaren bak.
Lexanrutor bak och bakruta.

Motor/Elektronik:

BMW M50B25 icke vanos
Motornord vevstakar
Wiseco kolvar med HD kolvbult
Catcams kamaxlar
Portad ickevanos topp med dubbla ventilfjädrar
Coopering packning
ARP topplocks bultar och bottendel
Stödgördel
Egenbyggt aluminium plenum
CP Service grenrör med t4 twin och Borgwarner S200SXE turbo med en Tial 60mm wastegate.
4" downpipe som övergår till 3.5" avgas med apple racing ljuddämpare.
Samsonas 5 växlad dogbox låda och coolerworx spakställ
Link G4+ Fury styrsystem med härva från c-parts. Link/AIM Strada MXS dash street versionen.


Lägger in lite bilder från början när den köptes tills där jag står just nu.







_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Händer lite i garaget för stunden, shakedown är satt till 18/8 på Drivecenter Arena i fällfors så det finns lite jobb kvar än så länge. Har fått dit avgassystem, turbo m.m och dragit klart bränsledningar.
Nu ska elsystemet dras klart i hela bilen, lådan och kopplingen monteras samt innerskärmar ska göras.

Väntar även på nya 10.5" breda fälgar för att få dit lite bredare r-däck senare till sfro slutbesiktningen och gatåkningen.

Har lite funderingar dock, är det någon som har några bra tips på hjulvinklar för banåka på E36 Coupe med slicks ?




_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Riktigt fint bygge thumbs up Du ska absolut inte skämmas för att lägga upp byggbilder här... du håller ju superklass på det du gör! Gillar breddningskittet Har sett andra som också har "karvat ur" fjädertornet fram för att få plats med turbon... det ser rejsigt ut

Hoppas allt blir godkänt på SFRO thumbs up

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Tackar och kul att du gillar bygget
Har fått lite mera gjort i väntan på delar, koppling och svänghjul är monterat,bränslesystemet är klart och elsystemet till 70% klart.
Har även fått på nya fälgarna med däcken och insett att det blir lite ombyggnation fram för att dom inte ska kunna ta i skärmarna.
Förhoppningsvis är det uppstart till veckan och mappning under nästa vecka



_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Dåligt med uppdateringar för mentaliteten att vara i garaget har varit extremt låg pga olika anledningar.

Det mesta börjar vara klart som elsystem,dash m.m däremot stötte jag på bekymmer som i sin tur ledde till en utgift jag tänkte ta i vinter men fick bli nu.

När allting började falla på plats och dogbox lådan jag köpte visade sig vara sprucken invändigt fick jag både panik och ångest över att bilen inte skulle få hinna se asfalt i sommar och slutbesiktning samt trackdays skulle bli förskjutet. Efter många velande timmar och sökande fick jag tag i en ny Samsonas 6 växlad sekventiell låda. Jag kommer inte att hinna till trackdayen den 18/8 så fokus skiftas till slutbesiktning med therealpinto här på forumet.








_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Grym bil! De där bromsarna känner jag igen

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Tackar, får hoppas den blir bra i slutändan. Synd att man inte har all kunskap som vissa här inne och kan göra skärmar m.m i kolfiber osv. Haha ja bromsarna har inte blivit använda sen dom köptes av dig

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



JBRacing skrev:
Dåligt med uppdateringar för mentaliteten att vara i garaget har varit extremt låg pga olika anledningar.

Det mesta börjar vara klart som elsystem,dash m.m däremot stötte jag på bekymmer som i sin tur ledde till en utgift jag tänkte ta i vinter men fick bli nu.

När allting började falla på plats och dogbox lådan jag köpte visade sig vara sprucken invändigt fick jag både panik och ångest över att bilen inte skulle få hinna se asfalt i sommar och slutbesiktning samt trackdays skulle bli förskjutet. Efter många velande timmar och sökande fick jag tag i en ny Samsonas 6 växlad sekventiell låda. Jag kommer inte att hinna till trackdayen den 18/8 så fokus skiftas till slutbesiktning med therealpinto här på forumet.



Surt med dogbox lådan! Men en ny samsonas låda kan inte varit billig i inköp? grymt bygge annars kommer säkerligen bli snabb

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Alexus skrev:
JBRacing skrev:
Dåligt med uppdateringar för mentaliteten att vara i garaget har varit extremt låg pga olika anledningar.

Det mesta börjar vara klart som elsystem,dash m.m däremot stötte jag på bekymmer som i sin tur ledde till en utgift jag tänkte ta i vinter men fick bli nu.

När allting började falla på plats och dogbox lådan jag köpte visade sig vara sprucken invändigt fick jag både panik och ångest över att bilen inte skulle få hinna se asfalt i sommar och slutbesiktning samt trackdays skulle bli förskjutet. Efter många velande timmar och sökande fick jag tag i en ny Samsonas 6 växlad sekventiell låda. Jag kommer inte att hinna till trackdayen den 18/8 så fokus skiftas till slutbesiktning med therealpinto här på forumet.



Surt med dogbox lådan! Men en ny samsonas låda kan inte varit billig i inköp? grymt bygge annars kommer säkerligen bli snabb


Något, den hindrade som allt från uppstart till provkörning
Nja nog kostar dom en hel del men samtidigt får man se det som en investering, även om jag skulle sälja bilen i delar senare skulle jag få igen en bra slant för lådan då dom sällan tappar i värde och denna är växlad för bana. Jag hoppas den blir snabb och att man får köra snart

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Snyggt utfört bygge thumbs up

Kan säga att Samsonasen blir inget skoj att åka gata/väg med, endel påstår de är rent skadligt pga de grova spelen i grejerna så dem skall alltid ha gas el motorbroms, om de är skadligt låter ja vara osagt men kan säga att de är inte nått man kör långt med på vägen om man nu inte kör "Get away Stockholm"

Cruisa är ryckigt och obekvämt

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
ripper skrev:
Snyggt utfört bygge thumbs up

Kan säga att Samsonasen blir inget skoj att åka gata/väg med, endel påstår de är rent skadligt pga de grova spelen i grejerna så dem skall alltid ha gas el motorbroms, om de är skadligt låter ja vara osagt men kan säga att de är inte nått man kör långt med på vägen om man nu inte kör "Get away Stockholm"

Cruisa är ryckigt och obekvämt


Tackar

Jag tror inte det ska vara ett problem, jag känner några st som åker både gata och bana med sina och det har inte varit skadligt för dom om man gör täta oljebyten samt är bestämt med växlingarna. Jag kommer nog inte köra mer än till den lokala bilträffen osv på gata hursomhelst så den bör hålla.

Bekvämt och bekvämt, jag tror inte denna bil kommer att vara bekväm hursom

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Fräsigt bygge! hur är det med trackdays i Fällfors?

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Chefen skrev:
Fräsigt bygge! hur är det med trackdays i Fällfors?


Den första körs nu på söndag, och man kan väl kanske säga att det är några organisationer (klubbar och banägaren) som jobbar och testar lite för att hitta rätt form(er) för trackdays.

https://drivecenter.se/event-och-upplevelser/uppvaktning-eller-liten-g . . . .

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
therealpinto skrev:
Chefen skrev:
Fräsigt bygge! hur är det med trackdays i Fällfors?


Den första körs nu på söndag, och man kan väl kanske säga att det är några organisationer (klubbar och banägaren) som jobbar och testar lite för att hitta rätt form(er) för trackdays.

https://drivecenter.se/event-och-upplevelser/uppvaktning-eller-liten-g . . . .

Gustaf


Finns en risk att den på söndagen blir inställt om det regnar så mycket. Dom har lagt upp 15/9 som alternativ för dom som vill boka om.

Hoppas vi får se caprin på nästa trackday

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687



Bara jag som reagerar på skarven i insuget?

Om du får läck där, efter spjället, då blir det full makaron utan möjlighet att släppa. Verkar halvdumt tycker jag.... I övrigt gillar jag konceptet. thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



Cammo skrev:
Bara jag som reagerar på skarven i insuget?

Om du får läck där, efter spjället, då blir det full makaron utan möjlighet att släppa. Verkar halvdumt tycker jag.... I övrigt gillar jag konceptet. thumbs up


Helt klart en risk men finns många som kör så!

Jag hade samma på asconan, tror faktiskt den rullar med det än

Kan man inte ha sinnesnärvaro att koppla ur vid rusande motor ska man inte idka motorsport

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Cammo skrev:
Bara jag som reagerar på skarven i insuget?

Om du får läck där, efter spjället, då blir det full makaron utan möjlighet att släppa. Verkar halvdumt tycker jag.... I övrigt gillar jag konceptet. thumbs up


Som erikjakan skriver så är det en risk men inte varit något problem under 5år.
Jag kör lim mellan och byter slangarna efter varje år så det ska inte vara något problem. Jag har däremot en aluminiumfläns men har ej svetsat ihop detta för att jag tänkte rakställa motorn om inte turbon fick plats. Tyvärr har borgwarner monstruöst stora aggregat utvändigt

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687



thumbs up Bara jag som brukar bygga idiotsäkert för att eliminera alla eventuella situationer.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Har inte hänt så mycket som syns tyvärr och jag har väntat på lenkaget till lådan sen den köptes och såklart när alla grejer kom så fattades det delar vilket resulterade i att jag fick svarva eget och leta gängtapp för vänstergäng så detta har stått i limbo några veckor kan man säga.

Nu är lådan på plats, växellådsbalken är nästan klar den ska förstärkas upp samt fång under lådan ska tillverkas. Kardan är kortad till rätt längd, spaken är monterad (det ska ligga en plåt på undersidan oroa er inte att det kommer flexa). Givarna är inkopplade och bilen är uppstartad och varmkörd ett antal gånger. Har fått bygga om kylsystemet lite men nu funkar detta som det ska. Har även fått flytta bak stolen cirka 12cm vilket behövdes rejält med pedalstället.

Det som är kvar att göra inför körning är mappning, elsystemet till lysen, lufta bromsar samt innerskärmar så man börjar vara på banan. Däremot tror jag inte att jag hinner besikta den i sommar




_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 Coupe turbo SFRO sekventiellt
4 besök senaste veckan (3217 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande