Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Förlängda växelpaddlar Renault / Alpine
1875 besök totalt
Wobblywheel
Karlstad
Här sen Jan 2007
Inlägg: 19


Trådstartare
Hej på er,

Jag är ny på denna del i forumet med en nyinköpt Alpine som landar nästa vecka. Deltog igår på RS eventet på Gelleråsen vilket var väldigt trevligt och ser fram emot fler träffar. Jag fick förmånen att ratta runt en Alpine på banan och det är en riktigt kul bil. Noterade några saker som jag just för bankörning skulle vilja förbättra. En av dessa är att jag upplevde växelpaddlarna som lite för korta för bankörning, speciellt i underkant. Jag är inte säker men jag tror att det är samma paddlar som sitter i Megane och min fråga här är om någon har identifierat någon tredjepartsprodukt som förlänger paddlarna. Jag har letat själv en hel del på nätet utan framgång och kollar därför med er här.

Med vänliga hälsningar
Henrik Smedberg

_________________
Henrik Smedberg
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Hej Henrik,

paddlarna är samma som sitter i Renaultbilarna. Jag har själv inte sett någon utbytesvariant, men jag har å andra sidan inte letat heller. Just längden nedtill är något som diskuterats sedan paddlarna gjorde debut i Clio 4 R.S. första gången men tyvärr har just utformningen inte uppdaterats genom åren.
Vore intressant att höra om någon moddat detta. Jag börjar genast tänka på CNC-frästa alubitar mums.....

_________________
Christopher Zell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jag upplevde det såhär (förutom den till att börja med väldigt förvirrande omställningen från rörliga paddlar )

Vanlig gatkörning - funkade bra, man tog ändå omtag ofta ändå och lärde sig var paddlarna var även i sväng

Kul småvägskörning - saknade två cm i nederkant på höger paddel. Dvs sällan nedväxling med större rattutslag men däremot uppväxlkng ut ur kurvor där rattutslaget var så lite att paddeln räckte till i överkant men inte nederkant

Bankörning - hmmm, här behövdes mer paddel även uppåt... och neråt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Läge för någon att köpa en rattstång på skroten för att plocka ur paddlar och kolla hur de sitter och pröva ut en ny design thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6100



Nu kanske man inte vill börja ful-meka med en sprillans Alpine (och möjligen påverka nybilsgaranti), meen nog skulle man kunna tänkas använda ngn av följande paddel-adaptrar från liknande DSG system.

https://www.aliexpress.com/wholesale?ltype=wholesale&d=y&CatId . . . .

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Wobblywheel
Karlstad
Här sen Jan 2007
Inlägg: 19


Trådstartare
CZ skrev:
Hej Henrik,

paddlarna är samma som sitter i Renaultbilarna. Jag har själv inte sett någon utbytesvariant, men jag har å andra sidan inte letat heller. Just längden nedtill är något som diskuterats sedan paddlarna gjorde debut i Clio 4 R.S. första gången men tyvärr har just utformningen inte uppdaterats genom åren.
Vore intressant att höra om någon moddat detta. Jag börjar genast tänka på CNC-frästa alubitar mums.....


Japp - har exakt samma tanke att plocka fram CADen och rita upp ett par påängspaddlar och låta någon fräsa fram dessa. Har gjort sånt förr då jag knåpade ihop en scratchyggd GT40 samt en Seven.

Är det samma paddlar i alla Renault eller är det någon speciell modell som Alpine delar paddlar med?

Mvh
Henrik

_________________
Henrik Smedberg
Citera
Wobblywheel
Karlstad
Här sen Jan 2007
Inlägg: 19


Trådstartare
Kolja skrev:
Nu kanske man inte vill börja ful-meka med en sprillans Alpine (och möjligen påverka nybilsgaranti), meen nog skulle man kunna tänkas använda ngn av följande paddel-adaptrar från liknande DSG system.

https://www.aliexpress.com/wholesale?ltype=wholesale&d=y&CatId . . . .


Tack och jag tror såhär - det blir nog inge bra att modda då det inte kommer bli tillräckligt exakt. Men däremot kan man ta inspiration och rita upp ett par själv och sedan fräsa fram dem!

Mvh
Henrik

_________________
Henrik Smedberg
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Wobblywheel skrev:
CZ skrev:
Hej Henrik,

paddlarna är samma som sitter i Renaultbilarna. Jag har själv inte sett någon utbytesvariant, men jag har å andra sidan inte letat heller. Just längden nedtill är något som diskuterats sedan paddlarna gjorde debut i Clio 4 R.S. första gången men tyvärr har just utformningen inte uppdaterats genom åren.
Vore intressant att höra om någon moddat detta. Jag börjar genast tänka på CNC-frästa alubitar mums.....


Japp - har exakt samma tanke att plocka fram CADen och rita upp ett par påängspaddlar och låta någon fräsa fram dessa. Har gjort sånt förr då jag knåpade ihop en scratchyggd GT40 samt en Seven.

Är det samma paddlar i alla Renault eller är det någon speciell modell som Alpine delar paddlar med?

Mvh
Henrik


Samma paddlar som sitter i Mégane GT (OBS! Inte GT Line), Megane 4 R.S., Clio R.S., och Clio R.S. Trophy 220.
En skillnad är dock att på GT är de svarta med blåa markeringar, Megane R.S. svarta med rött tryck och på Clio silverfärgade med svart tryck.

_________________
Christopher Zell
Citera
Wobblywheel
Karlstad
Här sen Jan 2007
Inlägg: 19


Trådstartare
CZ skrev:
Wobblywheel skrev:
CZ skrev:
Hej Henrik,

paddlarna är samma som sitter i Renaultbilarna. Jag har själv inte sett någon utbytesvariant, men jag har å andra sidan inte letat heller. Just längden nedtill är något som diskuterats sedan paddlarna gjorde debut i Clio 4 R.S. första gången men tyvärr har just utformningen inte uppdaterats genom åren.
Vore intressant att höra om någon moddat detta. Jag börjar genast tänka på CNC-frästa alubitar mums.....


Japp - har exakt samma tanke att plocka fram CADen och rita upp ett par påängspaddlar och låta någon fräsa fram dessa. Har gjort sånt förr då jag knåpade ihop en scratchyggd GT40 samt en Seven.

Är det samma paddlar i alla Renault eller är det någon speciell modell som Alpine delar paddlar med?

Mvh
Henrik




Samma paddlar som sitter i Mégane GT (OBS! Inte GT Line), Megane 4 R.S., Clio R.S., och Clio R.S. Trophy 220.
En skillnad är dock att på GT är de svarta med blåa markeringar, Megane R.S. svarta med rött tryck och på Clio silverfärgade med svart tryck.


Toppen tack Christopher - skall försöka hitta en uppsättning för att designa ett förlängningskit som jag låter fräsa fram. Sen får vi se hur många som är intresserade.

Mvh
Henrik

_________________
Henrik Smedberg
Citera
RenaultSport
Förlängda växelpaddlar Renault / Alpine
1875 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande