Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Förlängda växelpaddlar Renault / Alpine | 3 besök senaste veckan (1907 totalt) |
Hej på er,
Jag är ny på denna del i forumet med en nyinköpt Alpine som landar nästa vecka. Deltog igår på RS eventet på Gelleråsen vilket var väldigt trevligt och ser fram emot fler träffar. Jag fick förmånen att ratta runt en Alpine på banan och det är en riktigt kul bil. Noterade några saker som jag just för bankörning skulle vilja förbättra. En av dessa är att jag upplevde växelpaddlarna som lite för korta för bankörning, speciellt i underkant. Jag är inte säker men jag tror att det är samma paddlar som sitter i Megane och min fråga här är om någon har identifierat någon tredjepartsprodukt som förlänger paddlarna. Jag har letat själv en hel del på nätet utan framgång och kollar därför med er här. Med vänliga hälsningar Henrik Smedberg _________________ Henrik Smedberg |
||||||
Hej Henrik,
paddlarna är samma som sitter i Renaultbilarna. Jag har själv inte sett någon utbytesvariant, men jag har å andra sidan inte letat heller. Just längden nedtill är något som diskuterats sedan paddlarna gjorde debut i Clio 4 R.S. första gången men tyvärr har just utformningen inte uppdaterats genom åren. Vore intressant att höra om någon moddat detta. Jag börjar genast tänka på CNC-frästa alubitar mums..... _________________ Christopher Zell |
||||||
Jag upplevde det såhär (förutom den till att börja med väldigt förvirrande omställningen från rörliga paddlar )
Vanlig gatkörning - funkade bra, man tog ändå omtag ofta ändå och lärde sig var paddlarna var även i sväng Kul småvägskörning - saknade två cm i nederkant på höger paddel. Dvs sällan nedväxling med större rattutslag men däremot uppväxlkng ut ur kurvor där rattutslaget var så lite att paddeln räckte till i överkant men inte nederkant Bankörning - hmmm, här behövdes mer paddel även uppåt... och neråt. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Nu kanske man inte vill börja ful-meka med en sprillans Alpine (och möjligen påverka nybilsgaranti), meen nog skulle man kunna tänkas använda ngn av följande paddel-adaptrar från liknande DSG system.
https://www.aliexpress.com/wholesale _________________ Tony Jonsson |
||||||
Japp - har exakt samma tanke att plocka fram CADen och rita upp ett par påängspaddlar och låta någon fräsa fram dessa. Har gjort sånt förr då jag knåpade ihop en scratchyggd GT40 samt en Seven. Är det samma paddlar i alla Renault eller är det någon speciell modell som Alpine delar paddlar med? Mvh Henrik _________________ Henrik Smedberg |
||||||
Tack och jag tror såhär - det blir nog inge bra att modda då det inte kommer bli tillräckligt exakt. Men däremot kan man ta inspiration och rita upp ett par själv och sedan fräsa fram dem! Mvh Henrik _________________ Henrik Smedberg |
||||||
Samma paddlar som sitter i Mégane GT (OBS! Inte GT Line), Megane 4 R.S., Clio R.S., och Clio R.S. Trophy 220. En skillnad är dock att på GT är de svarta med blåa markeringar, Megane R.S. svarta med rött tryck och på Clio silverfärgade med svart tryck. _________________ Christopher Zell |
||||||
Toppen tack Christopher - skall försöka hitta en uppsättning för att designa ett förlängningskit som jag låter fräsa fram. Sen får vi se hur många som är intresserade. Mvh Henrik _________________ Henrik Smedberg |
||||||
RenaultSport Förlängda växelpaddlar Renault / Alpine | 3 besök senaste veckan (1907 totalt) |